Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02 14:31
beste mede tweakers,

ik heb een (domme) vraag
is het mogelijk om de air flow van een fan (3 pin) te veranderen door de pintjes te veranderen?

ik kan eigenlijk nergens iets over vinden, misschien omdat niemand dit ooit heeft willen doen .

de reden waarom ik dit wil;
omdat ik dan een fan kan omdraaien dat de mooie kant zicht baar word

en als het kan wat zijn de gevolgen voor de fan?
zelf denk ik de de performance wel iets afneemt.

ik heb het nog niet geprobeert voor het geval ik kortsluiting maak
verder gaat het om een fan met led verlichting, dus die zullen het denk ik niet meer doen dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
Draai dit niet om, het zit verbonden aan een printplaat die dit binnen geprogrameerd heeft. Door het omdraaien van pinnen krijg je kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
In een fan zit een gelijkstroommotor, dus dan gaat t alleen maar flink mis. In het ergste geval blaas je de LEDjes op. Enige wat je kunt doen, is simpelweg de fan andersom ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:43
Als er een gelijkstroommotor in een fan zou zitten zou je hem dus wel gewoon moeten kunnen ompolen, en volgens de pinout staat er gelijkstroom op, dus dat moet gewoon kunnen(zwart en rood omwisselen)Dat kan dus gewoon niet :P, fans zijn ontworpen om een kant op te draaien, andere kant op vinden ze een stuk minder leuk. Dus inderdaad gewoon 180 graden draaien dat ding.

[ Voor 29% gewijzigd door sjaakwortel op 15-06-2013 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Een gereguleerde fan met diodes moet je niet zomaar verkeerd wiren, dan blaas je de PWM controller op en/of de LED's (of gewone diodes).

Gelukkig zijn fans goed gestandaardiseerd en is hun casing altijd symmetrisch, zodat je ze precies zo kan ophangen (ook andersom) als je zelf wilt.

De fan zelf de andere kant op laten draaien? Tsja dat gaat sowieso niet werken; die fanbladen zijn namelijk qua aerodynamica daar ook niet voor ontworpen; het is niet alleen de elektronica die niks doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02 14:31
oja idd er zit een print plaat in haha daar had ik even niet aan gedacht

iedereen bedankt voor de hulp

(als ik hem 180 graden draai is de air flow verkeert dat was het punt juist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je hem de andere kant op laat draaien heb je helemaal geen airflow, zelfs al krijg je hem draaiend. De fanblades hebben nou eenmaal zo'n vorm!
Pagina: 1