SSD windows 8

Pagina: 1
Acties:

• dijstr
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08-2024
Goedenmiddag,

Ik heb een SSD aangeschaf en wil deze in mijn laptop zetten.

Nu heb ik heel wat informatie gevonden op internet, maar ik word hier echt geen bal wijzer van..
De een zegt clonen is het beste, de ander zegt schone windows installatie en bios aanpassen en weet ik het..

Ik ben echt een leek in dit, maar wil het heel graag leren!

Ik heb dus een ssd
samsung 840 250GB

Deze wil ik in mijn laptop zetten en als primaire harde schrijf gebruiken en mijn huidige harde schijf als externe.

Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen??

Kan iemand mij hier mee helpen? En link naar een site met een tutorial of een korte uitleg ofzo..??

Bij voorbaat bedankt!!

Verwijderd

je zou ook een MSATA kunnen gebruiken voor je laptop
dan kan je die er in laten monteren, en behoud je je vorige harde schijf

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2013 18:12 ]

• dijstr
Dat kan niet, heb ik al uitgezocht.. Daarbij wil ik gewoon mijn HDD vervangen met een SSD!

Toch bedankt

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 21:22

Baggeraar

Wat een gebagger..

merk en type van je laptop?

het is inderdaad het beste om je pc gewoon opnieuw te installeren.
Je kan ook een kopie maken van je huidige harde schijf adhv een samsung tooltje.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

2 opties:

1) Je plaatst de SSD op de plek van de harde schijf en je offert je CD-rom drive op voor de hardeschijf. de cdrom drive kan je eventueel in een externe behuizing stoppen.

2) Je plaatst de SSD op de plek van de harde schijf en koopt een losse behuizing voor de harde schijf, het format dat je dan moet hebben is 2,5"

• dijstr
Laptop is een Lenovo Ideapad Z500.

Het probleem is niet het plaatsen, dat moet nog wel lukken, het is de software op de SSD zetten wat mij dwars zit..

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

Mooi, gewoon een schone installatie doen hoor, kan je van een schone lei beginnen.

Windows cd erin, installatie doorlopen en de key onderaan de laptop ingeven (windows 7).
Schijfje bijhouden voor mocht je ooit de laptop moeten binnensturen voor garantie, je deze er terug in kan plaatsen.

drivers voor je laptop kan je vanaf de lenovo site halen. Zet deze eerst op een stickje, aangezien het zou kunnen dat de driver voor de netwerkkaart niet automatisch geïnstalleerd wordt bij de nieuwe installatie van windows.

• dijstr
Top maar nog een vraagje dan, misschien heel dom, maar ik heb nu windows 8 deze wil ik ook gewoon terug moet ik daarvoor windows 7 installeren? Heb begrepen dat de licentiecode in de bios zit, deze moet ik dan even achterhalen met een programma?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 22:00
Licentiecode in de BIOS :? Windows 7 installeren als je Windows 8 wilt :?

Je moet gewoon Windows 8 installeren met je Windows 8 key, punt :P Heb je die niet dan installeer je Windows 7 met een Windows 7 key. Die key heb je toch nog wel ergens? Zat die bij je laptop? Zo ja dan staat hij gewoon onderop je laptop.

[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 12-06-2013 18:35 ]

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

De key voor Windows 8 zit gewoon in het UEFI (bios) je hoeft geen key in te geven bij een nieuwe installatie, die wordt gewoon uit het UEFI gehaald.

• dijstr
oke top, dan ga ik een windows 8 iso zoeken en ga ik het proberen! Bedankt voor de hulp!!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Legale Windows 8 download

Downloaden op een systeempje met een lager OS, je product key die op laptop staat of in UEFI BIOS invoeren en de tool zeggen dat je een ISO wilt.

[ Voor 44% gewijzigd door Swordlord op 12-06-2013 18:56 ]

• Avalaxy
Baggeraar schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:36:
De key voor Windows 8 zit gewoon in het UEFI (bios) je hoeft geen key in te geven bij een nieuwe installatie, die wordt gewoon uit het UEFI gehaald.
Bij mij niet? Hoe weet je UEFI welke key er op het doosje van je Windows 8 staat dan?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Avalaxy schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:53:
[...]

