Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zelfbouw PC blijft na enkele seconden rebooten

Pagina: 1
Acties:

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een zelfbouw PC in elkaar gezet met de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Fractal Design ARC MINI€ 63,90€ 63,90
1Kingston KVR1333D3N9H/8G€ 57,21€ 57,21
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,55€ 93,55

Nu wil de PC na opstarten niet fatsoenlijk booten. De twee casefans en de CPU fan gaan draaien, maar op de video out is geen beeld voorhanden. Na ongeveer tien seconden sluit de PC zich af en start hij weer opnieuw, om het proces zonder einde te herhalen.

Om te troubleshooten heb ik vervolgens alle aansluitingen behalve de strikt noodzakelijke weggehaald. Degene die over blijven:
  • 24 pins naar mobo
  • 4 pins voor CPU naar mobo
  • CPU fan naar mobo
Het resultaat: barebone aansluiten verhielp het probleem niet

Vervolgens heb ik de power, reset en LED van de kast niet aangesloten maar de power pins met een schroevendraaier ertussen gesloten om de boel op te starten.

Het resultaat: hielp niet, dus geen sprake van kortsluiting in de pwr of reset aansluitingen

Bovendien heb ik het moederbord nog buiten de kast op het antistatische matje uit de verpakking neergelegd om kortstuiting in de kast uit te sluiten.

Resultaat: ook dit hielp niet, dus geen kortsluiting in de computerkast (of het mobo is al gesloopt door kortsluiting, maar na controle bleken alle afstandshouders correct geplaatst)

Deze maatregelen hielpen niet, dus heb ik daarna de CPU koeler nogmaals gemonteerd en de CMOS jumper op reset gezet om de BIOS te resetten.

Resultaat: Nog steeds niks, dus de CPU is vermoedelijk ook correct gemonteerd geweest

Omdat ik een redelijk identieke PC heb staan, heb ik hierna wat onderdelen gewisseld. Wat ik heb gewisseld is:
  • Geheugen: 1 reepje Kingston 4G gewisseld
  • Voeding: Seasonic 430W geprobeerd ipv Be Quiet! 300W
Na dit alles boot de PC nog steeds niet.

Symptoom: Als ik de 4-pins voor de CPU niet aansluit blijven de fans gewoon doordraaien en herstart de PC zichzelf niet. Wat je daaruit kunt concluderen is dat het fout gaat op het moment dat de CPU stroom krijgt (?).

Omdat ik geen koelpasta meer heb kan ik op dit moment het mobo niet omwisselen maar ik ben van plan dit morgen te doen. Wat ik van jullie zou willen weten: heb ik een redelijke procedure gevolgd om hardware fouten uit te sluiten en is er nog iets wat ik kan proberen om er achter te komen wat dit probleem veroorzaakt? Alvast bedankt :D

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 20:50
Struikrover schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:42:
Deze maatregelen hielpen niet, dus heb ik daarna de CPU koeler nogmaals gemonteerd en de CMOS jumper op reset gezet om de BIOS te resetten.

Resultaat: Nog steeds niks, dus de CPU is vermoedelijk ook correct gemonteerd geweest
Die logica snap ik even niet. Het zou namelijk best kunnen dat er een pinnetje is verbogen of iets dergelijken. Heb je dit al gecontroleerd? (dus de cpu verwijderen)

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Dat heb ik zojuist gecontroleerd. Ik kon het bijna niet zien, maar na heel goed kijken zag ik dat er één van de rechter zij pinnetjes helemaal de andere kant op gebogen was. Ik geloof nooit dat ik dit zelf heb gedaan, ik heb de CPU heel bewust gemonteerd zonder teveel druk op één punt uit te oefenen.

Kan misschien dat dit een teruggestuurd exemplaar van iemand anders is, maar goed, morgen maar even contact opnemen met de leverancier dus. Ik heb ondertussen de pinnetjes weer allemaal goed staan, maar nog steeds geen beeld, dus heb geen vertrouwen meer in dit mobo...

EDIT: update'tje: na een paar keer gewoon opstarten is ie weer in het patroon vervallen...

[ Voor 7% gewijzigd door Struikrover op 09-06-2013 15:46 ]