Game HTPC budget € 400,-

Pagina: 1
Acties:

• Gormytorysh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-07-2023
Beste Tweakers,

De laatste jaren heb ik een laptop gehad waar ik de games prima op kon spelen, echter merk ik steeds meer dat de laptop het minder aan kan. Voor die tijd heb ik altijd een zelfbouwkast gehad (ooit begonnen met de 486 DX... de goede oude tijd ;) ), en dat wil ik nu ook weer, vooral met het oog op de toekomst. Daarbij kan ik wellicht nog wat tips/feedback/suggesties gebruiken en zijn dan ook meer dan welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben geen hardcore gamer, maar ben er ook zeker niet vies van. Voornamelijk shooter, mmorpg en simulatie games scoren goed in mijn enthousiasme. Voorbeelden zijn World of Tanks, World of Warcraft, Simcity (laatste versie nog niet geprobeerd overigens) en Heart of Iron III - FtM. Ik zou ook graag beginnen aan Skyrim, maar dat kan mijn laptop niet aan.
Verder kijken de kids graag filmpjes op youtube.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 450,-, minder mag uiteraard, maar dan niet teveel inboeten op prestatie

Zijn er componenten aanwezig?
Nee, ik start helemaal opnieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles dus en ik zit te denken aan de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 68,80€ 68,80
1ASRock FM2A75M-DGS€ 50,95€ 50,95
1Sapphire HD 7750 1GB GDDR5€ 77,98€ 77,98
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,39€ 54,39
1Aerocool M40 Zwart€ 56,-€ 56,-
1TP-Link TL-WN851ND€ 13,90€ 13,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,99€ 23,99
1Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm€ 2,61€ 2,61
1Crucial CT51264BA160BJ€ 25,87€ 25,87
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,93

Met de verhoging van het budget naar € 700,- heb ik dit in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Asus B85M-E€ 69,95€ 69,95
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 162,90€ 162,90
1Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 5,90€ 5,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,58

Verder heb ik nog deze componenten die redelijk vast staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 226V4LSB Zwart€ 99,99€ 99,99
1Logitech MK260 Wireless Combo€ 19,45€ 19,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 119,44

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien prijs/kwaliteitverhoudingen heb ik een lichte voorkeur naar AMD-processoren, maar ik sta wel open voor Intell. Daarnaast heb ik ook een voorkeur voor Radeon grafische kaarten daar ik er altijd goede ervaringen mee heb gehad, echter ook hier sta ik open voor suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nou en of, en daar zit voor mij de grootste uitdaging. Aangezien ik de pc in de woonkamer ga zetten, moet hij dus redelijk stil zijn. Daarnaast komt het in een kast te staan met de volgende afmetingen (H x B x D) 33 x 33 x 38. De kast is wel open aan de achterkant dus de 38 diepte heeft een speling van nog eens ca. 4 cm.
Tot slot moet de pc niet te warm worden.

Mijn vragen zijn dan ook, ben ik zo compleet en heb is alles compatible? Ik heb het idee van wel, maar ik kan best wel wat over het hoofd hebben gezien. Heeft iemand nog suggesties waardoor het goedkoper wordt of beter of een combinatie van beiden?

Zoals gezegd sta ik zeker open voor ideeën.

Gormytorysh

EDIT 1: processor, grafische kaart en voeding aangepast
EDIT 2: RAM van 8GB > 4GB, Voeding (weer) gewijzigd en processor cooler toegevoegd
EDIT 3: 2e setup toegevoegd met hoger budget
EDIT 4: in de 2e setup processor en moederboard gewijzigd

[ Voor 43% gewijzigd door Gormytorysh op 12-06-2013 12:48 ]

Status Wannabee-Tweaker: en daar ben ik trots op :D

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
waarom pak je een AMD A10-5800K Black Edition met een Asus EAH6670/DIS/1GD5
Pak voor 100 euro een Intel cpu, als je toch een losse VGA kaart neemt. Die intel cpu's zijn een stuk sneller. De AMD A series zijn juist bedoelt om geen losse VGA kaart naast te hangen. Dan leveren ze nog redelijke GPU kracht, maar dat maakt in jou geval niks uit.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Beetje zonde inderdaad om deze combinatie te kopen. Beter dat je een Phenom II 965 BE of Athlon 750K haalt voor dit doel, die zijn minstens zo snel en ook een stukje goedkoper. Verder zou ik die voeding mijden als de pest, je zult daarvoor hoe dan ook iets meer geld neer moeten leggen wil je iets kopen wat een beetje betrouwbaar is.