Bij mij niet? Hoe weet je UEFI welke key er op het doosje van je Windows 8 staat dan?
dan ga je ervan uit dat je een nieuwe licentie gekocht hebt.. Veel windows 8 oem licenties zitten ingebakken in de UEFI bios ipv een stickertje.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• dijstr
Ik krijg de melding dat ik mijn productkey niet kan gebruiken.. Foutmelding:

u kunt deze productcode niet gebruiken om een handelsversie van windows 8 te installeren

En nu?

• Avalaxy
De OEM versie van Windows 8 downloaden? Denk dat ze 'retail' bedoelen met de term 'handelsversie'. Voor wat voor versie heb je een key?

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 12-06-2013 19:45 ]

• dijstr
En de software die samsung meegeeft, magician, kan ik dat niet beter gebruiken? Gewoon een sata to usb kabel kopen en de data overzetten met dit programma?

• dijstr
al die vragen al die vragen, Ik heb wat gevonden!

Als ik nou een hdd behuizing koop, met usb aansluiting. Kan ik hier dan de ssd in steken, via samsung software de gegevens overzetten en dan de ssd in mijn pc zetten en de hdd in de behuizing?

Lijkt mij dat het wel kan, maar stel dat het niet kan hoor ik dat toch nog even ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dijstr schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:05:
En de software die samsung meegeeft, magician, kan ik dat niet beter gebruiken? Gewoon een sata to usb kabel kopen en de data overzetten met dit programma?
De hdd clonen naar de ssd kan. Soms gaat dat goed, soms gaat het niet goed.
Nadat de hd geclooned is (het is niet simpel data overzetten, er moet een boot disk gemaakt worden) zijn nog aanpassingen nodig. Ook dat kan met dat programma.

Omdat je windows instalatie nog erg vers is, is dit clonen van je hdd wellicht een makkelijke optie.

• dijstr
Even een vraag, ik heb nu alles wat ik nodig heb om mijn hdd te clonen, echter vroeg ik mij af of het slimmer is om mijn huidige hdd terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en deze dan te clonen naar een ssd of dat ik het ook nu kan doen? Heb wat documenten en programmas op mijn pc staan, denk aan office en een paar spellen.

Heeft het terugzetten naar fabrieksinstellingen toegevoegde waarde of kost dit me alleen meer tijd?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25

xAn52

Whatever...

Niet resetten, zolang je eerst een clone trekt van de huidige HDD en je daarna met de SSD aan de bak gaat, kan je dat ook op de SSD doen ;) Op die manier blijft je HDD altijd je fallback.

Daarmaast is mijn ervaring dat zeker Windows 8 fluitend omgaat met hardware veranderingen.

[ Voor 20% gewijzigd door xAn52 op 13-06-2013 21:09 ]

• dijstr
Bedankt voor je reactie, dan ga ik daar meteen aan beginnen!!

• dijstr
Even om dit topic af te sluiten, bedankt voor alle hulp!
Het is me gelukt om de SSD te installeren en clonen!
Werkt als een zonnetje en wat een snelheid!! Ga nooit meer zonder werken ;)

• davidsmit
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Hoe heb je het nu gerealiseerd?

- SSD ingebouwd, HDD over USB aangesloten
- HDD geboot, Image getrokken en op SSD gezet (clone)
- HDD verwijderd?

Over 2 dagen komt mijn SSD, maar ik heb nog geen 2,5" externe behuizing erbij gekocht...

• Reepje
  • Niet online
davidsmit schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:02:
Hoe heb je het nu gerealiseerd?

- SSD ingebouwd, HDD over USB aangesloten
- HDD geboot, Image getrokken en op SSD gezet (clone)
- HDD verwijderd?

Over 2 dagen komt mijn SSD, maar ik heb nog geen 2,5" externe behuizing erbij gekocht...
Wat moet je met een externe behuizing dan?

En het gaat natuurlijk omgekeerd: ssd via usb aansluiten, clone trekken van de HDD, Hdd eruit, ssd erin. Tenminste als we het over een laptop hebben. Veel mensen met een laptop bouwen de HDD dan vervolgens weer in op de plaats van de dvd speler.

• davidsmit
Dat 2e zou natuurlijk perfect zijn, maar daar zitten ook weer extra kosten verbonden.

Die externe behuizing zal je toch nodig hebben, om de SSD aan de laptop aan te sluiten?

Ik heb in ieder geval 3 dagen geleden mijn nieuwe laptop ontvangen en meteen daarna al geld uitgegeven voor een SSD. Dan lijkt het me toch overbodig om nu weer geld op tafel te leggen om alleen maar de SSD in gebruik te nemen.

