Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:31
Is er al een tweakers die de Rico GR II heeft? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Overigens vind ik het best frustrerend dat de GRII in de USA voor lancering de introductie prijs al met 200$ had verlaagt, terwijl we hier er 799 euro voor moeten betalen.

In de USA is dat 600$ (535 euro) das nogal een verschil

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-03 15:31

Yero

Reviewer
quote:
technonose schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:43:
Is er al een tweakers die de Rico GR II heeft? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Overigens vind ik het best frustrerend dat de GRII in de USA voor lancering de introductie prijs al met 200$ had verlaagt, terwijl we hier er 799 euro voor moeten betalen.

In de USA is dat 600$ (535 euro) das nogal een verschil
Zit je echt de wachten op de (beperkte) verbeteringen van de GR II of zou de vorige GR ook voldoen? Die is voor beduidend minder te krijgen en dat is ook een topcamera.

USA prijzen vergelijken is altijd lastig. Over het algemeen is elektronica inderdaad daar meestal goedkoper dan in Europa, maar bedenk wel dat je bij de omgerekende prijs nog 21% BTW moet optellen (aangezien prijzen in de VS zonder tax zijn). Maar goed, dan scheelt het nog steeds 150 euro. Misschien ken je iemand die binnenkort naar de VS gaat?

Yero wijzigde deze reactie 28-09-2015 11:02 (5%)

• technonose
Ik had zelf de GR, maar de nieuwe GR heeft behoorlijk wat verbeteringen. Dat lijkt op het eerste gezicht niet, maar er zijn best wel wat toevoegingen gedaan. Als je de ervaringen leest en je meer verdiept wordt dat wel duidelijk.

Als je de GR waardeert als toestel, dan zul je die verbeteringen ook waarderen.
Ik ken wel iemand die regelmatig op de USA vliegt, maar heb toch de voorkeur lokaal aan te schaffen ook al is dat wat duurder. Maar als het verschil zo hoog blijft dan overweeg ik dat zeker.

technonose wijzigde deze reactie 28-09-2015 11:16 (7%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• technonose
Inmiddels heb ik de GRII aangeschaft voor een uitstekende prijs. Ik ben er erg content mee.

Even een opsomming van de voor mij goede verbeteringen:

De GR II heeft nu wifi, buiten dat je bestanden kunt versturen naar je telefoon kun je hem ook remote bedienen. Dat kan best handig zijn om ongestoord een foto te maken. Ik had hiervoor een eye-fi en was daar ook erg tevreden over. (file transfer)

Wireless flash support, ik kan nu wireless een externe flash aansturen. Dit werkt super goed.
Ik had een Nissin i40 bij mijn Fuji die ik gehouden heb. Even de GR op 1/64 zetten zodat de remote flash zijn werk kan doen. De Nissin is bijna even groot als de GR.

Raw file burst, ik kan nu 10 RAWS achter elkaar schieten met 4 fps. Dit was eerst 4. Aangezien ik veel subject tracking doe op 1/60 of 1/100 is dit voor voor mij echt een goede verbetering. De kans op een goed shot vergroot hiermee aanzienlijk.

Autofocus tijdens filmen. Alhoewel ik zeer weinig film, zou het zomaar kunnen dat ik dit vaker ga doen door deze feauture. Eigenlijk onmisbaar bij filmen en misschien wel de reden waarom ik dit niet deed.

Je kunt nu ook exposure compensation gebruiken tijdens filmen!

Shutter speed op 2.8 is nu 1/2500 ten opzichte van de 1/2000 op de oude GR. Op 5.6 is deze 1/4000. Uiteraard zou je dit ook op 2.8 willen hebben.

Er zijn meer effecten waarvan ik er best een paar van zou kunnen gebruiken.

RAW preview is verbeterd zodat je geen jpeg hoeft te maken om het resultaat te kunnen beoordelen in Raw. Had uiteraard bij de eerste GR ook moeten werken.

10% batterij verbetering. Was al niet al te best, maar is dus iets beter geworden. Heb altijd 2 batterijen bij me.
Door mijn aanschaf van de GRII heb ik totaal nu 3 batterijen waar ik wel blij mee ben.

Er zijn nog wel wat meer verbeteringen, maar die heb ik nog niet ervaren.

