Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 09:32
Hallo Tweakers,

Ik wil graag een paar nieuwe fans inkopen voor mijn Corsair Carbide 300. Ik heb nu op het moment er maar 2 fans inzitten (1 in de voorkant en 1 in de achterkant). Alleen ik wil graag beginnen om mijn CPU ietsjes te kunnen overclocken zodat hij sneller werkt. Alleen daarvoor is een goede cooling een belangrijk element.
In de pricewatch werd ik overspoeld met alle fans en informatie die erbij kwam. Ik zou graag willen weten: waar ik op moet letten bij het aankopen van een of meerdere fans.

Het gaat er vooral om, om mijn CPU beter te coolen zodat ik deze een klein beetje kan overclocken en het cool houden van mijn GPU. Mijn bedoeling is dan ook mijn 120mm in de voorkant vervangen door 2 140mm. En in de bovenkant ook 2x een 140mm te steken. (120 is ook een optie, ligt eraan hoe duur de fans zijn). Wat ik wel heel belangrijk vind is dat ze heel stil zijn. Ik laat waarschijnlijk mijn PC vaak aan 's nachts vanwege render jobs. Alleen ik kan niet goed slapen als ik de hele tijd een soort geronk/gezoem/geblaas van de fans hoor.

Waar mijn oog op was gevallen was een fan van Scythe Ik heb er dan ook nul verstand van en dus kan het zijn dat dit helemaal geen verstandige keus is geweest.

Ook koop ik natuurlijk een fan controller omdat er weer niet genoeg aansluitingen zitten op mijn moederbord. De fan controller is vooral bedoelt voor het beheren van mijn fans aan de voorkant en aan de bovenkant. Mochten jullie daarin ook nog tips hebben, ik hoor het graag.

Ik lees graag jullie tips en meningen erover!

Gr,
Cazure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
Als je het niet om uiterlijk gaat kies dan Noctua zijn zeer goede fans en zeer, zeer stil. Ik gebruik ze in al mijn builds. Tot nu toe is iedereen zeer te vreden over de geluids productie. Zo af en toe twijvelen ze of hun pc wel aan staat.

Let goed op static pressure, geeft betere koeling maar geeft meer het effect van lucht die geblazen wordt, het pffffffffffff effect.

Let natuurlijk ook op het aantal dBm, deze zul je zien dat deze omlaag gaat bij static pressure verlaging en lucht verplaatsings verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silent PC review is de website die je wilt hebben als het om stille fans gaat. Je moet je ook niet teveel aantrekken van de specificaties van fabrikanten; die meten ze allemaal op andere manieren en daarom zijn ze niet te vergelijken - buiten dat ze vaak van geen kant kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
[b]

Let goed op static pressure, geeft betere koeling maar geeft meer het effect van lucht die geblazen wordt, het pffffffffffff effect.
Is dat een type fan setup of is dat een type fan zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
taeke18 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 00:21:
In de context van TS is static pressure (vrijwel) niet van belang. Het gaat hier om het creëren van extra airflow in de case, niet voor gebruik op radiatoren. De enige plek waar in de 300R een static pressure optimized fan goed zou zijn (zonder waterkoeling) is een van de fans voorin, die direct op de HDD cage blaast.
Cazure schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:23:
[...]
Is dat een type fan setup of is dat een type fan zelf?
Static pressure is een eigenschap van fans, net als de hoeveelheid lucht (luchtstroom) die ze kunnen verplaatsen. Dat laatste wordt meestal in m³/h aangegeven. Static pressure staat helaas niet aangegeven in de Tweakers Pricewatch, maar deze wordt op specsheets altijd aangeduid met "mm H2O", zie bijvoorbeeld het specsheet van de Noiseblockers.

Al dat gezegd even terugkomend op de fans zelf. Noctua's zijn erg goed en stil, maar duur en de kleur is... anders. Hele goede alternatieven zijn de Corsair AF fans, AF staande voor AirFlow. Ze hebben ook de SP-reeks, de static pressure fans. De AF fans hebben ze in zowel 140mm, als ook 120mm. De 120mm versie hebben ze ook in een Twinpack met 2 stuks erin, wat je een paar euro scheelt (13 euro los, 22 voor de Twinpack).
Let erop dat de AF-reeks niet alleen verschillende formaten heeft, maar ook zijn er 2 variaties wat betreft snelheid/geluid. Voor jou zullen de AF Quiet Editions van toepassing zijn, niet de Performance Editions. Verder is de gekleurde ring te verwisselen, er zijn 3 kleuren meegeleverd; rood, blauw en wit.

Voor een review van deze dingen zie deze review van TTL.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
@Moi_in_actie, bedankt voor de uitleg en ik was inderdaad al op de Corsair fans gestuiterd via Linus Tech Tips. Ik denk ook dat deze het zullen worden.

Ik heb een iets duurdere keuze gemaakt. Aangezien een vriend van mij de H100 sterk heeft aanbevolen ben ik van plan deze te nemen.

Dus de setup ziet er op het moment zo uit:
voorkant:
1x Corsair SP 120mm fan
1x Corsair AF 140mm fan
NOTE, de fans blazen lucht in de case.
top/radiator fans
2x Corsair H100 stock fans
2x Corsair SP 120mm fans
NOTE, de stock fans zitten aan de onderkant van de radiator en de SP fans zitten aan de bovenkant van de radiator. De fans blazen uit de case.
achterkant
1x Corsair AF 140mm fan
NOTE, deze blaast lucht uit de case.

Ik hou wel van de stilte, dus mijn gedachte was dan ook om de fans op een gewenste snelheid te zetten via een fan controller zodat ik er niet al te veel last van heb (hopelijk).

Dit is alleen een idee dat ik heb. Maar als jullie zeggen dat ik de SP's kan vervangen door de AF's of mensen nog een toevoeging willen doen op de H100 of de setup van de fans. Ik hoor het graag

[ Voor 76% gewijzigd door Cazure op 15-06-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
Die setup ziet er prima uit. De 120mm SP fan voorin kan je ook vervangen door een 140mm AF, maar uiteindelijk zal het ongeveer op hetzelfde neerkomen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
edit:
[Nieuw topic aangemaakt voor deze vraag]

[ Voor 94% gewijzigd door TheK1ng op 25-06-2013 13:39 ]

Pagina: 1