Qua videokaart kun je even kijken of je dit uit je budget weet te persen: pricewatch: Sapphire HD 7750 1GB GDDR5, stuk leukere prestaties én van de nieuwe generatie.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Gormytorysh
Dank voor de eerste reacties en dit is precies de reden waarom ik mede tweakers om feedback vraag. Ik ben te lang uit de materie en na ongeveer een maand research gedaan te hebben, zie ik door de bits de bytes niet meer ;) .

Inmiddels gewijzigd.

[ Voor 5% gewijzigd door Gormytorysh op 11-06-2013 14:13 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
zoveel geheugen heb je niet nodig, 4GB is zat. WoT weet ik uit ervaring is erg CPU heavy, zo ook WoW.

je PC komt in de woonkamer, ik neem dat een kabeltje trekken dan niet echt een probleem is? gamen over WiFi moet je alleen doen als het écht niet anders kan. zelfde geld als je films wilt streamen van het apparaat. een kabel heeft dan de voorkeur.

afgelopen zondag kwam ik voor de BBG van juli op dit systeem uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 740 Boxed€ 61,95€ 61,95
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,20€ 51,20
1Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC€ 130,-€ 130,-
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 25,87€ 25,87
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,99€ 37,99
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,01€ 83,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,97

let wel op! hier zit geen HDD in voor bijvoorbeeld data. is SSD geen must dan kan die eruit laten en heb een 30E besparing

de GPU is wel een heel stuk beter dan de 7750.

een kast blijft altijd een persoonlijke keuze dus hier moet je rekening meehouden. ook gezien je plek waar die komt te staan. hierdoor lijkt mij het heel raadzaam om een CPU koeler te kopen, is een stukje stiller maar zal de CPU ook makkelijker koeler houden door de vrij gesloten ruimte.

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Voor een HTPC is het handig een goede behuizing te nemen die een goede koeling heeft en het geluid goed isoleerd.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Gormytorysh
@Lednov, dank je wel voor je reactie. Gelet op de wireless keyboard en muis probeer ik het aantal draden in de huiskamer te beperken ;). Neemt niet weg dat ik de optie wel open laat om een kabel te trekken en achter de plinten te verwerken.
Ik twijfelde inderdaad tussen 4GB en 8GB dus wellicht dat ik die nog naar beneden aanpas. Nu twijfel ik ook nog aan de voeding die ik er nu in heb staan.

@niektb, heb je een suggestie? De Aerocool M40 die ik nu heb staan lees ik verder geen negatieve punten op die gebieden, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als deze behuizing je aanstaat en 't past dan moet je dat lekker doen, ben ook niets raars tegen gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 103,30€ 103,30
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sapphire HD 7750 1GB GDDR5€ 77,98€ 77,98
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 30,01€ 30,01
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,56

de i3 is in single-threaded taken toch wel wat vlotter dan de 740/750k/965BE, iets waar WoT bijvoorbeeld graag gebruik van maakt.
een aparte CPU-cooler zou ik dan toch wel prefereren boven de boxed, de boxed op mijn i5 (zonder de igp te gebruiken) had nogal wat herrie, en dat is bij gamen toch wel irritant.

edit; leesvoer over de 7750 reviews: AMD's HD 7750 en HD 7770: nieuwe prijsvechters?
en nog wat: http://nl.hardware.info/r...w-standaard-maar-goedkoop

[ Voor 3% gewijzigd door NLBUURMAN op 11-06-2013 15:34 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Ten eerste zou ik je willen adviseren om nog een maandje door te sparen en 100 euro op je budget te doen. Voor een klein beetje meer geld koop je componenten met een betere prijs/kwaliteit verhouding. Wat je nu samengesteld hebt is redelijk goed (huidige lijstje) maar je moet toch wel aardig concessies doen op het gebied van grafische prestaties en geluidsproductie.

