Vervanging PSU en kast

Pagina: 1
Acties:

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-02 08:05
Dag Tweakers en Tweakinnetjes,

Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen.

Allereerst mijn huidige situatie:
Ik heb de volgende hardware:
  • Kast: Cooler Master HAF X
  • PSU: Zalman ZM600-RS
  • RAM: 8GB DDR3-1600 Corsair Vengeance (2x4GB)
  • CPU: Intel Core i5-750 op 3,6GHz (automatische overklok omdat het RAM anders op DDR3-1333 bleef steken)
  • Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4
  • HDD's: 5x SATA 300 met verschillende groottes, wel 7200RPM.
  • SSD: Samsung 840 PRO 256GB
  • ODD: Een Samsung, SATA.
  • GPU: Asus GTX660 TI-DC2O-2GD5
  • Monitoren: 1x 24" HP @ 1920*1200 en 1x 22" Dell @ 1680*1050
Mijn (semi-)probleem:
Nu is het probleem allereerst, dat mijn non-modulaire PSU teveel ruimte inneemt met onnodige kabels. Het is één grote zooi onderin mijn kast en daardoor wordt de luchtstroom ook ernstig benadeeld van onderop. Verder heb ik nu ook een SATA-voeding tekort: ik heb nu een molex --> SATA adapter, maar erg leuk vind ik dat niet. Om de boel weer op orde te krijgen, zou ik graag mijn PSU vervangen voor een modulaire die genoeg SATA aansluitingen heeft voor in ieder geval de HDD's en de SSD. Natuurlijk zou het ook fijn zijn als deze PSU alle inwendige hardware kan voeden tijdens stress. Opzich wel handig, toch? :+

Verder, en dat vind ik ook niet zo leuk, bevalt mijn HAF X niet echt. Vooral aangezien de HDD bays al vol zitten en ik het niet helemaal eens ben met de manier waarop het cablemanagement ingedeeld is. Deze jongen wil ik dus ook vervangen.

Wat mag het kosten?
In totaal om en nabij de €250,00 exclusief verzendkosten.

Heb je nog verdere wensen?
Even concreet:
[PSU]
Modulair, minstens 6 SATA voedingslijnen, genoeg voor bovenstaande hardware.

[Kast]
Ruimte voor in ieder geval 5HDD's + 1 SSD, fatsoenlijk cablemanagement, liefst wat hoog op de poten in verband met een stoffige omgeving, een goed stoffilter is ook oké. Grote, stille fans lijkt mij ook wel fijn. Zelf heb ik al naar de NZXT Phantom 630 (kleur maakt me niet zoveel uit) zitten kijken. Hij lijkt me erg geschikt, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën.

and thanks for all the fish.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:26
Fractal design r4 :Y

reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

Cablemanagement is geweldig, en is er ook met window. Ondersteund 140 mm fans (2 voor, 1 onder , 2 boven en 1 achterin. De non window versie kan er ook nog 1 op de zijkant volgens mij).

• Zalmanman
Dat is inderdaad ook en prachtig ding! Die ga ik zeker meenemen in mijn overwegingen.

Verder zit ik nog altijd te klooien met die PSU. Ik heb volgens mij een beetje een overmaat HDD's :X

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Dat met harde schijven heb ik opgelost met deze,
pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA
En bij meestal modulaire voedingen heb je wel 6 stuks.

• Sa.Tan
Wat betreft kast, helemaal eens met Fractal Design. Alhoewel Corsair ook met een nieuwe komt de Carbide 330r, deze is ook mooi en in de stijl van Fractal Design. :9

http://www.google.nl/imgr...rt=0&ndsp=46&tx=77&ty=102

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
R0y. schreef op maandag 10 juni 2013 @ 17:14:
Fractal design r4 :Y

reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

Cablemanagement is geweldig, en is er ook met window. Ondersteund 140 mm fans (2 voor, 1 onder , 2 boven en 1 achterin. De non window versie kan er ook nog 1 op de zijkant volgens mij).
:$ ik kan m niet mooi vinden als ik eerlijk ben... Is natuurlijk heel erg smaak-gebonden, maar het is duidelijk niet mijn smaak... Dan vind ik een SilverStone TJ04B bijvoorbeeld veel mooier.
Wat betreft voeding zou je voor een pricewatch: Silverstone Strider Gold Silverstone Strider Gold ST55F-G kunnen kiezen. Helaas dat alle2 samen denk ik niet binnen budget zal gaan vallen

iRacing Profiel

• Zalmanman
Tsja, de Fractal is inderdaad stil en simpel, maar ik zoek toch iets "wilders", eigenlijk. Ik blijf maar terug komen bij de NZXT, hij lijkt me heel waardig als opvolger, ook voor latere upgrades. Het feit dat er overal stoffilters in zitten en een boel 200mm fans die niet echt luidruchtig zijn, draagt er ook wel aan bij Dat komt wel van pas in die stoffige, warme omgeving hier. Overigens heb ik een Prolimatech Megahalems met twee fans eraan (push->pull), kan ik die gewoon via een Y-splitter aan mijn moederbord zetten?

