NFC en Smartphones. Mogelijkheden, veiligheid, privacy.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
NFC is aan een waarschijnlijk niet tegen te houden opmars bezig. De nieuwere smartphones ondersteunen het al en in de toekomst zal het waarschijnlijk gemeengoed worden. Daar zullen ongetwijfeld vele nuttige toepassingen voor zijn maar natuurlijk staan er ook prompt drommen onscrupuleuze mensen te trappelen om hier maximaal misbruik van te maken en die zich zullen proberen te bevoordelen/verrijken ten koste van potentieel heel veel mensen. De banken hebben per slot al aangekondigd hiermee te willen gaan werken. Wat daar uiteindelijk de gevolgen van zijn zal nog moeten blijken.

Met oudere technologie hadden we skimmers en de OV-chipkaart met NFC bleek ook niet zo heel erg veilig en zeker niet probleemloos en alleen maar voordelen biedend. Veiligheid en privacy zijn in relatie tot die OV-chipkaart al uitgebreid aan bod gekomen. Hoe veel meer zal dat in de toekomst gaan spelen? Bijkomende complicatie is dat die smartphones ook meteen nog eens met het internet verbonden (kunnen) zijn en dat biedt meteen zéér veel verdergaande mogelijkheden dan een simpel OV-chipkaartje. Wat zal dit ons gaan brengen?

Nu ik sinds twee dagen ook zo'n helse machine heb ;) dacht ik, komaan... laten we eens even kijken of dat werkt. Even een appje geïnstalleerd: Google Play: NFC TagInfo (heeft een extra add-on voor paspoorten Google Play: PassportImageDecoder ) en mijn OV-Chipkaart tegen mijn toestel gehouden... en ja hoor... het werkt. Tag word herkend en deels uitgelezen (de data is natuurlijk beveiligd opgeslagen en kun je niet zonder hacks uitlezen... of anders). Dit lijkt ook wel een grappig appje die ik wellicht ook nog wel ga proberen als ik wat NFC tags opgesnord heb. Google Play: NFC ReTAG FREE

Wikipedia: List of NFC-enabled mobile devices (incompleet natuurlijk).

Ik zag dat er nog geen algemeen topic was over het gebruik van NFC met smartphones en vond dat zo'n topic hier bij GoT eigenlijk niet mocht ontbreken.

Hier is het nu dus. :) Tadaaa! :)F

Omdat er met de huidige subforumindeling geen logische plaats was voor dit topic elders heb ik het uiteindelijk maar in SG gepoot. Er zou misschien onder "Internet & Netwerken" in combinatie met een naamsverandering van "Netwerken" naar "Netwerken, bekabeld en WiFi" nog een apart verzamelsubforum "Overige draadloze communicatie (Bluetooth, NFC etc.)" bij kunnen komen.

Ik sta zelf dus helemaal aan het begin van het eventuele gebruik van deze combinatie van NFC en smartphone en ik zal niet de enige zijn gezien bijv. het feit dat Apple alle iPhones tot op heden blijkbaar nog niet van deze technologie heeft voorzien. Ik las dat het volgende model, de 5S het mogelijk wel, maar mogelijk ook niet zou kunnen hebben. We merken het wel.

Voorlopig zullen het hier dus vooral de gebruikers van andere mobiele OSsen zijn die dit topic zullen populeren.

Nou... barst maar los. :p Wat doe je er al mee? Wat vind je er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb gisteren 2 Chinese telefoons besteld (Faea F1 en F2) speciaal omdat er NFC aanwezig is. Ik wil thuis en in de auto in ieder geval wat stickers plakken voor de nodige acties. Later wil ik dit uitbreiden naar de home-automation zodat ik mijn verlichting o.a. Met NFC kan regelen.

Er zullen, wanneer er mee betaald gaat worden, vast nog meer toestellen gejat worden. Het is net als met de portemonnee in de tijd van ouderwets geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
En binnenkort kun je ook betalen met je telefoon alsof het je bankkaart is. Pilot start in Leiden: https://www.mobielbetaleninleiden.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inleiding
Dit rapport bevat een onderzoek naar mogelijkheden van Near Field Communicatie (NFC) in telefoons. Eerst aanpak, daarna bronnenanalyse, volgend wat NFC is, met 'technische mogelijkheden' waarna de 'praktische toepassingen' en een conclusie. Ten einde de vraag: “Hoe NFC in te zetten met telefoons?”!

