Toon posts:

draadloos streamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
graag zou ik mijn films en muziek willen streamen via mijn laptop naar mijn dune hd

als ik dit doe gaat dit erg traag 350 mb ,duurt 3 uur
dit is niet goed
nu ben ik een leek op dit gebied maar hoop hier wat kennis op te kunnen doen

ik zit bij ziggo met een ubee draadloos modem

mijn reciever en mijn dune en de playstation zit via een kabel op het modem

alleen mijn laptop is draad loos

hoe haal ik nu een beetje snel heid met streamen ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met je probleem te isoleren:

1) is alleen het streamen traag? (wees aub nauwkeurig met hoofdletters, m en M / b en B zijn andere dingen, we raken de kluts helemaal kwijt als je die dingen lukraak door elkaar gebruikt. Je bedoelt waarschijnlijk 350MB, niet 350mb :o )

Dit kun je uitsluiten door op zelfde laptop een speedtest te doen. Let wel dat een speedtest waardes in Mb/s, niet MB/s doet. Om van Mb/s naar MB/s te gaan moet je door 8 delen (1B = 8b). Blijkt speedtest wel goede/betere waardes te geven, dan zit je probleem in je streaming software. Kijk daar eens naar. Als je onze hulp wilt moet je minimaal aangeven hoe je streamt en weke software je gebruikt.

2) als speedtest even traag is, dan zit het probleem ws in de (WiFi-)verbinding. Probeer te testen met ander device (laptop van een huisgenoot/kennis bijv). Scheelt dat? Als dat veel sneller is, ligt je probleem aan je laptop. Wil je daar hulp mee, dan moeten we weten welke het is, welk WiFi NIC erin zit en welk OS je draait.

3) andere laptop even traag? Kijk dan naar locatie. Waar in huis test je? Ga eens naast de Ubee modem/router staan en test daar nog eens. Als dat beter gaat, is je probleem gewoon WiFi-dekking waar je normaal je laptop gebruikt. Geef als je daar hulp mee wilt aan waar in huis dat is en wat er tussenin zit (vloeren en muren - en waar ze van gemaakt zijn)

4) bij modem ook al slechte speedtests? Doe eens bedraad aansluiten met UTP erop en kijk wat dan gebeurt... mogelijk zit dan je probleem tussen modem en de mediaspelers.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je films wilt streamen zou ik, tijdens het streamen, je laptop met een kabel aansluiten. Dat is de grootste garantie op succes.

Verwijderd

Precies wat Xenergy zegt: WiFi uitzetten op de laptop, en kabel erin. Probleem opgelost.

Ter info:

SD (Standard Definition dus bv. DivX) heb je +/- 1.5 - 2 Mbps nodig
HD loopt tot 8 á 9 Mbps
3D piekt zelfs 20 Mbps aan.

Ik heb een router waar je dit heel duidelijk kan zien.

Dus een 100 Mbps netwerk is meer dan voldoende.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die bitrates zijn nogal aan de lage kant...

Broadcast-quality MPEG2 (bijv van DVD9) is 8Mbps.
Broadcast-quality MPEG4 HD is 16Mbps
Blu-Ray is 60Mbps

Bedenk ook dat je niet de hoogst gemeten waardes mag nemen, maar het langdurige gemiddelde als je goede buffering doet, zo niet de laagst gemeten waardes. Omdat WiFi performance met de tijd verandert wil je een ruime veiligheidsmarge inbouwen, ik hou zelf 25% aan. Dan kom je uit op de volgende waardes die je zeker gemiddeld moet meten (5 tests achter elkaar doen, daar gemiddelde van nemen):

SD HQ 10Mbps
HD low quality 20Mbps
HD topkwaliteit 75Mbps

Daaruit volgt dat je voor die topkwaliteit echt geen WiFi wilt gebruiken, 75Mbps is alleen over korte afstanden met zeer goede apparatuur haalbar. Alhoewel, heb een MacBook Pro nieuwste versie icm een Asus RT-AC66U daadwerkelijk 250Mbps gemiddeld zien halen van andere kant van een appartement - en dat in 'gewone' N-modus, niet eens pre-AC. Waarom lukt het daar wel? Dure 3x3 antenne config met goede MiMo beamvorming aan beide kanten, en sowieso echt goede antennes in station (MacBook), dat is waar het in de regel mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

@ dion:

Ik ben het met je eens, dat deze waarden correct zijn. Ik heb deze van mijn IPTV overgenomen (gemeten met een MKTik router). Deze waarden kloppen misschien aan het "begin" van de TV signaal (dus bij de studio), maar als de topic starter een DivX wil streamen van zijn NAS... Bv. "standaard" DivX film is 750 a 800 Mb groot (HD is 1,5 Gb). En de film duurt zeg maar 1,5 uur.... Kan je heel makkelijk de bitrate uitrekenen.

