Dell hangt op "performing automatic ide configuration"

Pagina: 1
Acties:

• NefeliM
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Hoi allemaal,

Ben door een kennis gevraagd om te kijken naar een probleem met de computer, Het betreft een Dell Optiplex 755 met een SATA HDD + DVD met Windows 7. De computer is op een gegeven moment herstart en bleef toen hangen op een zwart scherm met enkel een knipperende cursor. Met een koude start verschijnt eerst het Dell splash scherm en vervolgens verschijnt de knipperende cursor weer.

Mijn eerste reactie was om de BIOS/CMOS te resetten, maar ik kon daar niet direct de jumpers voor vinden. Als alternatief heb ik toen de batterij verwijderd en de computer voor een 10-tal minuten laten staan. Daarna heb ik de batterij teruggeplaatst en de computer weer gestart. Na het Dell splash scherm verschijnt er nu tekst i.p.v. de knipperende cursor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 A19
copyright 1985-1988 Phoenix Technologies Ltd
Copyright 1990-2007 Dell Inc.
All Right Reserved

Dell System Optiplex 755 Series
Bios Version A19
www.dell.com

Performing automatic IDE configuration

Helaas blijft de computer nu hangen op de "Performing automatic IDE configuration". Uiteindelijk heb ik via het internet de reset jumpers gevonden en heb toch maar een standaard reset uitgevoerd. Dit heeft verder geen nut meer, de computer blijft nu hangen bij de eerder getoonde melding.

Het vreemde is dat de computer geen ATA poorten heeft (enkel 4x SATA + 1x eSATA). Verder is het ook niet mogelijk om in de bios te komen. Bij het splash scherm verschijnt F2 voor Setup, F12 voor boot device. F2 indrukken wordt bevestigd met "Entering setup", maar in plaats van het bios scherm verschijnt toch de melding weer. Allebei de SATA devices zijn losgekoppeld geweest, om de buurt aangesloten, andere SATA poorten getest, maar helaas geen resultaat.

Op het internet vind je deze melding terug bij een groot aantal Dell systemen (niet perse de Optiplex 755), maar echte oplossingen worden daar niet aangedragen (ja het resetten van de CMOS en andere zaken die ik heb getest).

Hopelijk heb ik voldoende informatie gegeven. Ik hoop dat het systeem nog te redden is, maar ik vrees dat het mobo overleden is.

Bedankt voor het lezen!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als alles wat je geprobeerd hebt niet helpt zou ik verder gaan met het loskoppelen van USB en PCI apparaten en anders, indien het systeem meer dan 1 DIMM heeft, proberen of hij met een individuele DIMM wel wil starten.

Dat die IDE melding de laatste is wil niet zeggen dat het systeem daarop blijft hangen.. misschien is die stap al klaar en is hij al met de volgende bezig. Vandaar dat ik ook zeker even alle USB apparaten af zou koppelen, aangezien ik daar ook wel eens gekke dingen mee heb meegemaakt.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 09:16
Downloade de nieuwste bios bij dell voor de 755 en probeer het hier eens mee.

• NefeliM
Bedankt voor jullie reacties! Op een gegeven moment (ik twijfelde of ik de jumper reset wel correct had uitgevoerd) heb ik alleen nog maar scherm + voeding + keyboard aangesloten gehad want dat leken me de bare essentials te zijn. Ben ik vergeten te melding in de topicstart, maar ook het RAM geheugen heb ik geshuffled. Het gaat om 4 reepjes (van volgens mij 512mb) die ik stuk voor stuk heb geprobeert en in verschillende sloten.

Er is inderdaad (sinds april) een nieuwere bios versie beschikbaar, maar ik weet niet of ik de update kan uitvoeren. Starten van CDROM lukt niet omdat hij enkel op die IDE melding terecht komt, daarmee ging ik ervanuit dat booten van USB ook niet zou werken, maar goed dit zal ik vanavond eens proberen.

