• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-02 11:05
Ik heb een hele tijd gebruik gemaakt van de PCH A-200. Maar, na 3 jaar wilde ik wat meer eye-candy!

Dus, heb ik een Intel-based HTPC samengesteld. Maar, hierbij liep ik tegen het hardware accelerated videoplayback probleem aan. Dus, overgestapt naar een AMD-based A4 HTPC. Dit in combinatie met XBMC was fijn werken. Maar, dan heb je wel het probleem dat de HTPC geen 23,976 kan uitspugen en je altijd moet behelpen.

Na 2 weken uiteindelijk de hele HTPC weer verkocht (werd knettergek van de problemen waar ik tegenaan liep, haperingen, elk half uur een lange freeze etc.) en overgestapt op de Dune HD Base 3D. Tot op heden erg tevreden, geen fan en goede playback. Maar, ik mist toch wel wat functies uit XBMC (subtitles, eenvoudigere audio sync, plugins, apps, mooie moviewall etc.). De moviewall kan ook gecreëerd worden door Yadis, maar dat is en blijft voor mij geen fijne oplossing.

Ik zit weer erg te twijfelen of ik niet over ga stappen op een HTPC, welke voor een leuk bedrag te koop staat;

Scythe Big Shuriken 2
Logitech K400 USB, Qwerty, Zwart
Asus F1 A75-M Pro
AMD A8-3870K 3.00 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Quad Core
Nexus Technology Value 430
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB
SilverStone Grandia GD06B
Vertex 2 120gb
Lite-On IHOS104 SATA

De fan neem ik maar even voor lief en dit kan eventueel later nog aangepast worden. Nou wil ik er wel weer voor waken, dat ik terugstap en WEER tegen dezelfde punten aanloop.

Ik zie dat heel veel mensen hier toch echt een HTPC hebben draaien, maar hoe gaan jullie om met het feit dat er nog geen echte 23,976 refreshrate bestaat. Als HT-liefhebber wil je altijd het beste, maar een HTPC was dat in mijn ogen niet echt op één of andere manier. Het is behelpen i.v.m. het uitblijven van de echte 23,976 output, welke de Dune bijvoorbeeld wel echt heeft.

Videoplayback is altijd het belangrijkste, dus ik wil graag een oplossing zoeken voor dit dilemma. Het kan best weleens zijn dat ik mijn Dune in kan ruilen tegen die HTPC.

Mijn vraag; wat zouden jullie doen? Alvast bedankt voor jullie reacties en input. Ik weet echt even niet meer wat ik nou het beste kan doen .

De HTPC gaat alleen gebruikt worden voor HD videoplayback (ook soms 3d).

Verwijderd

Koop een los Nvidia passief kaartje en je problemen zijn verholpen. Ben je voor 4? tientjes klaar. Ik draai hier al jaren met GT520 van Nvidia en dat draait echt super.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb je reactie gelezen maar wil me voor nu beperken tot de laatste regel.

"De HTPC gaat alleen gebruikt worden voor HD-3D videoplayback."

Is dat dan 2x1920x1080 3D waar je op doelt en zo ja, hoe denk je dat voor elkaar te gaan krijgen onder XBMC?
Of doel je toch op SBS/TB 3D weergave misschien?

Ah, de doelstelling is aangepast; "De HTPC gaat alleen gebruikt worden voor HD videoplayback (ook soms 3d)."

Jammer, je moet wel van een uitdaging houden natuurlijk :)

[ Voor 23% gewijzigd door hardware-lover op 11-06-2013 13:50 ]

Testing, one, two ...

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Tja, dat hield mij eerst ook tegen om van m'n Boxee box naar een HTPC over te stappen. Je wilt op een avondje film kijken niet dat hij er halverwege mee stopt, of dat je alleen al bang moet zijn dat het gebeurt...

Veel mensen willen een hele uitgebreide HTPC met allerlei extra functies erop, dan loop je eerder dat risico. Ik heb hier ook een passief gekoelde A6-setup met een losse GT620. In combinatie met Openelec draait het echt als een zonnetje. Nooit freezes, nooit crashes, gewoon altijd draaien.

Ok, je kunt er niet mee gamen en het aantal programma's dat je op de achtergrond kunt draaien is beperkt, maar daar krijg je stabiliteit voor terug. Sickbeard en sabnzbd zijn voor mij wel belangrijk en dat kan er wel mee.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 22:53
HvB83 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:52:
Tja, dat hield mij eerst ook tegen om van m'n Boxee box naar een HTPC over te stappen. Je wilt op een avondje film kijken niet dat hij er halverwege mee stopt, of dat je alleen al bang moet zijn dat het gebeurt...

Veel mensen willen een hele uitgebreide HTPC met allerlei extra functies erop, dan loop je eerder dat risico. Ik heb hier ook een passief gekoelde A6-setup met een losse GT620. In combinatie met Openelec draait het echt als een zonnetje. Nooit freezes, nooit crashes, gewoon altijd draaien.

