Heeft het zin om te wachten op Haswell rMBP 15"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Zoals velen met mij, was de teleurstelling groot toen er geen rMBP update werd aangekondigd tijdens de WWDC.

Ik zat natuurlijk al met mijn creditcard op de bank de aankondiging af te wachten, want ik ben eigenlijk wel klaar met mijn huidige MacBook Pro 15", Mid 2009.

Als software ontwikkelaar gebruik ik mijn laptop de hele dag voor mijn werk, maar ook voor prive 's avonds en in het weekend. Dus mijn vingers zijn als het ware nog niet niet met het toetsenbord vergroeid.

In februari bedacht ik mij dat ik nog wel even op de WWDC zou wachten. :+

Natuurlijk blijft het koffiedik kijken hoeveel maanden het nog wachten is op de volgende update, maar we kunnen wel zien hoe andere Haswell gebaseerde laptops het doen. Je ziet aan alles dat Haswell gemaakt is voor ultrabooks, in dat effect zie je meteen in de accuduur van de MacBook Air Mid 2013.

Maar wat zou het effect zijn voor een 15" rMBP, die nog steeds een dGPU heeft? Lijkt me sterk dat ook die 4 uur extra op een acculading kan.

Als je de vergelijking trekt met nieuwe Windows laptops in dezelfde range als de rMBP die nu Haswell hebben gekregen. Zou je dan echt zoveel in de performance/accu merken dat je daar vier maanden op wilt wachten?

Goed, als ik al vanaf februari wacht, dan kunnen die extra maanden misschien ook wel. Ik kan het geld maar een keer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:18

RnB

Misschien geen direct antwoord op je vraag, maar eigenlijk is het heel simpel: heb je per direct een nieuwe MacBook nodig, koop je dat ding nu. Is je huidige nog prima (je gevoel daargelaten), dan wacht je nog even.

Wachten is nooit leuk, ik kan dat zelf ook heel moeilijk, maar ik denk dat de Haswell upgrade best wel leuk is. Want waarschijnlijk zal niet alleen het platform veranderen, maar ook de ssd (pci-e) en je wireless network card (802.11ac). Dus al met al best flink wat er intern allemaal veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik wil nog even toevoegen dat ook een nieuwe rMBP waarschijnlijk een dedicated GPU zal hebben. De huidige 650M kan dat retina scherm nog maar net bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:07
M-ThijZ schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:03:
maar we kunnen wel zien hoe andere Haswell gebaseerde laptops het doen. Je ziet aan alles dat Haswell gemaakt is voor ultrabooks, in dat effect zie je meteen in de accuduur van de MacBook Air Mid 2013.
Je vergeet een cruciaal punt..
Primate Labs has posted Geekbench scores for the new 2013 MacBook Airs.

There's only a modest increase in performance between the 2013 MacBook Air and the 2012 MacBook Air. Depending on which models you compare, you can expect between a 3% and a 8% improvement in performance.

Considering that last year's update brought an increase of 20% to 25% in performance, this is a small step up. The reason for the minimal increase in performance is Apple's focus on battery life. The Haswell processor improves performance by 10% and uses 25% less power; however, Apple reduced that effect by switching to processors with lower frequencies. The low-end Air has been dropped from 1.7GHz to 1.3GHz and the high-end Air has seen its frequency dropped from 2.0GHz to 1.7GHz.
Bron

The MacBook Air gaat langer mee, maar is dan ook wel flínk gedownclockt. Hierdoor is een Haswell MacBook Air marginaal sneller dan de vorige generatie.
Dit is een 3-8% speedbump, waar dat over de vorige generatie 20-25% was. Érg minimaal dus.
Staat uiteraard wel tegenover dat de batterij langer meegaat.

