Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Misschien is dit niet iets wat in het juiste subforum staat (werk en inkomen) maar het is de laatste tijd toch actueel en iets wat ik toch wel van mijn hart af wil schrijven. Een hoop mensen zullen via de media wel vernomen hebben dat er de komende jaren een tekort aan technici zal ontstaan doordat de oudere generatie bijna aan hun pensioen toe is, en er te weinig instroom is van nieuwe vaklui. Daarnaast meldde de NOS dat de CAO onderhandelingen voor de metaal en techniek op dit moment muurvast zitten.

Persoonlijk ben ik in de metaal werkzaam als operator/programmeur van een CNC bewerkingscentrum, (frezen) een prachtvak, maar helaas moet ik lijdzaam toezien dat een echt vak steeds slechter betaald wordt. Nu heb ik het niet slecht, dit beroep is de metaalsector is toch wel het beter betalende beroep, maar jaar op jaar zie ik toch een achteruitgang gaande, ingezet door heren werkgevers die blijkbaar toch hun eisen door kunnen drukken tegen een zwakke vakbond. (in tegenstelling tot de drukkerij sector, is niet elke werknemer verplicht om lid te zijn van een bond)

De laatste 5 jaar hebben alle CAO akkoorden wel geleid tot een stijging in het salaris, maar dit heeft nooit in enige mate gelijk gelopen met de inflatie, in feite kachelen we keihard achteruit terwijl er wel een tekort aan vaklui aan het ontstaan is. Wat schetst dan ook mijn verbazing, toen ik vanmorgen de mail las van de FNV: Heren werkgevers willen een nullijn van 17 maanden, en in 2014 mogen we 1% erbij krijgen dat loopt tot 2015!

De FNV rekent dat even netjes voor, dat je met een bruto salaris van 2500 euro er dus elke maand er €62,50 op achteruit zult gaan. Ok leuk, maar ik mag met mijn beroep nog niet eens 2200 bruto aantikken, laat staan de monteurs, lassers, en constructiebankwerkers. Nu woon ik in friesland, en het paradepaardje van heren werkgevers hier is dan ook dat alles hier goedkoper is.... Yeah right, de benzine en de boodschappen ook dan? Een woning, ja dat is hier goedkoper, maar een hoop dingen zijn zeker niet goedkoper.

Dan zijn er ook nog eens de jeugdschalen... Hoe in godsnaam wil je nieuw personeel in de metaal krijgen als je ze stelstelmatig onder gaat betalen? Toen ik in 1996 in de metaal terecht kwam, moest ik maar blij wezen met een salaris van 900 GULDEN. Heren werkgevers willen toch krampachtig vasthouden aan die jeugdschalen, want dat is lekker goedkoop. Maar iemand met een technisch beroep, wat niet iedereen kan doen, heeft toch wel recht op een beetje waardering?

Het valt sommigen erg zwaar om te weten dat ze als monteur dingen in elkaar zetten voor de petrochemische industrie, waar ze allemaal papieren en cursussen voor moeten volgen, en soms op locatie moeten werken, minder verdienen dan een bandenwipper bij de euromaster.

En dan vraag ik me af.... Heren werkgevers... Hoe gaan jullie überhaubt nog mensen in de metaal krijgen als je niet eens van plan bent ze fatsoenlijk te betalen?

En de campagnes in kranten zoals de spits: Kies techniek! Nee het is geen vies beroep meer, allemaal high tech en super interesant!

Ja, en wie gaat dan die onderdelen lassen? En wie boort die gaten in stalen onderdelen met behulp van vette booremulsie? En wie gaat de revisie doen van een met vet doorlopen afsluiter?

De jeugd wil zeker geen vies werk meer doen, maar het moet toch gedaan worden door iemand. En zolang daar niet een stukje waardering tegenover staat, raadt ik op dit moment niemand aan een technisch beroep te leren. Je bent salaris technisch beter af om te gaan werken voor een helpdesk. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18
Werkgevers kunnen natuurlijk al afwijken van de CAO door betere arbeidsvoorwaarden overeen te komen met de werknemer. Als de vraag naar technici zo veel groter wordt dan het aanbod dan zullen mogelijk de werkgevers ook meer gaan betalen om maar aan werknemers te komen.

Is het trouwens niet in een sector waar de vraag naar arbeidskrachten groter is dan het aanbod, interessant (voor de werknemer) om de hele CAO af te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Ik ben het helemaal met je eens. Technici is ook een heel breed begrip, daar wordt ook een beetje misbruik van gemaakt in de media. Een maakberoep betaalt slecht in Nederland, want het wordt blijkbaar (net als verpleegster) gezien als een soort roeping. Meeste technici zijn ook oplossingsgericht en dat helpt ook niet mee bij onderhandelingen.

