Toon posts:

nieuwe computer presteert onder

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

heb een nieuwe computer laten configuren van het basisgamesysteem januari 2013 (grafische kaart: club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard) . Ik had gedacht dat ik WOW dan wel op setting high of ultra zou kunnen spelen, maar dat lukt niet. Is er iets mis met het systeem of heb ik te hoge verwachtingen. Heb de driver van de grafische kaart geupdated. Graag geen technisch ingewikkelde antwoorden, heb er namelijk niet veel verstand van. Heb gewoon het gevoel dat de computer te hard moet werken voor wat ie presteert. Zou het probleem ook bij windows 8 kunnen liggen?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bij wie heb je het systeem laten bouwen/configureren en wat zegt die erover?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52
Vreemd.

Een i5 met jouw videokaart moet WoW makkelijk met alle pracht en praal kunnen draaien.

Wordt je kaart wel 100% belast tijdens het spelen ?

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 12:40
Heb je misschien je monitor (VGA/DVI/HDMI) aangesloten op het moederbord ipv de videokaart aan de achterkant van de PC?

In dat geval gebruik je namelijk alleen de videochip van de processor en doet je videokaart zelf niets. Kijk dit eens na, is een veel voorkomende vergissing. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, maak dan even een foto van de achterkant van de computer en plaats deze hier even, kunnen we het nakijken.

Verwijderd

WoW is een beetje raar wat dat betreft. Je kan er de duurste videokaart tegenaangooien, maar in de drukkere omgevingen draait ultra dan alsnog niet enorm soepel. Schroef je settings eens ietsjes terug (kijk vooral naar anti-aliasing en vooral SSAO), en zie hoe het dan gaat.

Ook kun je er voor kiezen om van DX11 terug te gaan naar DX9, dat helpt ook een stukje.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:45:
Hee,

heb een nieuwe computer laten configuren van het basisgamesysteem januari 2013 (grafische kaart: club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard) . Ik had gedacht dat ik WOW dan wel op setting high of ultra zou kunnen spelen, maar dat lukt niet. Is er iets mis met het systeem of heb ik te hoge verwachtingen. Heb de driver van de grafische kaart geupdated. Graag geen technisch ingewikkelde antwoorden, heb er namelijk niet veel verstand van. Heb gewoon het gevoel dat de computer te hard moet werken voor wat ie presteert. Zou het probleem ook bij windows 8 kunnen liggen?
Dat gaat nogal moeilijk, gezien er wel wat informatie mist, die toch moet worden achterhaald op een beetje "technische" manier. Tevens is dit ook Tweakers, waar "technisch ingewikkelde" taal de voertaal is. Kan je dan de vraag beter niet terug leggen bij degene die de PC heeft geïnstalleerd? Ik denk eerder dat die heeft verzaakt, en die kan het dan voor je oplossen: hoef je ook je hoofd niet te breken over de gebruikte taal.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-02 22:10
Voor WoW moet dat systeem inderdaad wel aardig draaien (de CPU zal al helemaal geen probleem vormen),
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/U/U/352326/original/WoW-HIGH-FOT.png

Je geeft echter wel erg weinig informatie inderdaad. "Het lukt niet" zegt ons helemaal niets namelijk. Werkt het spel gewoon niet, is je FPS erg laag, artefacts, .... ?

LiquidT_NL zegt eigenlijk al wat er te zeggen valt. Weinig kennis of niet, niemand kan je helpen met zo weinig info.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 12-06-2013 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reacties
bij high en ultra settings is de fps heel erg laag, beeld heel stokkerig.
cpu is rond de 40 %.
Denk niet dat ik het beeldscherm verkeerd heb aangesloten, namelijk op de uitgang die bij de grafische kaart zit. Vind ook dat de fan van de kast veel herrie maakt. Temperatuur van de grafische kaart is niet hoog.

Kan het systeem natuurlijk teugbrengen naar degene die het in elkaar heeft gezet, maar dan ben ik hem weer een tijdje kwijt. Hoorde laatst van iemand met nieuwe computer met ongeveer dezelfde configuratie dat de grafische kaart fabrieksmatig "energiezuinig" was afgesteld. Toen dat aangepast was, liep alles oke.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:28:
dank voor jullie reacties
Hoe laag? Is dat minder op high/ultra? Hoe zit het met andere games? Welke exacte framerates krijg je daar?
cpu is rond de 40 %.
Maar je kaart/gpu??
Denk niet dat ik het beeldscherm verkeerd heb aangesloten, namelijk op de uitgang die bij de grafische kaart zit.
Vind ook dat de fan van de kast veel herrie maakt. Temperatuur van de grafische kaart is niet hoog.
Wat is niet hoog?
Kan het systeem natuurlijk teugbrengen naar degene die het in elkaar heeft gezet, maar dan ben ik hem weer een tijdje kwijt. Hoorde laatst van iemand met nieuwe computer met ongeveer dezelfde configuratie dat de grafische kaart fabrieksmatig "energiezuinig" was afgesteld. Toen dat aangepast was, liep alles oke.
Nog nooit van gehoord en volgens mij typische leken onzin. Degene die hem heeft gebouwd is verplicht om jou een deugdelijk apparaat te leveren. Gezien je bij de wet vrijwel altijd recht hebt op garantie en dit buiten de fabrikant om is, is het ook onzin om het af te wachten.