/edit
Zoals boven al gezegd wordt, er is meer: 802.11ac zou voor mij al het wachten waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Interfico schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:15:
Ik wil nog even toevoegen dat ook een nieuwe rMBP waarschijnlijk een dedicated GPU zal hebben. De huidige 650M kan dat retina scherm nog maar net bijhouden.
Dat gaat met Mavericks vooralsnog een stuk beter. Zelfs op de HD 4000 gaat alles nu soepel (op voorwaarde dat je voor sommige dingen aan het netstroom hangt). Ja, als je er op gaat gamen krijgt hij het moeilijk. Maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
M-ThijZ schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:03:
Maar wat zou het effect zijn voor een 15" rMBP, die nog steeds een dGPU heeft? Lijkt me sterk dat ook die 4 uur extra op een acculading kan.
Vergeet niet dat de rMBP de dedicated GPU uit kan schakelen als je hem niet gebruikt, op de geïntegreerde GPU haal je een paar uur meer op een batterijlading.

[ Voor 28% gewijzigd door ThomasG op 12-06-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 23:27
Interfico schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:15:
Deze opmerking raakt kant nog wal. De eerste releases waren een ramp, maar na een paar updates van zowel het OS als de firmware kant de 650M het best goed bijhouden. Games zoals SimCity en BF3 kan je zeer goed spelen (en dan heb ik het niet over low settings).

Ik denk de de mbp lijn eind dit jaar geüpdatet wordt (herfst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:49

Quakie

quakelen

Ik zou wachten, alleen al omdat je net alle aanbiedingen gemist hebt. Als je hem vorige week had gekocht had je tot 350euro korting gehad... mocht je goede aanbieding tegenkomen kan je het altijd nog doen.

Ik zelf wacht, ik verwacht dat het waard is.. WiFi AC, PCI-E SSD, batterij verbetering en ik hoop 100euro af van 15euro exemplaar net als bij MBA.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:22
Voor een 13" retina zou ik zeer zeker wachten , vanwege de HD5000 (5200 misschien )
Aangezien de HD4000 veel te krap is om al die pixels aan te sturen.

Bij de 15" speelt dit probleem minder , die heeft een dedicated GPU die voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:29
Soulshaker schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:45:
Voor een 13" retina zou ik zeer zeker wachten , vanwege de HD5000 (5200 misschien )
Aangezien de HD4000 veel te krap is om al die pixels aan te sturen.

Bij de 15" speelt dit probleem minder , die heeft een dedicated GPU die voldoende is.
Heb gisteren een rMBP 13' aangeschaft.

Heb lang gezeten in de store en wat dingen geprobeerd op externe schermen, scrollen etc op danwel de air, danwel de rMBP beide varianten. Aangezien de 15' me te lomp was om mee te nemen ben ik voor de 13' gegaan. Zeker met de update in Februari (nieuwe processor en gpu van 512 naar 768) is de 13' een prima alternatief geworden.

Maar goed, als je een 15' wilt ga je sowieso met alles vooruit. Moet ook wel met een groter scherm ter aansturing.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja als je nog kan wachten, dan zou ik dat doen. Althans dat is wat ik nu doe, ik hoop dat er samen met de nieuwe 15 rMBP ook een nieuwe cinema display uitkomt.

Het lijkt er toch op dat er een aantal leuke upgrades in het verschiet liggen, zonde om dan niet nog 2-3 maanden te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 16:04
StephaN900 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:05:
ik hoop dat er samen met de nieuwe 15 rMBP ook een nieuwe cinema display uitkomt
Daar hoop ik ook op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Ik ben achteraf ontzettend blij dat ik tijdens een kortingsactie mijn 15 inch rMBP heb gekocht. Mijn laptop kon echt niet meer, liep constant vast. Was het niet voor de kortingsactie, dan had ik waarschijnlijk keurig gewacht. September had ik daarentegen echt niet meer gehaald met mijn oude onding. Precies wat hierboven werd gezegd: ben je hem alleen zat of is hij echt aan vervanging toe? Baseer daarop je keuze. Je hebt hoe dan ook een prachtlaptop.

Geen idee wie hier verkondigt dat een 650M amper genoeg is om Retina aan te sturen. Zou wat zijn zeg, dat een hogemiddenklassekaart zo'n scherm al niet trekt. Zelfs de interne gpu heeft er niet heel veel problemen mee tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:13
De eerste aanwijzingen zijn er al.

De wallpaper van OSX Mavericks is 5120x2880. Een verdubbeling van het aantal pixels op de iMac en de Cinema Display.

Er zit wat aan te komen. Wanneer? Kan nog wel even duren!
Ik denk dat met de release van Mavericks ook de rMBP een upgrade krijgen!

