Advies router

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views

• erne
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 19:49
Hallo tweakers,

Ik had vorige week een topic geopend over het opzetten van een WiFi netwerk, maar kwam er achter dat het toch iets gecompliceerder was dan ik dacht. Ik heb me even ingelezen op internet en heb een aardig plan gemaakt over mijn nieuwe netwerk, alleen ik ben nog op zoek naar een geschikte router, zouden jullie me daarbij kunnen helpen?

De situatie is als volgt:

Ik wil graag mijn internetverbinding opdelen in verschillende netwerken (VLAN's) Deze vlans moeten zowel bekabeld als draadloos beschikbaar zijn, op internet heb ik de Cisco WAP321 accespoints gevonden, welke voor elke VLAN een andere SSID uit kunnen zenden, dit is wat ik zoek.

Ik ben dus op zoek naar een router met een aantal fysieke poorten, enkele poorten zullen toegewezen worden voor verschillende VLANs, en één poort zal als trunk gebruikt worden om alle VLAN's naar de accespoints te sturen. Ook moet elke VLAN een eigen DHCP pool hebben(DHCP Server per VLAN), en een routing naar de WAN poort. Tussen de verschillende VLANs mag geen comminucatie plaatsvinden. Het maximale aantal gebruikers zal rond de 40 liggen, over het draadloze netwerk zal media gestreamd worden, en als voorbereiding op de toekomst moet de router ook in staat kunnen zijn om met VoIP telefonie om te kunnen gaan (Dit is nu nog niet belangrijk). Redunantie heeft geen hoge prioriteit, er is slechts één internetaansluiting/

Ik heb vooralsnog geen budget, het moet gewoon werken.

Ik ben benieuwd naar jullie advies,

Bvd,
Erné

• erne
Ik ben inmiddels al iets verder, en heb de volgende Routers gevonden:

DrayTek Vigor 2960
Cisco RV180

Kunnen deze routers aan mijn verwachtingen voldoen?

Mvg,
Erné

• Mastermuppet
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-11 01:16
Beiden geen voip ondersteuning volgens mij?

verder kunnen ze beide prima met je wensen lijstje overweg.

[ Voor 5% gewijzigd door Mastermuppet op 11-06-2013 17:44 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je kan ook een router-switch combo gebruiken.. moet je alleen zorgen dat je router onderscheid er tussen kan maken..

En waarom dat Cisco access point als ik vragen mag? Zijn naar mijn mening goedkopere dingen te krijgen, bijv. n EnGenius of Ubiquiti.. kunnen ook met VLANs overweg

De DrayTek Vigor 2130Vn zou moeten voldoen De Vigor 2930VSn ook

En mocht je iets met Fiber willen.. de 2920FVn is dual-WAN waarvan 1 Ethernet en 1 SFP

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
RB2011UAS-2HnD-IN => WiFI Access Point, VLAN Ondersteuning, Hotspot mogelijkheid, Firewall.
Volgens mij alles wat je nodig hebt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ga gewoon hier door en beantwoord bijv eens de vragen die er in staan. ander staat iedereen je daar voor lul te helpen
Opzet groot draadloos netwerk
Bedankt voor alle reacties, ik weet voorlopig genoeg! Ik sla dit topic op en kom er later nog een keer op terug! Bedankt voor alle hulp, en wellicht tot de volgende keer!
wel doen dan he

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 11-06-2013 21:54 ]

Iperf

• erne
Halloo tweakers,

Fish, excuses voor de dubbele post, ik dacht dat mijn vorige topic al verdwenen was nadat ik mijn slotpost had gedaan, vandaar deze nieuwe met specefiek de vraag naar een goede router. De vragen die je benoemd in de post van het andere topic (waarvan ik dus niet meer wist dat hij online was), waren in mijn opzicht nu niet relevant voor het zoeken van een router:

Hoeveel ip's krijg je voor webservers etc: geen webserver, niet van toepassing.
Gasten met tijdelijk toegang: Wel balanrijk inderdaad, een van de VLANS zal een gastnetwerk zijn, en deze moet dan een tijdelijke toegang hebben.
Het aantal gebruikers heb ik in de vorige post iets te groot ingeschat, dit aantal blijkt bij nader inzien lager te zijn.

Om even de reactie op de post van fish af te sluiten, hoe krijg ik mijn vorige topic offline?

Voor de rest:
Mastermuppet schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:43:
Beiden geen voip ondersteuning volgens mij?

verder kunnen ze beide prima met je wensen lijstje overweg.
Als ik een nieuw VLAN aanmaak, bestemd voor VoIP, kom ik dan tekort? Moet een router echt specefiek met VoIP om kunnen gaan?
ShadowAS1 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:00:
Je kan ook een router-switch combo gebruiken.. moet je alleen zorgen dat je router onderscheid er tussen kan maken..

En waarom dat Cisco access point als ik vragen mag? Zijn naar mijn mening goedkopere dingen te krijgen, bijv. n EnGenius of Ubiquiti.. kunnen ook met VLANs overweg

De DrayTek Vigor 2130Vn zou moeten voldoen De Vigor 2930VSn ook

En mocht je iets met Fiber willen.. de 2920FVn is dual-WAN waarvan 1 Ethernet en 1 SFP
Ik heb gekeken naar zo'n managed smart switch, maar vroeg me af of deze ook ondersteunen dat de VLANs naar een WAN poort kunnen routen, en of deze ook meerdere DHCP pools kunnen aanmaken?

Ik ben bij het Cisco accespoint gekomen omdat deze aangeschreven staan als goede accespoints als het gaat om WiFi roaming, wat erg belangrijk is, het is namelijk qua omvang een heel groot pand! (Het aantal users staat niet in verhouding tot de groote van het pand). Maar sta voor de keuze van accespoints nog open voor advies hoor!

Fiber is ook intressant, vanaf het punt waar de lijn binnenkomt, tot de patchkast is sowieso al krab 100 meter, dus misschien ook de moeite waard om naar te kijken, wat zijn de andere voordelen van fiber naast dat het over langere afstanden kan comminuceren?
Rolfie schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:45:
RB2011UAS-2HnD-IN => WiFI Access Point, VLAN Ondersteuning, Hotspot mogelijkheid, Firewall.
Volgens mij alles wat je nodig hebt.
Deze router heeft intern een WiFi hotspot, maar de patchkast staat op een plaats waar geen WiFi nodig is, verder een prima apparaat! Dank!

Hoop dat jullie met deze informatie misschien nog extra tips hebben?

Bvd,

Erné

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gelieve hier dus verder te gaan: Opzet groot draadloos netwerk

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.