Oorzaak speling in vliegwiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 14:23
Een paar weken geleden hoorde ik een raar geluid wanneer ik stil stond en de koppeling induwde. Tijdens het rijden en koppelen hoorde ik niets raars en wanneer ik de koppeling niet induwde wanneer ik stilstond ook niet. Naar de garage gereden om het te laten herstellen en ze dachten eerst dat de koppeling stuk was, maar uiteindelijk bleek er speling te zitten op het vliegwiel.

Gevraagd naar de oorzaak en hij vermoedde dat het kwam door een heel erg zware belasting vd motor of achteruit rijden met een caravan. Nu denk ik dat ik die motor nog nooit erg zwaar belast heb, ben er nog niet met op vakantie geweest ofzo. Maar ik heb wel pasgeleden met een (lege, kleine, 600kg) caravan achteruit gereden. Ik heb namelijk 1 tot 2 uur aan het oefenen geweest met achteruit rijden, aangezien ik in juli op vakantie wil gaan met dat ding.

Nu leek dat volgens een vriend van mij onwaarschijnlijk dat daar problemen door zouden kunnen komen en hij heeft het nagevraagd bij een bevriend garagist van hem, en die beweert dat dat nooit kan komen door zoiets en dat het waarschijnlijk een fabricagefout was.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Het is namelijk de bedoeling dat ik met die caravan naar het zuiden van Frankrijk rij in juli en ik zou graag vooraf weten dat ik niet te veel achteruit mag rijden als die aangekoppeld zit. De auto is trouwens een 2 jaar oude Ford Mondeo met een eco motor (1.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 10:31
Mogelijk heeft je motor een tweemassavliegwiel. Zoals de naam al zegt is dit een vliegwiel wat uit twee delen bestaat, verbonden door veren. Dit vermindert trillingen, maar kan wel kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, 2massa vliegwiel, of druklager?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:08

-tom-562

Oliesjeik

Wss 2-massa vliegwiel ja. Een gaar druklager 'giert' een beetje als je de koppeling intrapt (en veel auto's kunnen daar oud mee worden, idem voor een minder fris 2-massa vliegwiel)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 14:23
Het is inderdaad een tweemassavliegwiel. Maar wat kan de oorzaak er van zijn dat die gaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

crazyx schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:16:
Het is inderdaad een tweemassavliegwiel. Maar wat kan de oorzaak er van zijn dat die gaar wordt?
Ouderdom, slijtage, pech? Het kan van alles zijn en is niet helemaal ongewoon. Helaas zijn die krengen vrij prijzig (veel duurder dan een enkel-massa vliegwiel), maar vervangen is vaak niet direct noodzakelijk.

Dat die caravan het veroorzaakt zou hebben, lijkt me onwaarschijnlijk. 600kg is een massa die voor een auto als een mondeo niks voorstelt en wat de koppeling (en vliegwiel) makkelijk aan zou moeten kunnen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan zijn dat de achteruit een andere overbrenging heeft en dit kan een andere belasting geven op de veren waarbij je in het float coast gebeuren kunt zitten. Een ZMS gaat dood door of te zware belasting bij te lage toeren of te veel float coast rijden (hogere toeren maar teveel wisselende belasting (zwevend rond de 0Nm)

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 12-06-2013 15:38 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Chevy454, jij schrijft alsof je er verstand van hebt.
Denk jij dat zo'n vliegwiel serieus kapot kan gaan van een tijdje achteruit knoeien?
Dan is het toch een prutsconstructie en mogen ze dat wel in het boekje schrijven!
Wat is ZMS eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 13-06-2013 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:13
Een 2 massa vliegwiel kan zelfs al kapot gaan door het starten ;).
Als je startmotor niet genoeg pit heeft en je motor niet lekker aan kan slaan kan je motor het dmv zo kapot slaan..
Vooral omdat de eigenfrequentie van het dmv vrij laag ligt (lager dan start toerental) kan hij in resonantie komen en dan kan hij zo kapot zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Anoniem: 318843 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 02:16:
Chevy454, jij schrijft alsof je er verstand van hebt.
Wat is ZMS eigenlijk?
Een type Tweemassavliegwiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:20
Rmg schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:24:
[...]

Een type Tweemassavliegwiel
offtopic:
Eigenlijk gewoon tweemassavliegwiel.
ZweiMassenSchwungrad.