Update: ik vermoed dat de bios update geen effect zal hebben. In de changelog valt te lezen dat enkel windows signing support is toegevoegd:

[ Voor 17% gewijzigd door NefeliM op 11-06-2013 10:01 ]

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat dit ook veroorzaken kan is een interne cardreader of iets dergelijks, is die nog aangesloten?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:58

auto660

1991 240 GL Brick

Zijn de condensatoren op het mobo niet bol?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Net even op een Optiplex 760 wat getest (bios reset naar defaults via Control+F) en dan krijg ik ook eerst voor het booten die melding met daar vrij snel achteraan de Drive 0 en Drive 1 en kan ik verder booten naar usb / of hd.

Wat je nog kan proberen is een Battery flip. Voedingskabel verwijderen, bios batterij eruit halen en op zijn kop terugplaatsen en na een seconden of 10 weer correct terugplaatsen. Daarna systeem opstarten.

Maar ik kan dus wel al gelijk na het aanzetten van de machine op F2 drukken (te horen aan het piepje) en in het bios scherm komen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• NefeliM
Gister niet meer aan toegekomen om naar mijn kennis te gaan dus helaas nog niets kunnen testen.

@scenix_ Met interne cardreader bedoel je waarschijnlijk zo'n SD/CF/etc-ding right?
@auto660 Ik heb niet specifiek naar de condensatoren gekeken, meer er viel me niets vreemds op aan het mobo. Ik zal vanavond eens goed naar de condensatoren kijken.
@Sc0rPi0N Had nog niet eerder van een battery flip gehoord, thanks dit ga ik zeker proberen! :) Als ik op F2 druk dan verschijnt er wel "entering setup" maar that's all (waarschijnlijk omdat hij pas in de bios terecht komt nadat hij de detect heeft uitgevoerd).

Thanks again!, vanavond zal ik verder testen en jullie de uitkomst laten weten.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zo'n battery flip is niks anders dan het verwijderen van de batterij. Je verbreekt het stroomcircuit.
Het terugplaatsen van de batterij veranderd daar niets aan, want er maakt maar 1 pool van de batterij dan contact (met beide contactpunten weliswaar).

Hoe lang wacht je na deze melding? Want mogelijk zit er een timeout aan vast, waarna het wellicht wel doorloopt.
Val nogmaals terug op een minimale setup. Dus echt alles los behalve voeding en processor, steek er 1 DIMM in en kijk wat het doet. Zit er een speakertje aan/op het mobo zodat je piepjes kan horen? Of diagnose LEDs?

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 12-06-2013 10:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• NefeliM
Ik heb niets vreemds aan de condensatoren kunnen zien en ook de batterij flip heeft niet gewerkt.
De computer heeft een keer een volledige dag op de foutmelding gestaan, maar helaas.
Ook met een minimale setup valt er niets te beginnen met het systeem.
Ondertussen heeft de eigenaar besloten een ander systeem te kopen.

Het is het budget systeem geworden uit de best buy van mei.
Daar moet ik vanavond naar gaan kijken, want schijnbaar wil de installatie van 7 niet lukken.
De installatie blijft hangen op een missende driver prompt (waarschijnlijk sata o.i.d.)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ff om terug te komen op de Optiplex..

als je de HDD ( en evt DVD ) los koppelt.. gaat die dan wel verder?

ik heb gewoon eigenlijk het vermoeden dat die lastig doen ;) en het systeem blijft hangen omdat die wel "IETS" ziet aan de sata poorten.. maar er geen reactie van krijgt?

404 Signature not found

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 15:05

matthewk

Ubernoob

Ik gok ook dat het je HDD is eigenlijk. Als de condensatoren bol stonden zou je wel een andere melding krijgen.

Consultant - Autogek

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
NefeliM schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:43:
Gister niet meer aan toegekomen om naar mijn kennis te gaan dus helaas nog niets kunnen testen.

@scenix_ Met interne cardreader bedoel je waarschijnlijk zo'n SD/CF/etc-ding right?
Ja klopt! Heb zelf precies deze melding gehad en was opgelost door het vervangen van mijn "SD/CF/etc-ding" probeer het eens :)

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-01 13:38
Met mijn 755 net ook even uitgeprobeerd maar zoals hier bij de laatste reacties het probleem geassocieerd is met de HDD, zou ik daar zeker even naar kijken. Ontkoppel de dvd-brander ook even om deze uit te sluiten. Probeer een andere HDD en op andere SATA poorten, uiteraard met deze wissel ook de BIOS blijven resetten.
Pagina: 1