De HDD is 1TB en de SSD is (in mijn geval) 240 GB. Op de HDD is minder dan 100GB in gebruik, dus past het image dan zonder problemen meteen op de SSD? Of wordt de lege ruimte ook meegenomen in het image...

[ Voor 20% gewijzigd door davidsmit op 17-06-2013 11:39 ]

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 19:17
Externe behuizing is niet per sé noodzakelijk.

Zoals aangegeven werkt het cloneren van de windows 8 installatie niet altijd optimaal: zo kon ik na dit truukje toegepast te hebben ineens niet meer bij de pc-instellingen komen. (toch vervelend als blijkt dat je wallpaper alleen van de HDD gelezen kan worden). Verder zegt men dat het kloneren van de HDD omwille van prestaties en voor de SSD ook niet het meest efficiente is.

een upgrade zoals hierboven in een linkje werkte bij mij op de één of andere reden ook niet goed.
Dus uiteindelijk heb ik "ergens anders" de ISO-files vandaan gehaald. Wel opletten dat je dezelfde versie neemt.

Ff contact opnemen met de fabrikant kan ook nog wel eens helpen btw.

edit: Davidsmit. Niet toevallig de Dell Inspiron 15R se?
Daar heb ik namelijk geprobeerd de recovery partities te cloneren (één aan het begin, één aan het eind van de schijf), om vervolgens een fresh install van win8 op de drive uit te voeren.
Resultaat: error dat mijn drive geen 987 Gib vrije ruimte had 8)7 .

[ Voor 18% gewijzigd door Lothlórien op 17-06-2013 21:14 ]

• davidsmit
Hehe, toevallig is dat 'm wel. Hoe zou je anders het image van je HDD op je SSD kunnen krijgen?
Zonder kopieren of een USB Stick > 100 GB zal je dat niet gauw lukken.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 08:57

ResuCigam

BOFH

Lothlorien67 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:03:
Zoals aangegeven werkt het cloneren van de windows 8 installatie niet altijd optimaal: zo kon ik na dit truukje toegepast te hebben ineens niet meer bij de pc-instellingen komen. (toch vervelend als blijkt dat je wallpaper alleen van de HDD gelezen kan worden). Verder zegt men dat het kloneren van de HDD omwille van prestaties en voor de SSD ook niet het meest efficiente is.
Ik ben dit niet met je eens, bij het goed gebruiken van de juiste clone software zal dit in 99,9% van de gevallen zonder problemen werken. Dan heeft het overzetten van je HDD ook geen invloed op de prestaties van je SSD.

@Cipher: zonder argumenten ben ik het niet met je eens.

[ Voor 6% gewijzigd door ResuCigam op 18-06-2013 16:12 ]

We do what we must because we can.

Verwijderd

Een verse installatie is altijd beter, om heel veel redenen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:11:
Een verse installatie is altijd beter, om heel veel redenen.
Sorry, maar dat is enkel het geval als je huidige installatie al niet soepel meer loopt...

Indien je huidige install niet (dermate) vervuild is, en loopt als nieuw, dan heeft een clone naar ssd geen enkele negatieve invloed.
Het is immers een clone: een exacte copie...

Dus: volledig eens met ResuCigam...
De juiste (=goede) software, en het juist gebruiken ervan.
En het werkt perfect, en zonder enige negatieve invloed.

En die paar settings die belangrijk zijn m.b.t. ssd's, zoals defrag en alignment, zou ik sowieso checken, ook bij een verse installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 23:00 ]

