Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Ik ben op zoek naar wat meer raad in verband met Mirosoft CAL's (De 'gewone' CAL's, geen TS/RDS of Exchange). Er is heel wat info over te vinden op het WWW. Maar dat zorgt alleen maar voor meer ondeuidelekheid. Kan iemand het volgende verduidelijken?

Voorbeeld situatie:
1 Domain
10 Servers (DC, File, Print, DNS, DHCP, WSUS, App, ...)
300 users in de AD
100 fysieke PC's en laptops, toegevoegd in het domein.

In deze situatie, lijkt het mij het beste om te kiezen voor een per seat CAL systeem, met Device based CAL's, geizen ik minder devices heb dan users?
Ik veronderstel dat member servers(File, Print, ...) ook meetellen als device?

1) Is er de mogelijkheid om CAL usage te tracken?
2) Wordt er technisch iets geblockeerd als mijn CAL's op zijn?
- Wat als ik PC 101 aan het domein toevoeg, krijg ik dan een groot rood kruis?
3) Hoe zit het met externe authenticatie?
- Cisco Secure ACS als Tacacs+ server voor admin beheer van netwerk devices, gelinkt aan AD
- Web Proxy rechtstreeks gelinkt aan AD
- App server gelinkt aan AD
- VPN
- Cisco ise als Radius server, welke users haalt uit AD
wordt gebruikt voor Wireless AAA, maar ook wired 802.1X op switch poort niveau.
4) Hoe zit het met BYOD, users hebben eigen PC's, tablets of smartphones, waarmee ze kunnen connecteren op het netwerk met hun AD gegevens, zijn device based CAL's dan nog voldoende?

Thanks in advance :)

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 10:40
Tip zet de versies van je besturingsystemen erbij dat is nogal cruciaal voor een antwoord wat je wat aan hebt

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59

Ethirty

Who...me?

Waarom bel je je VAR niet gewoon?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Verwijderd

Wat verschillende vragen in 1 :)

- Je kunt CAL's prima per device kopen. 110 CAL's is dan voldoende. Een printer hoef je niet te voorzien van een CAL
- PushMail werkt op basis van Exchange CAL's
- Vergeet je Exchange CAL's dus niet!
- Er wordt technisch niets geblockt als de CAL's op zijn. Je moet 1x p/j je CAL's op orde hebben.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Defineer "normale" Call's eens en leg je omgeving eens wat beter uit?

In je lijstje staan nl. ook applicatie-servers, als deze MS SQL gebruiken zal ook deze voldoende gelicenseerd moeten worden.

Afhankelijk van versie en aantal gebruikers kan dan gekozen worden voor end-user call's of CPU-calls'. Ook het virtualiseren van een OS geeft veranderingen op het gebied van benodigde licenties. Je vraag is dan ook absoluut niet zondermeer te beantwoorden...
Ethirty schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:46:
Waarom bel je je VAR niet gewoon?
+1

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de feedback,

De omgeving is Windows server 2008, 2008 R2 en 2012
De licensiering voor bovengenoemde OS-en is mij volledig duidelijk, ook gevirtualiseerd.

Mijn vraag gaat enkel over de 'gewone' AD CAL's (dus zoals gezegt, geen RDS, Exchange, SQL, Sharepoint, SCCM, Lync, ...)
Pagina: 1