SSD Asus N56VZ

Pagina: 1
Acties:

• Slmii92
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-09-2022

Slmii92

Live Curious

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een Asus N56VZ besteld pricewatch: Asus N56 Series S4215H en wil er graag een SSD voor kopen. Max 150 euro.

Zelf zit ik te denken om 1 van deze te nemen:
pricewatch: Corsair Neutron GTX CSSD-N120GBGTX-BK 120GB
pricewatch: Samsung 840 series 250GB
pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB

EDIT:
Heb net deze gevonden, maar is wel 50 euro duurder, zou het een optie zijn? pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB.

Welke zou het beste zijn voor de laptop. Zou er ook problemen zijn met de grootte van de SSD, dat het bijv. niet in de hdd slotje past?

[ Voor 11% gewijzigd door Slmii92 op 10-06-2013 12:15 ]

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:09
Welke versie van Windows? Ik heb precies dezelfde laptop en vanmiddag de http://tweakers.net/price...ung-840-series-250gb.html besteld bij bol.

Freedom for everyone..

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een SSD is sowieso al 2,5" tegenwoordig dus dat zal geen probleem zijn.
Het is wel mogelijk dat de laptop slechts 7mm hoge ssd's kan hebben (ipv 9,5mm ofzo), ik weet niet of dit zo is bij de N56 series van Asus.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:18
Samsung 840 256GB is in principe niks mis mee. Zijn geen bekende issues mee en voor normaal desktopgebruik voldoet dat ding prima. Write endurance van TLC valt in de praktijk ook heel erg mee, de horrorverhalen die je hoort over de levensduur van TLC zijn zwaar overdreven.

Evt kan je de Crucial M500 240GB ook nog overwegen. Niet de allersnelste SSD op de markt, maar wel een van de weinigen die komt met features die je data veilig moeten stellen bij stroomuitval. Waar Samsung bij elke stroomuitval achteraf een recovery gaat doen die meestal wel goed uitpakt, heeft de M500 een setje condensatoren die ervoor zorgen dat de laatste data nog snel naar NAND geschreven kan worden.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:47:
Samsung 840 256GB is in principe niks mis mee. Zijn geen bekende issues mee en voor normaal desktopgebruik voldoet dat ding prima. Write endurance van TLC valt in de praktijk ook heel erg mee, de horrorverhalen die je hoort over de levensduur van TLC zijn zwaar overdreven.

Evt kan je de Crucial M500 240GB ook nog overwegen. Niet de allersnelste SSD op de markt, maar wel een van de weinigen die komt met features die je data veilig moeten stellen bij stroomuitval. Waar Samsung bij elke stroomuitval achteraf een recovery gaat doen die meestal wel goed uitpakt, heeft de M500 een setje condensatoren die ervoor zorgen dat de laatste data nog snel naar NAND geschreven kan worden.
Dat klopt. De Crucial m4 kan met oudere firmware in de recoverymode blijven hangen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• _JGC_
Met een OCZ, Intel of Samsung SSD kan dat net zo goed gebeuren, en als dat gebeurt kan je dat ding RMA'en en ben je je data kwijt. Vooral bij OCZ drives gebeurde dat vroeger aan de lopende band. Feit is dat de M500 een van de weinige consumenten SSDs is die voorzien is van failsafe condensatoren.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
SmokingCrop schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:40:
Een SSD is sowieso al 2,5" tegenwoordig dus dat zal geen probleem zijn.
Het is wel mogelijk dat de laptop slechts 7mm hoge ssd's kan hebben (ipv 9,5mm ofzo), ik weet niet of dit zo is bij de N56 series van Asus.
Is een m-SATA ssd geen optie dan?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• utbone
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:06:
Met een OCZ, Intel of Samsung SSD kan dat net zo goed gebeuren, en als dat gebeurt kan je dat ding RMA'en en ben je je data kwijt. Vooral bij OCZ drives gebeurde dat vroeger aan de lopende band. Feit is dat de M500 een van de weinige consumenten SSDs is die voorzien is van failsafe condensatoren.
Dit is dus niet waar!

Haal de SSD uit de laptop, stop deze in een USB case, hang hem aan je PC. In eerste
instantie zal deze niet herkend worden. Na een minuutje is de recovery compleet en kan
je hem weer benaderen incl. je data. En weer terug in de laptop!

• _JGC_
utbone schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:37:
[...]

Dit is dus niet waar!

Haal de SSD uit de laptop, stop deze in een USB case, hang hem aan je PC. In eerste
instantie zal deze niet herkend worden. Na een minuutje is de recovery compleet en kan
je hem weer benaderen incl. je data. En weer terug in de laptop!
Dat is dus specifiek een workaround voor de firmware bug in de Crucial M4. Die hangt zichzelf op als de BIOS de drive gaat initialiseren tijdens het uitvoeren van die recovery.

