peltier op athlon....

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:26
kun je een peltier op een athlon zetten?
waar moet je die op aansluiten en hoeveel graden zou mij cpu dan worden?
kan iemand mij duidelijk advies geven?
ps waar kan ik die peltier kopen?
mvg FFF :D

Verwijderd

Kijk eens bij de OC-Shop. Hier kun je peltier elementen kopen. Op waterkoeling.nl staat een kort stukje over de werking van een peltier.

De peltier is in principe een plat element, en deze dien je dus tussen je processor en je koelelement te plaatsten. Vaak wordt het element gesandwiched tussen een coldplate die in contact staat met de CPU, en aan de andere kant het koelelement dat de warme kant zo koel mogelijk probeert te houden.

De peltier heeft dus niets te maken met een bepaald type processor, je kan hem overal tussen plaatsen. Zo kan je er ook je blikje cola mee koel houden... :)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:26
Maar waar haald dat ding z'n voeding vandaan?
bedankt voor de reactie, mvg FFF :D

Verwijderd

Zorg dat je een formaat hebt van 40x40 of kleiner, anders past ie niet tussen je schroeven.

Hoe warm ie word is niet te zeggen, maar idle gaat ie zeker beneden nul, mits goede koeling.

Kijk alleen wel uit voor condens, daar had ik nogal last van tijdens mijn testopstelling.

Heb zelf een peltier van 72W (40x40) op een athlon gehad. Maar heb nu weer een CU 550@825 met dezelfde peltier

Verwijderd

Bij mijn beste weten kun je het ding gewoon aansluiten op de voeding in je PC. Echter, een peltier van 72W slokt nogal wat capaciteit op van je voeding. Sommigen gebruiken daarom een oude AT voeding of iets dergelijks om de peltier aan te hangen.

Let er wel op dat je peltier niet aanblijft terwijl de koeler uit is... ;)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hoi FFF,

Heel in het kort kan ik het volgende zeggen:

De volgorde van monteren is als volgt:

Processor.
Coldplate (40x40x3mm koper, of kleier als het niet past)
Peltier
GOEDE koeler.

Om de peltier schuimmateriaal doen, tegen condens. Hoe kouder je de processor krijgt, hoe meer last van condens (condens ontstaat beneden 10 graden)

De peltier kan je aansluiten op een 12 volt aansluiting van de voeding (Zo'n CD-rom stekker, de gele en zwarte draad ernaast gebruiken)

De voeding moet het opgenomen vermogen wel kunnen leveren, op de voeding staat altijd een tabelletje warop de maximale vermogens per voltage staan, de +12V lijn kan je meestal tot 3,5 A (12x3,5=42W is dus niet veel) belasten, maar betere voedingen kunnen veel meer, heb hier een voeding die 12A doet (144Watt dus) en heb voedingen gezien met 18A.

Meer kan je lezen op www.waterkoeling.nl . Hier staat ook een programmaatje, waarmee je vrij eenvoudig de te verwachten temperaturen kan berekenen. (OverCPU.XLS)

Succes, Herman www.waterkoeling.nl
Pagina: 1