Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor mijn bachelorscriptie onderzoek ik het reisgedrag/de mobiliteit (met name het autogebruik) van ZZP'ers. Het afgelopen decennium/jaren is het aantal ZZP'ers enorm gegroeid. Met name het aantal 'nieuwe' ZZP'ers is erg hard gegroeid. Nieuwe ZZP'ers zijn ZZP'ers die geen goederen aanbieden, maar juist hun eigen arbeid verkopen, met andere woorden diensten die afhankelijkheid zijn van de capaciteiten van de ZZP'er (denk aan bijv. een programmeur, designer, IT manager, adviseur).

In mijn scriptie kijk ik met name wat het effect is van deze nieuwe ZZP’ers is op de mobiliteit en dan met name het autogebruik. Helaas is er weinig bekend of de mobiliteit van ZZP'ers.
Daarom zou ik de ZZP'ers op Tweakers willen vragen om mijn survey in te vullen. Dit kost ongeveer 5 tot 10 minuten en helpt mij ontzettend. De enquête is te vinden via de volgende link:
https://uvafeb.qualtrics.com/SE/?SID=SV_73AUW5rrWo6deER

Ook als je weinig reist en/of geen auto hebt is je deelname voor mij van groot belang!

Daarnaast ben ik ook benieuwd waardoor de keuze van het vervoersmiddel voor de Tweakende ZZP'er wordt bepaald/beïnvloedt. Kiest de tweakende ZZP'er juist voor de auto of juist het OV en waar laat jij dit vanaf hangen? Is dat de bereikbaarheid, prijs, flexibiliteit? Of kies je er juist voor om zoveel mogelijk thuis te werken?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ik hoop dat jullie ook mijn enquete in willen vullen. _/-\o_
Voor het aanmaken van dit topic heb ik al toestemming gevraagd en gekregen van Rukapul!

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

Groeten,
Adi/leo23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
ZZP-ers zitten in grote aantallen in de:

1. thuiszorg (eigenlijk is dat schijnzelfstandigheid: het gaat vaak om "makkelijk vervangbare" arbeidskrachten, mensen die uit zichzelf liever zouden kiezen voor een dienstverband maar het niet krijgen aangeboden, mensen die ondernemersrisico lopen zonder evenredig meer betaald te krijgen)
2. IT en zakelijke dienstverlening (de groep waarop je in de post doelt; meestal zijn deze mensen uit vrije keuze zelfstandig geworden, vanuit het inzicht dat ons sociale systeem zijn geld niet waard is, of een detacheerder / consultancybedrijf weinig meerwaarde toevoegt)
3. bouw. In deze groep tref je mensen aan die ZZP-er moeten zijn om wettelijke redenen (immigratiewetgeving t.o.v. vrij verkeer van goederen en diensten in de EU); keuzezelfstandigen (mensen die graag zelfstandig zijn en een eigen zaak willen opbouwen); en de laatste jaren ook schijnzelfstandigen (werkloos geworden door de crisis in de bouw).

Eigenlijk zijn de meeste ZZP-ers dienstverlenend, zowel de oude als de nieuwe. Als er ergens een product wordt gemaakt dan is de ZZP-er vaak een onderaannemer van het producerende bedrijf, die zijn werkzaamheden (diensten) factureert.

Tot zover een stukje achtergrond over de ZZP-ers in ons land.

Wat betreft mobiliteit: veruit de meeste ZZP-ers in de IT hebben eerst een aantal jaren als werknemer gewerkt. Je zou je kunnen afvragen of het moment dat je van werknemer tot ondernemer wordt, ineens een omslag in je mobiliteitsvoorkeur betekent. Iemand die als werknemer het liefst met de trein ging, zou die voorkeur als ZZP-er vermoedelijk ook hebben. Idem voor de auto.