Ok, je kunt er niet mee gamen en het aantal programma's dat je op de achtergrond kunt draaien is beperkt, maar daar krijg je stabiliteit voor terug. Sickbeard en sabnzbd zijn voor mij wel belangrijk en dat kan er wel mee.
Dat ligt er maar natuurlijk helemaal aan hoe je de boel inricht. Bij mij draait het op mn HTPC vlekkeloos, maar heb dan ook een hoop taken verschoven naar mn server, plus dat daarnaast de storage strikt gescheiden is en Windows tot op het bot uitgekleed is met alles wat ik niet nodig heb erin. En mocht het ding ooit moeilijk gaan doen, dan kan ik via een PXE-boot en WDS in no time een clean install doen; via policy wordt vervolgens mn machine geconfigureerd. Een clean install met alles weer helemaal up&running kost me daarmee dus pakweg een uurtje, waarbij 1x op F12 drukken en wachtwoord intoetsen genoeg is om een kakelverse XBMC-machine te hebben B-) Het kán dus prima functioneren.
Neemt niet weg dat het ook bij mij wel een aantal jaren en een behoorlijke kostenpost heeft gekost om de boel zo ver te krijgen :$

iRacing Profiel

• HvB83
Nou ja, dat is het. Er zijn genoeg mensen die hem helemaal probleemloos up-and-running hebben, maar velen daarvan doen net alsof het een kwestie van in elkaar bouwen is en net zo probleemloos gaan als op de meeste mediaspelers. En voor veel leken die hier de vraag htpc vs. mediaspeler beantwoord willen krijgen is dat gewoon een net iets te eenvoudige weergave van de werkelijkheid. Die lopen dan toch vaak tegen hele basale problemen aan.

Wil je het eenvoudig up and running zonder geknutsel dan heb je met een standaard setup waar een Openelec-build voor is de meeste kans op een succesvol traject. Maar dan moet je er verder ook niks anders mee willen doen dan video's afspelen. Anders moet je toch echt naar Windows toe; voor een volledige "mediaspeler-achtige" ervaring moet je daar dan wel weer het een en ander aan tweaken.

• StealthyPeanut
Bedankt voor jullie input!

Mijn oog is nu gevallen op een setje met een i3 en een ATI HD 5570. Dit moet voor XBMC toch geen enkel probleem zijn denk ik?
Mocht een Nvidia kaartje later beter functioneren, kan ik deze altijd nog vervangen of erin prikken natuurlijk.

Hoe gaat dit trouwens werken met HD Audio over HDMI? Haalt de ATI kaart deze informatie zelf vanaf het moederbord? Of hoe werkt dit?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
HvB83 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:53:
Nou ja, dat is het. Er zijn genoeg mensen die hem helemaal probleemloos up-and-running hebben, maar velen daarvan doen net alsof het een kwestie van in elkaar bouwen is en net zo probleemloos gaan als op de meeste mediaspelers. En voor veel leken die hier de vraag htpc vs. mediaspeler beantwoord willen krijgen is dat gewoon een net iets te eenvoudige weergave van de werkelijkheid. Die lopen dan toch vaak tegen hele basale problemen aan.

Wil je het eenvoudig up and running zonder geknutsel dan heb je met een standaard setup waar een Openelec-build voor is de meeste kans op een succesvol traject. Maar dan moet je er verder ook niks anders mee willen doen dan video's afspelen. Anders moet je toch echt naar Windows toe; voor een volledige "mediaspeler-achtige" ervaring moet je daar dan wel weer het een en ander aan tweaken.
Het gaat hier om 23,976 fps playback. Het is vaak ook een kwestie van inbouwen en verder niet veel moeilijker dan een gewone PC. Dat er leken problemen mee hebben, is omdat leken zo suf zijn om naar GoT te komen in plaats van een forum dat meer bij hun niveau past. Dat er dan adviezen worden gegeven die niet voor een leek relevant zijn, tja, verkeerde plek voor de verkeerde vraag denk ik dan?

Wat betreft Loonens: je hebt de vraag ook op GNL gesteld en ik zie nu ook dat je al een build voorstelt met Ati. Ik begrijp dus dat de onduidelijkheid over 23,976 playback duidelijk is geworden, en het dus wel mogelijk is met deze setup (sorry als je het daar al had gezegd, kan niet op GNL :()?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• StealthyPeanut
Dat was een build welke ik tegenkwam als voorbeeld.

Ik ben nog op zoek naar het juiste antwoord, hoewel dit vooralsnog niet bestaat. Perfecte 23,976 weergave is niet mogelijk, maar er zijn wat mogelijkheden om hier omheen te werken (23,98, 23,977, XBMC tools). Nu een set met de i3 + HD5570 op het oog om mee te beginnen. Mocht ik tegen dit probleem aanlopen, dan kan ik alsnog een andere fanless Nvidia kaartje erin prikken om dat te proberen. Zo kan ik kijken welke van de 2 voor mij de beste oplossing geeft.

