Toon posts:

UTP of BNC stekker aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hehe...nu krijgen jullie de domste vraag van de dag:
ik moet een netwerkkabel door een klein gat in de vloer trekken, kan dus niet incl. stekker erdoorheen. Nu heb ik van een oud BNC(coax)kabeltje de stekkers eraf getrokken maar wordt er niet wijzer van hoe ik deze weer een beetje netjes aan een andere kabel kan zetten....kan dit ueberhaupt met reeds gebruikte stekkers of zeggen jullie:"nieuwe kopen!"
nu zou ik natuurlijk nog liever een UTP kabel willen doortrekken maar dat lijktme echt moelijk aansluiten.
Weten jullie een website ofzo waar zoiets wordt uitgelegd?
alvast bedankt.
suffe sambucca signing out. :D

Verwijderd

een groter gat boren lijkt me slim >:)

Verwijderd

utp is makkelijk aansluiten, je zoekt ff van internet een schema( zolang het geen cross-cable is maakt het nix uit, alleen de kleuren moeten dan aan elke kant hetzelfde zijn) je moet wel ff een tang ervoor hebben(kan ook zonder maar dat is klote)

Verwijderd

En als je je het helemaal goed wil doen dan zoek je het UTP schema waarbij je met 1 kabel zowel straight als cross hebt. hoef je ook nooit meer een andere uit je knars te leren >:)

Verwijderd

Topicstarter
ok...een schema om cross te verbinden heb ik gevonden...bestaat er ook iets dat je zowel straight als cross hebt? lijkt me vreemd...maar dannog...hoe krijg ik met huishoudgereedschap die fuckin kleine draadjes goed? :(
Greetz

Verwijderd

met heel veel beleid en een kleine platte schroevendraaier...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De BNC-stekkers voor 10Base-2 (dunne coax) krijg je er nooit meer goed op als je ze eenmnaal gesloopt hebt. Het koperen piefje voor de signaal-ader, en de krimp-kous voor de aarde-mantel zijn niet herbruikbaar, dus die moet je opnieuw aanschaffen, en aangezien die niet los te krijgen zijn, dus een hele niet connector.
Je hebt er ook een specifieke tang voor nodig.

Voor UTP heb je 2 schema's :
- straight indien je NIC's aansluit op een hub of switch
- cross indien je 2 NIC's op elkaar aansluit zonder hub of switch.
Formeel heb je ook voor UTP een speciale tang nodig, maar zoals een voorgaand spreker al vermeldde, zorgvuldig werkend kom je met een dun schroevendraaiertje ook een eind.

Ga voor UTP als je kunt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

ik zou zeker voor utp gaan ja. die utp-stekkertjes (RJ-45) zijn er ook in modelletjes die je met de hand kan knijpen endus dat je geen tang nodig hebt.
die tang kost trouwen niet zoveel hoor en is fijn om te hebben je weet maar nooit wanneer je em nodig hebt.

Verwijderd

je kunt bij de gamma ook wel isdn connectors kopen, van die witte dingen, kun je ook zonder tang utp kabel maken.

Is natuurlijk niet zo goed as knijpen maja.

Kleur schema utp kabel.

Oranje/wit - Oranje - Groen/wit - Blauw - Blauw/wit - Groen - Bruin/wit - Bruin.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 21:21 schreef X-terior het volgende:
met heel veel beleid en een kleine platte schroevendraaier...
Ik doe het gewoon met m'n vingers en wat geduld

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:04

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Bij Primafoon kun je ook zo'n tang huren geloof ik. Stekkertjes hebben ze daar ook.
En sommige stekkertjes kun je met een gewone combi-tang aanknijpen.
De draadjes in de goede volgorde erin peuteren blijft altijd (lastig) handwerk :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 09:26 schreef mvdejong het volgende:
De BNC-stekkers voor 10Base-2 (dunne coax) krijg je er nooit meer goed op als je ze eenmnaal gesloopt hebt. Het koperen piefje voor de signaal-ader, en de krimp-kous voor de aarde-mantel zijn niet herbruikbaar, dus die moet je opnieuw aanschaffen, en aangezien die niet los te krijgen zijn, dus een hele niet connector.
Je hebt er ook een specifieke tang voor nodig.
er zijn ook bnc-pluggen met een "echte" trekontlasting en soldeer-verbinding...gewoon ff langs een paar elektronica-boeren gaan...ik heb ze van"Radio Piet"....

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 14:13 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

er zijn ook bnc-pluggen met een "echte" trekontlasting en soldeer-verbinding...gewoon ff langs een paar elektronica-boeren gaan...ik heb ze van"Radio Piet"....
Klopt!

En dan heb je geen "enge" tang nodig, maar alleen even je soldeerijzer! (en wat tin)
Die pluggen worden ook wel gebruikt in de HF wereld (scanners, SW etc), dus elke "betere" elektronicaboer zou ze moeten hebben.), in groningen oa. okaphone, of probeer anders Conrad/display etc..

Verwijderd

Topicstarter
gelly,
dat schema wat je erop zette, is dat voor straight, cross of allebei?

• Gizz
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

die is voor recht toe recht aan, eigenlijk maakt de kleurbezetting niet zoveel uit als je aan de andere kant van de kabel maar dezelfde volgorde aanhoudt :)

• Gizz
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb een andere oplossing, niet zo elegant maar bij mij werkt het.
Kabels niet te kort afknippen, kroonsteentje ertussen en draaien maar. Ik merk geen snelheidsverlies.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Zelfs als je het netje wil doen is UTP geen probleem; zo'n tang kost geen drol (ong. 10,-) en de draadjes in het stekkertje is ook geen probleem omdat er al een soort voorgevormde gaatjes in het stekkertje zitten ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

koop gewoon zo'n tang en paar stekkertjes
:Z

Verwijderd

Om op die coax bnc stekkers te zetten, moet

-eerst met een coax-stripper (afgesteld op RG58 of RG59) strippen, dan stekker knijpen met een tang die >50piek kost.
-eerst strippen zie vorige - , dan stekker opsolderen.

Het is echt gemakkelijk, je kan praktisch geen fouteverbindingen maken.

Bij UTP moet die schema's gebruiken, modulaire(moeilijk woord voor een doorschijnend stekkertje) stekkertje opknijpen met alweer een tang >50piek.
Pagina: 1