Windows 8 herinstalleren zonder recovery partitie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn vriendin heeft afgelopen week een Samsung ultrabook gekocht (zonder DVD speler), maar zit nu met Windows 8 opgescheept. We wilden proberen om Windows 7 erop te zetten, want dat vind je prettiger werken. Voordat we dat gaan doen leek het mij een goed idee om 100% zeker te weten dat het mogelijk is om Windows 8 opnieuw te installeren (je weet maar nooit).

Er zit geen recovery disk bij de laptop (en ook geen optische drive ...) maar wel een recovery partitie op de SSD. Ik heb nu een aantal vragen waar jullie wellicht antwoord op hebben, ik heb zelf geen noemenswaardige ervaring met windows:
  • Kun je Windows 7 installeren en die recovery partitie in takt laten voor later gebruik?
  • Hoe recovery je windows 8 als je die partitie niet meer hebt (stel je zet er een andere SSD in)?
  • En in het algemeen, hoe gaan wij dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maak gewoon een systeem image backup met Windows' eigen backup software. Die plaats je op een USB-schijf. Vervolgens maak je voor een restore een Windows bootable USB-stick en recover je de backup vanaf de schijf.

De recovery-partitie is trouwens goed in orde te laten bij het herinstalleren van Win7. Ik weet alleen niet hoe de restore daarvan plaatsvindt.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 09-06-2013 17:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Blubber schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:29:

• Kun je Windows 7 installeren en die recovery partitie in takt laten voor later gebruik?
Ja
• Hoe recovery je windows 8 als je die partitie niet meer hebt (stel je zet er een andere SSD in)?
Niet.
• En in het algemeen, hoe gaan wij dit doen?
Ik zou lekker Windows 8 laten staan en een tool als Start8 of Classic Startmenu installeren. Dan is er geen merkbaar verschil meer voor je vriendin.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wel als je gewoon een backup hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 09-06-2013 17:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Room42 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:39:
[...]
Wel als je gewoon een backup hebt ;)
Ja maar als je de partitie niet meer hebt impliceert dat dat je ook geen backup meer hebt ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ramon schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:40:
[...]

Ja maar als je de partitie niet meer hebt impliceert dat dat je ook geen backup meer hebt ;)
Ben ik niet met je eens, want die recovery partitie is alles behalve een backup. Staat dus los van elkaar. Maar ik wil hier geen discussiepunt van maken, hoor (dan wordt dit namelijk een beetje een loze thread) :) Je hebt wel gelijk dat de backup wel eerst gemaakt moet worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 09-06-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

Ik zou gewoon met Clonezilla of een ander schijfprogramma die recovery-partitie en de windows-partitie 1-op-1 backuppen op een extern medium, dan kan je altijd terug. Dan daarna voor Windows 8 gewoon alles helemaal leeggooien op de laptop. Werkt Windows 8 toch niet goed dan zet je gewoon de partities terug.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Ga naar het configuratiescherm.
Zet daar rechtsboven in je zoekbalkje "herstelstation".
Dan hou je nog 1 optie over.
Als je die aanklikt kun je als het goed is een vinkje zetten bij:
"Kopieer de herstelpartitie vanaf de pc naar het herstelstation"
Ben je wel een lege usb stick nodig of stapel dvd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
brambo123 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 18:11:
Ga naar het configuratiescherm.
Zet daar rechtsboven in je zoekbalkje "herstelstation".
Dan hou je nog 1 optie over.
Als je die aanklikt kun je als het goed is een vinkje zetten bij:
"Kopieer de herstelpartitie vanaf de pc naar het herstelstation"
Ben je wel een lege usb stick nodig of stapel dvd's
Uiteindelijk dit gedaan, daarna de image van de USB stick de dd'ed en op de server gezet, nu hopen dat hij goed werkt :) (Hij boot in ieder geval wel goed.)

Bedankt voor alle tips!
Pagina: 1