Samen met deze verbeteringen is deze camera gewoon nog beter geworden. Ondanks alle kritiek waar werd gezegd dat het een minor upgrade was. Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Samen met de nieuwe features en ongekende instelbaarheid en formaat, nog steeds de beste camera in dit segment wat mij betreft.

technonose wijzigde deze reactie 14-01-2016 11:44 (3%)
Reden: wat superlatieven gerelativeerd ;-)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:41
Bedankt voor je bevindingen :)

Wat betreft de sluitertijd: dat is logisch met een leafshutter.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
quote:
technonose schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 08:53:

Heb altijd 2 batterijen bij me.
Door mijn aanschaf van de GRII heb ik totaal nu 3 batterijen waar ik wel blij mee ben.
Ow, kan je tegenwoordig accu's verwisselen? Bij de allereerste versie kon dit geloof ik niet en is deze camera een beetje buitenbeeld geraakt voor mij. Interessant om te weten :)

Fujifilm X-T2 || 23mm f/2 || 35mm f/2 || 50mm f/2

• technonose
@PageFault, wist van de leafshutter, maar niet dat het invloed had op de sluitertijd. Bedankt voor de info, weer wat geleerd.
@PdeBie. Ik weet iig dat de Ricoh GR Digital IV en de Ricoh GR 1 al dezelfde batterij hadden die verwisseld konden worden.

Ik heb een externe originele lader er bij gekocht via ebay (12$ incl verzenden) Batterijen ook 3th party te verkrijgen voor goede prijzen. Werken bij mij prima. En alles is heel compact.

• Trasos
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Hoe verwachten jullie dat de Ricoh zich gaat verhouden tot de Fuji X70?
Zijn er dingen die je zou missen bij de Fuji, of andersom?

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-03 20:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Die Fuji lijkt een mooie camera te zijn als ik zo snel even Google. Wellicht nog net wat lomper dan de GR. Vermoedelijk wel een betere AF. De settings (T/A) worden op een andere manier ingesteld, maar dat lijkt op de Fuji wel heel prettig te werken.
Wellicht zit er nog verschil in het scherm? Die van de GR vind ik erg prettig. De Fuji heeft touch, dus mogelijk wat extra lagen, en daardoor meer reflecties ofzo?

Life is not about specs, it is about joy!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15:46
quote:
Trasos schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:11:
Hoe verwachten jullie dat de Ricoh zich gaat verhouden tot de Fuji X70?
Zijn er dingen die je zou missen bij de Fuji, of andersom?
Ik denk dat ik bij de Fuji het formaat en automatisch inschuivende lens zou missen. Dat maakt de Ricoh wel erg "pocketable".

Uit de specs blijkt dat de Fuji sneller autofocust wat misschien wel fijn is voor een streetshooters camera :+ 0.2 sec vs 0.06 sec. Daarnaast heeft Fuji natuurlijk een hele fijne jpge engine, touchscreen + focus, super scherpe lens. Maar ik zou nog even wachten op echte reviews en vergelijkingen.

• technonose
Ricoh komt waarschijnlijk met een macroconverter voor de GR (naast een silver edition GR camera)

RICOH GR II / GR for macro conversion lens GM-1
- Shooting distance range: 3.5-8.5cm from the filter frame front
- Maximum magnification: 0.35 times
- Release Date: March 18, 2016

Bron:

http://digicame-info.com/...i-silver-editiongm-1.html

technonose wijzigde deze reactie 15-02-2016 15:38 (27%)

• sail2015
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10-02-2018
Beste mensen,

Domme vraag misschien, maar...

Ik heb interesse in de Ricoh GR (i.d.d voor straatfotografie), maar welke Ricoh GR??
De GR 1 niet, dat was een analoge camera (heb al aardig wat analoge rangefinders), maar welke dan? D'r zijn er 3..
De GRII,GRIII of GRIV??

Als ik het goed gelezen heb, is het de GR met een 18,3mm F/2.8 lens, met APS-C sensor, dus cropfactor 1,5.

En..wat is het voordeel van de GR t.o.v de Fuji X-20? (even los van battery life)

Wat moet ie ongev. kosten gebruikt,in goede staat en niet al teveel clicks?

met vriendelijke groet,

boudy

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-03 20:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is inderdaad wat verwarrend, maar eigenlijk zijn er de volgende camera's:

Ricoh GR
Ricoh GR II

Ricoh GR Digital II
Ricoh GR Digital III
Ricoh GR Digital IV

De toestellen met de 'digital' toevoeging zijn minder interessant, de APS camera's zijn de GR en de GR II.
Het verschil tussen de GR en de GR II is niet immens geloof ik.

Momenteel heb ik met mijn GR ongeveer 4000 foto's gemaakt in twee jaar tijd, niet heel bijzonder denk ik. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Ik heb wel het idee dat de accu langzaamaan minder gaat presteren, wellicht iets om rekening mee te houden, Een vervangende accu is niet heel erg duur geloof ik.

Life is not about specs, it is about joy!

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:55

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
sail2015 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:31:
Beste mensen,

Domme vraag misschien, maar...

Ik heb interesse in de Ricoh GR (i.d.d voor straatfotografie), maar welke Ricoh GR??
De GR 1 niet, dat was een analoge camera (heb al aardig wat analoge rangefinders), maar welke dan? D'r zijn er 3..
De GRII,GRIII of GRIV??

Als ik het goed gelezen heb, is het de GR met een 18,3mm F/2.8 lens, met APS-C sensor, dus cropfactor 1,5.