Voor een ZZP-er zijn er een aantal opties die qua netto kosten het overwegen waard zijn:

1. prive vervoer (meestal auto), zakelijke kilometers ten laste van de onderneming
2. leasen of zakelijk aanschaffen van een auto met gunstige bijtelling
3. zakelijk een youngtimer >= 15 jaar oud
4. openbaar vervoer tegen reiskostenaftrek (prive) of ten laste van de ondernemingswinst (zakelijk)

Als ik een ongefundeerde gok moet wagen naar de populariteit van deze keuzes, dan gok ik: (1, 2, 4, 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:27:
ZZP-ers zitten in grote aantallen in de:

1. thuiszorg (eigenlijk is dat schijnzelfstandigheid: het gaat vaak om "makkelijk vervangbare" arbeidskrachten, mensen die uit zichzelf liever zouden kiezen voor een dienstverband maar het niet krijgen aangeboden, mensen die ondernemersrisico lopen zonder evenredig meer betaald te krijgen)
2. IT en zakelijke dienstverlening (de groep waarop je in de post doelt; meestal zijn deze mensen uit vrije keuze zelfstandig geworden, vanuit het inzicht dat ons sociale systeem zijn geld niet waard is, of een detacheerder / consultancybedrijf weinig meerwaarde toevoegt)
3. bouw. In deze groep tref je mensen aan die ZZP-er moeten zijn om wettelijke redenen (immigratiewetgeving t.o.v. vrij verkeer van goederen en diensten in de EU); keuzezelfstandigen (mensen die graag zelfstandig zijn en een eigen zaak willen opbouwen); en de laatste jaren ook schijnzelfstandigen (werkloos geworden door de crisis in de bouw).
Dit klopt, alhoewel er ook nog een aantal sectoren zijn met (heel) veel ZZP'ers. De zzp'ers waar ik naar zoek zijn de zzp'ers die vrijwillig zzp'er zijn geworden. Ik gebruik een aantal criteria om vast te stellen wie er wel en wie niet voldoet aan de criteria van (nieuwe) ZZP'er.
Ik hou ook rekening met de beweegredenen om ZZP'er te worden.

De hardste stijgers in het afgelopen decenium (2000-2009) waren (uitgaande van de EIM cijfers en criteria)
(ik noem hier slechts enkele omdat het lijstje anders te lang wordt, maar heb een lijstje met wat (eigen) berekeningen)
- interim management/organisatie advies
- HRM/loopbaanadvies begeleiding
- bouw (zowel bouwnijverheid als bouwinstallatie)
- ICT
- zorg

N.B. in mijn enquete zoek ik naar overigens ook naar andere ZZP'er in andere sectoren.

De enige daler was overigens landbouw.
Eigenlijk zijn de meeste ZZP-ers dienstverlenend, zowel de oude als de nieuwe. Als er ergens een product wordt gemaakt dan is de ZZP-er vaak een onderaannemer van het producerende bedrijf, die zijn werkzaamheden (diensten) factureert.
Het klopt inderdaad dat het overgrote van de ZZP'ers in de dienstverlende hoek zit. Dat komt uit alle statistieken ook heel erg naar voren (alhoewel de definites vaak nogal kunnen verschillen).
Wat betreft mobiliteit: veruit de meeste ZZP-ers in de IT hebben eerst een aantal jaren als werknemer gewerkt. Je zou je kunnen afvragen of het moment dat je van werknemer tot ondernemer wordt, ineens een omslag in je mobiliteitsvoorkeur betekent. Iemand die als werknemer het liefst met de trein ging, zou die voorkeur als ZZP-er vermoedelijk ook hebben. Idem voor de auto.

Voor een ZZP-er zijn er een aantal opties die qua netto kosten het overwegen waard zijn:

1. prive vervoer (meestal auto), zakelijke kilometers ten laste van de onderneming
2. leasen of zakelijk aanschaffen van een auto met gunstige bijtelling
3. zakelijk een youngtimer >= 15 jaar oud
4. openbaar vervoer tegen reiskostenaftrek (prive) of ten laste van de ondernemingswinst (zakelijk)

Als ik een ongefundeerde gok moet wagen naar de populariteit van deze keuzes, dan gok ik: (1, 2, 4, 3).
In de enquete kijk ik ook gelukkig naar je eerste punt :) Met betrekking tot het tweede punt, ik heb ook voorafgaande een kwalitatief onderzoek gedaan en begin hier ook een beeld van te krijgen van welke afwegingen men zoal heeft gemaakt (dat zal ik nog even niet posten om de resultaten niet te sturen, maar als daar meer informatie dan ik je dat een keer prive geven).

Bedankt voor de reply (en wellicht ook het invullen van de survey), ik heb benieuwd naar alle input :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 14:07 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

De korte samenvatting voor mij is dat ik sinds ik ZZP'er ben meer kilometers maak, maar dan wel op eigen geplande tijden (zoveel mogelijk buiten spits) en daardoor effectief minder tijd kwijt bent. En ik heb geen woon/werk verkeer meer naar een werkplek aangezien ik veel meer thuis werk. En ik heb een grotere auto prive aangeschaft dan ik voorheen bij de zaak had om zo ook comfortabeler de km's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bied mijn diensten aan die ik bij de klanten uitvoer en ben dus afhankelijk van de tijden dat zij me aanwezig willen hebben. Thuis werken is dan ook voor mij geen optie.

