Vraag over snelheid USB sticks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Op de site van Flashbay lees ik het volgende over de snelheid van hun sticks.
USB 2.0:
Opeenvolgende schrijf snelheid = 4~10 MB/s
Opeenvolgende lees snelheid = 15~25 MB/s

USB 3.0:
Opeenvolgende schrijf snelheid =10~20 MB/s
Opeenvolgende lees snelheid = 40~50 MB/s
De Sandisk Cruzer Extreme haalde in een recente test van Hardware.info nog 106,5 MB/sec. Daarnaast zeggen zij:
Een aantal sticks is echt traag met schrijven: 8 sticks halen de 30 MB/s niet (ruwweg de snelheid van USB 2.0) en vier eindigen zelfs op 10 MB/s of lager. Hekkensluiter de Philips USB Flash Drive Snow Edition schrijft het 10 GB bestand met 7,5 MB/s, maar de Kingston DataTraveler 111 en Verbatim Store’n’Go V3 sticks doen het niet veel sneller. Deze producten moet je echt niet kopen.
Bij Flashbay staat "Opeenvolgende snelheid", bij de test van Hardware.info gaat het om één bestand van 10 GB. Dat lijkt dus een soortgelijke test.

Is vanuit deze redenatie de conclusie te trekken dat de sticks van Flashbay inderdaad eigenlijk helemaal niet van hoge kwaliteit zijn?

Bijgevoegd een screenshot van een Flashbay-stick, 270 MB transfer met USB 2.0.
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/51b4b09595962/51b4b0959269e-stick.jpg
Stick is 4 GB.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nou precies je vraag?

USB-sticks zijn kleine SSDs met een simpele controller. Net zoals bij SSDs geldt dat de snelheid in hoge mate afhankelijk is van de grootte. Een 32GB stick is dus sneller dan een 16GB stick. Jij hebt 4GB dus daar hoef je niet veel van te verwachten. Kleiner kan eigenlijk niet tenzij je sterk verouderde sticks in beschouwing neemt.

Laat mij eens een 4GB stick zien die meer dan 40MB/s haalt, want dat lijkt mij enorm uitzonderlijk. USB-sticks net als SSDs behalen hun snelheid dankzij RAID0 ofwel interleaving. Dan moet je wel meerdere NAND kanalen cq. dies cq. planes hebben, anders kun je geen parallellisatie toepassen om de snelheid te vergroten.

PS een link is altijd fijn: http://nl.hardware.info/r...ultaten---10-gb-schrijven ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Mijn vraag staat gewoon in het bericht, herkenbaar aan het vraagteken ;).
Is vanuit deze redenatie de conclusie te trekken dat de sticks van Flashbay inderdaad eigenlijk helemaal niet van hoge kwaliteit zijn?
De test van hardware.info test 32 en 64 GB sticks en ik vraag me af hoe ik dat in verhouding moet zien met de sticks die Flashbay aanbiedt. Zij maken namelijk bij hun snelheidsopgave GEEN onderscheid in grootte, terwijl ze wel verschillende formaten aanbieden.

Jij hebt het over een 4 GB stick van 40 MB/s maar ik haal dus maar 5 MB/s. Kortom: is dat wel of niet normaal voor een kwalitatieve stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheid en 'hoge kwaliteit' zijn twee verschillende dingen. Je kunt een enorm hoge kwaliteit stick hebben die 1MB/s doet en andersom. Sterker nog, dat is meestal ook de regel, aangezien hoge kwaliteit sticks zich vooral richten op simpele controllers met hoge kwaliteit NAND en goede fysieke bescherming (metaal, rubber). Dergelijke sticks zijn meestal niet zo snel maar dat is ook niet de prioriteit; kwaliteit is dus niet gelijk aan snelheid.

Flashbay zegt duidelijk 4 tot 10MB/s schrijfsnelheid en jij haalt ongeveer 5MB/s. Dus wat is daar verkeerd aan? Conform de specs zou ik zeggen.

De bult die je ziet in het plaatje, komt door write-buffering. De echte snelheid is dus minder dan de 5,30MB/s zoals gemeten door Windows. Dit is de apparent throughput niet de actual throughput. Na het voltooien van de transfer zal de USB-stick nog data moeten verwerken. Indien de stick een activiteits LED heeft, zal deze nog enige tijd knipperen na het afronden van de transfer. Dit is het principe van write-back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Snap je nu echt de essentie van mijn vraag niet, of wil je die niet snappen?
Flashbay zegt duidelijk 4 tot 10MB/s schrijfsnelheid en jij haalt ongeveer 5MB/s. Dus wat is daar verkeerd aan? Conform de specs zou ik zeggen.
Ja.. Maar het is een stick van Flashbay en het is een uitspraak van Flashbay. Het zegt dus niets over of dat de stick marktconform presteert.

Afgaande op HWI zou ik zeggen het is een waardeloos ding. Maar daarbij had ik de factor grootte niet meegenomen. Wat ik mij dus afvraag is dus niet of dat mijn stick overeenkomt met de opgegeven snelheid (dat zie ik zelf ook wel) maar of dat is wat je mag verwachten van een stick van die grootte. Met kwaliteit doel ik niet op robuustheid, levensduur of fouttolerantie maar snelheid. Ik snap echter wel hoe jij het opvat.