Aanpak
Onderzoek is uitgevoerd met Google Journal, Gartner en Google zowel Engels als Nederlands om tot "betere" resultaten te komen: “NFC”, “Near Field Communication”, “Smartphone” of enige combinaties.

Bronnenanalyse
Near Field Communication
Instituut van Engineering en Science, non-profit en ter promotie van research (in technologie) (bestaat sinds April 2012). Betreffende whitepaper over wat NFC is, beperkingen, mogelijkheden en conclusies.

Op basis van whitepaper-kwaliteit verwacht ik dat peer-review is verricht. Relatief nieuw instituut, doch uitstekende inhoudelijke kwaliteit. Whitepaper vormde het rapport wegens focus op technische kansen.

Wat is en wat kun je met NFC?
Populair vanwege Android OS-nieuws. Bevat praktische NFC-mogelijkheden.

Near Field Communications
Inhoudelijk sterk met geschetste praktische NFC-kansen.

Wat is NFC
“Near Field Communication (NFC) is 'n specificatie voor contactloze communicatie tussen 2 apparaten. NFC is gebaseerd op de "onderliggende technologie" van RFID en ISO/IEC 18092-gestandaardiseerd. Gelimiteerd tot een afstand tussen 'de 2 apparaten' tot aan 10 centimeter. NFC is bedoeld transacties te vereenvoudigen en inhoud uit te wisselen.”
Bron (vertaald): Near Field Communication

Technische toepassingen
Laatstgelinkte verbeeld technische NFC-mogelijkheden:

Informatie
Informatie kan verstuurd worden naar NFC apparaten om gebruikers zo van informatie over diensten te voorzien. Links naar toestellen sturen om zo naar web-sites te gaan voor productinformatie of services.

Transacties
Ze kunnen vliegveld-tokens transporteren; boardingkaarten overbodig maken. Passagiers kunnen dan mobiel in-checken en bevestigen bij de vertrekterminals. Biometrische (passagiers-)informatie kan ook.

Foto’s tonen
Foto's in / uit digitale foto lijstjes transporteren. Door frame(s) met foto(s) aanraken via Bluetooth sturen.

Sleutels
NFC is terugwaards-compatibel met RFID en bruikbaar als RFID-sleutel en vervanging van kaarten en sleutels. Voertuig-sleutels worden ontwikkeld met instellingen erin gekoppelt aan navigatie, reservaties en (trein)tickets t.b.v. toegangverlening tot hotelkamer(s) of om ticketcontroles soepel te laten verlopen.

Applicaties
Applicaties voor smartphones ontpoppen en laten gebruikers eigen NFC-tags maken, zo'n gratis app heet "NXP Tag Writer". Met de app kunnen NFC-ingeschakelde apparaten contact gegevens, links en smsjes naar tags wegschrijven en delen (uitlezen) mogelijk afkomstig uit bedrijfskaartjes en/of posters.

Praktische toepassingen
Service industrie
In checken bij restaurants; zij het misschien te onpersoonlijk? Waar toch het onbelangrijk is: inchecken!
Bron: Near Field Communications

Adverteren
NFC vind toepassing in bedrijfskaartjes, brochures, posters (en andere NFC-ondersteunenden media).
Bron: Near Field Communications

Conclusie
Zoals in bovenstaande 2 hoofdstukken te lezen, komt groot scala mogelijkheden voor NFC-toepassing. Er is echter meer denkbaar zoals sociaal, services, transport, zorg en om te adverteren en combinaties.

Literatuurlijst
1. Near Field Communication
2. Wat is en wat kun je met NFC?
3. Near Field Communications

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 11:11 . Reden: Pakketjesverificaties en gamesites op LAN-party ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 16:56
Laten we eens beginnen met een goede vraag, waar alles mee begint, aangezien ik nu ook een NFC device heb (HTC One) en ik sws een tag wil voor in de auto i.v.m. starten van de auto applicatie.

