Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik met een dilemma, ik heb lang moeten wachten op de Samsung Ativ Book 8 ( Samsung series 7 Chronos). Maar nu worden er zo veel nieuwe laptop's verwacht door de computex dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. :'( Vooral omdat ik veel mooie dingen heb gelezen over de nieuwe Haswell chipset van Intel en de Samsung hier niet over beschikt.

http://www.samsung.com/nl.../ativ-book/NP880Z5E-X01NL

Mijne huidige laptop is nu bijna 5 jaar oud en kan bijna niet meer zonder aan de lader te liggen en loopt soms zelfs vast met het gebruik van internet.

Mijn budget voor een nieuwe laptop is ca. 1600 euro, wat de Samsung ook kost.

Graag zou ik ook goed willen kunnen gamen met mijn nieuwe laptop. Met mijn huidige is dit helaas niet meer mogelijk ivm dat de specs niet meer voldoen aan de huidige minimum standaard van games vaak. Ook een scherm van rond de 15 inch zou heel mooi zijn (ik vind 13 te klein en 17 te groot). Ook een accuduur van 6 > uur zou mooi zijn.

Ik heb me niet echt verdiept in de laptop wereld omdat ik niet zo heel handig ben met laptops/computers, dus weet niet of dit een beetje reëel is.

Daarom hoor ik jullie adviezen graag. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
hoe belangrijk is gamen voor je, gamen op een ultrabook is natuurlijk taboe. Alsof je een ferrari moter in een fiat panda wil en dan nog verwachten dat die zuinig rijd ook :9

wat je kan doen is kijken naar de razer blade (14') die komt rond augustus in nederland,die heeft een sterke i7 CPU en een dedicated GTX765M voor gamen dus dat komt wel goed op die chip. Alleen gaat er wel veel geld in de GPU zitten, die kost namelijk ook gewoon geld ;)

128GB = €1900
256GB = €2100
512GB = €2300

het zijn allemaal Msata SSD's die niet zo makkelijk te vervangen zijn, dus denk daar goed over na of je het geld ervoor over hebt en die opslag ook degelijk 'altijd' nodig hebt. Of ook thuis op een externe HDD kunt plaatsen voor bijv. games.

anders kun je nog kijken naar de gigabyte K35P of K34G dat zijn ook gaming laptops die redelijk dun zijn, alleen hebben zij geen uitspraak gedaan over de accu (razer wel, 6 uur) en heb ik geen idee hoe de bouwkwaliteid of koeling is. Mede door zijn prijs moet je het maar doen met een plastic frame t.o.v de razers magnesium behuizing. Wel heeft die 15' een IPS paneel dus qua beelden KAN die beter zijn, maar dit licht ook gewoon aan hoe gigabyte het scherm afsteld. Wat ik denk dat dus niet al te best is, kunnen sommige TN-panelen al beter zijn..

In de ultrabookmarkt ben ik zelf niet zo heel bekend, daar weet darkstone iets meer over die ongetwijfeld nog een reactie zal plaatsen hier ;)

succses! :w

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gamen is voor mij meer als tijdverdrijf, als ik niet aan het werk ben, bezig met school of met vrienden vind ik het wel leuk. Beetje niets doen is niet mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:26
Wacht gewoon op de Asus N550...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
Dan heb je een integrated graphics card,nou en daarop gamen, veel succses..met m'n HD4000 krijg ik sommige games op ultra zelfs op 1366x786 pixels niet op een soepele 30 FPS..

voor minimaal gamen op een laptop zou ik toch gaan voor een GT640M of beter een GT650M (of 740M & 750M) daar kun je games prima op spelen. Wil je écht mooi gamen zou ik gaan voor GPU's in de GTX klasse. Die presteren weer iets beter. je kan tenslotte je geld maar 1 keer uitgeven d:)b

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:26
De GT3-gpu zal de grafische verwerking van beelden verzorgen voor de N550, maar er komen ook modellen met de Nvidia GeForce GT 750M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht anders morgen nog (zoals ik) de nieuwe Alienware line-up af.
Wie weet is de nieuwe m14x iets?