Verwijderd

Het is immers een clone: een exacte copie...
Dat is ook precies het probleem. Een verse installatie betekent dat:
  • Je niet alle onnodige meuk overneemt die je niet nodig hebt; zeker bij een gebruikte installatie betekent dat heel veel zooi die je naar je mooie nieuwe SSD meeneemt wat gewoon zonde is.
  • Je veel opslagruimte kunt besparen en alles netjes nieuw kunt indelen met optimaal gebruik van de spaarzame ruimte die je SSD biedt.
  • Je niet alle LBA-ruimte overschrijft waardoor je SSD ook gelijk vol zit, ook als je veel vrije ruimte hebt op je bronschijf. Dit geldt overigens niet voor alle clone utilities.
  • Je geen problemen hebt met alignment, en achteraf alignment-correctie betekent dat je alsnog met een slechtere beginsituatie zit.
  • Je geen problemen hebt met verkeerde instellingen, want bij een verse installatie kiest Windows 7 je beste instellingen zoals Defrag. Windows 8 weet ik niet; kan zijn dat dit inmiddels runtime gebeurt.
Kortom, vers is altijd beter. Als je net een nieuwe installatie hebt gedaan op HDD is er ook niet veel om te behouden, dus dan kun je net zo goed vers installeren dat is gemakkelijker en sneller. Bij een gebruikte installatie zul je veel meuk overkopiëren die je eigenlijk niet op je mooie nieuwe SSD wilt hebben. De enige reden om een cloneinstallatie te doen is als je lui bent en niet alle applicaties opnieuw wilt installeren, met als gevolg een minder goede snelheidservaring en dus ook minder profijt van je nieuwe SSD. Ik kan dat niet aanraden.

Verwijderd

Cipher, je mag van mij gelijk hebben, maar je argumentatie doet er imho geen recht aan.

Ik had het over een goed lopende, opgeruimde en tevens goed ingerichte install...
Daar valt verder niets aan te verbeteren, laat staan te besparen, of netjes opnieuw in te delen...
En die resterende LBA's zijn anders binnen no-time ook een keer beschreven (page file / temp internet files).
Dan is daar TRIM...
Daarbij: goede actuele clone-software maakt automatisch de juiste alignment aan.
En die twee checks (defrag en alignment) zijn zo gedaan.
Maar een nieuwe installatie, inclusief alle programma's en settings kost me ruim twaalf uur non- stop...
En die tijd hoef ik niet te spenderen, omdat het uiteindelijk resultaal nul komma nul verschilt.
Dus de keuze om te clonen is m.i. niet altijd een kwestie van luiheid, maar van gezond verstand...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 01:28 ]

Verwijderd

Ik respecteer ook jouw mening. Ik ben het alleen niet met je eens. :)

Het is altijd beter een verse installatie uit te voeren. De enige reden om een clone-installatie te doen is vanwege gemak of luiheid; dat je zelf niet je installatie hoeft in te richten zoals je gewend was. Andere voordelen zijn er niet, althans niet die ik ken.

Je zegt dat als je het perfect doet en van veel dingen weet en een keurig nette installatie hebt, de nadelen erg meevallen. Dat klopt wel, maar dat gaat slechts op voor ongeveer 1% van de gevallen. In veel gevallen hebben mensen een grote pagefile, een grote hibernation file en een vervuilde installatie met ouderwetse drivers en weten ze niets over instellingen van defragmentatie enzovoorts.

Een verse installatie op een SSD zorgt dat alles goed ingesteld staat. Ga je zaken als een clone-installatie doen, dan moet je wel precies weten wat je achteraf moet instellen of veranderen. Niet iedereen weet dat. Daarnaast denk ik dat je onderschat hoe vervuild de installatie kan zijn van veel mensen. Dit kan ervoor zorgen dat hun opstarttijd helemaal niet zoveel verbetert als zou kunnen, omdat ze oude drivers en een heleboel meuk meenemen. Juist bij een nieuwe snelle SSD is het een goed moment om eens een verse installatie uit te voeren, zodat je maximaal profijt haalt uit je investering.

Aangezien jij ongetwijfeld bekend bent met alle nuances van cloneinstallatie, welke software wel en niet gebruiken, welke instellingen na cloning activeren en ook begint met een weinig vervuilde installatie, zal voor jou de cloning veel minder nadelige effecten hebben. Bedenk echter wel dat dit zeker niet geldt voor de meerderheid van alle gebruikers. Hun situatie is veel minder gunstig zoals jij schetst.

Ik blijf dus bij mij originele punt: een verse installatie is altijd beter. Een cloneinstallatie is vooral gemakkelijk.

• davidsmit
Dan is nog altijd de vraag, of je dat voor elkaar krijgt bij Windows 8 (zit toch in de topictitel) en hoe.

Ik heb in ieder geval gisteravond maar op een externe USB drive een image gemaakt van mn huidige systeem. Hopelijk komt vandaag mijn SSD aan, dan kan ik dan het image daarop zetten (zou passen gezien de ruimte).