Als ik die app zorgt deze dat ie:

- Bluetooth aan zet (zolang de applicatie actief is, als ik de Auto app sluit, sluit bluetooth ook)
- Verbind direct met mijn autoradio
- Een soort van tijdelijke home shell heb met helde interface voor in de auto met grote knoppen waar shortcuts op de koppelen zijn, en muziek te beheren is.

Dus het enige wat ik nog moet hebben is een tag die bij het scannen direct die app kan openen waarbij die app z'n eigen workflow uitvoerd.

Waar kan je de tags nationaal een beetje goedkoop krijgen zodat het nog een leuk speel dingetje is?

[ Voor 44% gewijzigd door xoniq op 22-07-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:34
probeer eens op ebay? daar kun je ze vrij goedkoop krijgen vanuit china en anders zijn er wel verschillende nederlandse site waar je ze ook kan kopen. Waaronder bijv deze http://www.123nfc.nl/

kosten ongeveer 90cent

Kan je aanbevelen om de Mifare chip te namen, deze hebben de grootste opslag capaciteit en meest gebruikt geloof ik op dit moment, ik gebruik deze ook met mijn S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik heb zelf nav een artikel op Nokia conversations bij Rapid NFC besteld. Is wel en de UK meen ik, was echter toch binnen een paar dagen binnen.

Ik heb gewoon een starterskit met daarin een hele zwik (verschillende) tags. 22 tags voor zo'n 14 pond.
2 x NTAG203 38mm White Stickers
2 x NTAG203 25mm White Stickers
4 x NTAG203 29mm Clear Stickers
2 x NTAG203 Midas Clear Stickers
4 x NTAG203 29mm Printed 'Tap Here' Stickers
2 x NTAG203 19x19mm Printed Micro NFC Logo Stickers
2 x NTAG203 42x27mm White On-Metal Stickers (for use on metal surfaces)
2 x NTAG203 42x27mm Tab 'Tap Here' On-Metal Stickers (for use on metal surfaces)
1 x Ultralight White Premium Silicone Wristband
1 x Ultralight Round Red Keyfob
Ze hebben ook erg uitgebreide informatie mbt NFC chips, en wat voor chip je zou moeten gebruiken voor welke toepassing.

[ Voor 8% gewijzigd door Rowdy.nl op 22-07-2013 11:53 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
IK heb er laatst een paar gekocht bij NFC-Nederland, dat was niet eens zoveel duurder dan ebay, en die waren supersnel (volgende dag had ik ze op de mat liggen)

Nu eens even aan het spelen met wat appjes op Android: Van NXP zelf: TagWriter en TagInfo, en (natuurlijk) NFC Task Launcher.
Heel jammer dat het (zonder root) niet mogelijk is om vanuit een app de GPS aan te zetten, dat maakt het zo goed als onmogelijk om iets zinnigs te doen met een tag in mijn auto :(

Voor nu is het een leuke gimmick, nog even wachten op meer nuttige apps. Gelukkig valt het accuverbruik van de NFC-reader redelijk mee.

Edit; @Rowdy
Die NTAG203's zijn wel OK, maar erg klein. Een beetje VCARD past dan al niet meer. Ik heb een setje van NFC-Nederland waar ook 4K tags bijzitten, en ook een paar mifare 1K's gekocht.

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-07-2013 12:07 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

WeeDzi schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:14:
probeer eens op ebay? daar kun je ze vrij goedkoop krijgen vanuit china en anders zijn er wel verschillende nederlandse site waar je ze ook kan kopen. Waaronder bijv deze http://www.123nfc.nl/

kosten ongeveer 90cent

Kan je aanbevelen om de Mifare chip te namen, deze hebben de grootste opslag capaciteit en meest gebruikt geloof ik op dit moment, ik gebruik deze ook met mijn S3
Volgens de site tegenwoordig zelfs 80ct incl BTW. Interessant!

Een opmerking mbt die Mifare chip; ja, da's een van de meest populaire tags. Nee, het is niet verstandig om deze klakkeloos te gebruiken. Alhoewel die prima werkt op oudere (nja, wat is oud) smartphones; op nieuwe toestellen werkt ie meestal niet (volledig) meer; onder andere de SGS4, Nexus 4 en 10 (om er maar een paar te noemen) zijn niet compatible. Deze hebben namelijk een Broadcom BCM20793 NFC controller.

