Nieuwe Haswell processor, is het wel waard?

Pagina: 1
Acties:

• witkop525
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-10-2025
Hallo,

De laatste tijd heb ik mij aardig bezig gehouden, met het samenstellen van mijn nieuwe pc. Ik heb het advies gekregen, om voor de nieuwe Haswell processor te gaan, die overigens pas net uit is.

Nou heeft deze (I5 4670k) een hogere wattage verbruik, dan de oude(re) Ivy Bridge (I5 3570k). De Haswell is wel kwalitatief iets beter, maar scheelt heel weinig. Als de Haswell dan een hogere wattage verbruik heeft, betekent dit toch ook, dat deze sneller warm(er) wordt?
Is het verstandiger om de I5 4670k te nemen of toch maar de I5 3570k?

En hoe zit het eigenlijk met de overklokbaarheid? Welke is bij het overklokken beter, of zijn ze gelijk aan elkaar qua overklokken?

(Nou wil ik er ook nog advies bij vragen over de moederboord, welke raden jullie aan bij een budget van laten we zeggen, ongeveer €800,- á €900,- pc? (Voor de Haswell:)Iets van een Asrock Z87 Extreme3 of Asrock Z87M Extreme 4?)

(Alvast) bedankt (voor jullie tijd), witkop525

Have a nice day! :3

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De TDP max is misschien wat hoger, maar energieverbruik door verbeterde speed stepping zou juist lager moeten uitkomen.

Maar nu ben je wel raar bezig, want als je gaat overklokken, gaat je energieverbruik juist sterk omhoog, en dan hebben we het niet over enkele watt-jes.

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-02 13:54
Ik denk dat de nieuwste generatie pakken sowieso veel beter is, vooral voor upgrades in de toekomst. En qua prijs scheelt het toch niet zo veel

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het hogere verbruik zou kunnen komen doordat de grafische unit een pak beter is dan die uit de oude generatie.

Persoonlijk zou ik met zaken zoals deze altijd de nieuwste nemen als ik de keus had.....

• BaszCore
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-02 09:50
Precies zoals hierboven, ik zou ook gaan voor de nieuwe generaties chips, zijn toch weer net even wat beter overall en een jaar nieuwer/verder qua techniek, dat laatste weegt voor mij ook wel wat zwaarder mee met het aankopen van hardware.

• RavelineMusic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-03-2022
Wat het overclocken betreft. Je hebt drie generaties tot nu toe. Sandy Bridge, Ivy Bridge, en nu dus Haswell. Als je kijkt naar de clocksnelheid wordt het steeds iets beter. Het energieverbruik wordt ook steeds lager. Als je kijkt naar overclockbaarheid gaat het steeds een stukje omlaag. Sandy Bridge klokte je met een Mugen 3 gemakkelijk naar 4,5 Ghz. De Ivy Bridge haalt dit al niet en met de Haswell serie gaat het nog een stuk moeilijker. Een nieuwe generatie is niet zozeer beter, maar het is wat je zelf zoekt. Watt hoeft ook niet te zeggen hoe warm een processor wordt. Watt is gewoon het vermogen dat een processor nodig heeft. Het zal er ook zeker aan liggen of je een goede processorkoeling koopt of niet.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RavelineMusic schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:49:
Watt hoeft ook niet te zeggen hoe warm een processor wordt. Watt is gewoon het vermogen dat een processor nodig heeft. .
Dit is een zeer opmerkelijke, (en totaal onjuiste) stelling.

Immers, de definitie van Watt is 1 joule per sekonde, en de joule is de energie nodig om 1 gram lucht 1 C te laten stijgen.
Kortom, watt is rechtevenredig met de hoeveelheid warmte die wordt geproroduceerd.

• witkop525
RavelineMusic schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:49:
Wat het overclocken betreft. Je hebt drie generaties tot nu toe. Sandy Bridge, Ivy Bridge, en nu dus Haswell. Als je kijkt naar de clocksnelheid wordt het steeds iets beter. Het energieverbruik wordt ook steeds lager. Als je kijkt naar overclockbaarheid gaat het steeds een stukje omlaag. Sandy Bridge klokte je met een Mugen 3 gemakkelijk naar 4,5 Ghz. De Ivy Bridge haalt dit al niet en met de Haswell serie gaat het nog een stuk moeilijker. Een nieuwe generatie is niet zozeer beter, maar het is wat je zelf zoekt. Watt hoeft ook niet te zeggen hoe warm een processor wordt. Watt is gewoon het vermogen dat een processor nodig heeft. Het zal er ook zeker aan liggen of je een goede processorkoeling koopt of niet.
Als je dan niet zou letten op de cooler, maar puur op de processor, dan zou je bij een hogere wattage vraag toch wel een hogere temperatuur sneller halen, in vergelijking met andere processoren? :P

En ja, ik vroeg alleen hoe het zat met de overklokbaarheid. Ik bedoel daar niks mee te vragen over de verhouding tussen wattage verbruik en overklokbaarheid. Ik bedoelde puur het overklokken zelf. Welke haalt
de beste resultaten met zo min mogelijk eisen?