Verder dacht als PSU aan deze jongen: pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 620W
Cooler Master staat bij mij wel goed te naam, maar ik weet niet zeker of de kwaliteit ook voor deze PSU ook geldt.

Nog even wat, mijn CPU draait nu dus op 3666Mhz, door alleen het RAM op DDR3-1600 te laten draaien. Is het mogelijk nog meer uit mijn CPU te persen, of is dit een mooie snelheid voor de i5-750? Ik zie veelal 4GHz voorbij komen, maar hoger dan dat is volgens mij niet heel praktisch. Klopt dat?

• Sa.Tan

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Met dit budget sowieso een seasonic voeding kopen (G of X series) (mocht je iets tegen seasonic hebben, dan zijn XFX en Corsair een goede 2de keus, de betere voedingen van hun komen namelijk ook van seasonic;))
Kast is een kwestie van smaak

• Zalmanman
Ik heb niets tegen Seasonic, maar kunnen jullie een reden geven waarom deze boven de CM gezet wordt? Ligt dat aan de prijs-kwaliteit verhoudingen, het rendement, wat hij er nog uitperst...?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zalmanman schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:51:
Ik heb niets tegen Seasonic, maar kunnen jullie een reden geven waarom deze boven de CM gezet wordt? Ligt dat aan de prijs-kwaliteit verhoudingen, het rendement, wat hij er nog uitperst...?
Omdat seasonic simpelweg de beste consumentenvoedingen maakt die breed verkrijgbaar zijn.
Een antec FSP of Super Flower is ook goed hoor. Een merk als OCZ of Coolermaster bezuinigen vaak op componenten waardoor dergelijke hardware minder stabiel is en sneller slijt. Een merk als Sweex en HKC daar moet je ver vanuit de buurt blijven.

Op veel compenten kun je vaak aardig bezuinigen. Bij een SSD en voeding is dat NOOIT aan te raden.

• Zalmanman
Op mijn SSD heb ik ook zeerzeker niet bezuinigd ;-) 840 Pro, volgens de buren (hw.info) een prima ding. Dat Sweex vermeden moet worden, dat weet ik. 1 kaarlezer ooit was genoeg... Dat ding werkte in totaal 3 weken - en HKC heb ik nog nooit van gehoord. Houden zo, als ik je moet geloven dus.
Een reden dat ik voor de CM ben gegaan, zijn de platte kabels die je mooi weg kan werken. Op het moment (met mijn non-modulaire Zalman) zorgen die dikke kabels voor problemen. Is dat met modulaire voedingen wat makkerlijker te temmen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
De Fractal kast heeft prima cable management, doorgaans zijn daardoor de kabels van non-modularie voedingen juist beter/netter weg te werken dan van modulaire voedingen.
Zeker als je bijna alle kabels/stekkers toch nodig hebt heeft het imo geen nut speciaal naar een modulaire voeding te zoeken.

• Sa.Tan
Ik gebruik beiden, de Cooler Master en de Seasonic. De bekabeling van CM is plat en Seasonic zijn ook vrij soepel. Voordeel van CM dat ze wat langer zijn, wel een punt bij het uitzoeken van de behuizing.
Seasonic geeft 5 jaar garantie.
Nog een punt; de kabel zijn onderling uitwisselbaar en die van CM los te koop. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Sa.Tan op 21-06-2013 21:43 ]

• Zalmanman
Dat de kabels lost te koop zijn en dat ze langer zijn is natuurlijk wel een voordeel voor een monster als de Phantom 630. Oké, het is geen Phantom 820 of een Corsair D800, maar het is ook geen kleine kast.
@Sa.Tan, merk jij verschillen tussen die twee?

Wat ik me net trouwens bedacht, past een Scythe Caze Master fancontoller wel in de 5,25" bay, of is die een beetje overkill in verband met de standaard fancontroller die er al inzit?

@mitsumark,
Ik gebruik de sata plugs dan wel, maar ik heb nog een overmaat PCI en molex liggen op de bodem, waar niets mee gebeurt.

