Toon posts:

60 watt peltier genoeg om mijn pIII te coolen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even berekent met Radiate:

Mijn pIII 1ghz op 1.1 ghz @ 1.85 volt geeft 36.3 wattage af. Ik wil mijn CPU gewoon wat cooler hebben. Rond de 5 graden ofzo. Of 10 whatever.

Iemand een Tip wat ik moet doen? Ik wil dit ICM luchtcooling doen. Ook nog tips voor luchtcoolers? Alpha Pal of Pep?

Tnx in Advance

Verwijderd

die 5-10 graden haal je never zeker niet met een 60 watt peltier

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Verwijderd

Mwa opzich wel, maar je hebt wel zware luchtkoeling nodig ja.
Dus een Alpha/Delta combo oid.

Ik zou het eigenlijk niet doen. Weet eigenlijk niet waarom, maar het ligt me gewoon niet goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Laatst op X-life lan had iemand een 60 watt peltier elementje met een Alpha Pal erop en kwam ook rond de 4 graden.

Daarom was ik benieuwd. Hij had een intel katmai 450. En die worden lijkt mij een stukkie heten? Die lopen toch ook op hoger voltage?

Verwijderd

ehm kev, waarom hang je er niet gewoon een 170watt op??? je hebt toch die dikke enermax nu dus waarom niet huh...en je wilde toch een keer met waterkoeling beginne, dis t moment >:)

Verwijderd

Topicstarter
Neo kom is op icq aub, moet je wat vragen.

En voor watercooling geen plek in deze case dus.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 19:42 schreef iFc-Freaky het volgende:
Laatst op X-life lan had iemand een 60 watt peltier elementje met een Alpha Pal erop en kwam ook rond de 4 graden.

Daarom was ik benieuwd. Hij had een intel katmai 450. En die worden lijkt mij een stukkie heten? Die lopen toch ook op hoger voltage?
Die Slot 1 coolers van Alpha (PAL3125 oid) zijn zeer grof. Twee dikke fans (YS Tech of DeltaHP). Enne bereken maar met Radiate, ik heb het progje niet op deze comp (:Z :Z zie sig maar)

Verwijderd

Topicstarter
Was geen Slot 1... Was gewoon FC-PGA. Hij liep bij hem op 1.9 of 2 volt.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 19:46 schreef iFc-Freaky het volgende:
Was geen Slot 1... Was gewoon FC-PGA. Hij liep bij hem op 1.9 of 2 volt.
Er zijn geen FCPGA's van Katmai's, no way!
En 1.9 volt is er ook niet van een Katmai... :Z :Z :Z

Verwijderd

Topicstarter
Hij zei dat het een Katmai was. Dus tjah... En ik d8, ow ok. (2 dagen nie slapen = vermoeidheid :o)

In ieder geval, wat kan ik het beste doen,60 of 80 watt? Denk dat ik maximaal naar de 1200 kom. En dan is het like maximaal 45 watt.

Verwijderd

zit te cs'en op wannadoo 8

cu there

Verwijderd

heb hier een p3 1ghz op 1133 op standaardvoltage met standaard intelkoeler en is iets van 33graden, op 1.9 voltage zit ik op 1250mhz hoger gaat mijn fsb niet. Dat ding wordt nauwelijks warm.

Verwijderd

Als je maar tot 1200MHz gaat waarom wil je dan in hemelsnaam van je kast een koelkast maken??? voor je blikjes bier ofzo??? :)

Ik vind het overkill maar okay whatever

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 19:50 schreef iFc-Freaky het volgende:
Hij zei dat het een Katmai was. Dus tjah... En ik d8, ow ok. (2 dagen nie slapen = vermoeidheid :o)

In ieder geval, wat kan ik het beste doen,60 of 80 watt? Denk dat ik maximaal naar de 1200 kom. En dan is het like maximaal 45 watt.
Ok imagine:

Een TB @ 1500 @ 2.05v ofzoiets verstookt al meer dan 100W. Dan zijn er nog mensen die meer dan 2.05v hebben, en die zijn er echt niet. Die hebben allemaal waterkoeling. 2.15v op 1500mhz schat ik dat die wel 120W verstookt.

