Toon posts:

Master / Slave vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg over een paar dagen mijn Plextor 16x IDE brander binnen. Nu heb ik al 3 IDE kanalen in gebruik, nl.: IDE 1 Master = HDD, IDE 1 Slave = CD-ROM en IDE 2 Master is Floppy (LS 120 drive). Nu heb ik gehoord dat je een brander het beste als Master kunt instellen (dus IDE 2 Master). Maar nu heb ik dus een probleem. Het is echt _heel_ moelijk om de Floppy Drive op Slave te krijgen omdat 1) de jumpertjes heel klein zijn (kleiner dan 'normaale') en 2) er een heleboel kabels voor hangen. Dat zou betekenen dat ik dus mijn floppy drive eruit zou moeten halen en aangezien ik hier niet echt veel ervaring mee heb wil ik dat liever voorkomen. Dus kan ik mijn brander gewoon op IDE 2 Slave zetten zonder al te veel prestatie verlies?

Want ik snap het Slave / Master verhaal nog steeds niet helemaal. Het enige verschil tussen Master en Slave is toch dat de Master voorrang krijgt op de Slave als van bijde drives tergelijkertijd iets word geschreven/gelezen? Als dat zo zou zijn is dat natuulijk niet zo erg aangezien ik toch mijn floppy niet zal gebruiken tijdens het branden... klopt dit? Of is de Slave ook langzamer dan Master omdat ie dan bijv. minder bandbreedte krijgt?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik zou de brander als Secondary Slave aansluiten, dus wat er al inzit gewoon ongewijzigd laten.
Hij zit dan effectief op een eigen kanaal (de floppy zul je inderdaad niet gelijk met de brander gebruiken).
Ik zou in elk geval niet je CDROM of harde schijf op hetzelfde kanaal zetten als je brander, want dan moeten die de bandbreedte delen, en dat kon weleens krap worden want die gebruik je waarschijnlijk wel gelijktijdig.