[ Voor 14% gewijzigd door aschja op 13-06-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:29
Zal de prijs van een Retina Cinema Display ook wel keer 1,5 gaan.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ambling_Alp schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:24:

Geen idee wie hier verkondigt dat een 650M amper genoeg is om Retina aan te sturen. Zou wat zijn zeg, dat een hogemiddenklassekaart zo'n scherm al niet trekt. Zelfs de interne gpu heeft er niet heel veel problemen mee tot nu toe.
Ik kan me voorstellen dat diegene dat heeft verkondigt, aangezien in alle OS X versies (10.7.x en 10.8.x) de grafische performance ontzettend slecht is. Alle UI animaties zijn gewoon traag. En laten we eerlijk wezen, de huidige grafische kaarten worden niet geproduceerd voor zulke hoge resoluties.

Maar de nieuwste versie van OS X laat zien dat de grafische kaart niet het heikelpunt is van de slechte grafische performance, want alles gaat smooth als boter. Net wat je zegt, zelfs de interne gpu (HD4000) kan makkelijk alle animaties weergeven op het retina scherm.
Het zal een software of driver kwestie zijn, waardoor animaties in de huidige OS X versies zo traag worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Ik miste de aankondiging van de nieuwe Haswell rMBP ook.. Maar gezien de kleine speedbump van de Air, snap ik het wel..

De nieuwe (niet-ondergeklokte) Haswell van de nieuwe rMBP gaat de Air straks echt wegblazen qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Wachten op die perfecte computer..hoeveel threads zijn daar al niet over geweest !

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
RnB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:56:
[...]

Ik kan me voorstellen dat diegene dat heeft verkondigt, aangezien in alle OS X versies (10.7.x en 10.8.x) de grafische performance ontzettend slecht is. Alle UI animaties zijn gewoon traag. En laten we eerlijk wezen, de huidige grafische kaarten worden niet geproduceerd voor zulke hoge resoluties.

Maar de nieuwste versie van OS X laat zien dat de grafische kaart niet het heikelpunt is van de slechte grafische performance, want alles gaat smooth als boter. Net wat je zegt, zelfs de interne gpu (HD4000) kan makkelijk alle animaties weergeven op het retina scherm.
Het zal een software of driver kwestie zijn, waardoor animaties in de huidige OS X versies zo traag worden weergegeven.
Je praat dan nu over Mavericks? Ik ondervind echt bar weinig hinder momenteel in Mountain Lion. Ben ik blind dan? Haha. Kan ook liggen aan het enorme verschil met vorige laptop, maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Jep, Mavericks inderdaad.

Geen idee, of je stoort je er niet aan of je hebt er gewoon geen last van.
Welke MacBook heb je? Ik heb nog wel eens gelezen dat de mensen met een snellere cpu (dus niet de basis 2,3GHz i7) minder last van lag hebben, dan de mensen met een 2,3GHz (waaronder ik). Het kan ook best zijn dat het je gewoon niet boeit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
RnB schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 06:52:
Jep, Mavericks inderdaad.

Geen idee, of je stoort je er niet aan of je hebt er gewoon geen last van.
Welke MacBook heb je? Ik heb nog wel eens gelezen dat de mensen met een snellere cpu (dus niet de basis 2,3GHz i7) minder last van lag hebben, dan de mensen met een 2,3GHz (waaronder ik). Het kan ook best zijn dat het je gewoon niet boeit. :P
Heb ook die cpu. Maar goed, wederom, dat moet bijna softwarematig zijn dan inderdaad, want als je met een echt snelle (ook die basis- natuurlijk) quadcore i7 en een prima videokaart al noemenswaardige lag hebt, is dat natuurlijk belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general_p
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:02
Ik zit met hetzelfde, ik heb gewacht op de WWDC met goede hoop dat de haswell werd aangekondigd. Ben op jacht naar een 15" Retina.
Maar ik twijfel nu heel erg of ik ga wachten, ik heb mijn air onlangs verkocht samen met mijn iMac om de retina pro te gaan kopen en wil dan ook niet zo heel lang meer wachten.
Maar ja het gevoel dat ze op het punt staan om een nieuwe serie uit te brengen en dat je nu dan eigenlijk een ouder model aanschaft borrelt ook een beetje bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Oei, dus je hebt nou helemaal geen systeem meer voor handen?
Dan zou ik niet langer wachten, tenzij je natuurlijk geen systeem nodig hebt. Je kan nog zeker tot september/oktober wachten als de vooruitzichten het goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general_p
Nou ja werk regelmatig thuis, dus ja een systeem is handig. en de imac is een soort inruil constructie voor de mbpro dus ik heb nog wel iets maar de plek waar de iMac staat is niet echt ideaal en dat is met een laptop natuurlijk beter te regelen, die kun je immers overal wel kwijt.