• Sa.Tan
Nee, geen verschil, misschien de Seasonic iets stiller en koeler. Zitten beide in precies dezelfde behuizing, tw Fractal Design Arc Midi.
Maar heb door de ruimte in dezen eigenlijk geen modulair systeem echt nodig, want je hebt bij fractal genoeg ruimte voor kabel management, die overigens gelijk bij de kabelbundel de kast uit zicht verdwijnen achter de backplate. Dan is het natuurlijk aan jou de keus waar je voor kiest, Modulair of niet.
Ik zou op beide items zeer zeker goed kijken wat je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sa.Tan op 23-06-2013 12:04 ]

• Zalmanman
Nog even één klein dingetje: is die ingebouwde fancontroller krachtig genoeg om de standaard fans (3x 200, 1x 140) en één Cooler Master Megaflow (non-LED) aan te sturen? Ik vermoed van wel, maar ik wil het nog even checken.

Overigens, als ik mijn PC uit elkaar haal, mag hij ook wel gereinigd worden. Hebben jullie goede ideeën voor het ontstoffen van mijn Prolimatech Megahalems? Ik dacht zelf aan een beetje perslucht, want het is helemaal niet zo erg. Het zit een beetje aan de randjes, maar net iets te erg om met een gewoon doekje te doen.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

eL_Jay schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:56:
[...]

Omdat seasonic simpelweg de beste consumentenvoedingen maakt die breed verkrijgbaar zijn.
Een antec FSP of Super Flower is ook goed hoor. Een merk als OCZ of Coolermaster bezuinigen vaak op componenten waardoor dergelijke hardware minder stabiel is en sneller slijt. Een merk als Sweex en HKC daar moet je ver vanuit de buurt blijven.

Op veel compenten kun je vaak aardig bezuinigen. Bij een SSD en voeding is dat NOOIT aan te raden.
Niet mee eens ik heb 5 jaar met een CM voeding gedaan. En hij is absoluut top.
Ik heb de CM 1050 hybrid en is heel erg goed. Dus CM kan je zeker beschouwen bij de top. Het ligt eraan wat voor soort voeding je neemt.
Heb hem nu een jaar, en doet het fantastich. pricewatch: Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W

Johann Sebastian Bach

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-02 14:53

player-x

Disruptive by design

Even over je PSU, denk als je de juiste kast kiest je die niet hoef te vervangen, daar de meeste moderne kasten betere kabelmanagment hebben.

Als je een kast kiest waar je de kabels achter je mobo tray kan plaatsen heb je totaal geen modulaire kast nodig, en bespaar je geld dat je in je zak kan houden of in een betere kast kan steken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Sa.Tan
Met de fan aansturing naar 4 stuks gaat hier probleemloos.
Ik persoonlijk reinig ook met lucht en gebruik daar een make-up kwast bij (een grote met hele zachte lange haren) en voorzichtig zijn, maar ik neem aan dat het wel bekend is.
Ieder gaat voor zijn eigen merk voeding de één merk X een ander merk Y, ik laat mij hoofdzakelijk leiden door reviews, hoeveel mensen het waarderen enz. En maak dan een keus.
Ook ik sluit mij bij het bovenstaande helemaal aan _/-\o_
Echter, waar ik al eerder op wees is dat CM losse SATA kabels levert voor pak hem beet 3 euri per stuk voor modulaire voedingen ( zelf gister nog 2 besteld) en kun je er een molex afgooien.

http://www.cmstore.eu/oth...o-sata-modular-flatcable/

Dat voordeel heb je wel met modulair. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Sa.Tan op 24-06-2013 12:03 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
Nivida_intel schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:01:
[...]

Niet mee eens ik heb 5 jaar met een CM voeding gedaan. En hij is absoluut top.
Ik heb de CM 1050 hybrid en is heel erg goed. Dus CM kan je zeker beschouwen bij de top. Het ligt eraan wat voor soort voeding je neemt.
Heb hem nu een jaar, en doet het fantastich. pricewatch: Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W
Je kunt een voeding van 150-200 euro ook niet vergelijken met eentje van 75...
Het merk zelf zegt niet zoveel over de kwaliteit, de meeste merken verkopen goede en 'slechte' voedingen.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 10:28
Voor de kast kan je de zalman z11 plus proberen. Aangezien je van een kast met lichtjes enzo houdt is dit wel een mooie, en ook erg goedkoop. Als je het wat minder wilt is de ms800 ook een goede oplossing, deze heeft een aantal hotswapbays, dat weer een hoop kabels bespaat.
Pagina: 1