Online filmpjes 24p, refreshrate monitor 60hz

Pagina: 1
Acties:

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Heel veel online filmpjes, zoals (volgens mij) alles hier op Tweakers is in 24p. Nu is de refreshrate van een computermonitor standaard 60Hz. Dat wil zeggen dat je dus altijd 3:2 pulldown hebt. De meeste TV's hebben een native 24p mode die er voor zorgt dat je hier geen last van hebt als je 24p content draait vanaf bijvoorbeeld een htpc.

Deze pulldown heeft een enorm stotterend beeld tot gevolg bij pannende beelden in online filmpjes bekeken op computermonitors. De meeste filmpjes bij reviews van bijvoorbeeld computerkasten hier op tweakers bestaan uit voornamelijk pannende beelden.

Nu vraag ik me meerdere dingen af:
- Kan ik mijn monitor forcen naar native 24p, ik weet dat een Titan tegenwoordig de mogelijkheid heeft tot het overclocken van de display frequentie. Is het ook mogelijk deze (zwaar) te onderclocken zonder hier artifacts aan over te houden? (3rd party drivers of zo, ik heb zelf overigens maar een 5850 :P )
- Waarom wordt online content op 24p gefilmd (afgezien dat het de standaard voor film is), terwijl het over het algemeen op 60 hz bekenen moet worden? Dan lijkt me 30 hz toch echt beter voor online filmmateriaal.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij heeft het meerdere redenen dat videos een lagere framerate hebben dan monitors. Een ruimte/bandbreedte op het medium waarop ze worden geleverd, de kosten van de opname apparatuur.
Als het goed is moet het nauwelijks opvallen dat een video 24hz is mede doordat een filmpje meestal toch wel lichte vorm van motion blur heeft en je videokaart kan dingen interpoleren zodat het lijkt alsof je meer frames per seconde hebt.

Ook met AMD kaarten kan je je display frequentie veranderen, dit doe je door in het register een custom resolutie aan te maken met de frequentie die jij wil.

• CvDongen
Ik begrijp wat je bedoelt,

Mijn beeld stottert toch enorm op 60 Hz bij het bekijken van een filmpje op t.net. Misschien dat dit ook wel aan de videospeler ligt of zo, op youtube lijkt het minder. Ik gebruik bij mijn weten toch echt geen rare drivers (standaard catalyst) en een vrij normale monitor (hp zr24w).
Misschien ben ik er ook wel overgevoelig voor, wie weet. (kan dat eigenlijk? 8)7)

Over die kosten, ja deels mee eens, maar van 24 naar 30 is voor beide (opslagmedium en opnameapparatuur) niet echt schokkend lijkt me.

Ik ga eens achter die registry tweak aan! Ben benieuwd of ik er uit kom :) thanks.

edit: nou ik heb deze: http://www.monitortests.c...om-Resolution-Utility-CRU geprobeerd op 48 hz, maar na het rebooten bleef het compleet zwart. Heb een systeemherstel gedaan om het spulletje weer aan de gang te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door CvDongen op 12-06-2013 23:07 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb ook soms stotter met het afspelen van hd content. Wat in mijn geval dan het probleem is is dat een andere programma nog gebruik maakt van de gpu.
Als ik al mijn browsers + spellen afsluit dan heb ik ineens nergens meer last van en kan ik ook weer browser/spellen opstarten zonder enig probleem voor het afspelen van video.

Het komt voor met MPC-HC en VLC, dus het ligt niet aan de player ;).

Krijg je niet meestal een vraag van "Wil je deze resolutie behouden"? Systeem herstel is wel vervelend.

edit:
Let er op bij het kijken van hd content dat het wel dxva compliant is, als dit niet het geval is dan gaat het gewoon op de cpu. Bij MPC-HC kan je dit onderin je player zien, dan staat daar "Playing [DXVA]".

[ Voor 17% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-06-2013 23:30 . Reden: dxva ]

• CvDongen
Net nogmaal geprobeerd, deze keer op 72 hz, maar nu gaf mijn monitor een foutmelding dat dit toch echt niet ging werken :P heb nu in ieder geval geen restore hoeven doen.
Ik denk dat ik vorige keer per ongeluk 48 als standaard had gekozen of zo. Je moest rebooten om de settings uberhaupt zichbaar te maken in catalyst control center. Dus na het rebooten meteen zwart vorige keer.

Anyway, processor power ligt het hier niet aan. dxva(2) staat in mpchc altijd aan. Ik bedoel meer de filmpjes van tweakers.net, zoals deze (afspelen in de browser):
Fractal R4
Is voor mij echt niet naar te kijken op mijn monitor.

Anyway hier wat voorbeeld bestanden:
Voorbeeldbestanden framerates

Bij mij is eigenlijk alleen 60hz en 59,94hz goed. 30 en 29,97 zijn acceptabel. De rest vol met pulldown/judder.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je ook al eens geprobeerd juist hardware acceleratie uit te zetten voor dergelijk filmpjes? Met Flash is dat een kwestie van rechts klikken > Settings -> Uitvinken hardware acceleration.

De stukjes waar het beeld panned zijn hier ook niet compleet schokvrij, maar ik heb er maar weinig last van. Ik zie geen verschil tussen deze filmpjes, YouTube en een eventuele videofile die ik met VLC oid afspeel. Door het verschil in frequentie is er geen ontkomen aan.
Ben met je eens dat beeldmateriaal bedoeld voor online bekijken mogelijk beter met 30 fps geschoten kan worden. Misschien zou je dat idee eens naar de redactie kunnen sturen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• CvDongen
Hardware accelleration zie ik daar niet staan (zie deze link). Hebben ze er zo te zien uitgesloopt. Ik kan wel de HA van de browser volledig uitschakelen maar dat maakt het nog erger.

Hmm, dat is misschien nog niet zo'n stom idee. Ik kan misschien wel eens een draadje openen in geachte redactie. :)
Pagina: 1