The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
I see red pixels.
Wat ik nog wel het meest schofterig vind is dat banken hun voorwaarden tegenwoordig stapelen en met de aanvullende voorwaarden voor bijvoorbeeld electronische diensten de algemene bankvoorwaarden die best gebalanceerd - en in samenwerking met de consumentenbond opgesteld - zijn volstrekt onderuit halen.
De jurist en managementlagen erboven die hier verantwoordelijk voor zijn moeten gewoon geweerd worden uit het financiele systeem. De bankierseed en nieuwe insteek van o.a. AFM ("klant centraal") zouden hiervoor voldoende handvatten moeten bieden.
(zie ook Paul's blog waarbij ik al eens analyseerde hoe ASN hiermee uit de bocht vloog)
[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2013 10:14 ]
Maar persoonlijk krijg ik trouwens ook geen e-mail als er een nieuw bericht is. Kun je dat ergens instellen?
"Redelijk en billijk" valt hier volgens mij niet meer onder. En wat te denken van via je mobiel inloggen?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Dat complete artikel over elektronische informatie uit de Rabo voorwaarden doet mijn wenkbrauwen fronsen trouwens.
Verplicht en onmiddellijk nog wel, dit riekt naar het afschuiven van verantwoordelijkheden...24.3 Indien de klant een onjuistheid of onvolledigheid vermoedt, is de klant verplicht de bank hierover onmiddellijk te informeren.
Ofwel: onder het mom van beveiliging om allerhande extra informatie vragen.24.5 Om beveiligingsredenen kan Rabobank (historische) gegevens vasthouden inzake het betalingsverkeer van de klant alsmede over het gebruik van internet, zoals IP-adressen, apparaten, toestellen, software en sessies met onze systemen. Deze gegevens worden in samenhang met de van de klant reeds bekende informatie gebruikt voor het verbeteren van de veiligheid van het bankieren en om de diensten van Rabobank zo goed mogelijk in te richten. Rabobank behoudt zich het recht voor om de klant in voorkomende gevallen om extra informatie te vragen. Zoals bijvoorbeeld plaatsbepalingsinformatie van toestellen en andere mobiele apparatuur. Deze aanvullende informatie mag Rabobank combineren met de gegevens die Rabobank al had.
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Of dit de juiste weg is weet ik niet.
Wil je snel bankieren dan dien je snel bereikbaar te zijn.
Wie wil niet meteen een rabo Alert op zijn mobiel als er onbekende of te grote bedragen afgeschreven gaan worden?
Als jij die berichten negeert krijg je een probleem.
Het betekent wel dat je telefoonnummer/smartfone bereikbaar moet blijven?
gewaarwordingshorizon
Ik denk het niet, maar ik heb voor de zekerheid even contact opgenomen met de Rabo om het verder uit te zoeken. Lijkt mij een typische indek-clausule.Speedmaster schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:35:
Is dit een artikel op de frontpage waardig....? Met een reactie van de Rabobank erbij?
Ik ben helemaal geen stagiair
Ik laat wel weten wat het antwoord is! Strikt genomen zullen ze dan de overeenkomst moeten opzeggen?
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Natuurlijk gaat bijna niemand zich hier aan houden. Dat is gewoon onmogelijk. En het gros van de gebruikers leest die voorwaarden toch niet.Boss schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:04:
Ik kreeg een bericht dat de algemene voorwaarden van de Rabobank zijn gewijzigd. Met name deze passage kan ik niet aan voldoen en dat wil ook helemaal niet:
https://bankieren.raboban...abobank_2013_30172491.pdf
Artikel 24.2: De klant moet regelmatig maar ten minste één keer per werkdag nagaan of er elektronische informatie voor hem beschikbaar is. Wanneer dit het geval is, is de klant verplicht deze elektronische informatie onmiddellijk te controleren en hieraan zo nodig gevolg te geven.