Volgens mij ben je ook beter af in bijvoorbeeld Duitsland, waar er veel meer respect voor technici is en ze ook een goede boterham verdienen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 07-07 20:55
Wat Senor Sjon noemt is een probleem voor technici. De wereldberoemde architect Rem Koolhaas heeft een lager uurtarief dan een advocaat-stagiair die eergisteren is afgestudeerd en gisteren bij één van de grote kantoren is begonnen. Probleem komt voort uit het type mensen, maar ook uit het soort werk. Een constructeur die zorgt dat een gebouw niet instort doet gewoon zijn werk. Een advocaat die een zaak wint is een held.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:40
Topicstarter heeft helemaal gelijk: techneuten worden relatief schromelijk onderbetaald
TheJason schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:44:
Is het trouwens niet in een sector waar de vraag naar arbeidskrachten groter is dan het aanbod, interessant (voor de werknemer) om de hele CAO af te schaffen?
Nee. De ervaring (bv in computertechniek/IT, WO-niveau) leert dat het dan volstrekte opportunistische willekeur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Bij bepaalde technische vakken hebben werkgevers een totaal verkeerd beeld.

In het verleden kwam je als als 16 of 17-jarige van het lager voortgezet onderwijs met basiskennis en kon je gelijk aan de slag in de metaalbranche. Tegenwoordig heb je een MBO4 niveau nodig om voldoende kennis van apparatuur en materiaal te kennen waarbij je voortdurend met veel meer factoren rekening moet houden.

If you pay peanuts, you get monkeys luidt het gezegde. Je kunt niet verwachten dat kwaliteit gewaarborgd blijft als je consequent op het randje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Iblies schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:34:
If you pay peanuts, you get monkeys luidt het gezegde. Je kunt niet verwachten dat kwaliteit gewaarborgd blijft als je consequent op het randje zit.
Dit is al wat ik nu op mijn werk zie... Ongemotiveerd personeel, jong personeel wat 3x niks kan, en ook nog eens 3x niks wil. (behalve onder werktijd met die klote smartphone omklooien) En ik geef ze geen ongelijk, gezien ze een stuk minder verdienen.

En de oude garde die bijna met pensioen kan, vindt het allemaal wel best. Die zitten toch aan het einde van hun schaal, en zien een pensioen tegemoet wat overeenkomt met een minimum inkomen. (lang leve de PMT, waar je veel pensioenpremie betaald, en weinig terugkrijgt, of nog erger, 8% gekort wordt op je pensioen omdat de fondsen een te lage dekkingsgraad hebben.

Zelf wil ik graag wat anders gaan doen, het is een geweldige sector als je een tech nerd bent zoals ik, maar zolang er totaal geen waardering is voor het werk wat je doet, is de lol er snel af.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:47

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben werkgever (niet in de metaal) en laten we het ook eens van de andere kant bekijken: Geld wat niet binnen komt kan je ook niet aan salaris uitgeven.

Vergeet niet dat je als werkgever zo'n 8 tot 10% aan kosten maakt bovenop het bruto salaris van iemand.

Mijn bedrijf heeft zo'n 30 man in dienst en ik ben van mening dat wij goed betalen, maar uiteraard komt wel eens de vraag om loons verhoging (Bij goed presteren tot 7% per jaar bij ons), wat ik altijd uit leg is dat het geld wel eerst binnen moet komen alvorens het in de vorm van salaris naar buiten toe kan.

Sommige mensen hebben het idee dat de boze werkgever een potje heeft waar miljoenen in staat omdat hij zijn personeel onder betaald en dat geld allemaal voor zichzelf houdt. Tja, die bubbel wil ik toch graag even door prikken, want dat is vaak écht niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-07 17:45
7% loonsverhoging is zeer riant.
Volgens mij is er alleen maar een tekort aan technici, die genoegen nemen met een zeer laag salaris. Dus eigenlijk gewoon een oproep voor arbeidsmigranten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:40
Snow_King schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:07:
Ik ben werkgever (niet in de metaal) en laten we het ook eens van de andere kant bekijken: Geld wat niet binnen komt kan je ook niet aan salaris uitgeven.

Vergeet niet dat je als werkgever zo'n 8 tot 10% aan kosten maakt bovenop het bruto salaris van iemand.

Mijn bedrijf heeft zo'n 30 man in dienst en ik ben van mening dat wij goed betalen, maar uiteraard komt wel eens de vraag om loons verhoging (Bij goed presteren tot 7% per jaar bij ons), wat ik altijd uit leg is dat het geld wel eerst binnen moet komen alvorens het in de vorm van salaris naar buiten toe kan.