De reden waarom dit niet werkt;
Mifare Classic tags make use of proprietary protocols developed by NXP; they are not NFC Forum compliant. As a result, phones with non-NXP NFC controllers are unable to communicate with the tags.

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
VWIW, de Mifare 1K werken wel op mijn HTC One :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

u_nix_we_all schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:52:
Heel jammer dat het (zonder root) niet mogelijk is om vanuit een app de GPS aan te zetten, dat maakt het zo goed als onmogelijk om iets zinnigs te doen met een tag in mijn auto :(
Er is alleen geen enkele reden om GPS uit te zetten. Als er geen app is die om je locatie vraagt zal GPS ook niet aangezet worden en geen stroom verbruiken. Waarom dan toch GPS uitzetten?
Gewoon aan laten staan en dan werkt het prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet bij het kopen van de tags inderdaad goed kijken of jouw telefoon die ondersteunt. Bij twijfel een mailtje sturen naar de betreffende webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

u_nix_we_all schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:09:
Klopt.. :)
All told, NXP shipped 125 million NFC chips in 2012, above earlier projections, and the chip maker said it had captured 50 additional design wins for NFC devices from the 200 it announced last October. Overall, the design wins include NFC chips for such recently introduced flagship phones as the HTC One and Sony Xperia Z, both supporting Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
u_nix_we_all schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:09:
Bedankt voor de info, ik ben namelijk ook een HTC One gebruiker die dus eens effectief met NFC chips bezig wil om gewoon wat dingen te doen. Waaronder dus 1 voor in de auto op het dashboard (of in de huidige gradle die ik in de auto heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier een artikel over NFC voor contactless payment:
http://www.theregister.co...20/marks_and_spencer_nfc/
kleine quote:
Indeed, “Paula from London” claimed to have paid twice for the same goods, once using her PIN and once again using a contactless card which was 40cm away in her bag.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
CRXDelSol schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:05:
[...]

Bedankt voor de info, ik ben namelijk ook een HTC One gebruiker die dus eens effectief met NFC chips bezig wil om gewoon wat dingen te doen. Waaronder dus 1 voor in de auto op het dashboard (of in de huidige gradle die ik in de auto heb)
Ik heb ook even overwogen er 1 in mijn autocradle te plakken, maar besloten om dat niet te doen. Ik ben bang dat dat NFC-spoeltje in mijn telefoon dan steeds actief zal blijven om de tag van power te voorzien, terwijl 1 x scannen genoeg is. Geen idee of het kwaad kan verder, maar ik doe het maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Scannen doe je toch door een druk op de knop toch? Ik ben benieuwd of het mogelijk is om een NFC scan te doen door als de telefoon uit staat op volume+ te drukken ofzo, zodat de tag een actie kan hebben van telefoon aan + auto applicatie starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
CRXDelSol schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:50:
Scannen doe je toch door een druk op de knop toch? Ik ben benieuwd of het mogelijk is om een NFC scan te doen door als de telefoon uit staat op volume+ te drukken ofzo, zodat de tag een actie kan hebben van telefoon aan + auto applicatie starten.
Nee. Scannen gebeurt direct (aangenomen dat NFC aan staat) als er een tag voor de sensor (thv de cameralens) houdt. Android herkent volgens mij de "NDEF" velden meteen en opent dan een actie.
Zo kan ik een VCARD erin zetten, en bij scannen vraagt Android bij mij meteen in welke google-account ik het contact wil toevoegen (heb meerdere google-accounts). Zo kun je er ook een app in zetten die geopend moet worden.
Om meerdere taken door 1 tag te laten doen gebruik ik NFC Task Launcher. Die gebruikt eigen indeling waardoor er meerdere taken in 1 NDEF-veld kunnen staan, geloof ik. *

Als de telefoon gelockt is werkt het niet. Misschien is dat qua veiligheid maar beter ook, anders kon iedereen op een gelockte telefoon met een tagje rottigheid uithalen >:)

* Dit is wat ik er van denk te snappen uit de NXP-appjes die ik gebruik, maar wellicht is er nog veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 21:44

Sick Nick

Drop the top!

