Budget PC (€ 250) voor schoonouders

Pagina: 1
Acties:

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:30
Mijn schoonouders hebben mij gevraagd om voor hun een goedkope computer samen te stellen. Hun huidige is 5 jaar oud en is op sterven na dood, het opstarten duurt meer dan 5 minuten en opnieuw installeren biedt maar voor een paar weken een oplossing. Er zit ook maar een kleine harde schijf in en de computer loopt at random vast. Omdat de computer al zo oud is heb ik aangeraden om een nieuwe computer aan te schaffen, met de huidige kunnen de kinderen geen spelletjes spelen en dat willen ze toch wel een beetje doen. Dus wat moet er mee gebeuren?
  • Office en internet
  • Zo nu en dan een spelletje (simpel, niet veeleisend)
Er is een scherm (1280x1024 pixels) en randapparatuur (printer, toetsenbord plus muis) aanwezig.

Ik heb de volgende build samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 84,60€ 84,60
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,20€ 51,20
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 45,15€ 45,15
1AOpen ES45F€ 42,48€ 42,48
1LC-Power 2019MB€ 39,49€ 39,49
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 32,10€ 32,10
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,47

Ik heb het budget iets opgerekt tot zo'n 280 euro omdat ik in eerste instantie de AMD A6-5400K had geselecteerd, ivm de wens om wel wat vaker een spelletje te spelen en het feit dat ze er eigenlijk weer even mee door willen heb ik er een A8-5600K ingezet. De harde schijf is prima: ze hebben een externe harde schijf die ze voor opslag (foto's, filmpjes, documenten) gebruiken.

Qua kast twijfel ik nog: het is een kleine ruimte en bij de AOpen betekent dit maar weinig ruimte om de kast heen.. Ik weet alleen niet of het gaat passen in de LC Power (iemand toevallig ervaring?), die wel mijn voorkeur heeft. Het systeem wordt door mijzelf in elkaar gezet en zal Windows 7 draaien (dvd + licentie al in bezit). Iemand nog op- of aanmerkingen?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• DJFullCount
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik zou ipv. een hdd een ssd erin zetten hoeft niet groot te zijn, maar daar gaan ze qua gebruiksgemak wel heel veel van merken! Als je ze even uitlegt dat ze alles op de externe moeten installen, en de C: leeg houden, hebben ze een razendsnelle pc! Dat is wel iets duurder dan je hebt begroot, maar daar gaan ze wel heel wat meer plezier van hebben (denk ik).

• Arjan90
Sorry, dat ben ik vergeten toe te voegen aan het bericht. SSD is besproken maar woog voor hun niet op qua kosten. Ik heb ze geadviseerd om op een later moment als er budget is tweedehands een SSD te kopen en ernaast te zetten (dan zet ik alles voor ze over). Als de prijzen nog wat verder gezakt zijn en áls ze er behoefte aan hebben.

Zoals gezegd is de huidige computer een enorm traag apparaat dus alles is al vooruitgang, dan zorgt de SSD voor het "wow" effect maar dan kunnen ze weinig spellen e.d. instellen. De stap zal nu al enorm zijn. Er is overigens ook echt niet meer budget dan deze 280 euro.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:45
Ik weet niet hoe fanatiek ze Office gebruiken, maar is een tablet geen optie?

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik zou niet de LC-power kast gebruiken maar een goedkopere kast kopen.
Bijvoorbeeld: pricewatch: AOpen H425D scheelt bijna 2 tientjes.

DVD drive kan je misschien vinden in V&A.
Van dat geld wat je er mee bespaart kan je uitgeven aan een andere CPU of in de portemonnee houden.

[ Voor 25% gewijzigd door xares op 11-06-2013 09:29 ]

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
In eerste instantie wou ik zeggen waarom de 5600k ipv de 5500 maar de 5600k is goedkoper en sneller :P. Het ziet er uit als een degelijk systeempje alleen een ssd zou misschien nog wel nuttig zijn, maar dit kun je inderdaad altijd nog doen. O-)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
het geheugen is duur en langzaam. voor minder of gelijke prijs heb je sneller RAM en dat is zeker aan te raden op deze APUs: pricewatch: Kingston HyperX KHX1866C9D3T1K2/4GX
(wel maar één aanbieder dus ff zoeken in de pricewatch naar vergelijkbaars)

een SSD is op de langere termijn goedkoper. nu kopen ze een HDD waar ze, wanneer een SSD komt, niet of nauwelijks gebruik van maken omdat de externe HDD al gebruikt wordt.

mobo ondersteund USB3.0, en de kasten hebben dit niet voor de voorkant. als dit van geen belang is, dan een bord zoeken waar het ook niet op hoeft te zitten, scheelt wellicht weer wat.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04 08:38

P_Tingen

omdat het KAN

De budget-BBG heeft wel een SSD aan boord, maar is op basis van een Celeron.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 37,95€ 37,95
1ASRock Asrock H61M-DG3/USB3€ 41,32€ 41,32
1AOpen ES45F€ 42,48€ 42,48
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 29,15€ 29,15
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,90

Deze zit qua budget wat lager, maar dan zal het van de spelletjes afhangen die ze willen spelen. Kun je wat dingen noemen?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Als je spelletjes gaat spelen op een APU op 1280x1024, kunnen die spelletjes nooit zo gigantisch veel schijfruimte innemen toch?