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-06-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Duitse degelijkheid, ironisch gezien :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en daarom, massief vliegwiel, goedkoper, beter, maybe iets meer trillingen in de auto, who cares..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 15:37
De auto is trouwens een 2 jaar oude Ford Mondeo met een eco motor (1.6)
Klinkt als gevalletje garantie? Een standaard onderdeel (wat volgens mij niet tot de standaard 'slijtage' onderdelen behoort), mag toch niet zo snel kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:07:
en daarom, massief vliegwiel, goedkoper, beter, maybe iets meer trillingen in de auto, who cares..
:F En wat dan met de trillingen in de bak? Dat gaan de lagers en tandwielen ook leuk vinden.
Bij sommigen kun je inderdaad een vast vliegwiel monteren, het gaat gewoon ten koste van andere zaken.
Lieuwe15 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:17:
Een 2 massa vliegwiel kan zelfs al kapot gaan door het starten ;).
Als je startmotor niet genoeg pit heeft en je motor niet lekker aan kan slaan kan je motor het dmv zo kapot slaan..
Vooral omdat de eigenfrequentie van het dmv vrij laag ligt (lager dan start toerental) kan hij in resonantie komen en dan kan hij zo kapot zijn..
Een ZMS moet goed uitgebalanceerd zijn (qua gewicht maar ook qua afstelling van de frequenties). Dat merk je direct bij een koudstart als die staat te schudden als een gek. Maar meestal gebeurt dat bij het starten omdat er teveel belasting op komt die daarna afgeremt moet worden waarbij je gaat float coasten tgv resonantie.

Als je start motor niet meer genoeg pit heeft is de jerk veel lager waardoor deze ook uit zijn resonantie blijft. Het wordt een heel ander verhaal als de veren kapot zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2013 16:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Chevy454 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:45:
:F En wat dan met de trillingen in de bak? Dat gaan de lagers en tandwielen ook leuk vinden.
Bij sommigen kun je inderdaad een vast vliegwiel monteren, het gaat gewoon ten koste van andere zaken.
Had ie maar geen versnellingsbak moeten worden voor z'n beroep. :P Auto's rijden al jaren en jaren rond met massieve vliegwielen, en meestal gelukkig wel met veren in de koppelingsplaat, en dat gaat honderdduizenden km's probleemloos goed.. Tweemassavliegwielen daarentegen zie ik regelmatig stukgaan, geen idee hoe, user abuse of die dingen zijn gewoon crap, who knows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, dit is zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.albertweb.de/media/images/zms_2_g_1_col_3.jpg
Die veren heb ik wel eens gezien denk ik.
Maar hebben die dezelfde functie als de veren in een ZMS? Ik dacht dat die gewoon de platen op elkaar drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:52
De veren die in de plaat zitten hebben een soortgelijke functie als die in de ZMS, maar met een veel kleinere speling, tot een graad of 12 hooguit. Een ZMS kan tot een graad of 60, wat veel minder trillingen doorgeeft aan de bak. De koppelingsplaat wordt aangedrukt door een diafragmaveer, onderdeel van de drukgroep, die op het vliegwiel zit geschroefd.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Laatst online: 11:01
Mij is nog steeds onduidelijk wat het achteruitrijden met vliegwielen te maken heeft?

De tandwielen in de versnellingsbak zorgen ervoor dat je achteruitrijdt, niet de motor.
Die draait altijd in dezelfde richting en dus ook het vliegwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 17:07
Omdat hij veel achteruit had gereden met een caravan. Wat dus de koppeling iets meer belast dan zonder caravan, en blijkbaar de oorzaak is van speling in het vliegwiel

[ Voor 51% gewijzigd door sjaakwortel op 15-06-2013 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij heeft de koppeling er ook niks mee te maken.
Het ging om het float coasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 18:16:
Tweemassavliegwielen daarentegen zie ik regelmatig stukgaan, geen idee hoe, user abuse of die dingen zijn gewoon crap, who knows..
Dat is gewoon dezelfde mechanische logica waarom een 3 cylinder makkelijker start als een 4 cilinder wat versterkt wordt door het nieuwe rijden.

