P5Q / NB is heet, videokaart en voeding dood

Pagina: 1
Acties:

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
-edit: processor is niet dood, videokaart is dood, zat niet op te letten bij het typen.

Vandaag was mijn HTPC opeens overleden. Stop doorgeslagen, daarna bleek al snel de voeding defect te zijn
(geen stroom op bord). Gelukkig had ik nog 1 liggen, dus omgewisseld. Daarna wilde het OS niet booten (BSOD) en vond ik de videokaart wel heel heet. Dus die ook omgewisseld, daarna werkte alles ok, behalve dat ik de andere video kaart ook heel heet vond worden (maargoed, dat is een passieve gekoelde radeon x1950 pro, die zijn heetgebakerd) en de north bridge nog steeds absurd warm is.

Ik houd normaal mijn hand niet elke dag even tegen een north bridge, dus geen idee hoe heet dat mag worden. Kan er meer aan de hand zijn? iemand tips waar ik op moet letten voordat ik blind de videokaart vervang en opnieuw opblaas?

systeem is (was):
Seasonic S12-II 380W
Asus P5Q
Intel E8400 (scythe shuriken erboven)
Radeon 4550 (passief)
2GB (1x ballistix)
1TB Samsung spinpoint
120GB Samsung SSD (840 volgens mij)
Alles in een Origen AE S16T kast.

Thanks vast voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door .Johnny op 11-06-2013 20:51 ]

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
zorg voor een goede airflow in je kast en

probeer misschienb eens nieuwe koelpasta voor je northbridge
dat zou misschien wel wat helpen
succes

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

Ten eerste, is een vinger niet de meest duidelijke manier van warmte meten :P
Wat voor een vinger te heet is, kan voor een onderdeel/apparaat nog best acceptabel zijn (ooit de motor van je auto aangeraakt na een half uurtje rijden? je vinger vind het te heet, de motor vind het prima).

Je kan dus beter via software proberen te meten hoe warm de NB word (word vaak aangeduid als MCH of iets dergelijks). Overigens is rond de 50ºC toch nog redelijk normaal (maar al te heet voor je vingers).
probeer misschienb eens nieuwe koelpasta voor je northbridge
dat zou misschien wel wat helpen
Dat zou ik nog niet te snel doen. Veel NB en SB koelblokjes hebben een soort heat-pad. Als je het blok van je moederbord afhaald scheurt het vaak kapot. Als je de pad verwijderd zit er een kleine ruimte tussen het koelblok en de chip, en opvullen met koelpasta is geen goed idee (isoleerd eerder dan goed warmte geleiden).
Soms zijn het ook van die half pads half pasta dingen, die zijn ook nog eens heel rottig van je koelblok te verwijderen (daar kun je overigens wel weer koelpasta tussen doen).

• .Johnny
Ik denk ook niet dat koelpasta op de NB iets oplost; de heatsink zelf was gewoon heel heet, dus het lijkt me dan juist dat het met de geleiding wel snor zit.

De airflow is inderdaad wel wat matig in de kast, aan de andere kant, dit systeem heeft zo al 4.5 jaar probleemloos gedraaid. Ik weet alleen niet of eerder die NB ook zo heet was. Misschien toch de fans iets minder op een stille modus zetten straks. Die shuriken zorgt ook niet voor een enorme airflow.

• mousekraker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:10
Balen van je voeding en gpu. Over de temp van je chipset heb ik het volgende gevonden:

Volgens dit document van Intel: http://www.intel.com/cont...set-family-guidelines.pdf mag je p45 chipset 103 graden worden (pagina 14).

Zoals je zelf zegt, is airflow belangrijk. De p45 chipset wordt standaard heet en dat moet de kast uit.

• .Johnny
Het is een HTPC, dus ik heb de fans toch maar wat harder gezet (stonden op z'n quietst).

Verder: hoezee! de videokaart bleek niet defect. Door het wisselen van de voeding was de harddisk boot priority order gewijzigd en stond een oude hardeschijf met windows 7, maar zonder AHCI drivers vooraan, en de schijven stonden nog wel in AHCI modus. Met het wisselen van een test videokaart moest die schijf eruit, omdat de x1950 die ik erin zette te groot was en de harddisk bracket in de weg zat.

xD
Pagina: 1