• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-12-2025
Beste tweakers,

Ik zou graag jullie advies willen over hetvolgende:

Ik heb al sinds mensenheugenis een HDX1000 in huis waarmee ik mijn beamer voer.
Er zit een hdd in maar die gebruik ik niet meer, in de praktijk komt het erop neer dat ik de content op een usb-stick zet en die erin prik en spelen maar. Ik heb in de woonkamer (nog) geen bekabeld netwerk, alleen wireless maar dat is te traag voor 1080p.

Graag zou ik dit antieke systeem upgraden naar iets moderners, gemakkelijkers.
Ik heb een erg goede NAS van synology ( RS3413xs+) waar ik nog ruim 100TB kan uitbreiden. Ruimte zat dus.
Op die Nas heb ik gisteren Plex geinstaleerd, zodat ik vanaf mijn net nieuwe ipad mijn films kan bekijken.
Het feit dat hij direct artwork ophaalt, specs weergeeft en een best nette interface heeft vind ik leuk.

In de woonkamer heb ik een tv staan en een beamer (beide fullHD, beamer zelfs met nog nooit gebruikte 3D functionaliteit). Graag zou ik beide aansluiten (twee hdmi-uitgangen?) op een nieuw te kopen htpc/mediastreamer oplossing die ik idealiter met de ipad bedien. Mijn muziek-collectie (en voornamelijk die van mijn vrouw) staat (o o o wat een ouderwetse mensen) nog hoofdzakelijk op cd. Het mooiste zou zijn als die ook via hetzelfde systeem zouden kunnen worden bediend.

Dat er een kabel moet komen naar de woonkamer lijkt me duidelijk, maar wat is nu het beste om daar neer te zetten. Ik vind kwa looks de Streacom FC5 erg mooi maar ik ben bang voor de hardware erin verkeerde keuzes te maken. En werkt dit systeem dan gewoon net als de ipad als een "terminal" voor de "plex" die op mijn Nas staat of moet ik iets anders erop zetten? Of moet ik de Nas puur en alleen als opslag laten dienen en de "plex" op die htpc zetten?
Kun je als je een FC5 met OD neemt eenvoudig cd's automatisch naar de nas "rippen" of kun je dit beter met je computer doen?
Je ziet het, veel vragen, veel onduidelijk nog. Ik zou dus erg graag horen wat jullie mij zouden adviseren.

Budgetair gezien zijn er niet echt heel erg strakke restricties, liever iets meer uitgeven maar dat het dan ook echt lekker werkt.

Ben erg benieuwd en bedankt alvast.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 22:53
De logische opstelling voor alle2 je beeld-devices (beamer en TV) aan te sluiten is via de receiver, maar dan moet je receiver wel minimaal dus 1 HDMI input en 2 HDMI outputs geven. Anders zul je een switchje er tussen kunnen plaatsen.
Wat betreft het device zelf kun je natuurlijk kiezen wat je wilt; feitelijk volstaat alles; zelfs een raspberry pi is al genoeg (en die kan je ook nog eens met de iPad bedienen :D )

iRacing Profiel

• rudinie
Hoi Kroegtijger,

dank je wel voor je reactie. Mijn versterker (arcam) is er eentje van een flink aantal jaren oud. Doet wel 5.1 en DTS maar voor beeld niet geschikt. Als ik die upgrade, zit daar dan tegenwoordig de media-player functionaliteit bij in?

• kroegtijger
rudinie schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:46:
Hoi Kroegtijger,

dank je wel voor je reactie. Mijn versterker (arcam) is er eentje van een flink aantal jaren oud. Doet wel 5.1 en DTS maar voor beeld niet geschikt. Als ik die upgrade, zit daar dan tegenwoordig de media-player functionaliteit bij in?
Dat kan erbij in zitten, maar hoeft niet per sé. Meestal dat je er niet heel gelukkig van wordt en dat je er alsnog een media-systeem naast wilt hebben. Voordeel van een upgrade van je receiver kun je met name behalen in geluidskwaliteit, connectie via HDMI (dus ook HD-audio) en mogelijkheid voor CEC-gebruik (dus met 1 remote alle devices die dit ondersteunen bedienen). Of je dat de uitgaven waard is zul je zelf moeten afwegen uiteraard.

iRacing Profiel

• rudinie
Beste Kroegtijger,

Je hebt gelijk dat de arcam nog ouder is dan de HDX-1000 maar ook een heel stuk prijziger om te vervangen, terwijl ik toch best tevreden ben over de prestaties ervan, ondanks het gebrek aan HD-audio en de mogelijkheid om het als centraal punt te gebruiken voor alle hdmi-connecties.
Intussen loop ik ook tegen wat omslachtigheden aan bij Plex waardoor ik hierover ook mijn twijfels heb. Ziet er wel leuk uit maar ik lijk behoorlijk wat flexibiliteit in te moeten leveren voor de eye-candy.

Ik zag op :"http://www.multimediapc.nl/index.php/cPath/21_330" iets staan wat in mijn ogen erg prijzig is maar het moederbordje heeft wel twee hdmi-uitgangen.
Weet iemand zo wat voor soort moederbord dat zou kunnen zijn?