Perfect zal het niet worden, maar komt wel erg in de buurt.

• LiquidT_NL
Hmmm dat is dan toch het grootste struikelblok, kwam ook dit tegen:
http://www.avsforum.com/t...-do-24p-consistently-well
One example: http://www.avsforum.com/avs-vb/showp...&postcount=480
UPDATE: NVidia with recent drivers and custom resolution seems to be more consistently getting 23.976 +/-0.002 which is about as good as you can get out of the box.
Dat moet al vrij acceptabel in ieder geval zijn, en is zo'n grote window dat framedrops in de meeste films niet eens voor komen (met mijn jip/janneke hoofdrekenen even tussendoor). Ook de Intel i3 lijkt redelijk, dus vergeet de IGP niet te testen.

Maar hoe dan ook, succes. Zie inderdaad dat het veel tweakwerk is.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 12-06-2013 15:47 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• HvB83
LiquidT_NL schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:15:
[...]
Dat er leken problemen mee hebben, is omdat leken zo suf zijn om naar GoT te komen in plaats van een forum dat meer bij hun niveau past. Dat er dan adviezen worden gegeven die niet voor een leek relevant zijn, tja, verkeerde plek voor de verkeerde vraag denk ik dan?
De tijd dat GoT echt nog een behoorlijk niveau had is alweer een tijdje geleden hoor. Denk dat de verhouding nu al zo is dat 80% nog nooit met Dos of Linux heeft gewerkt en dat 60% afhaakt op het moment dat ze een keer ergens iets via een terminal moet regelen. Laat staan dat ze nog weten wat de Dutch Power Cows waren, en als ze het weten, dan vinden ze het stom om extra stroom te verspillen voor het kraken van een vage encryptiesleutel...

Het is nog een lange weg tot het computeridee-forum, maar de die-hard nerds die hier vroeger de overhand hadden zijn al lang in de minderheid. :)

• StealthyPeanut
Zou de GT210 of GT610 volstaan in een volwaardige HTPC met 1080P en 3D playback? Het gaat mij om een fanless kaartje en wil naast de ATI ook even een Nvidia kaartje als backup hebben.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 22:53
Een GT210 zou volgens mij al voldoende moeten zijn. Zelf gebruik ik nu een pricewatch: XFX Radeon HD 6450 en een pricewatch: XFX Radeon HD6750 (maar dan de fanless versie; staat niet in de pricewatch) en die volstaan prima, maar hebben als groot nadeel dat ze relatief groot zijn (erg groot koelblok zit op alle2 de kaarten) en dus ook wel wat airflow nodig hebben om de boel koel te houden. Qua performance zijn ze daarentegen wel weer prima. Let wel op dat bij de HD6750 2x DVI en 1x MiniHDMI zit. Wil je dus via HDMI connecten, dan zul je een MiniHDMI-kabel of een verloopje mee moeten bestellen.

iRacing Profiel

• StealthyPeanut
Kijk, dat klinkt goed! Ik heb een HTPC binnengekregen met een i3, GT210, 4GB en SSD. Dit zal toch wel lekker moeten kunnen gaan draaien denk ik :D.

• LiquidT_NL
Ben benieuwd, ook m.b.t. de 23,976 playback! Keep us posted!

• HvB83
StealthyPeanut schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:33:
Zou de GT210 of GT610 volstaan in een volwaardige HTPC met 1080P en 3D playback? Het gaat mij om een fanless kaartje en wil naast de ATI ook even een Nvidia kaartje als backup hebben.
Ik heb een GT610 fanless en 1080p gaat prima zonder dat hij hard moet werken. Met een half afgezaagde silent-cooler (hij paste anders niet in de behuizing) wordt hij toch maar 60 graden. Terwijl die GPU's volgens mij dik 90 kunnen/mogen worden. Blijkbaar zit hij dus redelijk te niksen.

3D kan ik je niet zeggen, aangezien m'n tv dat niet ondersteunt.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De nVidia GT 610(m) ondersteund Full HD 3D en kan dit inderdaad ook prima laten zien. Je hebt daarbij niet echt een zware PC nodig, het werkt zelfs nog met een Intel Atom D2700.

Testing, one, two ...

• StealthyPeanut
Het was een tweedehands HTPC, dus de GT210 zat er al in.

Werkt perfect! Totdat je DTS-HD of 3d wilt gaan afspelen. Aangezien mijn receiver DTS-HD wel aankan, wil ik dit ook benutten natuurlijk! Een GT610 is nog geen € 40,- geloof ik, dus dat komt wel goed!

Verder tot nu toe wel tevreden. Na een avondje prullen met de instellingen werkt het vooralsnog goed. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om een complete film aandachtig te kijken, maar dat ga ik vanavond doen.
Pagina: 1