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Arjan90
Mijn schoonbroertje heeft zich kostelijk vermaakt met bijv. R6: Las Vegas (2). Call of Duty e.d. willen ze ook wel spelen, maar het is voor hun 0 probleem om het op laag detail te spelen (en anders hebben ze pech). Ze zitten nu in de puberleeftijd dus willen straks mogelijk ook wat meer spellen spelen.
Ik heb qua rekenkracht de Celeron wel overwogen, maar het verschil met spelletjes vond ik echt te groot. Die valt dus af. Het algehele systeem zal vlotter aanvoelen door de SSD, maar met bovenstaande spelletjes voorzie ik wel echt problemen.

De SSD is later upgradebaar, terwijl de processor bijv. in zijn geheel vervangen zal moeten worden. Ik zal nog even kijken naar ander (sneller) geheugen, goede tip! Omdat ik eerst naar een iets ander systeem had gekeken had ik hier geen rekening mee gehouden. En laten we wel zijn, 120GB is snel vol. Een SSD moet altijd wat vrijhouden om de snelheid erin te houden en Windows 7 neemt ook snel flink wat ruimte in. Installeer eens een officepakket, een paar spelletjes en de schijf zit vol. Plus dat het op dit moment niet in het budget ligt tenzij we echt concessies gaan doen op de rest (en dan schieten we volgens mij het doel voorbij).

Bedankt voor het meedenken!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Rainbow Six Vegas 2 kun je wel vergeten op die Celeron. Die dingen zijn naar mijn mening alleen geschikt voor mensen die echt alleen maar een computer als typmachine gebruiken.

SSD past niet in het budget, komt later wel. Het is zeker leuk, maar ze hebben meer aan een echte cpu dan aan een SSD.

Je hebt trouwens twee kasten in je lijstje staan. pricewatch: LC-Power Pro-906B is een nóg goedkopere behuizing,

Met aan A8 kun je ook wel redelijk leuk gamen.

People as things, that’s where it starts.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voor low budget gaming is een AMD APU (a8/a10) toch wel aan te raden. (kun je eigelijk niet omheen)
CoD en dergelijke (Crysis 3 BF4 etc kan lastiger worden) gaat op low/med settings op die reso helemaal goedkomen.
http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-17.html
http://www.anandtech.com/...-a8-5600k-review-part-1/2

SSD is heerlijk, maar niet noodzakelijk (zeker voor kinders en oudjes minder belangrijk)

[ Voor 52% gewijzigd door eL_Jay op 11-06-2013 13:43 ]

• Arjan90
Wat betreft de twee kasten in de lijst: daar was ik van op de hoogte! Ik heb ze er bewust even allebei ingezet. De voorgestelde LC-Power is helaas te groot (uit mijn hoofd is de ruimte 21 cm breed bij 46 cm hoog), daarom de kleine LC-Power gekozen (ten opzichte van de AOpen). Thanks voor alle tips, ik zal vanavond of morgen nog even het definitieve lijstje plaatsen (misschien dat anderen daar nog wat aan hebben). Iemand kan dan altijd zelf kiezen om een Richland APU toe te voegen: die zijn qua prijs net wat te duur of bieden verhoudingsgewijs te weinig performance.

De voorgestelde AOpen kast is trouwens ook mooi, maar heeft geen voeding. Daarom is dit volgens mij een goedkopere en vooral ook kleinere oplossing :)

Dit moet hem worden:
[/b]
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 84,30€ 84,30
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,20€ 51,20
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 45,15€ 45,15
1LC-Power 2019MB€ 39,49€ 39,49
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 29,95€ 29,95
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,54

Het PC3-14900 geheugen was 10 euro duurder, dat vond ik niet opwegen tov de winst die al wordt geboekt met PC3-12800. Alles bij één winkel te bestellen, afgezien van de behuizing. Super dus! Bedankt voor alle tips en het meedenken!

[ Voor 63% gewijzigd door Arjan90 op 11-06-2013 14:20 ]

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-04 16:52
Nog een kleine aanmerking: Scheelt het niet weer een tientje als je de DVD drive van de oude pc in de nieuwe weet te zetten? :)
Pagina: 1