Toon posts:

Genoeg / juiste prik aansluitingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mede tweakers,

Aanleiding
Onlangs heb ik een samenstelling voor een HTPC gemaakt, welke er als volgt uitziet:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 83,95€ 83,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,45€ 75,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 82,50€ 82,50
1Silverstone GD04S USB 3.0€ 91,-€ 91,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,99€ 23,99
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/4GX€ 28,45€ 28,45
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99

Daarnaast heb ik dankzij medetweaker [Verwijderde gebruiker] een PCI versterker gevonden om mijn boxen op aan te sluiten de Muse PC21 t-amp TA2021.
Ook wil ik later nog een SSD toevoegen.

Probleem
Ik maak mij zorgen om het aantal/soort stroom aansluitingen. Het is mij niet helemaal duidelijk welke / hoe veel stroomaansluitingen ik nodig heb en wat ik straks beschikbaar heb. Ik heb een aantal handleidingen doorgenomen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Graag jullie hulp!

Een bijzonderheid: de PCI versterker heeft een 4-pin molex aansluiting en mag niet aan eenzelfde stroomkabel worden aangesloten als een harde schijf of optische schijf in verband met ruis.

Mijn opzet
Welke aansluitingen heb ik volgens mij nodig?
- Mobo: ATX 24-pin en ATX 4-pin
- Behuizing fans (3 x 120mm): onbekend
- Optische drive: waarschijnlijk SATA 5-pin?
- HDD: SATA 5-pin
- SSD: SATA 5-pin
- PCI versterker: 4-pin molex?
- CPU fan: power connector op mobo
- APU zelf: power connector op mobo

Over welke aansluitingen beschik ik volgens mij straks?
- Mobo: power connector voor CPU fan en APU
- PSU: hier staat wel een fatsoenlijke beschrijving.

Graag jullie critische blik en feedback! Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://www.bequiet.com/en/powersupply/325
Hier staat precies welke connectoren je allemaal hebt. En als ik het zo zie heb je alles wat je nodig hebt.

Dat je die PCIversterker niet aan kan sluiten op eenzelfde kabel kan misschien nog een probleem zijn. Intern komen die dingen allemaal op dezelfde plek in de voeding samen. Maar dat lijkt me een kwestie van uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste TERW_DAN,
Die link komt op hetzelfde neer als wat ik in mijn openingspost had gezet. Ik zit alleen met een paar onzekerheden bij de onderdelen die op de PSU moeten worden aangesloten. Ik wil uiteraard eerst zeker zijn dat ik alles aan kan sluiten voordat ik het aanschaf.
In de advertentie van de PCI versterker staat ook dat je 'external power' kunt gebruiken, maar ik zie niet helemaal voor mij hoe dat in zijn werk gaat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat heb je dan nog aan meer info nodig dan dat er op die specpagina staat?

Verwijderd

Topicstarter
Welke aansluitingen ik allemaal nodig heb, wat uiteraard afhankelijk is van de onderdelen die ik wil voeden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar dat is toch exact wat op die specspage staat?

En je hebt alle onderdelen die je erin wilt stoppen. Dan is het toch gewoon een kwestie van tellen? Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kan jij ergens terug vinden wat voor aansluiting de de behuizing (met zijn 3 120mm fans) nodig heeft? Bij de optische drive kan ik dit ook niet terug vinden. Het zal misschien stom zijn dat ik dit niet uit mijn hoofd zeker weet, maar terug vinden kan ik het ook niet.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Uhh optische drives hebben een Molex of een Sata voeding nodig. En ze verbruiken niet meer dan ongeveer 10 watt. Een HDD gebruikt altijd Sata voeding. Dus dat is 2 Satavoedingen of 1 molex en 1 Sata.

TIME TO UPGRADE !!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:42:
Kan jij ergens terug vinden wat voor aansluiting de de behuizing (met zijn 3 120mm fans) nodig heeft? Bij de optische drive kan ik dit ook niet terug vinden. Het zal misschien stom zijn dat ik dit niet uit mijn hoofd zeker weet, maar terug vinden kan ik het ook niet.
Bij de specs van de drive staat dat 't SATA is. Lijkt me vrij duidelijk.

De fans zijn gewoon standaard 3 pins dingetjes, dat is uit wat reviews wel terug te vinden, mocht je dat echt belangrijk vinden (maa rkan goed zijn dat je die dingen gewoon geleverd krijgt met molexverloopjes).

Zo bijzonder lastig is 't niet te halen uit de specs en reviews hoor.

• rickboy333
fans (gewone fans geen processor koelers) Hebben altijd 3 pin fans. Ik snap eigenlijk niet wat het probleem is. Het is altijd 3 pins voeding zoals deze Satavoeding zoals deze Eventueel een Molex

Jij hebt de 300 watt voeding ik kan al op het kaartje zien wat er in zit.

- Een ATX 20-24 pins
- 1x 4+4 pins kabel voor je moederbord (die in de hoek deze)
- 4 keer Sata voeding
- 4 keer Molex
- 1 keer Floppy voeding

Je hebt 1 moederbord, Dat is 1 ATX en 12 volt kabel
Je hebt 1 HDD, Dat is dus 1 sata conector
jouw Fan heeft een 4 pin, die zit op je moederbord
Je hebt 1 CD speler (old story man) Dat is 1 Sata of 1 Molex.

De rest heb je vrij. Volgensmij zitten er geen meegeleverde fans bij die kast. Maar zelfs dan kan je die nog minimaal 1 kwijt.

Is dit wat je wilde weten ?

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad wat ik wilde weten. Ik zit alleen nog met de specifieke eis dat de PCI versterker niet op eenzelfde stroomkabel mag.

Ik heb besloten om gewoon de onderdelen te bestellen en te kijken hoe het in de praktijk loopt. Er zal vast wel wat op te verzinnen zijn.

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

• rickboy333
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 20:38:
[...]

alleen nog met de specifieke eis dat de PCI versterker niet op eenzelfde stroomkabel mag.
Dat is moeilijk. Want je hebt maar 2 kabels waar je iets op kan aansluiten. En dan nog 1x Molex.

Dus je zou een splitter moeten kopen voor Sata voeding. En dan een kabel gebruiken op de geluidskaart en die andere voor de HDD/SSD en de Optische drive.

[ Voor 75% gewijzigd door rickboy333 op 16-06-2013 11:25 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1