ZMS gaat gewoon ooit eens kapot, het is gewoon een vervangonderdeel geworden zoals de koppeling. En dat is geen slechte zaak voor de auto industrie :)

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 17-06-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3-cilinders starten makkelijker en dat komt o.a. door het nieuwe rijden?
Kun je dat uitleggen? Je maakt het wel spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:52
Anoniem: 318843 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:34:
Dat doet ie wel vaker, spannend maken met halve uitleg. Valt me nog mee dat Google de door hem gebruikte termen deze keer wél kent :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Anoniem: 318843 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:34:
Minder massa die in een keer aan de gang geslingerd wordt?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:00
Wtf is coast floaten? Leuk, van die termen die niet verder worden toegelicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Allemaal goed en wel, maar als ik er zo over nadenk, is dit gewoon een geval van slechte montage.
Er zullen vermoedelijk een paar boutjes niet op het juiste moment hebben gezeten.
We willen allemaal graag geloven dat elke auto prefect uit de fabriek komt, maar daar kan je lelijk in vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het goed begrijp is een ZMS een vliegwiel dat bij elkaar gehouden wordt door veel onderdelen, o.a. veren.
En hoe meer tierelantijnen aan een auto zitten, hoe meer er kapot kan. Zeker veren hebben geen eeuwig leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27

mr_petit

opperprutser

warhamstr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:28:
[...]

Minder massa die in een keer aan de gang geslingerd wordt?
Ik gok dat hij doelt opdat bij een 4 cil er altijd 2 zuigers tegelijkertijd door het dode punt gaan en van richting veranderen (en dat kost dus meer piek energie). Maar bij hem is het altijd maar gokken wat hij bedoelt met die beknopte posts.
Daarom zit ie ergens in duitsland opgesloten geloof ik 8)7 :+

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 18-06-2013 04:14 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 04:13:
Ik gok dat hij doelt opdat bij een 4 cil er altijd 2 zuigers tegelijkertijd door het dode punt gaan en van richting veranderen (en dat kost dus meer piek energie).
U gaat door voor de koelkast ;)
Al is de gedachte gang wel complexer als dat alleen
mr_petit schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 04:13:
Daarom zit ie ergens in duitsland opgesloten geloof ik 8)7 :+
Ik word hier 2 keer per dag gelucht en ik mag mijn sokken overal laten slingeren :+

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 18-06-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jongens schaf aub een zescilinderboxermotor aan.
Die schijnt helemaal het ideaal van uitgebalanceerdheid te zijn.
Flijster heeft ergens een pagina gezien waarop alle perikelen kwa uitgebalanceerd zijn van motoren wordt uitgelegd maar ja, hoe vind Flijster die nu, op dit uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 318843 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 03:00:
Jongens schaf aub een zescilinderboxermotor aan.
Die schijnt helemaal het ideaal van uitgebalanceerdheid te zijn.
Lijn 6 motoren zijn "natuurlijk" uitgebalanceerd. Maar dat is gewoon lame.
In mijn ervaring heb ik geleerd dat de moeilijkheid niet bij grotere motoren ligt maar bij de kleinere motoren.
De ideale constructie voor gewicht, de juiste slagvolume voor het spoolen van de turbo, de vorm van de inlaatkanalen... Het is gewoon technischer uitdagender als een bolt on 6 cilinder.
Flijster heeft ergens een pagina gezien waarop alle perikelen kwa uitgebalanceerd zijn van motoren wordt uitgelegd maar ja, hoe vind Flijster die nu, op dit uur?
Gewoon zelf uittekenen, like a pro

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:26
Dus op de vraag of het normaal is dat er speling zit op een vliegwiel is het antwoord: vervang de motor door een zescillinderboxer :).

Als het een tweemassavliegwiel is kan dat stuk gaan. Ik kan mij ook goed voorstellen dat een uur oefenen met een caravan niet zo leuk is voor het vliegwiel. Maar dat hoort daardoor naar mijn mening niet stuk te gaan op een 2 jaar oude auto (ik ga er even van uit dat die nog geen 150 000 km of zo op de teller heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Giesber
Op zich kan je zelfs met een gloednieuwe auto de koppeling goed verneuken door verkeerde bediening of hoge belasting. Of, en dat speelt hier waarschijnlijk, herhaalde lage belasting. Achteruit met een caravan rijden, vereist meestal heel veel met een koppeling spelen, en dat belast telkens de ZMS wat meer dan bij gewoon gebruik. Veren, hoe goed ze ook gemaakt zijn, worden op een gegeven moment lam en slapper en dat kan ongewenste effecten geven.