Ik moet dus elke werkdag minstens 1x inloggen op mijn computer, internetbankieren opstarten en controleren of er nieuwe berichten zijn. Ik ben toch ook niet verplicht elke dag mijn brievenbus te legen?
Nu is het natuurlijk makkelijk: hun dienst, hun voorwaarden, take it or leave it. Maar dit is toch een beetje overdreven?
Nee, dit is gewoon een trucje van de Rabobank om zichzelf in te dekken. Dan kunnen zij zich bij bepaalde misverstanden altijd achter deze paragraaf verschuilen. "Maar meneer, dit had u al veel eerder moeten zien!"
Vragen mag natuurlijk altijd. Er staat niet dat je ook verplicht bent om de gevraagde gegevens ook aan te leveren.driedees schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:36:
Ofwel: onder het mom van beveiliging om allerhande extra informatie vragen.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Wat een gedoe zeg, en wat als je op vakantie bent enzo?
Verwijderd
Ook zoiets vaags: ik kreeg een brief over betalen zonder pincode, in parkeergarages of restaurants, met een maximum van 50 euro per dag. Ook take it or leave it, in de zin dat het vrij stond op te zeggen en als ik niet reageren zou de bank het contract zou verlengen.
Rare bedoelingen weer allemaal
En ook geen roze eenhoorns met anti-zwaartekracht technologie, schandalig!Rukapul schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:12:
De Rabobank toont hiermee vooral het eigen onvermogen aan een intrinsiek betrouwbare en veilige dienst te leveren die passend is in de huidige wereld en afgestemd op menselijke eigenschappen.
Hoewel ik dit ook een nogal vreemde bepaling vind, is wat je daar wilt redelijk onmogelijk volgens mij. Over het algemeen doet de Rabobank (en de meeste Nederlandse banken) het best goed qua gebruikersvriendelijke beveiliging.
Daarom ben ik benieuwd wat de reactie wordt als ik vooraf aan geef mij niet aan deze voorwaarde te gaan houden :-)Nyarlathotep schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:56:
[...]
Nee, dit is gewoon een trucje van de Rabobank om zichzelf in te dekken. Dan kunnen zij zich bij bepaalde misverstanden altijd achter deze paragraaf verschuilen. "Maar meneer, dit had u al veel eerder moeten zien!"
Ik vraag af of de rechter het hier ook mee eens is.Nyarlathotep schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:56:
[...]
Natuurlijk gaat bijna niemand zich hier aan houden. Dat is gewoon onmogelijk. En het gros van de gebruikers leest die voorwaarden toch niet.
9.3 De klant is verplicht software te gebruiken, die in elk geval helpt voorkomen dat:
- onbevoegden (op elektronische wijze) toegang krijgen tot de apparatuur van de klant of zijn software of datacommunicatie, en/of
- andere door de klant of bank ongewenste handelingen worden verricht.
Ze kunnen mij dus verplichten om bepaalde software te installeren op de computer, maar nemen verder geen enkele verantwoordelijkheid voor het gebruik van die software. Ik mis nog net de lijst met goedgekeurde besturingssystemen en browsers :-)
precies.Joost schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:20:
Lijkt mij een typische indek-clausule.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Verder:
En:Een van de redenen dat deze bepaling bestaat, is dat er voor wat betreft zakelijke klanten soms korte termijnen gelden om een incasso terug te boeken. Het is dus in het belang van de klant om zijn rekeningen actief te monitoren, omdat incasso’s van rekeningen toch redelijk gebruikelijk zijn in het huidige betalingsverkeer. Zo voorkomt de klant dat hij te laat is wanneer bijvoorbeeld een ander ten onrechte incasseert van zijn rekening(en).
Een andere belangrijke overweging voor deze bepaling is het bevorderen van de veiligheid van elektronisch betalingsverkeer. De klant ziet vaak als eerste of er onjuistheden/onrechtmatigheden plaatsvinden op zijn rekening(en). Wanneer de klant eventuele onjuistheden/onrechtmatigheden direct aan ons meldt, kunnen wij vaak tijdig actie ondernemen om fouten te herstellen en/of verdere schade te voorkomen.