Daarnaast heb ik ook na een jaar een nieuwe (diesel) auto gekocht na een jaar omdat ik door de vele kilometers het met mijn andere auto (benzine) het te duur werd. (+/- 45.000 KM per jaar)

En natuurlijk wil je de tijden dat je in de auto zit ook een beetje comfort.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
André en Freaky_Revolt, jullie ook bedankt voor de input! Erg interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb geprobeerd om het in te vullen maar ik loop vast bij de vraag over de eigen auto...

Ja, ik ben ZZP-er maar mijn hoofdinkomstenbron is een vaste baan in loondienst waarbij ik ook een leaseauto heb. Maar de keuzemogelijkheden zijn kortweg alleen "eigen auto" of "geen auto". Ik antwoord dus maar "Ja, ik heb een eigen auto" maar dat is niet volledig naar waarheid...

Bovendien zijn er denk ik wel meer ZZP-ers die een auto leasen...

Er is nog een vage vraag trouwens: "Hoeveel kilometer rijdt u, met de auto, naar uw werkgever?" Per wat? Per dag? Per week? Per maand? Enkele reis? Ik neem aan het laatste maar dat is niet expliciet duidelijk.

Verder lijkt het me een interessant onderzoek, succes met de verdere uitwerking ervan!

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 11-06-2013 10:10 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mx. Alba schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:01:
Ik heb geprobeerd om het in te vullen maar ik loop vast bij de vraag over de eigen auto...

Ja, ik ben ZZP-er maar mijn hoofdinkomstenbron is een vaste baan in loondienst waarbij ik ook een leaseauto heb. Maar de keuzemogelijkheden zijn kortweg alleen "eigen auto" of "geen auto". Ik antwoord dus maar "Ja, ik heb een eigen auto" maar dat is niet volledig naar waarheid...

Bovendien zijn er denk ik wel meer ZZP-ers die een auto leasen...
De vraag naar de auto van de zaak (bij een tweede baan) komt inderdaad later. Dit had ik misschien iets beter kunnen regelen. Bedankt voor je opmerking! Ik stel het erg op prijs dat je me dit meldt.
Er is nog een vage vraag trouwens: "Hoeveel kilometer rijdt u, met de auto, naar uw werkgever?" Per wat? Per dag? Per week? Per maand? Enkele reis? Ik neem aan het laatste maar dat is niet expliciet duidelijk.
Inderdaad, dat laatste. Dat had ik inderdaad misschien iets duidelijker toe moeten lichten.
Verder lijkt het me een interessant onderzoek, succes met de verdere uitwerking ervan!
Bedankt! En ook bedankt voor je input en opmerkingen. _/-\o_ Ik hoop dat je ook wilt overwegen de enquete verder in te vullen/af te maken (als je cookies accepteert staan de antwoorden op de al beantwoorde vragen even tijdelijk opgeslagen), dat zou mij namelijk ontzettend helpen. Ook vind ik het erg fijn dat je me op deze punten hebt gewezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:00
Heb de enquete net ingevuld, het viel wel op dat je wel erg vaak terug blijft koppelen op vragen over autoritten, -kilometers, files etc, ook als je helemaal aan het begin al hebt aangegeven dat je enkel thuis werkt en geen auto hebt. Misschien zou je dit bij 'n volgende enquete in zo'n geval optioneel kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leftblank schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:28:
Heb de enquete net ingevuld, het viel wel op dat je wel erg vaak terug blijft koppelen op vragen over autoritten, -kilometers, files etc, ook als je helemaal aan het begin al hebt aangegeven dat je enkel thuis werkt en geen auto hebt. Misschien zou je dit bij 'n volgende enquete in zo'n geval optioneel kunnen maken?
Bedankt voor het invullen! Ik stel het erg op prijs! _/-\o_
Je hebt een goed punt, ik had het misschien zo moeten instellen dat je dan die vragen helemaal niet te zien krijgt (nu is dat grotendeels zo op een aantal punten na). Ik ga daar zeker rekening mee houden! Thanks!
Pagina: 1