Qua CPU zou ik persoonlijk gaan voor een Intel wanneer geluidsproductie belangrijk is en je toch een aparte videokaart gaat plaatsten. Een Ivy Bridge Pentium of i3 kan die HD7750 al prima bijhouden en is zelfs nog iets goedkoper. Alleen zou ik een wat sterkere videokaart pakken om niet binnenkort tegen een tekort aan te lopen. Bijvoorbeeld de eerder genoemde HD7790. Daarnaast een aftermarket CPU koeler zoals in de bovenstaande setup.

Qua voeding heb je al genoeg aan een 350W exemplaar. Zorg alleen wel dat je een pci-e voedingsstekker over hebt voor je videokaart (wanneer je een HD7790 neemt, een HD7750 kan zonder), dus bijvoorbeeld de system power 350 of als je voor een betere kwaliteit wilt gaan pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt. Ook zou ik in de behuizing geen 80mm fan plaatsen. Volgens de productinfo van de fabrikant kan er ook een 12cm fan geplaatst worden, bijvoorbeeld Nexus real silent.

Verder heb je een 1TB HDD geplaatst. In deze behuizing kun je niet makkelijk extra HDD's toevoegen, dus ik zou eerder voor een 2TB exemplaar gaan. Afhankelijk van het HTPC gebruik heb je 1TB aardig snel vol met een paar HD films.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 11-06-2013 15:36 ]

• Lednov
die i3 houdt dus echt niet een HD 7750 bij he, das complete onzin! een i3 kan nog niet eens pas houden met de APUs!

en sparen is ook nergens voor nodig, hij heeft nu al twee lijstjes gekregen met systemen die ruim aan zijn behoefte voldoen.

bij NLbuurman zijn lijst zou ik geheugen vervangen het is nu duurder en langzamer geklokt. ook zijn het twee latjes, die snelheids winst over de twee is niet zo heel groot en je plaats net ff wat makkelijk een extra reep erin. en dan zit je met 2 modules waar je niets meer mee doet...

over WiFi het is natuurlijk leuk, geen draden, tot de eerste happeringen in een film of lag met gamen. dan gaat het toch knap vervelend worden.
in de TV studio geldt de vuistregel, kan je kabel gebruiken dan gebruik je een kabel. en dan hebben we het alleen over geluid!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:30
Volgens mij moet je het nog even opnieuw lezen Lednov. Hij vergelijkt de i3 niet met de GPU prestaties van de HD 7750, maar geeft juist aan dat de i3 de HD 7750 kan bijhouden: de processor zal de capaciteiten van de GPU dus niet tegenhouden.
Als ik zo kijk naar je systeem ziet dat er wel degelijk uit, de i3 zou qua processor mijn voorkeur hebben maar de grafische kaart is dan weer iets minder.. Tsja, voor games zou ik dan toch voor de AMD configuratie gaan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

Een i3 houdt een HD 7750 gemakkelijk bij en presteert meestal gelijk aan een APU van AMD. In sommige toepassingen neemt de i3 zelfs de voorsprong. Over het algemeen worden ze als iets krachtiger ervaren dan bijvoorbeeld een A8 van AMD (zoek maar eens wat benachmarks op). Ze zijn dan ook wel iets duurder. (zie bijvoorbeeld http://benchmarkreviews.c...d=63&limit=1&limitstart=6)

Wifi is echt totaal geen ramp. Als je een beetje recente ontangers en routers neemt scheelt het je misschien 1-5 ms ping, en omdat de TS mij nou niet echt een hardcore gamer lijkt, zal hij er niets van merken. Datzelfde geldt voor streaming. Als de PC in de huiskamer staat zal de router nooit heel ver weg zijn (zelfde kamer of meterkast) en haal je met hedendaagse hardware makkelijk 20Mbps, en dat is ruim voldoende om video's te streamen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Als je even in de V&A kijkt kan je voor +- 500,- Skyrim op Ultra spelen.