Dan terugkomend op jouw vraag. Bovenstaande bepalingen in de voorwaarden zijn richtlijnen die we klanten meegeven om zorgvuldig te kijken naar de berichten van de bank en naar zijn eigen rekeningen. Op die manier kan de klant snel signaleren als er onjuistheden of onrechtmatigheden plaatsvinden op zijn rekening. Als iemand schade oploopt zullen we elk geval individueel op zijn eigen merites beoordelen.
Ik ben helemaal geen stagiair
De consumenten versie is te vinden op http://www.rabobank.nl/images/av2013_webversie_29489024.pdf (Hoofdstuk 4 gaat dus over internetbankieren)De mantelovereenkomst wordt geacht te zijn gesloten in het kader
van de beroeps- of bedrijfsuitoefening
De verschillen tussen de versies uit 2011 en 2013 zijn te vinden in deze PDF: http://www.rabobank.nl/im...ar=yes&ra_locationbar=yes
[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 12-06-2013 13:58 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik ben inderdaad (ook) zakelijke klant. Net als heel veel andere kleine bedrijven en ZZP-ers ben ik wel eens een paar werkdagen niet in staat op internet in te loggen. Het is mijn eigen risico of ik incasso's moet terugboeken of niet, dat is geen reden om mij te dwingen om in te loggen.Joost schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:33:
Krijg net mailtje van Rabobank-woordvoerder. Geldt alleen voor zakelijke klanten: de termijn voor particulieren is twee weken.
Als het richtlijnen zijn dan heeft het artikel 24.2 niets te zoeken in de algemene voorwaarden, die een onderdeel uitmaken van een bindende overeenkomst tussen mij en de bank waar ik nu niet aan kan voldoen.Joost schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:33:
Bovenstaande bepalingen in de voorwaarden zijn richtlijnen die we klanten meegeven om zorgvuldig te kijken naar de berichten van de bank en naar zijn eigen rekeningen.
Nee, ze willen niet dat je na twee dagen gaat klagen dat je dat geld mist.Free rider schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:49:
Volgens mij dient dit om gebruikers te dwingen iedere dag hun saldo te controleren en misstanden meteen door te geven. Anders gezegd, ze willen niet dat je pas na anderhalf jaar gaat klagen dat er 1500 Eur is geskimd.
Of dit de juiste weg is weet ik niet.
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb geen principiële bezwaren, ik ben heel tevreden klant bij de Rabobank en wil dat graag blijven. Maar ik kan gewoon niet aan deze voorwaarde voldoen, al zou ik willen. We hebben nu dus een overeenkomst met voorwaarden die ik wel wil accepteren maar waarvan ik vooraf al kan aangeven dat ik de regels ga overtreden. En ik vraag mij af wat daar de gevolgen van zijn.wildhagen schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:09:
@Boss: tsja, als je echt principiële bezwaren hebt tegen de nieuwe voorwaarden, lijkt me de enige mogelijkheid het opzeggen van je rekening? Want de kans dat de voorwaarden aangepast worden omdat jij het er niet mee eens bent lijkt me marginaal tot non-existent.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Ik vind die berichtenbox juist een heel goed systeem. Hoeveel phishing mailtjes gaan er wel niet rond waarin geclaimd wordt dat men de bank is en dat je moet inloggen om iets te doen? Bij de Rabobank is dat risico dus sterk verminderd omdat ze voor officiële communicatie alleen die berichtenbox in het internetbankieren gebruiken. Je krijgt geen officiële e-mail van ze en een e-mail die eruit ziet als een officieel bericht van de Rabobank is vrijwel per definitie een phishing attempt.Stoffel schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:54:
Tja ze bepalen maar een eind weg. Ik heb die berichteninbox (waar ik denk dat het om gaat) nog nooit bekeken en ga dat ook niet doen. Als er iets belangrijks is dan verwacht ik een telefoontje, brief of e-mail. Het punt is dat zij iets van mij willen en het contactmoment dus ook op hun initiatief moet. Ik ga echt niet iedere dag aan de bank 'vragen' of ze nog iets van me nodig hebben.