Sommige mensen hebben het idee dat de boze werkgever een potje heeft waar miljoenen in staat omdat hij zijn personeel onder betaald en dat geld allemaal voor zichzelf houdt. Tja, die bubbel wil ik toch graag even door prikken, want dat is vaak écht niet het geval.
Met wie concureer je dan?

De toegevoegde waarde van een techneut is typisch zeer hoog in de waardeketen. Enige redenen om dat niet te kunnen vangen in de waardeketen is concurrentie of een laagwaardige keten.
pacificocean schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:21:
7% loonsverhoging is zeer riant.
Volgens mij is er alleen maar een tekort aan technici, die genoegen nemen met een zeer laag salaris. Dus eigenlijk gewoon een oproep voor arbeidsmigranten.
Jij snapt het precies. En dan nog het liefst degenen die net onder de 30%-belastingkortingregel vallen :X In de VS zie je exact hetzelfde met H1B visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Snow_King schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:07:

Ik zou graag voor je willen werken als je een beetje in de buurt zit. :) In mijn geval, ik ben van een zeer krenterige baas overgegaan naar een andere baas waarvan ik dacht dat het wel goed zou zitten. Ik kon een stuk meer verdienen, (van wat ik verdiende per maand ging ik per 4 weken verdienen) en de voorzieningen waren ook een stuk beter. Achteraf bleek dat mijn oude baas mij zwaar onderbetaalde, en mijn huidige werkgever gaf me min of meer de middelvinger toen ik na 4 jaar hard werken om opslag vroeg. Ik heb nooit gezeurd over de mondelinge toezegging bij het eerste functioneringsgesprek, dat het volgende contract vast zou zijn (heb gewoon 3x een jaarcontract gekregen achteraf) altijd mijn stinkende best gedaan voor de zaak, en ik zet mn beentje ook voor als er echt problemen zijn, en dingen klaar moeten.

Wat betreft de zaak, er werken 40 man, en we draaien jaarlijks 320.000 euro (netto) winst dankzij bepaalde klanten in de petrochemische en staalproducerende industrie. Ondanks de crisis draait de zaak goed, maar een beetje waardering tegenover het personeel ho maar.... Ik heb vandaag eens geteld hoeveel verloop we hebben gehad sinds ik bij dit bedrijf ben komen werken, en sinds ik hier ben zijn er in 6 jaar tijd minstens 15 man vertrokken naar een andere beter betalende baan, 4 man met pensoen gegaan, alhoewel ze wel gevraagd zijn om langer door te gaan (maar wel zonder reiskosten, yeah right, goede manier om mensen aan het werk te houden) 3 man ontslagen wegens verschillende redenen.... Voor een bedrijf met pak em beet 40 man vindt ik dat nochal wat.

Mijn laatste salarisverhoging had ook wat voeten in de aarde, omdat er wat onenigheid was... Je kan een 30-jarige CNC frezer niet het zelfde salaris geven als een 36-jarige, alleen omdat ie meer functiejaren heeft bij het bedrijf. Functiejaren gaat om een stukje vakvolwassenheid en vakbekwaamheid, en niet hoelang je bij een bepaald bedrijf gewerkt hebt. Mijn huidige werkgever ziet dat blijkbaar toch anders, en na veel stechelen kreeg ik er maar liefst 100 euro bruto bij! Alleen vindt een werkgever je blijkbaar maar dom voetvolk, want 30 euro van die maar liefst 100 euro bruto was al conform de CAO toegekend. Oftwel, dat is een sigaar van 30 euro uit eigen doos.

Als ik de kans krijg om wat anders te gaan doen, wat beter betaald dan zal ik dat zeker niet nalaten. Alleen liggen de banen op dit moment niet echt voor het oprapen.... Uitzendbureau's willen me zeker wel hebben, gezien er altijd vraag is naar technische uitzendkrachten, maar gezien ik een hypotheek om mijn nek heb hangen, is dat geen optie. :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 17:00
Zijn er uberhaupt CAO's die pas houden met de inflatie? Als ik de laatste 15 jaar terugkijk, (IT, zowel commercieel, rijks- als semi-overheid) waren de CAO salarisverhogingen altijd lager dan de officiele inflatie (laat staan de werkelijke inflatie...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat meer gezien voor WO/HBO'ers, maar zelfde idee: Zolang bijvoorbeeld sales en management beter betaald krijgen dan de ingenieurs, kan ik niet anders concluderen dan dat er een groter tekort is aan managers en sales mensen dan aan ingenieurs, en dus dat het hele tekort uit de duim is gezogen door bedrijven die meer mensen van beta opleidingen willen hebben zodat ze lonen verder kunnen verlagen.