Juup schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:25:
Hier een artikel over NFC voor contactless payment:
http://www.theregister.co...20/marks_and_spencer_nfc/
kleine quote:

[...]
40cm?? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, in ieder geval totaal niet mogelijk met NFC in telefoons. Bereik is 5cm in de meest optimale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Sick Nick schreef op maandag 22 juli 2013 @ 19:14:
[...]

40cm?? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, in ieder geval totaal niet mogelijk met NFC in telefoons. Bereik is 5cm in de meest optimale situatie.
Dat is ook zo'n beetje wat The Register ervan vindt, dus.

Handig linkje met wat info over tags en hoe het werkt enzo:
http://www.nfc-nederland.nl/over_nfc.php

(Ik heb overigens geen connecties met nfc-nederland hoor, maar vond dit wel een goeie soort van startersguide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik zou hier ook wel het een en ander mee willen proberen, vooral een sleutelhanger met een vCard lijkt me wel handig. Echter al die echte sleutelhangers hebben een Mifare 1k voor zover ik kan zien en die slikt mijn Nexus 4 dus niet.

Daarnaast staat bij die 1k in de vergelijkingstabel op http://rapidnfc.com/which_nfc_chip dat deze voor vCards is (Recommended for specific high capacity usage and vCards only).

Zijn die andere te klein qua capaciteit voor vCards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Zo'n sleutelhanger-vCard is juist leuk om andere mensen te laten scannen. Dus dan heb je met een mifare chip sowieso kans dat anderen hem niet kunnen lezen.
Ik heb een vCard op een NTAG203 staan, maar dat is dan alleen naam en email-adres, meer past niet.

Met 4k zou je er ook een avatar of logo bij moeten kunnen, ik ga nog eens nazoeken hoe ik dat bij elkaar kan prutsen. En dan misschien zo'n 4k desfire sticker uit mijn setje op een sleutelhanger plakken ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28
u_nix_we_all schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:35:
Zo'n sleutelhanger-vCard is juist leuk om andere mensen te laten scannen. Dus dan heb je met een mifare chip sowieso kans dat anderen hem niet kunnen lezen.
Ik heb een vCard op een MTAG203 staan, maar dat is dan alleen naam en email-adres, meer past niet.
Eigenlijk alleen die mifare 1k is geschikt voor vcards dus.. Die kan ik zelf ook dus niet lezen dus zal hem nooit aanschaffen.

Is die 4k niet alleen een grotere variant van de 1k dan en dus ook mifare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:39:
[...]

Eigenlijk alleen die mifare 1k is geschikt voor vcards dus.. Die kan ik zelf ook dus niet lezen dus zal hem nooit aanschaffen.

Is die 4k niet alleen een grotere variant van de 1k dan en dus ook mifare?
Nee, niet helemaal. Het zijn beide mifare chips, maar de 1k is de mifare classic, en de 4k is de mifare desfire. Ik dacht dat die laatste wel werkte op een nexus 4 / 10 , maar weet niet zeker.

Ik zit nog even met die de NFC writer app can NXP te spelen, waarmee ik die vCards schrijven kan.
Als ik naam + email + telefoonnummer erin wil hebben kost dat al 199 bytes
Wel mooi is een slider om je foto te resizen zodat het op bv binnen 4k past, als je die er ook bij wilt hebben. Ik ga eens een 4k tagje beschrijven :)

Edit: Oh LOL, ik zie dat je ook direct vanaf je telefoon met NFC een vcard kunt sturen. Ook grappig.

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-07-2013 22:36 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Toch opvallend dat de nieuwe iPhones 5s en 5c nog steeds geen NFC ondersteunen. Apple gaat zo wel achter lopen met hun technologie. Voor mij was het al iets om rekening mee te houden bij de aanschafkeuze. In mijn budget Android foon zit het al maar in een ruim 4x zo dure (met €20 cashback 5x zo dure) iPhone niet. Niet indrukwekkend van Apple. Voorlopig dus nog geen iGebruikers in dit topic.

Verwijderd

Oh, ik heb dan wel NFC, maar veel meer als een gimmick is het nog steeds niet. Echt praktische dingen zijn er gewoon nog niet.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14

weebl

YARR!

