Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
Hey,

Ik ben nu al dagen en dagen aan het klooien met mijn FreeNAS setup, en ik moet nu toch maar eens hier aankloppen, want ik kom er echt niet uit.

Ik heb een FreeNAS server met daarin een pool met drie datasets: home, dump en media. Het idee is dat ieder lid van mijn gezin z'n eigen account heeft op de server en aan de hand van de folder permissions van die datasets ergens wel of niet bij kan. In de map home zit bijvoorbeeld een map 'kees' waar alleen kees bij mag komen.

Dit is het idee. Het punt is dat dit voor geen meter werkt. Op dit moment heb ik CIFS ingesteld met anonymous toegang, waardoor iedereen overal bij kan (behalve home omdat de folder permission zeggen dat alleen de owner er bij kan). Maar ik wil het eigenlijk werkend hebben in NFS, of als het écht niet anders kan in CIFS, maar ook dat is horror. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd ondertussen, en alle documentatie doorgespit, maar het wil niet lukken. Ik heb op de server een useraccount met zn homemap in de desbetreffende map in de HOME in de pool. Maar zowel via NFS/CIFS, Windows/Ubuntu krijg ik geen permissie om bij de home map te komen Via CIFS anonymous access kom ik wel bij de andere MEDIA en DUMP mappen en kan ik die bewerken, maar dit is een omweg. Feit is dat zowel Windows als Ubuntu anoniem inlogt, wat ik ook probeer. En bij NFS kan ik dan zelfs niet bij de MEDIA en DUMP folders.

Mijn vraag is dus: wie weet in hemelsnaam hoe je zoiets aan moet pakken? Google heeft me in dit geval helemaal in de steek gelaten: ik zie alleen maar mensen die geen permissions gebruiken of bij wie het gewoon simpel werkt...

Alvast bedankt, iedere input of idee is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Tenzij je nfs4 gebruikt heeft nfs geen authenticatie, dus zul je altijd 'anoniem inloggen'. Je kan op de server de verificatie doen adhv het IP; als dat statisch is dan kun je daar aparte exports voor aanmaken maar anders ben je aan cifs overgeleverd.

Meer over nfs4 met kerberos (ik heb geen flauw idee of FreeNas dit ondersteunt)

Om de cifs problemen op te lossen zou je hier eens mee kunnen beginnen; zonder verdere info is dit anders lastig debuggen voor ons

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate