1 netwerk, 2 routers met dhcp

Pagina: 1
Acties:

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-10 16:48
Ik zit met de volgende situatie mbt ons thuisnetwerk. Ik kom een heel eind maar voor het laatste stukje kom ik net wat kennis te kort.

Ziggo modem: 192.168.178.1. Hier komt internet dus op binnen. DHCP staat aan want ik wil dat draadloze clients zich direct op het modem kunnen aanmelden. Range 192.168.178.20 tot 70.

Router: 192.168.178.10 (lan ip). Er zit een cat6-kabel vanaf de modem in de wan-poort van de router want ik heb alle vier de beschikbare lan-poorten op de router nodig. Router krijgt netjes een ip (192.168.178.21) van het modem. Ook op de router staat DHCP aan; range 192.168.178.100 tot 200. De 4 wired clients hebben fixed ip's, dit terzijde.

Alles werkt in principe goed. Ik kan op beide wifi ap's aanmelden en internet werkt op alle clients. Maar; clients op het netwerk van het modem kunnen niet bij shares van de clients op het netwerk van de router en vice versa. Op zich logisch, maar hoe los ik dit op? Ik weet dat het logischer is om de dhcp op de router uit te zetten en de kabel vanaf het modem in een lan poort van de router te prikken. Maar dit is dus geen optie aangezien ik zoals gezegd alle vier de lan poorten nodig heb! Dus hoe richt ik dit het beste in?

smile an everlasting smile

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:39
Extra switch kopen? De bedrade aansluitingen van het Ziggo modem ook gebruiken?

Wat voor router gaat het om? Als er alternatieve firmware op gezet kan worden is het vaak wel mogelijk om dit op te lossen..

Met standaard firmware gaat het lastig worden ben ik bang

Verwijderd

Een goedkope switch aanschaffen en op de router aansluiten. Dan heb je poorten genoeg.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Ik weet niet welke router je zelf hebt, maar volgens mij kun je op enkele routers instellen dat ze zich als bridge moeten gedragen. Ik weet in ieder geval dat ik al enkele routers op die manier ingesteld heb.

En mocht je er echt niet uitkomen dan kun je ook nog een goedkope switch halen bij je lokale PC winkel/MediaMarkt voor iets van 3 tientjes waarmee het zeker weten werkt :)

Verwijderd

Simpel en goedkoop: Zet de DHCP uit (op de tweede router), en koop een 4 or 8 poorts (Gb) switch. Heb je geen probleem meer met te weining LAN poorten.

Als je op de tweede router DD-WRT kan draaien, dan kan je de WAN poort aan LAN kant toewijzen. Dan hoef je hem alleen als WiFi AP (Access Point) in te richten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je moet dan op de 2 router op zijn minst een ander subnet aanmaken, e.g. 172.168.180.0/24

dan kun je op je eerster router een route aanmaken, daar geeg je aan wat de gatway is voor je 2e lan. zo kunnen allen pc's elkaar bereiken (op ipadres) een broadcast komt namelijk niet op een ander subnet terecht

een switch kopen is makkelijker en scheelt dubbel configureren

mmmm ik kan geen optie vinden om een route toe te voegen op mijn ubee

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 09-06-2013 21:27 ]

Iperf

Pagina: 1