Vervanging voor Samsung HD103SJ 1TB

Pagina: 1
Acties:

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 08:06

Masuchievo

Cpt. Average

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds 2010 heeft mijn HDD dienst gedaan. Ruim een jaar geleden begon deze al raar te doen. Bestanden die stuk gingen (ik heb momenteel een win 95 taakbalk omdat aero niet meer werkt), maar het was nog niet hinderlijk. Nu ben ik aanbeland bij de stage dat het allemaal wat langer gaat duren. Na een defragmentatie proces wat 2,5 dag geduurd werd het duidelijk dat er toch vervanging moet komen.

Dus nu de vraag:
Is het slim om een ssd te kopen en daar windows op te zetten en daarnaast een nieuwe HDD te kopen van 1TB voor de overige bestanden. Of is het slimmer om een combi schijf te kopen.

Ik download geregeld series(die daarna weer van de schijf verdwijnen) en ben een fervent gamer.

Dan ook nog vraag 2: Kan ik indien er gekozen wordt voor een ssd met losse HDD, win7 op de ssd schijf zetten en die dan vervolgens in mijn pc prikken? Of moet er iets anders gebeuren?

Ik ben redelijk onbekend met opslag geheugen dus als er aanbevelingen zijn over welke schijven is dit ook erg meegenomen.

Budget 100 a 200 euro

Huidige schijf zoals op orderbon beschreven:
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste
schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm
-buffer: 32 MB

Te weinig geld voor alle gadgets.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

De aanschaf van een SSD is bijna nooit een slechte aanschaf te noemen, zelfs aardig verouderde systemen halen er een flinke snelheidswinst mee, puur doordat het traagste component een enorme upgrade krijgt.

Ik raad je aan om een losse SSD met een losse HDD te nemen en deze ook los van elkaar te laten functioneren. Dus geen caching of wat dan ook. Combi drives zijn ook niet aan te raden, ze zijn leuk voor in een laptop vanwege ruimte gebrek, maar in een PC heb je alle ruimte voor de juiste configuratie van SSD + HDD.

Downloads kun je het beste netjes op de HDD laten binnenkomen en veel gespeelde games op je SSD zetten, dus dat deze genieten van het extra beetje snelheid.

Op de vraag: Wat moet er gebeuren?..
Nou bijna niks, een SSD is richting de gebruiker toe een gewoon opslagapparaat dus daar hoef je je als gebruiker niet druk om te maken en je kan dus gewoon ermee werken zoals je altijd gewend bent geweest.
Windows is op de hoogte van de interne verschillen en zal dus zichzelf optimaliseren hiervoor zodra je windows installeert.

Waar je wel op moet letten is dat je de sata mode in je bios op AHCI zet en dat je SSD aan een sata poort hangt die van AMD/INTEL chipset afkomt.

Aanbevelingen van SSD's die betrouwbaar zijn:

Samsung 840 (budget keuze)
Samsung 840 PRO (snelheids keuze)
Crucial M500 (extra betrouwbaarheids keuze)

Kijk zelf maar even naar de specificaties en reviews over deze drives. Als je meer informatie wilt dan laat het maar horen.

• Masuchievo

Masuchievo

Cpt. Average

Topicstarter
Dankje voor de uitleg. Ik denk dat ik de M500 ga halen.

En ter verduidelijking: Ik kan mijn oude hardeschijf er uit halen, en de ssd met win 7 er in prikken en dan zal hij alles weer gaan doen? (minus alle oude programma's natuurlijk). Of moet ik eerst in de bios nog iets aanpassen?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Swordlord schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:28:
Waar je wel op moet letten is dat je de sata mode in je bios op AHCI zet en dat je SSD aan een sata poort hangt die van AMD/INTEL chipset afkomt.
Dus stappen plan:
  1. In de BIOS de SATA mode op AHCI zetten
  2. SSD op chipset controller prikken
  3. Windows installeren
  4. And.... it's done

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 12:39 ]

Verwijderd

Je oude schijf kan bad sectors hebben. Post even een SMART-screenshot van CrystalDiskInfo als je daar informatie over wenst.

@andromeda2000: Seagate 3TB kan niet aanraden; irritante background scanning maakt vaak geluiden en de schijf is helemaal niet zo zuinig. WD 3TB is dan veel beter.

Verder valt het echt wel mee dat nieuwe schijven zoveel sneller zijn. De plattercapaciteit is wel toegenomen van 500GB naar 1000GB dus ongeveer 40% zo snel (wortel van twee). Wat andromeda misschien heeft ondervonden is een nieuwe schijf met minder fragmentatie. Bovendien betekent een grotere schijf automatisch dat met dezelfde dataset de seekafstand ook afneemt en daarmee het aantal IOps toeneemt. Hetzelfde effect als short stroking dus.

Verder gaat dit om aankoopadvies, dus: Move OT->CAA. :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Masuchievo

Masuchievo

Cpt. Average

Topicstarter
De crystaldisk info: http://i.imgur.com/YVECB3v.png

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Relevante tip mbt installeren Windows 7:

Windows installeert anders op een SSD dan op een HDD. Maar de installer is zo brain-dead dat het HDD-modus kiest zodra er een HDD in het systeem zit, ook al probeer je op de SSD te installeren. Gevolg is install die vastloopt |:(

2 opties:

Makkelijk
Installeren op SSD, pas na install HDD toevoegen. Na install HDD erbij hangen. Nadeel: je kunt niet bij install-time je Users-map op de HDD zetten omdat die HDD er dus niet in hangt. Achteraf verplaatsen is enige werk. MS waarschuwt aan alle kanten voor gevaar en problemen, maar heb het een stuk of vier keer gedaan nu en nooit problemen gehad. Google op ' "Windows 7" moving users folder' voor paar guides.

Elegant
Maak een unattended install batch script die gelijk de juiste drive settings bevat en je mappen neerzet waar je wilt. Nadeel: die batch-script is bedoeld voor IT-afdelingen die honderden identieke PCs installeren, niet voor thuisgebruiker die even af wil wijken van reguliere install. Betrekkelijk gebruiksonvriendelijk en erg veel werk voor een enkele PC.

Overigens leef ik met je mee, mijn HD103UJ is het momenteel ook aan het begeven en ben aan het rondneuzen voor vervanging. SSD heb ik al (256GB Samsung 830). Voor mij was 1TB zat, ik neig nu naar aanschaf van een 2.5" 1TB schijf, enerzijds omdat ik ooit een kleinere kast wil en zo flexibeler ben, anderzijds omdat ik zo als het me uitkomt dat ding in een makkelijker externe behuizing kan hangen. De nadelen van 2.5" vind ik niet zo zwaar wegen - de SSD is er al voor performance, dus de HDD mag trager zijn. Kleinere ruimte is geen issue, en prijsverschil vind ik ook nog overkomelijk (minder dan EUR 10 duurder dan 1TB 3.5").

Allicht iets om ook te overwegen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1