Dit gezegd hebbende, ik heb ook een zakelijke rekening bij de Rabobank maar log echt niet elke dag in. Ik krijg een e-mail als er geld wordt gestort (als een klant betaald heeft dus) en werk aan de hand daarvan mijn administratie bij. Ik log alleen in als ik ook daadwerkelijk een transactie wil doen. Bovendien is het bij de zakelijke rekening zo dat je een paar cent betaalt voor elke keer dat je inlogt, als ik me niet vergis - geen hoog bedrag ofzo maar het feit dat je per keer betaalt is voor mij genoeg reden om het inloggen tot een minimum te beperken. Als ze dan zo graag willen dat ondernemers elke dag inloggen, zorg er dan in eerste instantie voor dat dat gratis kan.

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 13-06-2013 11:50 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik krijg anders vaak genoeg directe e-mail van de Rabobank hoor. Ik zit er ook zakelijk met best een aantal rekeningen en heb een vaste accountmanager die ik regelmatig spreek via e-mail, telefoon en tijdens afspraken. Officiele communicatie staat hoogstens als kopie in die berichtenbox, want voor belangrijke mededelingen krijg ik nog steeds altijd een brief. Het kan zijn dat dit verschilt per kantoor trouwens.Mx. Alba schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:43:
[...]
Ik vind die berichtenbox juist een heel goed systeem. Hoeveel phishing mailtjes gaan er wel niet rond waarin geclaimd wordt dat men de bank is en dat je moet inloggen om iets te doen? Bij de Rabobank is dat risico dus sterk verminderd omdat ze voor officiële communicatie alleen die berichtenbox in het internetbankieren gebruiken. Je krijgt geen officiële e-mail van ze en een e-mail die eruit ziet als een officieel bericht van de Rabobank is vrijwel per definitie een phishing attempt.
Verwijderd
Aanpassing zakelijke voorwaarden
Naar aanleiding van vragen van klanten heeft de Rabobank besloten om de zakelijke "Algemene voorwaarden voor elektronische diensten van de Rabobank 2013", die per 1 juli van kracht zijn, aan te passen.
Berichten Inbox
In de voorwaarden staat een paragraaf (24.2) over het 'nagaan of elektronische informatie voor hem beschikbaar is'. Impliciet heeft dit artikel als consequentie dat u als zakelijke klant de verplichting heeft gekregen dagelijks de Berichten Inbox te controleren. Wij hebben hierover vragen van klanten ontvangen. Het dagelijks controleren van de Berichten Inbox legt een verplichting bij de klant die niet altijd redelijkerwijs kan worden nageleefd. Naar aanleiding hiervan hebben we besloten om deze paragraaf aan te passen.
Aanpassing
In het kort komt het erop neer dat we u adviseren om dagelijks uw Berichten Inbox te controleren op nieuwe berichten. Om het u gemakkelijker te maken om te weten of er een nieuw bericht is, kunt u een gratis alert instellen. Als u geen gebruik maakt van alerts, wordt u wel geacht om in ieder geval een keer per week te controleren of er nieuwe berichten zijn. De aanpassing wordt op dit moment verwerkt in de voorwaarden. Dit vraagt enige tijd doordat de voorwaarden ook gedeponeerd zullen worden. Nadat dit is gebeurd, ontvangt u deze in uw Berichten Inbox. Vanaf 1 juli zal de bank in voorkomende gevallen voor wat betreft art. 24.2 handelen in de geest van de nieuwe aanpassing.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.