Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

lawaaiig systeem (verm door 3 pins case fan) adv best buy me

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:33
Beste Tweakers,

Ik heb voor een klant een nieuw systeem gebouwd adhv de desktop best buy guide van mei 2013.

Ik vind het systeem veel lawaai maken in de zin van dat je de ventilatoren duidelijk hoort. Ik heb het idee dat het aan de case fan ligt deze zit met z'n 3 pin connector aangesloten op de 4 pin cha1 van het moederbord. Waarbij dus geen fan control kan worden gebruikt. Dit kan volgens mij niet anders. Als ik de fan loskoppel is het geluid duidelijk minder.

Het systeem bevat de volgende onderdelen adv het basissysteem uit de best buy De AMD A8-5600K Black Edition met bijgeleverde koeler
ASRock FM2A75 PRO4-M
Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver

reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2013

Is het probleem opgelost met een 3 tot 4 pins kabel? En heeft iemand voor mij de correcte term?
Kan het kwaad in de stroomaansluiting van de fan los te koppelen als de PC aan staat hebt staan dit is tijdens het experimenten zeker 1x gedaan zonder bij na te denken en alles werkt opzich nog
is de juiste kabel? en gaat dit ook werken? en dien je ook de molex aansluiting erbij te gebruiken (lijkt mij juist niet)

Laat dit hopelijk een tip zijn voor mensen die dezelfde configuratie gaan aanschaffen en ook niet houden van lawaai. Of laat ik iets fout hebben gedaan. Zou het namelijk wel vreemd vinden wanneer hier in de best buy geen rekening mee gehouden is.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
je kan niks met een 3 naar 4 pin omvormer.

de 4e pin van die aansluiting is voor pwm. die heeft 3 pin niet.

3 pin wordt geregeld door spanningsregeling op de voeding. bij 4 pin krijgt hij altijd max voeding, maar komt er een pwm signaal op de 4e lijn. Die wordt in de fan gebruikt om de fan te regelen.

Als de casefan herrie maakt kun je een aantal dingen doen.
Vervangen voor een stillere (vaak tragere) fan.
minder hard laten draaien. Dat kan door een speciaal verloopkabeltje voor tussen je mobo en fan. Daar zit gewoon een weerstand tussen. In plaats daarvan zou je hem ook rechtstreeks op je voeding aan kunnen sluiten, maar dan op 7v in plaats van 12v. Dan draait hij ook rustiger.

In alle gevallen is het nog wel handig om even de temperaturen te bekijken. Misschien kun je het je niet veroorloven om meer caseflow te verliezen. Maar misschien kan het makkelijk wat rustiger

• piethoogland
De tempraturen vallen erg mee dus naar mijn menig zou ik hem los kunnen koppelen als ik stilte wil alleen vind ik dat wel raar om te doen want dan draait er dus niet één casefan. Voor mijn gevoel toch wel noodzakelijk.

Op een 7 volt of bijvoorbeeld op CPU2 aansluiten als dat zou kunnen lukt nu niet aangezien het kabeltje te kort is.

Zo'n weerstand lijkt mij wat. Zal er eens een opzoeken

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

De fanspeed kun je toch in het BIOS inregelen?
Waarschijnlijk draaien ze nu op full speed en is de snelheid instelbaar (schaal van 1 tot 10 o.i.d).

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• piethoogland
Heb al andere fan speed modus geprobeerd maar omdat de fan een 3 pins heeft en de aansluiting op het moederbord 4 pins is werkt die instelling niet. De zogeheten pwm functie. zoals Timberleek hierboven uitlegt.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:21
Google, 7 volt mod.
Als je een beetje handig bent, is dat een oplossing.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• piethoogland
Die fan controllers zijn er vanaf 2.50 dus voor die prijs ga ik niet tweakeren ;)

Bedankt voor het meedenken
Als ik mij niet vergis loopt iedereen hier tegen aan die het basissysteem van de best buy van afgelopen mei koopt. Ook in de komende guide staat deze configuratie erin dus ik heb even een opmerking in BBG advies topic geplaatst.

Edit: opmerking plaatsen lukt niet ik probeer het later nogmaals

[ Voor 10% gewijzigd door piethoogland op 11-06-2013 18:35 ]

Pagina: 1