Ja het blijft lastig man.. ik weet het op dit moment echt niet. Als ik de imac gewoon nog zo lang kan gebruiken is er niets aan de hand het is immers nog maar max 3 maanden. Maar als het dan een wat teleurstellende upgrade gaat worden dan heb ik misschien voor heel weinig extra gewacht.

Het is ook nog een beetje gokken wat precies de performance/batterij winst gaat worden. en dan nog niet gesproken over de grafische chip die ook weer een stuk beter is natuurlijk.

Is het nou echt zo erg met het stotteren met scrollen en dergelijke? Ik lees tegenstrijdige berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:49

Quakie

quakelen

ik had hetzelfde idee general_P ben alleen nog niet snel met verkopen van imac en macbook air...

Gezien ervaringen gaat Malvericks het oplossen voor de mensen die er nu nog last van hebben. Diverse mensen hadden last en bij laatste update (10.8.4) is er weer een en ander opgelost...

ligt er maar wat je verwacht van update? Als je haswell procs verwacht met hetzelfde performance als nu, met 1 of max 2 batterij erbij.. Wifi AC en PCI-E SSD (rond 800MB R/W) en dit zit er niet in mag je in mijn ogen teleurgesteld zijn. Alles wat je meer erin wilt gaat denk ik niet gebeuren...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ah oké.

Ik heb het hier eerder ook al gezegd, mss zelfs op deze pagina, maar als je op het moment gewoon een systeem hebt staan die het prima doet, dan zou ik lekker wachten. Het is namelijk niet alleen het platform wat veranderd wordt (althans, dat neem ik aan wanneer ik kijk naar de MBA), je krijgt waarschijnlijk een SSD op PCI-E en een netwerkkaart die 802.11ac ondersteunt erbij. Dat plus het Haswell platform is toch wel een leuke upgrade denk ik zo, ik zou mijn rMBP er zelfs voor verkopen.

Daarentegen zal tegen die tijd OS 10.9 Mavericks uitkomen en heb je met de huidige rMBP al een zeer capabel systeem in huis gehaald. Stotteren ed zal ook met 10.9 geheel verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general_p
Ja dat puntje was ik dan weer vergeten (pci-e) dat is natuurlijk ook echt wel merkbaar.

Ik denk zelf dat het geen silent update zal gaan worden. Toch maar even wachten dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Nou ja, merkbaar. Als je heel veel gigabytes gaat verslepen wel, maar in normaal gebruik ga je dat niet merken. De huidige rMBP's lezen / schrijven al met een snelheid van rond de 500MBps.
Maar wat ik ermee duidelijk wil maken, is dat het totaalplaatje (niet alleen Haswell, maar al die andere upgrades + OS) best wel leuk is om op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
De huidige rMBP 15" is natuurlijk vergeleken met de Mid-2009 MBP een enorme verbetering. Wachten tot de herfst is leuk, maar als je, je elke dag moet storen aan de accu die amper een uur meegaat, een heethoofd van een Core2Duo, dan lijkt het meer op zelfkastijding.

Kun je er nu nog op werken? Ja dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general_p
Ik heb inmiddels offerte opgevraagd bij onze leverancier. Ga voor het basis model met als enige aanpassing 16GB Geheugen.

Wellicht deze week al bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Ik zou persoonlijk wachten tot je een leuke aanbieding treft. Zo heb ik zelf met +/- 400 euro korting mijn huidige MBP 15 gekocht. Ondertussen heb ik deze alweer een tijdje, maar een late 2011 MBP met SSD is ook op dit moment alles behalve een straf om mee te werken :)
Pagina: 1