Maar begin eens met specifiek antwoord te geven. Je zegt "dit is volgens mij niet fout", "dat is niet hoog", "zus is wel weer veel". Kom eens met meetbare waarden. Maar nog beter, ga naar die zaak en stel dan ten minste voor samen eens te kijken er naar.

Hoe dan ook, test ook even wat andere games.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

LiquidT_NL schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:37:
[...]

Hoe laag? Is dat minder op high/ultra? Hoe zit het met andere games? Welke exacte framerates krijg je daar?

[...]

Maar je kaart/gpu??

[...]

[...]

Wat is niet hoog?

[...]

Nog nooit van gehoord en volgens mij typische leken onzin. Degene die hem heeft gebouwd is verplicht om jou een deugdelijk apparaat te leveren. Gezien je bij de wet vrijwel altijd recht hebt op garantie en dit buiten de fabrikant om is, is het ook onzin om het af te wachten.

Maar begin eens met specifiek antwoord te geven. Je zegt "dit is volgens mij niet fout", "dat is niet hoog", "zus is wel weer veel". Kom eens met meetbare waarden. Maar nog beter, ga naar die zaak en stel dan ten minste voor samen eens te kijken er naar.

Hoe dan ook, test ook even wat andere games.
Tenzij de persoon in kwestie een amateur/pc bouwt voor de fun. (zoals ik)
Waar heb je DVI op aangesloten moederbord of grafische kaart?

Johann Sebastian Bach

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

Druk eens (in WoW) op ctrl+r (geloof ik) en kijk gewoon naar de getalletjes die je dan ziet (je frame-rate).

Het lijkt heel traag, of is heel traag is nogal...vaag om het zo te zeggen.

Zelf had ik met m'n Radeon vaak dan leek het wel met 20 of 30 FPS te lopen, maar liep de game gewoon op 60FPS. Wat daar de oorzaak van was is mij altijd nog een raadsel (op m'n geforce kaarten, jong en oud, nooit last van gehad).

Let ook op, als je bijvoorbeeld een internetbrowser (met hardwareversnelling aan) op de achtergrond hebt dat videokaarten (metname AMD...vanwege Powerplay functie) de clock-speeds 'vast' komen te zitten.
Dus ipv dat je videokaart op volle kracht gaat draaien tijdens gamen, blijft ie op medium (zal vaak net iets hoger zijn dan idle) snelheid draaien.

Om een voorbeeld te noemen (de snelheden zijn uit de duim gezogen, is puur als voorbeeld);
Je kaart werkt met 3 (soms 4, maar houden het even simpel op 3) snelheden.
Idle - je kaart doet niks, je zit gewoon op je desktop en hebt verder niks grafisch open.
Medium - je kijkt bijvoorbeeld een HD filmpje, of filmpjes op Youtube, je kaart heeft aan de idle snelheden niet genoeg en gaat een stapje hoger, maar om energie (en hitte) te besparen gaat de kaart niet op volle kracht draaien.
Full - je gaat een 3d applicatie draaien (meestal een game) en je kaart hoort nu op de maximum snelheid te draaien.
Laten we zeggen (weer als voorbeeld, dus verzonnen getallen);
Idle - 157Mhz (voor de videoprocessor zelf, GPU) en 300Mhz (voor het videogeheugen)
Medium - 500Mhz (GPU) en 900 (geheugen)
Full - 950Mhz (GPU) en 1200 (geheugen).

Wat gaat er dan mis? Terwijl je YT op de achtergrond hebt blijft je kaart steken op die 500Mhz (GPU) en 900Mhz (geheugen), dit is niet voldoende om bijvoorbeeld een game soepel te draaien op ultra settings.
Als je de game sluit en de browser, vervolgens de game weer start (zou in theorie) de kaart wel op de maximum snelheid moeten draaien en ultra settings ook goed moeten draaien.
Moet je wel een beetje kijken hoe ver je kunt gaan, gewoon alles op maximum zetten (zoals Multi Sample) is uiteraard niet verstandig als je het verschil tussen 4x MSAA en 8x MSAA toch bijna niet ziet.

Ik zeg niet meteen dát dit het probleem (en oplossing) is, maar het is zeker iets wat ik vaker gezien heb, en metname bij Radeons.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nemesizz schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:07:
[...]

Laten we zeggen (weer als voorbeeld, dus verzonnen getallen);
Idle - 157Mhz (voor de videoprocessor zelf, GPU) en 300Mhz (voor het videogeheugen)
Medium - 500Mhz (GPU) en 900 (geheugen)
Full - 950Mhz (GPU) en 1200 (geheugen).
Dat is een HD5870 :P

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:14
Zet in je Windows energiebesparing je videokaart eens op "hoge prestaties" als deze hier nog niet op staat..?
Pagina: 1