Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Engelse markt

Pagina: 1
Acties:

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
95% van de tijd zit ik op Engelstalige websites op het internet. Waarom? Omdat dat is waar statistisch de kans het grootst is dat je kwalitatief de beste dingen kunt vinden. Desalniettemin vind ik (en veel andere met mij) dat tweakers.net het beste ICT nieuws leveren. Er zijn engelstalige sites die beter kwaliteit leveren als ze eenmaal ergens over schrijven (bijvoorbeeld theverge.com ), maar voor een totaal overzicht van dag tot dag wint tweakers.net het echt voor mij (en veel anderen).

Dus, wat ik me afvroeg. Hebben jullie wel eens overwogen om puur het nieuws gedeelte van tweakers.net internationaal beschikbaar te maken? Dus gewoon iemand inhuren die nieuwsartikeltjes en reviews snel vertaald (haast geen tijd) en ondertiteling toe voegt aan videos (iets meer tijd). Of je neemt een stuk of wat part time studenten en laat het hun doen, misschien financieel nog idealer en sneller.
Het potentieel aantal lezers (en dus advertentie inkomsten) zou gigantisch kunnen zijn en de financiële kosten zouden best laag kunnen zijn (sowieso minder dan de extra inkomsten lijkt mij). Ik bedoel maar, er zijn toch wel even rond de miljard potentiële (Engelstalige) lezers. In Nederland schat ik zo dat ongeveer 0.5% van de bevolking actief tweakers.net leest op basis van het aantal views op artikelen, zou je zelfs het 1/10000 van dat percentage van het Engelstalige internet pakken (0.00005) dan zijn dat 50000 actieve lezers (en dus een veelvoud van dat aantal pageviews). En zowel dat percentage en die 1/10000 heb ik volgens mij redelijk heel veilig geschat (als ik kijk naar populaire reviews dan is 10% realistischer wat neer zou komen op 1.000.000 (niet actieve) lezers). En als ik zo uit de losse hand schat heb je maximaal rond de 30.000 page views per dag nodig om iemand een full time baan te bieden (ik heb echt geen flauw idee hoe goed jullie advertenties draaien natuurlijk :+ ), dus dan lijkt het me een best rendabel plan :*) .

Ach ja, sorry, ik wou hier een korte post van maken, maar zodra ik over dit soort dingen begin te denken sla ik soms een beetje door O-) O-) *zou zonder problemen een paar pagina's hier vol over kunnen schrijven* (nu voegde ik nummers samen die ik eigenlijk niet helemaal mag vergelijken :+ maar dat komt er van als je alles uit de losse hand doet :P eigenlijk zou ik het per artikel moeten rekenen en dan doorrekenen naar de hele maand enzo...) . Maja, puur een ideetje :D .

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
95% van de tijd zit ik op Engelstalige websites op het internet. Waarom? Omdat dat is waar statistisch de kans het grootst is dat je kwalitatief de beste dingen kunt vinden. Desalniettemin vind ik (en veel andere met mij) dat tweakers.net het beste ICT nieuws leveren. Er zijn engelstalige sites die beter kwaliteit leveren als ze eenmaal ergens over schrijven (bijvoorbeeld theverge.com ), maar voor een totaal overzicht van dag tot dag wint tweakers.net het echt voor mij (en veel anderen).
Dank! Daarvoor doen we het allemaal!
Dus, wat ik me afvroeg. Hebben jullie wel eens overwogen om puur het nieuws gedeelte van tweakers.net internationaal beschikbaar te maken?
Ja. Overwogen en - in elk geval voorlopig - verworpen.
Het potentieel aantal lezers (en dus advertentie inkomsten) zou gigantisch kunnen zijn en de financiële kosten zouden best laag kunnen zijn (sowieso minder dan de extra inkomsten lijkt mij).
Het potentieel aantal lezers is inderdaad hoog. Maar de concurrentiedruk is ook veel hoger. Daarnaast denk ik ook dat je de inspanningen van het vertalen onderschat: onze reviews en achtergronden bevatten al snel duizenden woorden.

Bovendien moeten we ons dan ook richten op de Engelstalige markt - maar waar? Verenigde Staten, Australie, Verenigd Koninkrijk, Azie? Niet alleen het politieke nieuws verschilt van land tot land, maar ook de telefoons, tablets en laptops die worden uitgebracht, de netwerken voor vast en mobiel internet, releasedata, prijzen - kortom, de hele markt. Als je dat niet meepakt, ben je voor veel lezers in elk geval lang niet zo compleet en goed als wij nu (proberen te) zijn voor de Nederlandse en Vlaamse markt.