ZMS-en worden al decennia gebruikt, mijn eerste auto uit 1995 had er al één en die motor wordt al sinds begin jaren 90 toegepast. Ook mijn huidige 6-cilinder heeft een ZMS (en die stamt uit 1998).
cornfed99111 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:19:
Allemaal goed en wel, maar als ik er zo over nadenk, is dit gewoon een geval van slechte montage.
Er zullen vermoedelijk een paar boutjes niet op het juiste moment hebben gezeten.
We willen allemaal graag geloven dat elke auto prefect uit de fabriek komt, maar daar kan je lelijk in vergissen.
Hoewel ik het met je eens bent dat productietoleranties vaak groter zijn dan de meeste mensen denken, is wat jij zegt toch niet bepaald logisch. Er zit op aanhaalmoment best wat ruimte qua de juiste waarde. En met de huidige productietechnieken liggen de werkelijke aanhaalmoment toch echt dicht genoeg op de ideale waarden om problemen te voorkomen. Zeker bij de motorenbouw wordt daar wel voor gewaakt dat het gereedschap correct functioneert.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Koppeling blijft een moeilijk punt vind ik. Hoe zwaarder de motor hoe zwaarder de koppeling volgens mij. Ik had echt het idee bij mijn 2 liter TDI motor dat die zo zwaar ging en dat het daar door kwam. Nou nee dus.
De drukgroep was totaal einde maar dat zorgde ook weer voor spelling in het vliegwiel. Ik hoorde vaak dat gerattel bij het schakelen/koppelen maar dat was niet het enige, ook mijn versnellingsbak was naar zijn knoppen toe althans de lagers. Nu heb ik die auto terug, schakelen gaat makkelijk, koppelen gaat super makkelijk en alles gaat heel soepeltjes.

Heb ik nu 6 maanden last van mijn linkerbeen gehad met alles blijkt dit dus alles te zijn geweest. Dit was garantie gelukkig dus niets aan de hand. Maar in dit geval was alles behalve de koppeling stuk/versleten en daarnaast bleek ook iets scheef te zijn gemonteerd en die was ook maar meteen vervangen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
itsalex schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:23:
Hoe zwaarder de motor hoe zwaarder de koppeling volgens mij.
Alu of gietijzer blok maakt weinig uit hoor.
Ik had echt het idee bij mijn 2 liter TDI motor dat die zo zwaar ging en dat het daar door kwam. Nou nee dus.
Je moet de koppelingsplaten ook wel tegen elkaar gedrukt houden zodat die niet gaat slippen door het koppel. Dus de drukgroep moet zwaarder uitgevoerd zijn. Echter kan men ook het hefboom mechanisme aanpassen zodat het lichter gaat.

Maar dat heeft allemaal niks met het vliegwiel te maken. Enkel over de belasting tijdens het rijden met hoge koppels bij te lage toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:31:
Alu of gietijzer blok maakt weinig uit hoor.
_/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 23:33

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

2 massa vliegwielen gaan "gewoon" kapot, is geen bijzonderheid meer. De normale enkele vliegwielen verving je af en toe wel eens, de 2 massavliegwielen vaker omdat ze stuk gaan, versleten zijn of geluid gaan maken. Het is vervelend en kost veel geld maar het is helaas niet anders.

In 2 jaar is wel erg snel, ik zou het eens navragen bij de Ford dealer en eens vragen naar coulance. Je zult de reparatie waarschijnlijk niet volledig vergoed krijgen (je hebt hem inmiddels al 2 jaar gebruikt) maar je mag er wel vanuit gaan dat hij langer dan 2 jaar meegaat.

Edit: ik ga er vanuit dat de auto 2 jaar oud is, niet dat jij hem pas 2 jaar hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door janvanduschoten op 03-07-2013 14:43 ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
deepbass909 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:13:

[...]

Hoewel ik het met je eens bent dat productietoleranties vaak groter zijn dan de meeste mensen denken, is wat jij zegt toch niet bepaald logisch. Er zit op aanhaalmoment best wat ruimte qua de juiste waarde. En met de huidige productietechnieken liggen de werkelijke aanhaalmoment toch echt dicht genoeg op de ideale waarden om problemen te voorkomen. Zeker bij de motorenbouw wordt daar wel voor gewaakt dat het gereedschap correct functioneert.
Technisch gezien heb je gelijk.
Alleen moet je de factor mens altijd erbij rekenen.

Een kliksleutel kan ook vergeten worden of verkeerd gebruikt worden bijvoorbeeld.
Veel fabrieken gebruiken tijdelijk personeel en die zijn niet altijd correct gemotiveerd of correct
getraind voor de job. En dan kan er iets mis gaan in de productie die vooreerst niet opgemerkt wordt.
Pas bij de klant gaat het dan mis. Maar omdat de auto gebruikt is, is de gebruiker/eigenaar altijd de klos.

Ik weet natuurlijk niet of in dit specifiek geval dit ook de veroorzaker van het euvel is, maar je moet
elke mogelijkheid open houden... ;)
TS heeft er sowieso weinig aan, want je kan nooit bewijzen dat eerder de fout werd gemaakt.
Pagina: 1