Zelf Pico PSU solderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb via Tweakers een hartstikke leuk mITX bordje over kunnen nemen, en naast die 'investering' van 5 euro probeer ik de pc verder af te maken zonder (significante) uitgaven :P. Er komt dus een zelfgebouwd kastje omheen met zo weinig mogelijk poespas en uiteraard zo klein mogelijk.

Na wat scroungen op zolder heb ik het ding compleet gemaakt met een toetsenbord, CF2IDE adapter met 8gb kaartje, geheugen, etc. Het enige jammere eraan is dat het ding nu een normale ATX voeding gebruikt welke dus onefficient is, bulky en lawaaig.

Ik heb nog een 12 volt adapter + contrastekker liggen die ik ge-salvaged heb uit een kapotte NAS en volgens mij moet ik hier prima dat bordje mee kunnen aandrijven. Het gaat puur om het bordje zelf (VIA CN700, 1gb geheugen, video/audio/lan onboard, 8gb CF kaartje) en eventueel later nog een usb webcam, daarnaast een simpel ps2 toetsenbord en een goedkope usb optische muis.

Mijn logica zegt mij dat ik dus naast de lijnspanning van 12 volt 2 afgeleides moet maken. Molex stekkers heb ik genoeg, evenals de ATX plug voor het bord zelf. Het ontbreekt me niet aan soldeer, een bout en genoeg oude apparaten om spullen uit te plukken, en anders is er de elektronicazaak hier vlakbij nog.

Nu kan ik met mijn google-skills toch geen soldeerschema vinden :P. Ik denk dat het echt niet moeilijk hoeft te zijn, maar ik ga toch graag af op een bestaand, werkend ontwerp. USB devices trekken maximaal 0,5 ampére als ik het me goed herinner, en mijn voeding kan 3.5 leveren. Na aftrek van de 2 ingebouwde usb poorten hou ik dus 2.5 over voor bordje + cf kaart.

Wie heeft er zo'n schema (online) voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Zo simpel is het niet, usb en veel op je bordje moet 5V of 3.3V hebben.
Je moet dus DC/DC converters bouwen van 12V naar 5V en 3.3V.
Je kan deze bouwen van oude usb stekkeradapters voor in de auto bijvoorbeeld, mits die genoeg vermogen kunnen leveren (2A oid zou je een eind mee moeten komen met een modern systeem).
5V kan je 1 op 1 zo'n ding pakken, voor 3.3v zal je 'm aan moeten passen, maar dat is niet heel erg lastig als je weet hoe.

Ik denk dat je misschien wat optimistisch bent over de adapter van je NAS, waarschijnlijk is die niet sterk genoeg voor de hele setup, NAS'en zijn best zuinig, maar een paar watt naast de schijf van en 10-15W, maar een pc heeft een piekverbruik van een watt of 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo'n PicoPSU heeft een klein schakelend voedingetje zetten voor 5V en eventueel 3.3V voedinglijnen. 12V is vaak 1 op 1 aangesloten. (doorlussen) Dat doorlussen kan je zelf nog bedenken, dat +12V aan +12V, en GND aan GND.

Een efficient 5V regelaar circuit vinden daarintegen. Sja, mensen gebruiken nog veel de 7805, die kan 1A leveren. Echter, als je daar 12V in stopt, worden die dingen gloeiend heet en heb je een redelijke heatsink nodig om die niet op te branden.

Een schakelend voedingetje zou ik nou niet echt zeggen 'pak ffies een schema'. Koop dan zoiets:
http://www.ebay.nl/itm/LM...em19dbff8870#ht_717wt_910

Die zijn trimbaar en kunnen 2A leveren. Moet je wel een multimeter hebben natuurlijk, en echt weten hoeveel je computer verbruikt.

Of, als je het wel zelf wilt solderen, teken een printje voor zo'n chipje:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf

Of je koopt gewoon een picoPSU, dan heb je ook geen kans niks op te blazen. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 10-06-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hm... een 12 volt auto-adapter heb ik wel liggen om te slopen (ergens :P). Multimeter heb ik ook voorhanden uiteraard.

Als ik 12 volt * 3.5 ampere doe kom ik op ~42watt belastbaar vermogen terecht voor de NAS-adapter.
Het was een redelijk ouderwetse WD Mybook, misschien waren dat zuiperds :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik zou gewoon zo'n ding kopen http://www.ebay.com/itm/P...-Input-120W-/321138000989
Met zelfbouw gaat het niet bijzonder veel goedkoper worden, ik denk eigenlijk dat je nog aardig je best moet doen om het onder deze prijs te houden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:09
Dit zijn ook mooie dingetjes:
http://dx.com/p/vmp3203-3...ciency-dc-dc-module-47818
http://dx.com/p/vmp3203-5...ciency-dc-dc-module-47817

Maar zoals vaker gezegd ga je niet goedkoper uit zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mja, gmta dan maar, daar zat ik net ook te bladeren omdat ik me zojuist herinnerde dat vanuit China/Japan vaak gratis verzonden wordt :P.

Jammer, het was leuk geweest als ik me met relatief weinig moeite nog eens ~20 euro had kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je geen PWR-OK, PS_ON en een +5VSB nodig om te voldoen aan de ATX specificaties? (of is dat niet nodig? ik heb geen idee)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 10-06-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 09-10 16:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En als je het toch zou doen zou je misschien ook even moeten checken hoe 'schoon' die 12 volt is. Sommige adapters transformeren het omlaag, richten gelijk en vlakken het wat af met een condensator maar dan kan het nog steeds een beetje variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nou iemand gevonden die een Mini-ITX case aanbied inclusief 80w voeding voor 25 euro, daar ga ik even achteraan. Nog steeds veel te bulky voor dit bordje, maar dan heb ik in ieder geval een goed werkplatform en een goede voeding.

- edit -

Adapter gevonden. 4 ampére zelfs! 12v * 4A = ~48watt aan vermogen.
Is zo'n pico adapter misschien toch interessant... twijfel twijfel :P.

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Het lijkt of er al eerder mensen hiermee zijn bezig geweest:

mux' blog: MADPSU - the design

Ik dacht in mijn hoofd ook even "oh, om die voltages efficient naar beneden te krijgen zet ik gewoon wat LMxxxx buck converters in" maar een goede implementatie is een stuk ingewikkelder, omdat je dus ook aan ATX specs moet voldoen en kortsluit/voltagebeveiliging e.d. moet inbouwen.

Als je hiervoor te weinig elektroervaring hebt kan je het beter gewoon kopen. Qua prijs kom je bij zelf bouwen op ongeveer hetzelfde uit.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:27
Ehm mag ik je er ook aan herinneren dat de ATX specificatie ook -12V(negatief) nodig heeft. Wikipedia: ATX. Converters daarvoor zijn niet echt heel goedkoop, zekerniet als ze meer dan een paar mA moeten leveren.

Ik denk dat je het beste achter die 80W voeding aan kan gaan of een picopower besteld.

maar dat is mho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb zojuist van een Tweaker een hartstikke handige Mini-ITX behuizing inclusief voeding, dvd brander en pci riser overgenomen voor slechts twee tientjes, dus ik ben helemaal geslaagd :).
Pagina: 1