Als hij de 1200 haalt, en dus volgens jou 45W verstookt, dan heeft een 60W peltier helemaal geen zin. Dat is veels te weinig en die zal de temperatuur echt niet al te laag houden. Ook is dit 105W en dus nauwelijks tot niet met luchtkoeling te doen.
Een 80W peltier met 45W verstookt dan al 125W, wat dus best wel veel is, en niet met luchtkoeling te doen.

Kortom: niet doen.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:20
keb nog wel een 60W peltier liggen. gloednieuw >:)

https://wren.co/join/Devian

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

oh dus een peltier is dus gewoon kut, met air cooling.

Maar het is weer goed bij watercooling :?

Tja dat gaat mij te ver en wordt het volgens mij een zooitje trouwens de spullen zijn klote verkrijgbaar.

kortom dan wordt het een mega-gemodde-herrieding die mijn cpu nog maar tot 40 graden kan coolen :(

of snap ik dit nou verkeerd :?

ps ik wil een amd 1333 naar @1500 of @1550 brengen.

• Devian
peltier wil best met luchtkoeling, maar met waterkoeling krijg je gewoon een beter resultaat. Keb zelfs een keer gelezen dat een 172W peltier nog wel koel valt te houden met een swiftech heatsink + fan

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 20:17 schreef 001Michael het volgende:
oh dus een peltier is dus gewoon kut, met air cooling.

Maar het is weer goed bij watercooling :?

Tja dat gaat mij te ver en wordt het volgens mij een zooitje trouwens de spullen zijn klote verkrijgbaar.

kortom dan wordt het een mega-gemodde-herrieding die mijn cpu nog maar tot 40 graden kan coolen :(

of snap ik dit nou verkeerd :?

ps ik wil een amd 1333 naar @1500 of @1550 brengen.
Een TB 1.33GHz kan noway never nooit niet met een peltier luchtgekoeld worden.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 20:21 schreef skinhead het volgende:
peltier wil best met luchtkoeling, maar met waterkoeling krijg je gewoon een beter resultaat. Keb zelfs een keer gelezen dat een 172W peltier nog wel koel valt te houden met een swiftech heatsink + fan
Lijkt me zéééér sterk.

Verwijderd

Topicstarter
Ey laten we ff lekker ontopic blijven, wat moet ik doen. 60 of 80 watt? En hoe zullen de resultaten ong liggen met een Alpha (Pal of Pep)?

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 20:26 schreef iFc-Freaky het volgende:
Ey laten we ff lekker ontopic blijven, wat moet ik doen. 60 of 80 watt? En hoe zullen de resultaten ong liggen met een Alpha (Pal of Pep)?
We zijn ontopic.
Het gaat gewoon niet (goed)!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn zat mensen die Peltier met Luchtcooling hebben. (Ken alleen mensen met Intel).

Er was hier een topic over maar search doet het niet. ;/

• Devian
heeft volgens mij zelfs een keer op oc-shop gestaan

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 20:28 schreef iFc-Freaky het volgende:
Er zijn zat mensen die Peltier met Luchtcooling hebben. (Ken alleen mensen met Intel).

Er was hier een topic over maar search doet het niet. ;/
Vaak mensen met een Celeron, die nog minder watt trekt.

• Demo
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 04 juni 2001 19:42 schreef iFc-Freaky het volgende:

Dat was snurp of niet? Maareh... als ik jou was zou ik een 80 watter nemen... lijkt me dat ie dan toch iets verder te klokken is...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op maandag 04 juni 2001 20:21 schreef skinhead het volgende:
Heel kort: DREAM ON....

• Demo

Demo

Op maandag 04 juni 2001 21:31 schreef hervaz het volgende:

[..]

Heel kort: DREAM ON....
Ligt eraan... als hij 40 graden ofzo koel vindt? >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Intentionally left blank.