Bij een hogere wattage, zou ik dus zeggen van: De processor heeft dus meer energie nodig, bij een hogere energie verbruik, zul je vaak merken, dat iets sneller warm wordt, toch? Of zeg ik nou iets verkeerds? :o

Maar ik denk dat het wel duidelijk is zo.
De Haswell processor haalt betere resultaten, maar heeft daarbij een hogere wattage verbruik. Temperatuur verschil tussen de I5 3570k en de I5 4670k zal niet veel uitmaken in het geval overklokken, is wat ik hieruit kan opmaken.

Verwijderd

witkop525 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:51:
[...]
Maar ik denk dat het wel duidelijk is zo.
De Haswell processor haalt betere resultaten, maar heeft daarbij een hogere wattage verbruik. Temperatuur verschil tussen de I5 3570k en de I5 4670k zal niet veel uitmaken in het geval overklokken, is wat ik hieruit kan opmaken.
Van wat ik heb begrepen is er hiernaast nog een ander "issue"
Waar bij Sandy en Ivy de hitte nog goed over het CPU oppervlak werd verdeeld, is het bij de Haswell veel meer 'punt'-hitte (deels vanwege de interne voltage regulators). Gevolg (bij overklokken) is dat je een veel betere koeler nodig hebt om deze hitte vanaf de CPU efficient af te kunnen voeren, terwijl je bij diezelfde wattage aan hitte bij de Sandy+Ivy een reguliere goede luchtkoeler kunt gebruiken (vanwege het grotere oppervlak).

Ik heb om deze reden vorige week TOCH gekozen voor de i3770K ipv de nieuwe Haswell.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 11:07 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:56
Ik merk daar nog weinig van in mijn setup. Nu heb ik wel een redelijk goede koeler (H100i). Mijn 4670K zit nu op 4.6Ghz bij 1.225v stressed op ~80c per core. Zeker is dit warm, maar nog niet in de buurt van de "horror" verhalen welke ik bij launch las van rond de 100c bij 4.5Ghz Stressed.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Haswell is een totaal andere architectuur dan Ivy Bridge, met de daarbij behorende eigenschappen.

Ja hij wordt wel wat warmer, maar er zit dan ook een sterk verbeterde IGP in + de voltage regulators zitten nu ook in de CPU. Anders dan bij IB dus.

Als je het Haswell OC topic een beetje volgt kan je zien dat 5GHz niet meer vanzelfsprekend is, zoals dat met Sandy Bridge bijvoorbeeld beter mogelijk was (of iig een hogere kans had op een proc die dat ff simpel deed). Nu kan je natuurlijk enorm gaan geilen op hogere snelheden, maar een 4,2GHz Haswell zou maar zo gelijk kunnen zijn aan een 5GHz Sandy Bridge of een 4,6-4,8GHz Ivy Bridge. Als je dan het verbruik gaat meten bij vergelijkbare performance, zal Haswell waarschijnlijk zuiniger zijn.

De eerste paar batches Haswells waren dacht ik wat moeilijk ver overklokbaar, net als meestal. In het OC topic werd o.a. verwacht dat na hoe langer het productieproces op gang is, er ook betere chips uit zullen komen... die dus en koeler en beter OC-baar zijn.

Maar goed het is ook weer wat je denkt nodig te hebben. Kick je op hoge getallen, dan ga je niet voor Haswell maar voor SB denk ik. De middenmotor is dan Ivy Bridge en wil je de nieuwste technieken (instructiesets), ga je voor Haswell.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Reepje schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:47:
Immers, de definitie van Watt is 1 joule per sekonde, en de joule is de energie nodig om 1 gram lucht 1 C te laten stijgen.
Kortom, watt is rechtevenredig met de hoeveelheid warmte die wordt geproroduceerd.
Niet slechts rechtevenredig, maar gewoon exact gelijk, alle verbruikte energie wordt in warmte omgezet. Maar dat is slechts leuk in theorie, want de uiteindelijke temperatuur is ook afhankelijk van de CPU package (grootte, contactoppervlak, materiaal).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• witkop525
Voor mij blijft het een beetje een "Ivy Bridge vs Haswell" verhaal. Welke is beter voor mijn gebruik? Ik zal denk ik niet veel gebruik maken van OC, dus ik denk dat ik sneller voor Haswell ga.

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik zou ook gaan voor haswell
alleen je moet wel opletten met wat voor koeler je hebt
mijn 4770k wordt al op stock snelheid en een hele dikke waterkoelingsset al 70graden
heeft ook te maken met de voltage controller in de cpu waarschijnlijk
ik zou eens goed googlen en goed nadenken wat voor jouw de beste keuze is als je gaat overklokken

mocht je een vraag of dergelijke hebben ik heb een haswell chip
mvg

[ Voor 0% gewijzigd door pummetje op 11-06-2013 22:05 . Reden: spelfout ]

• witkop525
Ik heb nu ook de Haswell processor besteld. Ik kan hem in principe ieder moment verwachten. Ik maak geen gebruik van een stock cooler.

Pagina: 1