Dan uitzoeken hoe een clean install van Windows 8 te realiseren is :)

• Reepje
  • Niet online
davidsmit schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:20:

Ik heb in ieder geval gisteravond maar op een externe USB drive een image gemaakt van mn huidige systeem. Hopelijk komt vandaag mijn SSD aan, dan kan ik dan het image daarop zetten (zou passen gezien de ruimte).

Dan uitzoeken hoe een clean install van Windows 8 te realiseren is :)
Dit is even niet te snappen. Als je de image maakt en overzet, dan ben je klaar.
Alles bijelkaar is dat toch een hoop werk.

Nu lijkt het of je dat allemaal wil doen, vervolgens wil je de hele boel weer wissen om win8 clean te installen?

• davidsmit
Ook ik kan geen Windows downloaden vanwege de Handelsversie (retail). De generic keys werken niet. Een backup punt werkt niet, wanneer ik dit probeer terug te zetten op mijn (nieuwe, lege SSD).

Ik probeer het nu maar met de recovery drive :(

Wat een bagger, zo zonder DVD - het is duidelijk, dat Windows 8 probeert iedereen van de low-levels probeert weg te krijgen...

Ik zie niet, hoe een clean install van Windows 8 te realiseren is behalve door het kopen van een DVD.

• Reepje
  • Niet online
Swordlord schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:52:
Legale Windows 8 download

Downloaden op een systeempje met een lager OS, je product key die op laptop staat of in UEFI BIOS invoeren en de tool zeggen dat je een ISO wilt.
Het staat verdorie een paar berichten terug, gewoon de iso van de microsoft site halen!

• davidsmit
Dat bericht is in principe heel goed en vond het een goede tip.
Maar ik mag die niet downloaden met mijn serial, dat is mijn probleem. Omdat de Windows 8 bij mijn systeem geleverd is, krijg ik ook de foutmelding dat het hier een Retail (Handelsversie) betreft.
Met de generic key krijg ik ook de "Verbinding verloren" foutmelding wat natuurlijk onzin is, ik ben immers online.

Als alternatief wilde ik de Consumer-test versie downloaden van Microsoft zoals ik in een paar artikeltjes gevonden had, maar die levert een mooie 404. :(
http://iso.esd.microsoft....Preview-64bit-English.iso

• Reepje
  • Niet online
Als je die iso van de ms site wilde halen op een win7 computer, dan heb ik niets gezegd, zou gewoon moeten werken.
Dan toch maar een image maken?
En je retailer? Die kan je dan toch een win8 iso leveren?

• Lothlórien
die ISO downloaden luktte mij ook niet, niet vanaf mijn ouden win7 laptop en niet van deze installatie.
(aanmaken van recovery media lukte mij vreemd genoeg ook niet, maar ik denk achteraf dat dat te maken had met mijn taalinstellingen -> alle opties in de dell backupsoftware hadden ongeveer dezelfde naam)

Intussen heb ik ook ergens gelezen dat iemand de recovery DVDs kosteloos kreeg toegestuurd van Dell?

• davidsmit
Vreemd genoeg lukt het aanmaken van succesvolle recovery media mij dus ook niet...
Ik heb een image op een ext HD gemaakt volgens een gids, die de Windows 7 (zo heet het echt in Windows 8 ) backup gebruikte.

Maar terugzetten lukt hem niet, hij zegt dan gewoon dat het niet kan (ipv een fatsoenlijke foutmelding uit te spugen...)

[ Voor 0% gewijzigd door davidsmit op 19-06-2013 23:15 . Reden: Windows 8) zou geen smiley hoeven wezen van mij ]

• Lothlórien
Whahaa, er zijn dus twee manieren om recovery media te maken ( win7 file recovery en win8 Dell backup en recovery) en afhankelijk van de situatie falen ze beide ?

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 01:38:
In veel gevallen hebben mensen een grote pagefile, een grote hibernation file en een vervuilde installatie met ouderwetse drivers en weten ze niets over instellingen van defragmentatie enzovoorts.
Maar dit heeft toch niets met wel of niet klonen te maken? Ik heb 16 GB in mijn pc en als ik Windows zijn gang laat gaan een pagefile van 16 GB. Met een verse installatie Windows 8 op een Intel SSD. In dat geval zou een upgrade van Windows 7 naar 8 dus geen verschil hebben gemaakt. Of een cloning op.