• Lednov
ping is totaal niet belangrijk! zo werkt het niet met wifi, het is half duplex. kan alleen of ontvangen of verzenden niet beide tegelijkertijd, dit zorgt hoe dan ook voor vertraging. zeker in games gaat je dit parten spelen.

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

Ping geeft toch weldegelijk aan hoe lang een pakketje erover doet om van jouw PC naar de server en weer terug te komen, dus met die vertragingen in de wifi meegerekend. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je prima draadloos kunt gamen, je merkt er bar weinig van. Ik heb lange tijd gegamed op de wifi van een router uit 2007 over een 2 Mbit lijntje, en zelfs dat ging prima. En nee, dat komt echt niet omdat ik slechte ogen heb ofzo, het gaat gewoon echt prima.

Zeker met games waarbij het tempo lager ligt dat bij FPS-shooters ga je het verschil niet merken. Dat even afgezien van het feit dat een wifi-verbinding minder stabiel is dan een bedrade verbinding. Dat zijn problemen waar ik wel mee te maken heb. Het gebeurt niet vaak, maar het kan voorkomen dat de verbinding even wegvalt, knap irritant als je net bezig bent. De TS moet voor zichzelf maar even invullen of die ene keer per week/maand reconnecten de moeite van een kabel waard is.

En @hierboven: de V&A biedt inderdaad ook mooie oplossingen.

• jaapsander
Lednov schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:30:
ping is totaal niet belangrijk! zo werkt het niet met wifi, het is half duplex. kan alleen of ontvangen of verzenden niet beide tegelijkertijd, dit zorgt hoe dan ook voor vertraging. zeker in games gaat je dit parten spelen.
Haha je hebt er wel een handje van om je mening heel scherp neer te zetten zonder dat de achtergrond duidelijk is hè. De vraag is wat voor games de TS gaat spelen. Het gebruik van Wifi hoeft helemaal niet nadelig te zijn met gamen wanneer je bijvoorbeeld offline singleplayer speelt. Aan de andere kant heb je op competitief niveau shooters waar iedere 10 milliseconden van belang zijn. Zonder te weten wat en hoe de TS gamed kun je hier niet teveel over zeggen.

Overigens bedoelde ik inderdaad dat een pentium of i3 geen bottleneck gaat zijn bij een HD7790 als videokaart. Waarom ik deze eerder zou adviseren dan eerder genoemde AMD's is omdat de singlethreaded performance een stuk beter is.

Daarnaast geef ik aan dat 100 euro extra op het budget beter is doordat je componenten neemt die een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Met een budget van 400 euro is het zeker mogelijk om een game HTPC neer te zetten (dat kun je inderdaad zien aan bovenstaande lijstjes, hoewel deze dus nog bij verschillende shops besteld moeten worden en er geen verzendkosten bij zit, zit je ook al op bijna 500 euro). Met een krap budget moet je concessies doen op het gebied van GPU kracht, stilte en behuizing.

• Gormytorysh
De discussies zijn erg interessant en nee, inmiddels ben ik afgestapt van het hardcore gamen. Vandaar dat een wifi voor mij waarschijnlijk gewoon afdoende is, ik zit immers (gelukkig) niet in de gold league met Starcraft. Als de connectie wegvalt, iets wat nu eigenlijk ook 1 a 2 keer per jaar gebeurd, is dat vervelend, maar gezien de frequentie niet onoverkomelijk.

Hoe dan ook geven jullie weer genoeg stof tot nadenken, waarvoor mijn dank, en ga ik de lijst nog eens kritisch bekijken. Meer ideeën en suggesties zijn natuurlijk altijd nog welkom.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

World of Tanks speel je toch echt online, en is serverside, wat sowieso altijd al hogere ping geeft. WoT op Wifi gaat nou niet bepaald geweldig. En ik zit dan wel 3m van de/het modem af.

i3 zou ik niet nemen. Singecore performance was heel lang heel leuk, maar we leven nu in 2013 en bijna alles is multicore. WoT draait ook prima op een Athlon 750k, zeker als je hem wat opkieteld. Een Athlon is gewoon handiger omdat die 4 cores heeft, en niet twee.

