Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Giada afstandsbediening onder Linux

Deze howto legt uit hoe je de standaard Giada ingebouwde IR module + Afstandsbediening onder Linux aan de praat krijgt.
Benodigdheden
- Giada PC met IR ontvanger en afstandsbediening
- Linux Installatie (ik heb Linux Mint 14 gebruikt)
- XBMC
Inleiding
Ik heb zelf een Giada i53-BU531 met afstandsbediening, hier heb ik “Linux Mint 14” op gezet met het doel hem als een media center te gebruiken. De afstandsbediening reageerde echter niet naar behoren.
Dit heb ik allemaal uitgezocht. Omdat hier best wel wat research voor nodig was, vind ik dat ik deze oplossing met jullie moet delen.
De Uitvoering
N.B. Voer al deze commando's in een Terminal venster uit (command line)!

LIRC installeren (voor de tools)
Voer de volgende commando's uit

sudo -s
apt-get install lirc
update-rc.d lirc disable

EventLIRC installeren
Installeer de vereiste pakketten
apt-get install libudev-dev build-essential automake subversion

Download de laatste versie van EventLIRC en plaats deze in een map genaamd eventlircd
svn checkout http://eventlircd.googlecode.com/svn/trunk/ eventlircd
cd eventlircd

Voer de volgende commando's uit
sed -i 's/\s\-Werror//' configure.ac

autoreconf -vfi

./configure \
--prefix=/usr \
--sysconfdir=/etc \
--disable-dependency-tracking \
--with-lircd-socket=/var/run/lirc/lircd \
--with-evmap-dir=/etc/eventlircd.d \
--with-udev-dir=/lib/udev

libudev=$(sudo find / -name libudev.so | head -1); sed -i "s:^LIBS\ =.*:LIBS\ =\ ${libudev}:" src/Makefile

Compile nu de software
make
En vervolgens installeren we de software
make install

Nu is EventLIRC geinstalleerd, we gaan verder met de configuratie hiervan.

EventLIRC configureren
Download de .zip file met configuratie-bestanden en pak hem uit

cd /
wget -O /giada-ir.zip "https://dl.dropbox.com/s/84ltnc012sqzhty/giada-ir.zip?dl=1"
unzip giada-ir.zip

Herstart nu uw systeem en u bent klaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M13
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-07 15:55

M13

U rock dude!

Ik heb zelf geen Giada maar een MS-TECH MC80BL en de bijhorende afstandsbediening is ook een USB HID device met als gevolg dat deze als een keyboard functioneert onder XBMCbuntu / linux.

Bij openELEC maken ze gebruik van eventlirc en daar werkt de afstandsbediening wel naar behoren (behalve de gekleurde knoppen maar hier bestaat, onder XBMC tenminste, ook een oplossing voor).

Enig probleem, ik vond nergens degelijke instructies om eventlirc te installeren en configureren.

Met jouw instructies was het zo gefixt ! _/-\o_

Uiteraard heb ik een evmap bestand voor mijn eigen device gebruikt en de configuratiebestanden wat aangepast maar verder heeft dit mij vele uren opzoekwerk en hoofdbrekens gespaard. Can't thank you enough!

Mag ik vragen waar je je info vandaan gehaald hebt trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarboutD
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 10:46
Hoi!
Fijn dat je er wat aan gehad hebt voor jouw project! We hebben dit samen met de fabrikant uitgezocht voor de eindgebruikers. We importeren deze Giada mini PCs en we vinden het fijn als ze zo optimaal mogelijk ingezet zijn.