Drivers verouderen, dat ben ik met je eens. Maar je kunt je afvragen of dit afbreuk doet aan de installatie. Ik update drivers vrijwel nooit na de initiële installatie. En velen met mij. Dan is het misschien inderdaad zo dat nieuwere drivers prestatievoordeel met zich mee -kunnen- brengen maar dat issue houdt je ook met Windows 8, die dan even goed weer oud staat te worden. Idem met een gekloonde install.

Defrag klopt volgens mij wel: mijn ervaring is dat het vervangen van de HDD door de SSD niets doet met de instellingen voor defragmenteren.

Let wel: ik reageer specifiek op de puntjes die ik citeer, niet de hele discussie.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Eagle Creek schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:33:
Maar dit heeft toch niets met wel of niet klonen te maken? Ik heb 16 GB in mijn pc en als ik Windows zijn gang laat gaan een pagefile van 16 GB. Met een verse installatie Windows 8 op een Intel SSD.
Het verschil hierbij is dat je wel een 16GB grote file hebt (+hibernation file dus samen 32GiB) maar dat de SSD geen writes heeft ontvangen voor deze bestanden. Het zijn zogenaamde sparse files. Net zoals een torrentclient met een 40GB bestand dit in één microseconde aanmaakt er ook niet 40GB aan nullen worden geschreven. Hetzelfde heb je bij virtualisatie waarbij je dynamisch kunt allocaten of kunt pre-allocaten. Niet helemaal hetzelfde, maar bij dat laatste, pre-allocating, wordt dus juist weer wel nulletjes naar de hele file geschreven wat dus veel tijd in beslag neemt. Dit is om te forceren dat de hele VM-file als één bestand zonder fragmentatie wordt geschreven. Zou je dat niet doen en door de loop der tijd het bestand vullen, dan zou er fragmentatie ontstaan die op hardeschijven de prestaties ernstig kan beïnvloeden door extra seeks.

Kortom, clonen maakt in dit verband wel degelijk verschil. Er zijn overigens twee manieren van clonen:
  • De ruwe 1:1 kopie waarbij doelschijf even groot moet zijn als bronschijf. Hierbij wordt ook bij 1% gebruikte ruimte alle LBA overgekopiëerd en de SSD is dus gelijk voor 100% gevuld. Het voordeel is wel dat er geen problemen met misalignment kunnen ontstaan (deze blijft zoals hij was) en tevens blijft het niveau van fragmentatie behouden. De bestanden die dicht bij elkaar opgeslagen waren, blijven dezelfde seekafstand houden. Deze vorm van cloning is vooral interessant voor mechanische hardeschijven.
  • Zogenaamde 'slimme' cloning waarbij het filesystem in feite wordt gelezen en de bestanden (dus niet LBA blokjes) worden gecloned naar de doelschijf. Het voordeel is dat bij slechts 10% gebruikte ruimte alleen die 10% wordt gecloned en dat bij SSDs de overige ruimte dus niet gealloceerd wordt. Het nadeel is dat problemen met alignment kunnen ontstaan en dat de relatie ofwel seekafstand tussen bestanden wordt veranderd of zelfs totaal willekeurig wordt. Daar staat tegenover dat er direct defragmenteerd wordt omdat de bestanden per bestand en niet per LBA-fragment worden gekopiëerd.
Bij beide vormen van cloning worden sparse files als hele files behandeld. Dat betekent dus dat er 16*2 = 32GiB aan opslag extra wordt geschreven die je niet hebt bij een verse installatie.
Drivers verouderen, dat ben ik met je eens. Maar je kunt je afvragen of dit afbreuk doet aan de installatie. Ik update drivers vrijwel nooit na de initiële installatie. En velen met mij. Dan is het misschien inderdaad zo dat nieuwere drivers prestatievoordeel met zich mee -kunnen- brengen
Nou, ik heb het niet zozeer over dat nieuwere drivers sneller zijn en dus prestatievoordeel bieden. Ik heb het over overtollige meuk die meegaat van oude naar nieuwe installatie. Soms heb je een bruut snelle SSD maar door alle meuk die je systeem domweg laat wachten start je computer twee keer zo langzaam op. Dat heeft verder niets met I/O-prestaties te maken, maar simpelweg met slecht softwaredesign; kortweg bloat.