Daar komt bij dat we wel Engels kunnen gaan schrijven, maar dan head to head moeten concurreren op timing, kwaliteit en diepgang met native Engelstalige sites als bijvoorbeeld AnandTech. Omdat zij in de VS zitten, kunnen ze reviewsamples makkelijker aanvragen, komen ze eerder binnen bij hen etc etc. De enige oplossing is dan een filiaal openen in diverse delen van de wereld waar we serieus werk van willen maken, bijvoorbeeld San Francisco, Londen, Taipei etc. Dat is een miljoeneninvestering - op zijn minst. Zonder enige garantie op het succes dat Tweakers hier heeft.

Kortom: het is makkelijk (maar duur) om Tweakers een op een te vertalen, maar nieuws, reviews en achtergronden schrijven die voor Engelstaligen relevant, actueel, snel en diepgravend genoeg zijn is iets totaal anders. Ik ben bang dat we met alleen vertalen een doelgroep aanspreken die niet alleen klein is, maar ons nu al volgt via Google Translate (want dat doen een hoop mensen al - en Google Translate bakt er gelukkig geregeld leesbare dingen van ;))

Neemt niet weg dat veel mensen het wel zouden willen, want het opent deuren die nu nog gesloten blijven voor ons, waardoor we ons werk nog beter zouden kunnen doen. Het onderwerp is dan ook geregeld aan bod gekomen, maar de conclusie is altijd hetzelfde: het brengt een hoog risico en veel investeringen met zich mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 10-06-2013 16:30 ]

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
[qoute]Het potentieel aantal lezers is inderdaad hoog. Maar de concurrentiedruk is ook veel hoger. Daarnaast denk ik ook dat je de inspanningen van het vertalen onderschat: onze reviews en achtergronden bevatten al snel duizenden woorden.[/quote]
Ach ja, ik heb door de jaren heen redelijk wat vertaalwerk gedaan en weinig is het zeker niet, maar in vergelijking met de tijd die het kost om een artikel op te stellen is het relatief weinig.
Bovendien moeten we ons dan ook richten op de Engelstalige markt - maar waar? Verenigde Staten, Australie, Verenigd Koninkrijk, Azie? Niet alleen het politieke nieuws verschilt van land tot land, maar ook de telefoons, tablets en laptops die worden uitgebracht, de netwerken voor vast en mobiel internet, releasedata, prijzen - kortom, de hele markt. Als je dat niet meepakt, ben je voor veel lezers in elk geval lang niet zo compleet en goed als wij nu (proberen te) zijn voor de Nederlandse en Vlaamse markt.
Kijk en dat is nou net waar ik denk dat jullie een kans laten liggen door direct er van uit te gaan dat je zo erg gericht nieuws nodig hebt. Ja, prijzen enzo zul je moeten vermelden, maar anderzijds, als ik zo kijk naar de pageviews is het het internationele nieuws wat mensen echt lezen en alleen het echt grote nationale nieuws wekt interesse (gevalletje iCentre). Volgens mij zou er dan ook serieuze interesse zijn voor puur een nieuws site die alleen maar 2/3de van de huidige artikelen heeft (degene die internationaal relevant zijn) en alleen de reviews die wel relevant zijn. En ja, dat word dan een stuk karigere tweakers.net, maar het verliest niet veel van de krachten tweakers.net: goed totaal overzicht van al het nieuws, geweldig niveau van comments (vooral door het moderatie systeem en dit is toch wel 1 van de dingen die ik het meest mis bij de competitie), echte nieuws site zonder in het verleden vast te zitten (of sites zitten vaak vast in het verleden of het zijn nieuwsblogs geworden), nu al een redelijk aantal goeie engelstalige user reviews en gewoon technisch gezien een top platform*. Zo'n opzet zou een minimale investering zijn en hoe meer het groeit hoe meer geld er in kan gaan (en groeit het niet dan merk je dat ook vanzelf). Het is heel jammer dat het heel veel werk zou kosten om de pricewatch internationaal te maken... want dat is een ander aspect was tweakers.net uniek maakt, maar dat is nou eenmaal haast onhaalbaar, maar nieuws, user reviews (en relatief minder redactionele reviews), video's en misschien zelfs het forum zou je volgens mij met een relatief kleine investering online kunnen krijgen.

Hoe dan ook, jullie zullen er ongetwijfeld al meer dan genoeg over nagedacht hebben dus :+ Toen ik het postte was ik daar al "bang" voor, maar ik heb ook vaak genoeg mee gemaakt dat een totaal obvious idee lang bleef liggen omdat iedereen er van uit ging dat het al overwogen en afgewezen was omdat het anders al wel was uitgevoerd, dus vandaar dat ik het toch maar besloot te posten :+ . Bedankt voor je reactie in ieder geval :D

* Echt een complimentje op dit vlak. Als de developer in mij een site ziet dan is vaak het eerste impuls het vanaf de grond af aan anders te doen, het feit dat ik dat niet heb bij tweakers.net is echt geweldig. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wie het is bij jullie die alle technische keuzes in goede banen leid, maar echt: petje af :D . (Niet dat er niet tal van dingen zijn die ik wel zou willen aanpassen en verbeteren, maar een stuk minder dan bij de meeste sites :D ).