People as things, that’s where it starts.

• Gormytorysh
@VasZaitsev: Klopt dat WoT serverside is en ping over het algemeen hoger ligt, echter de bottleneck bij mijn laptop lag toch echt aan de grafische kaart die het niet meer aankon, sinds update 3.1 (meen ik). Met een fps van 3 - 10 gaat de lol er wel snel vanaf. Daarvoor was het 20 fps en dat was te doen.

De specs heb ik weer aangepast.

• Lednov
WoT bottleneck op GPU? wat zit er in de laptop dan? WoT heeft baat bij een goede processor, niet zo zeer de GPU. bij mij staat de GPU uit zijn neus te eten terwijl de CPU zich uit de naad werkt.

goed, WoT is een der spellen. en WoW maakt wel meer gebruik van je GPU.

• jaapsander
VasZaitsev schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:55:
World of Tanks speel je toch echt online, en is serverside, wat sowieso altijd al hogere ping geeft. WoT op Wifi gaat nou niet bepaald geweldig. En ik zit dan wel 3m van de/het modem af.

i3 zou ik niet nemen. Singecore performance was heel lang heel leuk, maar we leven nu in 2013 en bijna alles is multicore. WoT draait ook prima op een Athlon 750k, zeker als je hem wat opkieteld. Een Athlon is gewoon handiger omdat die 4 cores heeft, en niet twee.
Ondanks dat het 2013 is, is bij het gamen nog lang niet alles 100% multithreaded. Het wordt wel steeds beter, maar 100% multithreaded zie je tot nu toe alleen bij zaken als videoencoding. Daarnaast moet je niet vergeten dat er wel Athlon X4 staat, maar dat het een CPU is op de bulldozer/piledriver architectuur. en dat het dus een dual module is waarbij sommige onderdelen van de chip in viervoud zijn uitgevoerd. Een "echte" quadcore is het dus niet. Daarnaast lust de huidige AMD CPU's onder load aardig wat meer stroom dan de Ivy Bridge Intels, wat dus ten koste gaat van de geluidsproductie. Zonder discrete videokaart zou ik altijd gaan voor een AMD APU voor een HTPC, maar wanneer je toch al een AMD videokaart bijplaatst zou ik voor een Intel CPU gaan.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Maar, een Intel is wel eventjes 40 euro duurder, wat dus 10% van het budget is.

Ik weet dat het een Bulldozer is, maar, zodra iets op meer dan 2 cores loopt, schaalt het prima. Daarom zullen de meeste dingen die quadcore zijn ook lekkerder lopen op een Athlon x4 dan op een i3.

Een Athlon zal niet veel onzuinger zijn ingame dan een i3, zeker niet bij WoT, omdat dan toch maar 1 core belast wordt, dus hooguit, mwah, 33% load? 1 core 100% lijkt mij 25%, en nog wat op een de andere cores qua Windows, Skype, antivirus. Intel is dan nogsteeds zuiniger, maar dan hebben we het over misschien 5w of 10w verschil. Niet schokkend.

Ook is een 705k nog over te klokken dmv. veranderen multiplier, zodat ie idle nog zuinig is, maar tijdens het gamen minder zuinig is, maar meer performance geeft.

• jaapsander
Spreek je je nu niet erg tegen? Je zegt dat zodra iets op meer dan 2 core loopt het prima schaalt en daarna geef je aan dat WoT maar 1 core gebruikt? In dat geval kun je veel beter een Intel nemen (aangezien de singlethreaded performance een stuk beter is).

Andere games die meerdere cores gebruiken zorgen in dat geval wel voor een hoger verbruik -> hogere geluidsproductie.