Zeker bij een gebruikte installatie van de doorsnee consument is het toch echt veel fijner om vers te installeren. Dan weet je ook zeker dat instellingen als defragmentatie en superfetch goed staan. De echte kenner kan denk ik prima clonen om tijd te besparen, maar ik denk dat het echt wel klopt dat vers installeren altijd beter is qua eindresultaat. Of je het de extra tijd en moeite waard vindt, is natuurlijk een heel ander verhaal.

• Eagle Creek
  • Laatst online: 23:01

Eagle Creek

Breathing security

Daar kan ik me in vinden. (Vooral onbedoelde en onbewuste) Bloat is inderdaad voor mij de reden om eens in de zoveel tijd een nieuwe installatie te draaien. Als ik echter een bestaande, bewust onderhouden en goed lopende laptop, van een SSD voorzie, kies ik ook liever de cloning-optie.

Maar ook dat zal per persoon verschillen :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Reepje
  • Niet online
davidsmit schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:57:
Vreemd genoeg lukt het aanmaken van succesvolle recovery media mij dus ook niet...
Er is natuurlijk een verschil tussen installatie en recovery. Recovery = herstel van het besturingssysteem (backup, idem).
Bij een recovery zal getracht worden alle instellingen van bestaande hardware, in het bijzonder die van de harde schijf mee te nemen.

Nu ga je proberen die recovery toe te passen als zijnde een instalatie op een geheel andere drager, namelijk een ssd.

Je bent dus niet de enige waar dit niet lukt.

Ik mis in het verhaal waarom je geen clone van je HDD trekt?

• kakanox
  • Laatst online: 27-01 08:41
Ik heb dit topic en vele andere topics doorgelezen, alle zonder succes.

De situatie was: Acer Travelmate P253 laptop (i3110M, 4GB DDR3, 320GB 5400rpm HDD) met een OEM Windows 8 NL x64 installatie.

Uitermate storend - ik kreeg het systeem met geen mogelijkheid zo ver om te booten van mijn d.m.v. een HDDCaddy ingebouwde 160GB SATA3 SSD. Sterker nog, booten van iets anders dan de HDD wilde niet lukken zolang die ook in het systeem zat, en ik heb alle willekeurige knoppen geprobeerd om in het UEFI te komen maar de laptop boot gewoon Windows in.

De uiteindelijke oplossing was rigoreus, maar werkte, en wel als volgt:
- Haal de Windows 8 productsleutel uit je pre-installed installatie, mogelijk heb je deze nodig tijdens de clean install (ik heb hiervoor met succes BelArc Advisor gebruikt, maar heb niet gechecked op virussen/spyware/whatsoever gezien ik toch een schone install ging doen)
- Zorg dat je een System Builder Windows 8 DVD of ISO hebt (in mijn geval dus x64 non-Pro, alle talen staan op die system builder CD's).*
- Zet deze op een USB-stick met de bijgeleverde tool.
- Ga naar Start -> Instellingen (radertje) -> PC Instellingen Wijzigen -> Algemeen -> Geavanceerde Opstartopties -> Nu opnieuw opstarten
- Je komt dan in het recovery menu. Hier kan je onder (even uit m'n hoofd) geavanceerde opties aangeven dat je instellingen voor het UEFI wil wijzigen. De laptop herstart dan en je komt in het "BIOS".
- Hier zet je Secure Boot uit en schakel je de laptop om op Legacy BIOS modus ipv UEFI.
- De laptop herstart en zal booten van de USB stick. Je komt in je Windows 8 setup en deze zal weigeren te installeren op de oorspronkelijke harde schijf (i.v.m. de GPT partitietabel), maar ook op de SSD. Om de installatie te kunnen voltooien zal je alle partities op beide schijven moeten verwijderen
- Hierna: as normal. De laptop installeert volledig uit zichzelf, de productcode wordt bij de Acer TMP253 in ieder geval gewoon uit het UEFI gehaald, dus ik heb niks in te voeren.

Zet de instellingen in het UEFI achteraf weer even terug als je - net als ik - niet precies weet wat het inhoudt ;)

Succes!

* Een collega van me wist de Windows 8 x64 System Builder ISO voor me te krijgen (ik onderzoek nog even of het legaal is om deze in een torrent te gooien). Met de ISO die uit MSDN te downloaden is werkt het niet!

[ Voor 18% gewijzigd door kakanox op 17-07-2013 23:15 ]

Ga toch fietsen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De system builder ISO is een OEM versie, vandaar. MSDN/Technet biedt retail en volume license versies en daar werkt de ingebakken OEM key niet mee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1