Het valt me vooral op dat zaken als bijvoorbeeld het kunnen uitlezen van de OV-chipkaart nog niet kunnen. Ik had toch gehoopt dat hierop wel ingesprongen zou worden.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:55:
Toch opvallend dat de nieuwe iPhones 5s en 5c nog steeds geen NFC ondersteunen. Apple gaat zo wel achter lopen met hun technologie. Voor mij was het al iets om rekening mee te houden bij de aanschafkeuze. In mijn budget Android foon zit het al maar in een ruim 4x zo dure (met €20 cashback 5x zo dure) iPhone niet. Niet indrukwekkend van Apple. Voorlopig dus nog geen iGebruikers in dit topic.
ibeacons?

http://www.google.nl/url?...VKw&bvm=bv.51773540,d.d2k

http://www.google.nl/url?...Rng&bvm=bv.51773540,d.d2k

http://www.google.nl/url?...9lQ&bvm=bv.51773540,d.d2k

• u_nix_we_all
  • Niet online
weebl schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:46:
Het valt me vooral op dat zaken als bijvoorbeeld het kunnen uitlezen van de OV-chipkaart nog niet kunnen. Ik had toch gehoopt dat hierop wel ingesprongen zou worden.
Dit heeft niets met NFC-technologie an sich te maken, maar met manier waarop de OV-chipknip werkt.
Ik kan de niet-beveiligde velden van mijn OV-chipkaart prima lezen. (Het is een 4k Mifare Classic). Het is alleen jammer dat ze de saldoinformatie niet leesbaar gemaakt hebben, hiervoor heb je een sleutel nodig.

Edit:
iBeacons ? WTF.
Waarom is Apple niet eerder duidelijk geweest in hun plannen mbt tot contactloos betalen, en het feit dat ze nooit van plan waren met NFC mee te doen, sterker nog, met een concurrerend systeem bezig waren. Ik was al geen fan, maar dit soort geheimzinnig gedoe over standaarden die ons allemaal aangaan is gewoon ranzig. Geef een consument de keuze of die via NFC (met de N van near) of met BT (al dan niet low power, bereik is tientallen meters) wil betalen en kijk wat er gebeurt. En innovatief zijn ze ook al lang niet meer (zie de commentaren op de nieuw aangekondigde modellen), dus ik hoop dat hier de teloorgang van Apple (weer) begint. IJdele hoop, vrees ik. Zolang de iPhone nog als status-symbool gezien wordt door de minder-goed-geinformeerde massa, blijven mensen wel 600 euro neertellen voor een iPhone met specs van een low-end android telefoon.

/gaathetweereenbeetje , even bijkomen, einde rant, ik moest het even kwijt :P

[ Voor 45% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-09-2013 16:36 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:13:
Oh, ik heb dan wel NFC, maar veel meer als een gimmick is het nog steeds niet. Echt praktische dingen zijn er gewoon nog niet.
Kip/ei principe. Één van de twee moet er het het eerst zijn. Of de 'user-base' die er gebruik van kan maken zodat het interessant wordt om functionaliteit via NFC aan te bieden of de functionaliteit die het voor de gebruikers aantrekkelijk maakt om een device met NFC te willen hebben. In dit geval loopt de client kant misschien een klein beetje voor.
Ja leuk geprobeerd... maar ik heb ernstige twijfels bij de positie van Apple om hier 'even' een nieuwe standaard te gaan zetten. Android is momenteel de dominante speler op het smartphone veld en heeft ook maar iemand gehoord van een partij die diensten via iBeacons wil gaan aanbieden?

Zelfs als het een superieure standaard zou zijn wil dat nog niet zeggen dat het het ook gaat winnen als dominante technologie.

• u_nix_we_all
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:10:
[...]
Android is momenteel de dominante speler op het smartphone veld en heeft ook maar iemand gehoord van een partij die diensten via iBeacons wil gaan aanbieden?
Als je die eerste link van HyperTrophy volgt zie je dat paypall er al iets mee doet. Apple + PayPall, dat zijn toch geen kleine jongens....

Verwijderd

Google's Wallet werkt ook met NFC, ook geen kleine jongen..

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:22:
[...]

Als je die eerste link van HyperTrophy volgt zie je dat paypall er al iets mee doet. Apple + PayPall, dat zijn toch geen kleine jongens....
Maar is de marktpositie van Apple groot genoeg om iBeacon levensvatbaar te maken.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vroeger was er ook een tegenhanger van bluray.