Feit blijft dat bij elke stroomuitval de mapping tables corrupt kunnen raken. Als je SSD net bezig is een cel te wissen en daarbij de stroom uitvalt (batterij leeg, stroomuitval, niet het juiste SATA commando sturen voordat systeem helemaal uit gaat), raakt die cel onherstelbaar beschadigd. Als die beschadiging in je mapping tables zit en dusdanig ruk is dat de firmware het niet meer kan recoveren, heb je een gebrickte SSD. Dit is wat vooral bij oudere OCZ SSDs vaak het geval was, die kunnen de zooi niet opruimen en schieten in panic mode. Ding gaat RMA, wordt tooltje overheen gehaald om mapping (en dedup tables in geval van sandforce, dubbele kans op falen) te resetten en ding gaat leeg terug naar klant, wachtend op de volgende ongelukkige stroomuitval.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-02 20:19
De 840 pro is wel beduidend sneller dan de 840.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• utbone
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:21:
[...]

Dat is dus specifiek een workaround voor de firmware bug in de Crucial M4. Die hangt zichzelf op als de BIOS de drive gaat initialiseren tijdens het uitvoeren van die recovery.

Feit blijft dat bij elke stroomuitval de mapping tables corrupt kunnen raken. Als je SSD net bezig is een cel te wissen en daarbij de stroom uitvalt (batterij leeg, stroomuitval, niet het juiste SATA commando sturen voordat systeem helemaal uit gaat), raakt die cel onherstelbaar beschadigd. Als die beschadiging in je mapping tables zit en dusdanig ruk is dat de firmware het niet meer kan recoveren, heb je een gebrickte SSD. Dit is wat vooral bij oudere OCZ SSDs vaak het geval was, die kunnen de zooi niet opruimen en schieten in panic mode. Ding gaat RMA, wordt tooltje overheen gehaald om mapping (en dedup tables in geval van sandforce, dubbele kans op falen) te resetten en ding gaat leeg terug naar klant, wachtend op de volgende ongelukkige stroomuitval.
Ik zie stroomuitval bij een laptop niet echt snel gebeuren, meestal grijpt de laptop in en sluit dmv de battery (UPS) netjes af.

• _JGC_
Het is niet alleen stroomuitval, ook vastlopers of bugs in drivers kunnen dat soort dingen slopen. Voordat de stroom naar je SSD wordt uitgeschakeld moet er een STANDBY IMMEDIATE commando worden verstuurd. Genoeg situaties waarin dat niet gebeurt of niet wordt gewacht op het resultaat daarvan. Bij mijn eigen laptop staat de POR_Recovery_Count op 24 na ongeveer een jaar. Elke keer als zoiets gebeurt heb je kans op ellende.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik vind het hele stroomuitval gebeuren een beetje gehyped hier.

Als je de verschillende smart waardes gaat bekijken, komt por vrij veel voor. Niet dat de gebruiker er wat van merkt -over het algemeen dus-. Het zal best wel voor problemen kunnen zorgen.

Zelf heb ik een kingston, en de computer waar die in hangt zat op een foute stroomkabel, soms wel 3 keer op een dag dat de stop eruitvliegt. por staat ondertussen op ruim 300, en ik heb geen problemen. Wel is de boot na een stroomuitval rond de 35 sekonden, terwijl als ik netjes afsluit, de computer daarna in 25 sekonden boot. Nou, daar kan ik wel mee leven.

Het is overigens vrij vlot gekomen, dat we het over die power safe capacitors/ stroomuitval hebben, voor de introduktie van de M500 series van crucial was ik het nog nooit tegengekomen.

• _JGC_
Voor de introductie werd er ook wel over gesproken, maar toen had je alleen de Intel 320, die al een geruime tijd bijna niet te krijgen is of veel te duur is, en daarbij ook nog eens flink achterloopt op de concurrentie.

Op dit moment is er gewoon een enorm overschot aan keuze qua SSDs. Ofwel de snelheid wordt beperkt door de interface, ofwel de snelheid wordt beperkt door de gebruiker of het OS (met Windows ga je bij desktopgebruik 0,0 verschil merken tussen een 840 en een 840Pro). Uiteindelijk kies je dan een SSD op basis van 4 criteria:
- het moet geen rukprodukt zijn zoals de Crucial V4 of welk ander ding dan ook met Phison of JMicron controller
- het ding moet liefst zo goedkoop mogelijk zijn
- het ding moet betrouwbaar zijn
- het ding moet geschikt zijn voor jouw toepassing. Je gaat geen Intel DC S3700 in desktopsysteem stoppen, evenals je geen Samsung 840 gaat gebruiken voor een databaseserver.

Als je kunt kiezen tussen een SSD met failsafe caps of eentje zonder, en ze zijn nagenoeg even duur, waarom zou je dan gaan voor een SSD zonder failsafe caps? Fabrikanten zien dit ook steeds meer in en stellen hun produkten daarop af.
Pagina: 1