En..wat is het voordeel van de GR t.o.v de Fuji X-20? (even los van battery life)

Wat moet ie ongev. kosten gebruikt,in goede staat en niet al teveel clicks?

met vriendelijke groet,

boudy
Een x-20 is een volledig andere soort camera als de GR. De GR heeft een veel grotere sensor ( en daarmee beeldkwaliteit), de X-20 heeft een zoomlens en de GR een vaste lens. Ik zou de GR dan ook eerder met de Fuji X100s vergelijken.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:13
Eerder de X70 :) Dat is echt een lijnrechte concurrent van de GR.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• StatQ
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-03 23:07
Ik zit er aan te denken om een compactere camera aan te schaffen met vaste lens, het liefst +-28mm equivalent.

Mijn huidige setup is een D7200 met een hele collectie aan lenzen, flitsers enz. Waar ik super tevreden mee ben maar ik merk dat het gerief soms thuis blijft als ik met het gezin en de 2 kleine kinderen op stap ben. Ik was dus opzoek naar een camera die wel mee kan genomen worden zonder veel gedoe, ook straat fotografie is met de 7200 wat te opzichtig.

Mijn eerste eis was tja ik wil niet achteruit gaan op sensor gebied dus kwam ik uit bij APS-C & Fixed lens 28mm. Blijkbaar is de keuze dan plots al enorm beperkt.

Mijn budget zit maar rond de 700 euro voor de camera dus kwam ik uit op RICOH GR2 & FUJI X70. Waar mijn voorkeur gaat naar de Ricoh om dat deze nog net iets compacter is.

Is deze camera nog een goede koop (is al een tijde op de markt) of zien jullie een beter alternatief?

Prijs 600 euro via amazon of met een heleboel accessoires voor 699euro. https://www.fotonelissen....wcl-gw-3-gh-3-vf-gv-1-kit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technonose
Met deze camera schiet ik al jaren en alhoewel ik nu een Fuji erbij heb blijft dit mijn top camera. Deze lens die er op zit is super super scherp. De wifi functionaliteit is niet best en daarom heb ik een eyefi kaartje er in. De set voor 699 is een top set met een extra 21mm eq. Lens. Ook deze is superscherp en zonder kwaliteits verlies. Ik heb deze set ook. De sensor is natuurlijk gedateerd, maar dat zegt helemaal niets. Kijk maar even op flickr en insta naar foto's.

En wat vooral voor mij winst is, dat je hem zo in de broekzak kunt meedragen. Heb hem bij het lopen altijd in mijn achterzak. Veel momenten kunnen kieken waar ik normaal geen canera zou meenemen.

Wel een paar extra batterijen en een externe lader (ebay, 12 dollar) aanschaffen

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:39
quote:
StatQ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:34:
Ik zit er aan te denken om een compactere camera aan te schaffen met vaste lens, het liefst +-28mm equivalent.

Mijn huidige setup is een D7200 met een hele collectie aan lenzen, flitsers enz. Waar ik super tevreden mee ben maar ik merk dat het gerief soms thuis blijft als ik met het gezin en de 2 kleine kinderen op stap ben. Ik was dus opzoek naar een camera die wel mee kan genomen worden zonder veel gedoe, ook straat fotografie is met de 7200 wat te opzichtig.

Mijn eerste eis was tja ik wil niet achteruit gaan op sensor gebied dus kwam ik uit bij APS-C & Fixed lens 28mm. Blijkbaar is de keuze dan plots al enorm beperkt.

Mijn budget zit maar rond de 700 euro voor de camera dus kwam ik uit op RICOH GR2 & FUJI X70. Waar mijn voorkeur gaat naar de Ricoh om dat deze nog net iets compacter is.

Is deze camera nog een goede koop (is al een tijde op de markt) of zien jullie een beter alternatief?

Prijs 600 euro via amazon of met een heleboel accessoires voor 699euro. https://www.fotonelissen....wcl-gw-3-gh-3-vf-gv-1-kit
Of zoek een occasion Nikon Coolpix A. Die sluit beter aan op je Nikon setup.

• technonose
Finally:

De nieuwe Ricoh GR III komt uit met Image Stabilization (Sensor-shift shake reduction (SR)(3-axis)

http://news.ricoh-imaging...530-2060896837.1536812697

http://news.ricoh-imaging.co.jp/rim_info/gr-3.jpg

technonose wijzigde deze reactie 25-09-2018 08:45 (13%)

• technonose
Nou hij is er dan eindelijk. Jammer van de 899 introductie prijs ;-)

https://shop-nl.ricoh-ima...s/ricoh-gr-iii-6292.html/

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-03 22:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zag het artikel op de FP. Toen ik de specs zag, en dan de naam die deze camera heeft, was ik wel onder de indruk. Het is dat ik het te duur vind voor erbij maar :9

Gabriël Ryzen

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True