• kroegtijger
Dat je de receiver niet wilt vervangen begrijp ik; ik zou dat waarschijnlijk ook niet doen met alleen bovengenoemde redenen. Kan in de toekomst altijd nog.

Een bord met 2x HDMI-out heb ik nog niet gezien. Wel op losse videokaarten (of des noods gebruik je 1x onboard en 1x los kaartje; bijvoorbeeld een EN210 is prima geschikt).

Maar het lijkt me nuttiger om eerst een goede software-oplossing voor je vragen te gaan vinden voordat je er dedicated hardware bij gaat zoeken. Waarin schiet XBMC te kort? (zeker als je het in combinatie met een MySQL doet?)

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kroegtijger schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:33:
[knip]

Een bord met 2x HDMI-out heb ik nog niet gezien. Wel op losse videokaarten (of des noods gebruik je 1x onboard en 1x los kaartje; bijvoorbeeld een EN210 is prima geschikt).

[knip]
pricewatch: Zotac Z77-ITX WiFi

Afbeeldingslocatie: http://www.zotac.com/fileadmin/product_img/Mainboards/Intel-CPU/ZOTAC-Z77/Z77-ITX-WiFi_Z77ITX-A-E/web/Z77ITX-A-EA229_image4-800x600.jpg

They exist :)

Testing, one, two ...

• rudinie
He, heel fijn, layout ziet er anders uit dan op de foto hier:
http://www.multimediapc.nl/images/systeeminfo/systeeminfo/h77back.jpg dus er zullen er meerdere zijn.
Dit geeft in ieder geval een goed aanknopingspunt, dank je wel.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat is een H77 moederbord, niet het Z77. Let op, er zijn ook bordjes (weet zo niet uit het hoofd welke dat ook weer zijn) die 1x HDMI >>in<< hebben naast 1x HDMI uit. Wel opletten dat je de juiste neemt dus goed naar de specificaties kijken (bij de fabrikant).

Dat is trouwens een vrij prijzige locatie, waar je de afbeelding vanaf hebt gelinkt. Ik mag hopen dat het niet de aankoopplaats wordt voor de hardware? De prijzen liggen al bijzonder hoog en er zijn bepaalde "extra's " waarbij het vel ook nog redelijk over de oren wordt getrokken.

Er wordt bijvoorbeeld gesproken over een Full HD 3D weergave mogelijkheid (en dat is op zich juist) maar bij een keuze voor XBMC als OS en niet voor een HP uitvoering van Windows 7, verzuimd men om te vermelden dat Full 3D weergave als mogelijkheid daarmee direct afvalt. Tevens worden er CPU's gebruikt die inmiddels al vervangen zijn door nieuwere, zuinigere exemplaren met betere HD graphics GPU.

Een beetje oplettendheid kan dus zeker geen kwaad bij deze leverancier.

[ Voor 59% gewijzigd door hardware-lover op 12-06-2013 20:23 ]

Testing, one, two ...

• rudinie
hardware-lover schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:57:
Dat is trouwens een vrij prijzige locatie, waar je de afbeelding vanaf hebt gelinkt.
Mee eens, was me ook al opgevallen. Alleen de casing al ruim 35 euro duurder dan de concurentie en ik ben helemaal niet gecharmeerd van hun "wij-regelen-het-allemaal-wel-even-voor-u-meneertje-aanpak". Las zelfs dat ze standaard teamviewer installeren zodat ze er altijd bij kunnen. Not on my watch!
Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing.

• rudinie
Heb intussen Cat5E kabel getrokken, dat neemt 1 ergenis weg: het heen en weer slepen van usb-sticks.
Ik heb me ook wat verdiept in de mogelijkheden voor streaming muziek en ben er wel achter dat er belachelijke prijsverschillen zijn in de high-end/semi high end markt voor streaming oplossingen.
Sonos, Simple Audio, of nog erger Naim, Cyrus, Linn en Meridian/Sooloos hebben producten die uiteenlopen in prijs van enkele honderden euros tot ruim 10k euro.
Nou kan ik me er iets bij voorstellen dat er prijsverschillen zijn en dat echt goede componenten duurder zijn dan entry level spul, maar wat een verschil zeg.
Als je toch een optische out van een eenvoudige plex-client naar je versterker zet en je gebruikt de DAC van je versterker, dan heb je toch fantastisch geluid. Bedienen met je ipad en je bent voor een paar honderd euro hooguit klaar? Of mis ik nu iets essentieels?

Op de Plex website staat de Roku streamer aangeprezen. Goedkoop en klein, maar hier in NL niet gevonden nog. Weet iemand waar je dit kunt kopen hier in NL of moet je dit gewoon online in USA bestellen?

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 19:06

grass460

[DPC] Division_Brabant

kijk ook eens naar een dune hd mediaspeler, werkt perfect met een nas en speeld bijna alles af.

Als audio streamer zo je bijvoorbeeld van Bleusound de note kunnen pakken. is een nieuw merk van NAD. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1545653

Bijde met een tablet te bedienen iOS of Android
Pagina: 1