Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik ben opzoek naar LEDs (kleur maakt niet uit, 1 kleur per LED, maar ik ga wel verschillende kleuren aanschaffen). Deze LEDs moeten in de winter overdag goed zichtbaar zijn op een afstand van 5 tot 15 meter. (Het gaat hier om een Carnavalswagen waar we licht effecten in willen verwerken.)

De 'straalhoek' maakt niet denderend veel uit, want we gaan het waarschijnlijk achter iets van plexiglas plaatsen voor de afwerking. Maar dit speelt dan natuurlijk ook al weer mee in het 'dimmende effect'.

Echter heb ik zelf geen idee hoeveel mcd nu echt 'veel' is. Ik ben op internet gaan zoeken, en iedereen zegt (met veel of weinig woorden): 'hangt er van af....' zonder wat concreets te noemen. Dit is echter zo on-concreet dat ik niet eens weet of ik aan tientallen, hondertallen, duizendtallen, etc. moet denken?
Graag wat advies. Wat verschillende LEDs uitproberen is niet echt een probleem, maar ik wil wel graag weten in welke richting ik moet denken qua lichtsterkte..

Alvast Bedankt.

Groeten,
Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als ik felle leds moet hebben let ik eigenlijk nooit op de mcd's, eerder de (maximale) stroom. 8mA is in fel daglicht amper zichtbaar, rond de 15-20mA zit je goed. High brightness leds zijn rond de 5mA al irritant fel als je er rechtstreeks in kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk toch dat je het beste af bent met wat verschillende kopen en dan gewoon testen. Want het ligt er nogal aan wat precies jouw definitie is van goed zichtbaar, en vooral als het achter plexiglas is.

Een standaard 5mm led, en vooral high brightness varianten, die zal je niet missen als hij op je gericht staat. Maar als er een stuk plexiglas tussen zit wordt het een heel ander verhaal. Als je een power led van een paar watt erachter gooit hoef je je weer niet druk te maken over zichtbaarheid, al is dat misschien wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Gaat het om een enkele led die je moet kunnen zien over die afstand of een groep leds? Als het om een groep gaat is lichtsterkte minder van belang

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
In het 'kleinste' geval zijn het steeds 3 a 4 LEDs gegroepeerd (oplichten van een gebied van 3x15 cm), maar soms ook strips van een meter gewenst (zeg ongeveer 1x100cm).

De kleine vlakken zijn er 30 naast elkaar, maar individueel aangestuurd/geknipperd.
De langere strips zijn er 4 bij elkaar, ook weer individueel aangestuurd/geknipperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Direct zonlicht is tussen de 30.000 en 130000 lux. (Dat is lumen/m2).

Stel dat je een led oppervlak van 2x2cm zichtbaar wilt maken, dat is 1/250 ste van 1m2. Dus heb je ~500 lumen nodig om het evenveel licht te laten lijken als de omgeving.

Zo'n 700 mA led zou overdag goed zichtbaar moeten zijn, die zijn ongeveer 150 lumen, maar maar op een heel klein oppervlak.
Pagina: 1