Tijd zal het uitwijzen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Hier een aardig artikel over de plannen van Apple.
Ik zie de mogelijkheden er wel van, en dat gaat een stuk verder dan wat er met NFC mogelijk is.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:55
u_nix_we_all schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:08:
Hier een aardig artikel over de plannen van Apple.
Ik zie de mogelijkheden er wel van, en dat gaat een stuk verder dan wat er met NFC mogelijk is.
Jamaar NFC, en… geen Apple en .. nee. :'(

Hier een filmpje van paypall er over.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=g8h_i8qv1FY]

[ Voor 21% gewijzigd door ZpAz op 12-09-2013 12:40 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Wildfire

Joy to the world!

Door dit topic zojuist eens NFC TagInfo geïnstalleerd op m'n Samsung Galaxy S4. Vreemd dat mijn (anonieme) OV-chipkaart niet werd uitgelezen, tenminste er werd wel een tag gezien maar die werd niet ondersteund volgens de melding. M'n ID-kaart werd prima gelezen.

Meteen maar wat meer passen geprobeerd. Rabobank pas was clean, geen tag. Maar de personeelspas van m'n werkgever blijkt er wel eentje te bevatten, alhoewel die door NFC TagInfo verder niet werd ondersteund.

[ Voor 33% gewijzigd door Wildfire op 12-09-2013 16:39 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• u_nix_we_all
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:38:
Door dit topic zojuist eens NFC TagInfo geïnstalleerd op m'n Samsung Galaxy S4. Vreemd dat mijn (anonieme) OV-chipkaart niet werd uitgelezen, tenminste er werd wel een tag gezien maar die werd niet ondersteund volgens de melding. M'n ID-kaart werd prima gelezen.

Meteen maar wat meer passen geprobeerd. Rabobank pas was clean, geen tag. Maar de personeelspas van m'n werkgever blijkt er wel eentje te bevatten, alhoewel die door NFC TagInfo verder niet werd ondersteund.
Ik geloof dat de S4 de tags van het type "Mifare Classic" niet kunnen lezen, dat zou verklaren waarom een OV-chipkaart niet herkend wordt. Verder is voor veel toepassingen de data niet leesbaar zonder sleutel, maar dan zou TagInfo je wel het type chip etc. moeten kunnen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De Rabobank heeft aangegeven binnenkort met een Android-betaalapp te komen die nfc-betalingen met een mobieltje mogelijk maakt. Aanvankelijk zullen slechts twee Samsung-mobieltjes ondersteund worden door de zogeheten Rabo Wallet.

De Rabo Wallet zal volgens de Rabobank draaien op twee goedgekeurde smartphones: de Samsung Galaxy S4 en Samsung Galaxy Note 3. Deze toestellen zijn volgens de Raboban veilig genoeg om nfc-betalingen uit te kunnen voeren. De bank wil in de toekomst andere telefoons gaan toevoegen, maar nog onbekend is welke zullen volgen.

Met een geschikte smartphone kunnen via nfc contactloze betalingen tot 25 euro uitgevoerd worden zonder dat er een pincode nodig is. Daarvoor wordt er gebruikgemaakt van nfc-terminals die in sommige winkels bij de kassa zijn geplaatst. Naast een geschikte smartphone moet de Rabo-klant minimaal 18 jaar zijn en beschikken over een betaalpakket of studentenpakket. De klant kan in de app ook zijn actuele saldo bekijken, terwijl er op basis van de locatie van de klant ook gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan kunnen worden.

Wanneer de Rabo Wallet-app precies beschikbaar komt, is nog niet duidelijk. Wel laat de bank weten dat dit binnenkort moet gaan gebeuren en dat in de eerste fase honderdduizend klanten toegang krijgen tot de applicatie. In toekomstige versies moeten ook het opslaan van kassabonnen en betalingen met creditcards mogelijk worden. Andere mogelijke toepassingsgebieden zijn betaald parkeren, het maken van reizen met het openbaar vervoer en het beheren van spaarsystemen.
Dat wordt een feest voor hackers :P

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
Gezien de context lijkt mij dit meer iets voor BV, hoewel een hoop andere techfora ook raakvlakken hebben. Move vanuit SG.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1