Als er daadwerkelijk zo'n tekort is moeten ze maar beter betalen. En uiteraard, dan moet het geld ervoor zijn, maar dan komen dus de prioriteiten naarvoren, en blijkbaar is dat niet technisch personeel. Dat er weinig ingenieurs worden opgeleid is een feit, maar blijkbaar is de vraag ernaar ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:38

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

FiXeL schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:08:
Wat betreft de zaak, er werken 40 man, en we draaien jaarlijks 320.000 euro (netto) winst dankzij bepaalde klanten in de petrochemische en staalproducerende industrie. Ondanks de crisis draait de zaak goed, maar een beetje waardering tegenover het personeel ho maar....
Ik vind 320K winst met 40 man niet echt een super draaiende tent.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Dat was ook mijn gedachten toen ik dat las.

Je hebt nogal een ondernemersrisico als je 40 man in dienst hebt, en als je dan in de maakindustrie zit zal er ook nogal wat geinvesteerd moeten zijn in machines en gebouwen.

Het probleem is dat de dienstensector in Nederland simpelweg vrij duur is, dat is ook waar we internationaal een groot gedeelte van ons geld mee verdienen geloof ik. Dat is ook iets waarmee het buitenland niet makkelijk concurreert, terwijl dat voor de maakindustrie wel zo is. De loondruk op technici, zeker in de maakindustrie, komt uit de hoek van China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

Ik ben een econoom en geen techneut, maar in de techniek is er veel meer echt prijsdukkende concurrentie uit andere landen, dan vergeleken met de dienstensector. Combineer dat met een sfeer in Nederland waar wordt neergekeken op ‘vieze en uitvoerende’ banen zoals een lasser en het resultaat is karige arbeidsvoorwaarden. In de bouw heb je dat ook, er is gewoon een hele lage instapdrempel voor buitenlanders om hier de arbeidsmarkt te bestormen waar de lonen vergeleken met hun thuisland stukken hoger ligt. Die drempel is bij andere banen veel hoger, waardoor de lonen door minder concurrentie hoger liggen.

Ik zie ook geen verbetering voor de nederlandse techneuten helaas….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Anoniem: 46694 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:33:
Ik zie ook geen verbetering voor de nederlandse techneuten helaas….
Bijscholing? :)

Het meest probate middel tegen concurrentie op je skills (of dat nu door 'buitenlanders' is of door landgenoten) is het leren van een skill waar je minder concurrentie in hebt en/of waar de vraag groter is dan het aanbod.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 13-06-2013 14:03 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Bijscholing wordt geregeld via het OOM in de metaal en techniek, ik weet niet of een werkgever verplicht is om je de vrijheid te bieden van bijscholing, maar bij mijn huidige werkgever wordt die mogelijkheid wel geboden. (in tegenstelling tot mijn vorige werkgever) Het enigste nadeel is dat er een subsidiepotje is voor opleidingen, en als dat potje op is, tja dan heb je pech.

In mijn geval kan ik wel een cursus gaan doen (wil eigenlijk wel CAD/CAM gaan doen) maar als je in de praktijk er vervolgens geen mogelijkheid toe krijgt, heeft het volgen van een cursus weinig zin.

Overigens vindt ik ook dat de opleidingen voor de metaal en de techniek een stuk beter kunnen, jongeren leren wel een hoop, maar ik zie ook vaak dat ze moeite hebben met de meest basale dingen, zoals tekeninglezen. (was overigens in mijn geval ook niet geweldig)

Ik zie overigens niet zo snel buitenlanders in de techniek instromen, al is dit in het verleden wel eens voorgekomen. (veel engelsen die hier kwamen werken) De sector leent zich ook wat minder voor buitenlandse krachten vanwege de taalbarriere. Je kan een poolse bouwvakker wel enigzins eenvoudig uitleggen dat ie daar een muurtje moet metselen volgens die tekening, maar hoe vertel je een poolse monteur dat ie geen baco mag gebruiken om koppelingen aan te draaien, dat er altijd locktite nummertje zoveel op de schroefdraad moet, dat ie bij montage gebruik moet maken van een smeertekening, en dat je bij onderdelen van die klant alleen maar kwaliteit A4-70 rvs boutjes mag gebruiken?