Ik zag ergens zo'n post met van die icebergs ofsow iets vaags... Ik heb zo'n ding hier gemaakt, met een 120 watt peltier, en daar zitten 2 heatsinks op en 'n fan, de warme kant wordt zoiets van 40 a 45C en de koude kant geen id omdat er geen sensor op zit :(

Me case is nu wel 15C van binnen >:)

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 21:38 schreef Bitfreak het volgende:
Ik zag ergens zo'n post met van die icebergs ofsow iets vaags... Ik heb zo'n ding hier gemaakt, met een 120 watt peltier, en daar zitten 2 heatsinks op en 'n fan, de warme kant wordt zoiets van 40 a 45C en de koude kant geen id omdat er geen sensor op zit :(

Me case is nu wel 15C van binnen >:)
Ja vast. 120w met luchtkoeling gaat nauwelijks, en zeker niet met 2 heatsinks en een fannetje ofzo.... |:(

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:12 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Ja vast. 120w met luchtkoeling gaat nauwelijks, en zeker niet met 2 heatsinks en een fannetje ofzo.... |:(
Inderdaad, dingen verzinnen werkt hier niet.

• Demo

Demo

Op maandag 04 juni 2001 22:12 schreef Vo0 het volgende:

[..]

|:( yerself
Hij bedoelt een air chiller volgens mij, dat je de koude kant met een heatsink ik de kast bouwt en de warme kant buiten met een heatsink erop... |:(

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:19 schreef Demoniac het volgende:

[..]

|:( yerself
Hij bedoelt een air chiller volgens mij, dat je de koude kant met een heatsink ik de kast bouwt en de warme kant buiten met een heatsink erop... |:(
Hoe wil je dan de koude kant koud krijgen als die heatsinks noway die 120w koelen?

Verwijderd

Theorie:

60 Watt peltier, rendement 60%. Er Wordt dus 100watt aan warmte geproduceerd.

36,2 Watt is 60,3% van je koelend vermogen van je peltier.

39,7% van max 60graden temp verschil: 23,8 graden.

Het temperatuurverschil dat je dus met je peltier zal halen is ongeveer 23,8 graden.

Maar:

(Je hebt niet je huidige proc temp verteld... aangenomen 40graden)

betekend 20 graden temp toename door warmt proc. Peltier geeft 2,76 keer zoveel vermogen af : 100watt i.p.v. 36,2. Dus koeler wordt ook 2,76 x warmer. 2,76x20 = 55,2 + 20 graden kamertemp = 75,2 graden.

75,2 graden wordt het dan aan de ene kant van je peltier. Aan de andere kant 75,2 - 23,8 = 51,4 graden

Conclusie niet doen dus, tenzij je betere luchtkoeling neemt!

Verwijderd

Daar gaan we weer:

Een 80W peltier heeft eigenlijk 16V bij 8A nodig. Maar de meeste mensen draaien 'm op 12V, ca. 6A. Dit produceert dus al 12*6=72W. Hier komt nog minimaal je procvermogen bij, plus wat van warmtelekken. Zeg dat dat 40W is. Het totale vermogen dat ontstaat aan de hete kant van de pelt is dus 112W. Je kunt een dT van zo'n 30 graden halen met deze pelt in deze toepassing. Willen we nu dat we het beter doen dan luchtkoeling, dan moeten we er zeker voor zorgen dat de koeler niet warmer word dan 55 graden, bij een Tcase van 25 graden. Die 112W mag dus 30 graden tempverhoging opleveren. De uiteindelijke Tc van je koeler moet dus lager zijn dan 30/112 = 0.26 K/W. En da's best laag....

Verwijderd

dus...

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Air Chiller bedoel ik ja :)

Het is wel een tof dingetje, alleen met dit warme weer wordt de heatsink van de warme kant wel erg warm!

Wat niet echt een relaxt gevoel geeft :(

Verwijderd

Topicstarter
Waar meer info over die airchiller?
Pagina: 1