Ook hangt het erg van de werklast af of een applicatie goed schaalt over 2 modules 4 cores. Een core heeft wel zijn eigen interger unit, maar moet de floating point unit delen met de andere core uit de module. http://nl.hardware.info/r...-bulldozer-review-modules

Een i3 is inderdaad duurder, maar een Pentium zelfs goedkoper. Of bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Pentium G2120 Boxed

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

In dit geval is een AMD CPU denk ik wel de beste keuze, het biedt gewoon net even wat meer voor het geld dat je eraan uitgeeft. Daarnaast hebben beide modules wel degelijk een eigen FPU, alleen zijn deze maar 128 bit. Voor 256 bit floating point berekeningen heb je dus inderdaad effectief maar 1 FPU per 2 units. Uit reviews blijkt dat een 750K ongeveer gelijk presteert aan een i3, en in dit geval is het niet verkeerd om die 30 euro gewoon te besparen.

• Gormytorysh
Lednov schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:09:
WoT bottleneck op GPU? wat zit er in de laptop dan? WoT heeft baat bij een goede processor, niet zo zeer de GPU. bij mij staat de GPU uit zijn neus te eten terwijl de CPU zich uit de naad werkt.

goed, WoT is een der spellen. en WoW maakt wel meer gebruik van je GPU.
Althans, dat idee heb ik. Mijn laptop heeft deze specs:

AMD Turion X2 Dual-Core 2.10 GHz
3GB RAM
Radeon HD 3470 met ik meen 512MB geheugen

Dus even zwart-wit gezegd, alles is momenteel beter dan wat ik nu heb en zal in ieder geval het game plezier verbeteren ;).
Liveshort schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:50:
In dit geval is een AMD CPU denk ik wel de beste keuze, het biedt gewoon net even wat meer voor het geld dat je eraan uitgeeft...... Uit reviews blijkt dat een 750K ongeveer gelijk presteert aan een i3, en in dit geval is het niet verkeerd om die 30 euro gewoon te besparen.
Daarnaast begrijp ik uit veel reviews dat de AMD's beter te overklokken zijn, maar is dat ook echt zo? Ik weet niet of ik het ga (laten) doen, maar behoort wel tot de opties. En op mijn budget is 30 euro uitsparen wel behoorlijk inderdaad.

[ Voor 32% gewijzigd door Gormytorysh op 11-06-2013 20:33 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

jaapsander schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:35:
Spreek je je nu niet erg tegen? Je zegt dat zodra iets op meer dan 2 core loopt het prima schaalt en daarna geef je aan dat WoT maar 1 core gebruikt? In dat geval kun je veel beter een Intel nemen (aangezien de singlethreaded performance een stuk beter is).

Andere games die meerdere cores gebruiken zorgen in dat geval wel voor een hoger verbruik -> hogere geluidsproductie.

Ook hangt het erg van de werklast af of een applicatie goed schaalt over 2 modules 4 cores. Een core heeft wel zijn eigen interger unit, maar moet de floating point unit delen met de andere core uit de module. http://nl.hardware.info/r...-bulldozer-review-modules

Een i3 is inderdaad duurder, maar een Pentium zelfs goedkoper. Of bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Pentium G2120 Boxed
Een Pentium aanraden voor een gamesysteem? Ten tijde van de Pentium III was dat nog wel okay, maar, waarom zou je een Pentium in iets willen stoppen waarmee gegamed gaat worden, terwijl een Athlon gewoon overall beter is, ja, niet in singlecore, WoT loopt nogsteeds prima hoor. WoT is wel singlecore, maar niet onspeelbaar op alles wat geen Intel is.

• Gormytorysh
Hoogst waarschijnlijk heb ik een keer geluk in de zin dat ik een kleine financiële meevaller kan krijgen. Dan kan ik er nog € 300,- extra er uit te persen, wat het budget op zo'n € 700,- zet. Waar kan ik dat het best aan besteden?

Ik heb mijn vooronderzoek namelijk de afgelopen tijd gericht op een budget van € 400,- en dit kan wel weer een wezenlijk verschil met zich mee brengen.

• jaapsander
VasZaitsev schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:43:
[...]