We hebben in het verleden ook wel eens duitse stagaires gehad, en dat was ondanks dat mijn duits redelijk is al lastig genoeg om uit te leggen hoe een CNC besturing werkt.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Jullie mogen in NL nog loonsopslag geven ten minste. In BE heeft de federale regering beslist dat er een loonmatiging is in de vorm van een wettelijk loonnorm (=index + 0.3%) onder het mom van loonkloof met het buitenland (wat voornamelijk veroorzaakt door hoge belastingen natuurlijk). Hierdoor kunnen de lonen niet stijgen, waardoor de werkgevers zeerk creatief moeten omgaan met de huidige wetgeving om goede werknemers te kunnen belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nederland kent al heel lang loonmatiging. Je krijgt er misschien 1% bij, maar dan verhoogt de overheid de BTW naar 21% en bijna alle partijen verhogen de kosten met de inflatie van 3% en ronden erna af. Daarnaast komt er elke keer wel weer een nieuwe belasting bij op een primair goed. Dit jaar is bijvoorbeeld weer een extra duurzaamheidstoeslag op energie gekomen en die stijgt de komende jaren automatisch. Dus per saldo gaat men er in NL al sinds 2007 (rapport van DNB afgelopen maandag) op achteruit qua besteedbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Een CAO is voor hoger opgeleid c.q. hoger gekwalificeerd personeel vaak alleen maar lastig. Je zit in een keurslijf, terwijl als je echt goed bent zowel jijzelf als de werkgever juist de vrijheid willen hebben om individuele afspraken te maken. Ik zou het kwalijk vinden als de individuele onderhandelingsvrijheid wordt beknot van overheidswege (zoals kennelijk in het geval van België.

[ Voor 22% gewijzigd door nare man op 14-06-2013 10:20 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Tango_S schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:20:
[...]
Jullie mogen in NL nog loonsopslag geven ten minste. In BE heeft de federale regering beslist dat er een loonmatiging is in de vorm van een wettelijk loonnorm (=index + 0.3%)
Wat moet ik daar van zeggen? Loonmatiging in Nederland betekent dat de lonen verlaagd worden. Een stijging is al geen loonmatiging; een stijging met de index (inflatiecorrectie) is al mooi, een verplichte loonstijging boven de index is ongehoord optimistsch. Geen wonder eerlijk gezegd dat Ford vertrekt naar Spanje.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Hillie schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 02:17:
[...]
Ik vind 320K winst met 40 man niet echt een super draaiende tent.
Is prima in de kleinmetaal, waar de loonkosten per werknemer best op 50K zouden kunnen liggen. Het is een ander verhaal bij een advocatenkantoor.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MSalters schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:29:
[...]

Wat moet ik daar van zeggen? Loonmatiging in Nederland betekent dat de lonen verlaagd worden. Een stijging is al geen loonmatiging; een stijging met de index (inflatiecorrectie) is al mooi, een verplichte loonstijging boven de index is ongehoord optimistsch. Geen wonder eerlijk gezegd dat Ford vertrekt naar Spanje.
Inderdaad, je gaat er nog op vooruit, dat is hier al jaren niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Nu online
MSalters schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:29:
[...]

In BE zijn de lonen verplicht gekoppeld aan de index (welke dus mee evolueert met de inflatie). Hierdoor stijgen de lonen op een bepaald moment automatisch (indien de index met X% wordt overschreden). Het probleem van de afgelopen jaren is dat de inflatie, ondanks de ecomonisch crisis, toch vrij hoog is gebleven waardoor de lonen in BE veel sterker zijn blijven stijgen ivm. het buitenland (wij spiegelen ons meestal aan Duitsland). Aan de het principe van de koppeling loon-index zal in BE niet snel geraakt worden of de vakbonden staan op hun achterste poten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 16:07

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik blijf het bizar vinden dat de (BE) overheid voor de private sector kan bepalen dat lonen met de index mee moeten stijgen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan in Nederland ook hoor, er kan gewoon een loonmaatregel worden afgekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 16:07

Wokschotel

Op 6 wielen

Ja, maar in België is het standaard en bij ons niet.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het klinkt voor mij wel echt als iets dat een leuk idee is in goede tijden, maar in slechte tijden ervoor kan zorgen voor enorme problemen voordat het wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:54:
Het klinkt voor mij wel echt als iets dat een leuk idee is in goede tijden, maar in slechte tijden ervoor kan zorgen voor enorme problemen voordat het wordt afgeschaft.
Het kan inderdaad voor problemen zorgen in competitieve groeisectoren met veel internationale concurrentie.
Zoals reeds aangehaald is de bedoeling in BE om de loonkloof (gebaseerd op brutoloon) met het buitenland te verkleinen, maar ik vrees dat de regering juist alternatieve verloningen gaat stimuleren wat het loonpakket nog complexer gaat maken.
Pagina: 1