Ook is het afhankelijk van de media player, of hij eerst zeg maar 10 seconden buffert, en daarna afspeelt. Dan krijg je om de 10 seconden een "piek" rate, en daarna niets...

En dat je hele hoge snelheden haalt, is ook toe te schrijven aan de waarschijnlijkheid het ontbreken van "stoor" signalen (lees: buren). Snelhied gaat drastisch omlaag, als er buren op hetzelfde kanaal zitten, of heel dichtbij. Andersom geldt dat ook: als er weinig of heel zwakke buren zijn, is de snelheid "optimaal"... Uiteraard, moeten de antennes (aan beide kanten, router EN laptop) goed zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Licht offtopic, maar dat viel goed mee met de 250Mbps, dat was in de 5GHz-band, maar in een ruimte waar op dezefde kanaalpaar (40MHz, kanalen 36+40) 12 andere netwerken aanwezig waren. Kon ook niet anders, want door bug in Broadcom-driver voor de chip in de RT-AC66U kan hij niet in EU-modus op andere kanalen ingesteld worden dan 36-48, en voor z'n 80MHz pre-AC modus moet hij dus allevier in gebruik nemen |:( Die 12 andere netwerken hadden sterk signaal, maar er ging weinig verkeer overheen.

Dat dat alsnog zeer goed ging heeft alles met beamvorming te maken. Je zag het ook gewoon gebeuren tijdens speedtest - eerste speedtest op willekeurige locatie begon relatief traag (<100Mbps), maar steeg zodra dataverkeer op gang kwam naar volle snelheid. Tweede speedtest op zelfde plek was vanaf begin snel. Als je vervolgens ergens anders ging zitten moest het weer even de beam richten voordat het op snelheid was.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
kan je zien dat ik een leek ben

het gaat om een overdracht dus niet streamen

ik heb een bestand van 350MB die wil ik naar mijn harde schijf overzetten
om het vervolgens via mijn geluidsinstalatie af te spelen
ik haal 6kb p/sec (draadloos) als ik een kabel aan mijn laptop hang haal ik 25 a 30 kb p/sec
ik vind dit erg traag
ook heb ik al met ziggo tech dienst gebeld maar die zeiden dat er aan het modem niks te doen is om de snelheid te verhogen
mijn HD dune MAX zit wel rechtstreeks op het modem

heeft iemand een idee

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je het over bits of Bytes? Schrijf anders voluit wat je bedoelt met "6kb"

Hoe dan ook, al bedoel je kiloBytes, dan nog erg traag, zowel bedraad - en inderdaad niets waar Ziggo wat aan kan doen aangezien dit gewoon tussen twee apparaten binnenhuis gaat en niets met je internetverbinding te maken heeft.

Nog een keer de vraag hoe je die bestanden overzet?
- FTP?
- SSHFS?
- NFS?
- SMB/CIFS ("Windows File & Printer Sharing")
- Iets anders?

Draadloos is moeilijk om uitspraak over te doen, maar bedraad zou je met een 100Mb LAN toch echt 90Mb/s overdrachtsnelheid moeten krijgen. Als je MB meet ipv Mb zou dat dus 11.24MB/s zijn. Een bestand van 350MB zou dus in 31 seconden overgezet moeten zijn.

Als dat niet lukt kan het liggen aan problemen met je bekabeling of de instellingen van je netwerkkaart - maar in dit geval twijfel ik daaraan, omdat het bij zowel draadloos als bedraad traag gaat. Dat zijn twee verschillende netwerkadapters/kaarten, en WiFi doet natuurlijk niets met je kabels. Het zou wel erg toevallig zijn dat beide tegelijkertijd zelfde probleem hebben.

Pak eens een tweede laptop erbij.
- Wat gebeurt er als je dezelfde bestanden van de ene naar de andere laptop overzet? Hoe snel gaat dat?
- En van de tweede laptop naar die HDD?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

je kunt s/pdif met 96khz 24bit verzenden... dan heb je ook dts dts-hd enz enz .. en je receiver of versterker schakelt automatisch naar de juiste stand omdat het digitaal is ..

ik heb er een zender ontvanger voor gebouwd die dit perfect doet !

ik mijn geval nodig om al dit soort formaten van muziek ,van mn pc naar m,n receiver te krijgen ivm met beamer.

en het kost nog geen drol ook :)
Pagina: 1