Een Pentium aanraden voor een gamesysteem? Ten tijde van de Pentium III was dat nog wel okay, maar, waarom zou je een Pentium in iets willen stoppen waarmee gegamed gaat worden, terwijl een Athlon gewoon overall beter is, ja, niet in singlecore, WoT loopt nogsteeds prima hoor. WoT is wel singlecore, maar niet onspeelbaar op alles wat geen Intel is.
Of de beste keuze een AMD of een Intel is is een andere discussie (denk dat je persoonlijk met beide tevreden gaat zijn) maar ongefundeerd een Pentium afbranden voor een gamesysteem zonder goede onderbouwing is niet logisch. Kun jij mij vertellen wat het grote verschil is tussen een Pentium en een i3, en wat voor invloed dat heeft op de prestaties in games?

Het grootste verschil (voor de TS) tussen een i3 en Pentium G2020 is de kloksnelheid (je hebt ook Pentiums die op 3.1GHz lopen btw) en hyperthreading. Over het algemeen wordt hyperthreading niet als bevorderlijk gezien bij een gamesysteem. Daarnaast zitten de grote verschillen juist aan de GPU kant, het missen van clearvideo en quicksync bijvoorbeeld. Maar wanneer je toch een discrete AMD GPU bijplaatst valt dat verschil weg.

Daarnaast wordt dit systeem behandeld als een gamesysteem, zit op zich wel wat in maar als ik de beschrijving uit de TS lees komt hij in de woonkamer te staan en krijgt hij ook HTPC taken. Als HTPC enthousiasteling kan ik je wel vertellen dat het best irritant is wanneer je in je rustige woonkamer teveel geluidsproductie heb. Kies je dus puur voor de componenten met de meeste kracht zonder rekening te houden met andere factoren krijg je waarschijnlijk geen optimaal systeem, in een ruime desktop behuizing in een kantoortje maakt dit vast niks uit, maar in een krappe behuizing in de woonkamer waar de rest van je gezin ook is kan dit wel een probleem gaan vormen.

Daarom ook mijn suggestie om het budget ietsje ruimer te rekken. Met iets meer budget kun je voor de componenten gaan die ervoor zorgen dat het systeem stiller is en dus geschikter voor in de woonkamer. Dit begint bij de behuizing, kies een behuizing van stevige materialen welke wat grotere fans kan huisvesten. Ik heb geen ervaring met de door jou uitgekozen behuizing, maar hij kan in ieder geval een 12cm fan huisvesten volgens de site, dus ik zou zeggen stop er bijvoorbeeld een pricewatch: Nexus Real Silent Fan, 120mm als dat past.

Daarnaast is een goede CPU koeler belangrijk, er werd al eerder een scythe shuriken aangeraden, dit is een prima low profile koeler. Ga je echter overklokken (dat kan inderdaad niet met de Intel, wel met de AMD) dan zal deze nog steeds meer lawaai maken. Overigens zou ik niet weten waarom je in zo'n klein kastje zou willen overklokken... Qua CPU zou ik persoonlijk voor de Intel Pentium gaan aangezien deze zuiniger is dan de AMD (en qua kracht kunnen ze beide prima de HD7790 bijhouden) wat resulteert in een lager energieverbruik en een lagere geluidsproductie. Neem ook een videokaart welke een goede stille koeler heeft, bezuinig daar niet teveel op.

Daarnaast heb je nog je HDD welke zeker in een goedkopere behuizing voor een zeer irritant geluid kan zorgen. Normaal zou ik zeggen pak een SSD + een 5400 rpm HDD, maar dit is niet haalbaar in het budget van 400. Zorg daarom dat je de HDD met wat rubber kan bevestigen om trillingen te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 12-06-2013 10:18 ]

• Gormytorysh
jaapsander schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:18:
[...]

Daarom ook mijn suggestie om het budget ietsje ruimer te rekken. Met iets meer budget kun je voor de componenten gaan die ervoor zorgen dat het systeem stiller is en dus geschikter voor in de woonkamer. Dit begint bij de behuizing, kies een behuizing van stevige materialen welke wat grotere fans kan huisvesten. Ik heb geen ervaring met de door jou uitgekozen behuizing, maar hij kan in ieder geval een 12cm fan huisvesten volgens de site, dus ik zou zeggen stop er bijvoorbeeld een pricewatch: Nexus Real Silent Fan, 120mm als dat past.

