Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3nd9rme
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een standaard apple keyboard bij mijn imac (zonder numpad) . Nu heb ik één dingetje waar ik nog niet ben uitgekomen en mij wel elke dag 'frustreert'.

Als ik op shift + 6 druk, komt er: ˆ
Dit is het kleine dakje.

Als ik op shift + 6 druk en daarna op spatie, komt er: ^
Na het drukken op shift+6 word de kleine ˆ onderstreept. Ik zie dit zelf als verduidelijking van de mac, om aan te geven dat je nog meer opties hebt, wat dus ook zo is, daar je hem groter kan maken.

Mijn toetsenbord staat op VS (internationaal). Het grote ^ teken komt bij een Nederlandse toetsenbord indeling wel gewoon gelijk bij shift + 6, zonder de spatie dus. Echter is het probleem bij de Nederlandse indeling dat bijvoorbeeld " + e niet omgezet word in ë. Dit gebeurt bij de VS (internationaal) indeling wel.

Weet één van jullie hoe ik deze ergernis kan verhelpen?
Ik hoor het heel graag!

Bij voorbaat dank voor alle tijd en moeite.

//G3nd9rme (profiel)

 Apple iMac late 2012 | Samsung Galaxy S3 (White)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nou precies wil.. anyway, speciale tekens zoals é ü î ë kan je gewoon doen met een internationaal toetsenbord. Hiervoor doe je eerst alt+u en daarna de letter waarop je de puntjes wil. Dus alt + u en dan e wordt ë.

De volgende combinaties kan je doen:
alt + e voor een accent
alt + u voor een trema
alt + i voor een dakje

[ Voor 18% gewijzigd door Eswip op 11-06-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:53
Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk. Maar als je een letter waarbij verschillende opties mogelijk zijn langer indrukt komt er een menu met de verschillende opties waar je dan uit kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3nd9rme
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Eswip schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:23:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nou precies wil.. anyway, speciale tekens zoals é ü î ë kan je gewoon doen met een internationaal toetsenbord. Hiervoor doe je eerst alt+u en daarna de letter waarop je de puntjes wil. Dus alt + u en dan e wordt ë.

De volgende combinaties kan je doen:
alt + e voor een accent
alt + u voor een trema
alt + i voor een dakje
Ik vind het persoonlijk fijner om shift + "+E te doen voor bijvoorbeeld Ë, vandaar dat ik mijn indeling op VS-internationaal heb staan.

Wat ik bedoel is dat de combinatie shift + 6 bij de VS internationaal indeling een ˆ geeft. Dit is irritant als ik ˆ^ type. zoals je ziet houdt ik de shift ingedrukt en druk ik 2 keer op de '6' toets.

als ik er een woord achter wil typen moet ik dus ook nog eens 2 spaties doen, anders krijg je ˆ^hallo.
als ik met de VS-internationaal indeling 2 spaties doe en dan verder type word het: ˆ^ hallo
als ik shift + 6 doe, dan een spatie, dan weer shift + 6 en dan weer een spatie, krijg ik: ^^, dit wil ik dus in één keer hebben, zoals bij de nederlandse indeling.

Is het zo wat verduidelijkt? Het is een heel lastig iets om uit te liggen :P

 Apple iMac late 2012 | Samsung Galaxy S3 (White)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:32
Ik snap het probleem niet. Ik heb op mijn mac een US keyboard (voor de platte enter), en als ik shift+6 druk krijg ik gewoon een ^. Zonder spatie. Als ik het twee keer indruk, krijg ik dus: ^^.

Edit: Ik zie het verschil al. Ik weet niet of daar een oplossing voor is, mogelijk een configuratie bestand aanpassen.

[ Voor 24% gewijzigd door ThomasG op 11-06-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Autoreplace aanmaken in je system preferences?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Je kunt toch gewoon de letter waar je de puntjes op wilt ingedrukt houden? Net als in iOS?

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2mq69mf.png

[ Voor 24% gewijzigd door MartijnMartijn op 11-06-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
-

[ Voor 100% gewijzigd door MartijnMartijn op 11-06-2013 15:21 ]

Pagina: 1