Ik heb zelf niet dat soort exacte getallen in mijn hoofd. Ik vond dat het nogal lang duurde voordat mijn data erop stond dus vandaar de vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil je juist heel graag begrijpen, maar begrijp je dat het voor mij niet helemaal duidelijk is wat je van mij wilt weten? :)

Je had het namelijk in je eerste vraag over kwaliteit. Deze vraag kon ik niet rijmen met snelheid waar de rest over je bericht over ging. Vandaar dat ik mij afvroeg wat nu eigenlijk jouw vraag is in deze kwestie.

Nu blijkt dat het je louter om de snelheid te doen is. In die zin heb ik aangegeven dat:
1) de snelheid afhangt van de grootte van de stick, en dat grotere sticks bijna automatisch sneller zijn
2) de opgegeven snelheid van Flashbay voor hun sticks zoals gebruikt op een USB2-controller tussen 4 en 10MB/s is
3) jouw behaalde snelheid binnen deze marge geldt.

Kortom, 1-2-3 denk ik dan.

Nu heb je het over of je dit mag verwachten van een stick van deze grootte. Dat is eigenlijk een heel andere vraag. Maar het antwoord is: ja. Ik noemde 40MB/s maar dat zie ik meer als uiterste grens; ik zie namelijk niet hoe een stick van een dergelijk beperkte omvang deze snelheid zou kunnen overschrijden. Een 4GB stickje heeft ongeveer een snelheid van 4 tot 7MB/s. Dat is normaal. Een stick van 16GB kan simpel zijn (6 tot 15MB/s) of met een betere controller en meer interleaving zijn toegepast. Dan praat je meestal over 30 tot 60MB/s op USB3. De nog grotere sticks, zoals 32GB kunnen daar weer boven gaan.

Kortom, als je vraag is: is dit normaal voor een stick van deze klasse. Dan is het antwoord: ja. Ik weet zelf niet precies wat de maximum schrijfsnelheid is voor een 4GB stick, maar boven de 10MB/s is eigenlijk al bijzonder voor een dergelijk kleine stick. Maar niet onmogelijk, dat ook weer niet. Jouw stick voldoet denk ik aan de snelheid van simpele goedkope USB-sticks.

Een USB-stick van 4GB is doorgaans bedoeld om documenten op te slaan en wat foto's. Wil je grote bestanden opslaan dan kun je beter een snelle Sandisk Cruzer Extreme halen ofzo, die is wel lekker snel op USB3. Dat maakt het overigens nog geen hoge-kwaliteits USB-stick. Kwaliteit associeer ik namelijk met iets anders dan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar je kan toch ook stellen dat die stick betreurenswaardig presteerd? Maar dat zie je zelf ook als je de waardes ziet die deze stick neerzet.

Voor de grap heb ik eens in mijn rommeldoosje gekeken en voila een 512 MB stick gevonden van Dane.
Deze schrijft met 4,7 MB/s en leest met 11 MB/s.
Stokoud ding, maar veel heb ik er vast niet voor betaald (ben een fan van goedkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Thanks ;-).

Ik onderschatte denk ik voornamelijk de invloed van grootte t.o.v. prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Reepje: dat klopt, maar ook dat is een enkelkanaalscontroller met simpelweg ouder NAND flashgeheugen. Als je dat vertaalt naar nieuwer NAND geheugen heb je nog steeds een enkelkanaalscontroller maar dan een enkel 32Gbit chipje wat een 4GB stick maakt. Kortom, de flashchip is qua capaciteit gegroeid, maar qua snelheid nauwelijks omdat het niveau van parallellisatie niet is toegenomen.

Groter = sneller geldt alleen als het niveau van parallellisatie toeneemt. Dit betekent dus met dezelfde generatie vergelijken, met dezelfde controller vergelijken en met hetzelfde type flashchip vergelijken. Dan kan de capaciteit alleen groeien door meer flash chips (of meer planes, of meer dies). Dat vertaalt zich uiteindelijk in hogere (sequentiële) prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-07 05:40
http://azerty.nl/36-1111-...-datatraveler-r3-0-u.html
Hier is een snelle, kijk vooral of de snelheid in de parktijk echt is.
En deze is dus heerlijk snel.
read 186 tot 202
write 13 tot 25
Getest in linux zonder file systeem.
read snelheid met file systeem 180
Kwaliteit en snelheid heeft niks met elkaar te maken.
Indien je snelheid wilt dan kom je gewoon aan het betalen.

Je kan dus ook langzame grote stick kopen, dus dat de snelheid omhoog gaat is niet altijd.
Maar als je 16GB op langzame snelheid moet kopieren dat ga je merken, duurt zeer lang.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 10-06-2013 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

13 tot 25MB/s heerlijk snel? Valt best mee. Dan is de Sandisk Extreme een beter voorbeeld. :)

pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart

180MB/s sequential read
115MB/s sequential write

Dat zijn uitstekende snelheden voor een USB3 stick van 32GB. Maar daar betaal je dan ook voor.
Pagina: 1