..............

Daarnaast heb je nog je HDD welke zeker in een goedkopere behuizing voor een zeer irritant geluid kan zorgen. Normaal zou ik zeggen pak een SSD + een 5400 rpm HDD, maar dit is niet haalbaar in het budget van 400. Zorg daarom dat je de HDD met wat rubber kan bevestigen om trillingen te voorkomen.
Dank voor de verhelderende uitleg, er zijn mij nu weer wat dingen duidelijk geworden en waarschijnlijk terwijl jij je betoog aan het tikken was, gaf ik aan dat ik waarschijnlijk het budget met € 300,- kan verhogen (scroll even naar boven ;) ). Ik ben bezig een tweede lijst te maken met het nieuwe budget, dus die zal ik later neerzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Gormytorysh op 12-06-2013 10:30 ]

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

Dan moet je voor zoiets gaan kijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,-€ 149,-
1ASRock B75 Pro3€ 62,70€ 62,70
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 249,-€ 249,-
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 46,45€ 46,45
1Corsair Carbide 300R€ 62,-€ 62,-
1GeIL Dragon RAM GD38GB1333C9DC€ 54,90€ 54,90
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,-

De 7870XT die hierin staat is de afgelopen weken plotseling 50-60 euro duurder geworden, als je hem vervangt voor een andere 7870XT of een tegenhanger van de nvidea-kant moet je wel aardig aan die 700 euro zitten.

Keuze voor een processor uit de oude generatie is in dit geval een bewuste. Deze processor is simpelweg goedkoper dan een i5 uit de nieuwe generatie en niet zo gek veel langzamer. Dat geld kun je beter in een SSD stoppen, daarmee wordt je systeem direct veel sneller.

Om wat geld uit te sparen zou je een goedkopere kast kunnen nemen en crucial ballistix geheugen, dat kan ook nog een euro of 30 schelen.

• Gormytorysh
Dank je wel en ik heb aardig wat componenten over genomen en kom dan tot dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,-€ 149,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 162,90€ 162,90
1Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 5,90€ 5,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,53

Ik zal hem ook nog even in de eerste post zetten voor de volledigheid.

• jaapsander
Als je een SSD bijplaatst zou ik de HDD vervangen door een 5400 rpm exemplaar. Verder ziet de setup er goed uit.

• Lednov
5400? voor de prijs hoef je het niet te laten...

net systeem, laat er geen misverstand over bestaan! puur op prijs vind ik het alleen zonde om Ivy bridge te kopen, de haswells zakken rap in prijs en dat maakt je huidige set up duur.

• Gormytorysh
Lednov schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:25:
net systeem, laat er geen misverstand over bestaan! puur op prijs vind ik het alleen zonde om Ivy bridge te kopen, de haswells zakken rap in prijs en dat maakt je huidige set up duur.
Gelukkig komt het niet op een dag of week aan, dus ik kan (hopelijk) het geduld opbrengen om te wachten totdat de haswells in mijn prijsniveau vallen.

• Lednov
dat zijn ze al, dat bedoel ik dus :) de Ivy bridges zijn relatief gezien erg duur, en lijkt erop dat ze dat nog wel zullen blijven.

• Gormytorysh
Aangepast en dan kom ik wel wat hoger uit, maar er zijn dan nog opties die het overwegen waard zijn wat de kosten net weer wat kan drukken zonder (al teveel) in te leveren op de prestaties.

• Lednov
ja, geen K processor nemen, en je moet ook een ander mobo, socket 1150
ff zoeken voor je
Edit zoiets: pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed en pricewatch: Asus B85M-E

[ Voor 56% gewijzigd door Lednov op 12-06-2013 12:33 ]

• Gormytorysh
Dank! :)

Volgens mij ben ik er dan aardig voor beide setups (mocht mijn geluk mij toch weer in de steek laten ;) ).

[ Voor 6% gewijzigd door Gormytorysh op 12-06-2013 12:49 ]

Pagina: 1