Verwacht dat die wel de nieuwste i7, 765M etc. bevat.
http://www.alienware.com/Landings/epic/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:48:

Sowieso afwachten wat er de komende tijd gaat komen. Die huidige m14x vind ik persoonlijk qua design er niet uitzien, hopelijk wordt dat aangepast.
En in 14'' moet makkelijk een 1080p scherm kunnen, liever zelfs een 3200x1800 scherm zoals die Fujitsu die laatst aangekondigd werd (die kun je dan weer naar 1600x900 schalen voor gamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DGonlag2 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:52:
[...]

Sowieso afwachten wat er de komende tijd gaat komen. Die huidige m14x vind ik persoonlijk qua design er niet uitzien, hopelijk wordt dat aangepast.
En in 14'' moet makkelijk een 1080p scherm kunnen, liever zelfs een 3200x1800 scherm zoals die Fujitsu die laatst aangekondigd werd (die kun je dan weer naar 1600x900 schalen voor gamen).
Inderdaad de huidige resolutie van de m14x is gewoon lachwekkend.
Waar ik op hoop is een i7 4th gen, 765M, 1080p IPS scherm.
Wat standaard 500gb hdd'tje, 4gb ram (zelf upgraden naar 8/16gb en ssd derin) en klaar zijn voor ±€1500?
Dan kan het misschien nog interessant worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:09:
[...]

Inderdaad de huidige resolutie van de m14x is gewoon lachwekkend.
Waar ik op hoop is een i7 4th gen, 765M, 1080p IPS scherm.
Wat standaard 500gb hdd'tje, 4gb ram (zelf upgraden naar 8/16gb en ssd derin) en klaar zijn voor ±€1500?
Dan kan het misschien nog interessant worden :*)
Nou, persoonlijk hoop ik op een GTX770/780M aangezien die dingen zo dik zijn dat het toch makkelijk moet kunnen. Razer heeft een 765M een 1,9 cm hoog chassis gekregen. AW heeft veel meer speelruimte..als het een 750M word is dit gewoon lachwekkend slecht ontworpen door de engineers. 1080P is ook idd must. En als het gewicht ook een beetje omlaag komt (of de dikte) dan vind ik het pas een geslaagde "upgrade" t.o.v de oude..

Achjaa wachten! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:48:

Niet morgen, maar dinsdag 5:30 onze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
EXpaND schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:31:
[...]
AW heeft veel meer speelruimte..als het een 750M word is dit gewoon lachwekkend slecht ontworpen door de engineers. 1080P is ook idd must. En als het gewicht ook een beetje omlaag komt (of de dikte) dan vind ik het pas een geslaagde "upgrade" t.o.v de oude..
Tja, ligt er een beetje aan wat ze ermee doen. Ik vind de huidige 14x redelijk aan de dikke kant. Een 750m is in principe niets mis mee, maar wel als je zo'n dikke laptop hebt.
Ik zou zeggen 750m + dunnere laptop, of 765m + even dikke laptop.

De Razer heeft dan wel een 765m in zo'n dunne chassis, maar je weet nog niet hoe dat uitpakt.
Hoe het met de koeling gesteld is weten we over een tijdje pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DGonlag2 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:28:
[...]

Tja, ligt er een beetje aan wat ze ermee doen. Ik vind de huidige 14x redelijk aan de dikke kant.
Dik vergeleken waarmee?

mijn latitude e6520: 4mm dunner dan M14x, maar significant tragere hardware
asus N56: 1mm dunner dan M14x
Y580: 2mm dunner
Y500: 1mm dikker
17R SE: 7mm dunner, maar 10w minder TDP en 3.3" groter.
15R SE: 2mm dunner, maar tragere hardware
W150ER: 9mm dikker.

Dik vergeleken waarmee precies? Vergeleken met laptops in dezelfde prijsklasse en dezelfde hardware is hij misschien 1 a 2mm dikker dan gemiddeld. Niet zo gek aangezien het scherm 1.6" kleiner is en de bezels verticaal heel smal.

alle maten van notebookcheck gehaald.

Ja, de samsung is dunner. Ja, de razer is dunner. Maar die kosten dan ook het dubbele (M14x i7 900p = ~€850), en dat geld gaat vrijwel volledig naar het uiterlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:38:
[...]

Dik vergeleken waarmee?

mijn latitude e6520: 4mm dunner dan M14x, maar significant tragere hardware
asus N56: 1mm dunner dan M14x
Y580: 2mm dunner
Y500: 1mm dikker
15R SE: 2mm dunner, maar tragere hardware
W150ER: 9mm dikker.

Dik vergeleken waarmee precies? Vergeleken met laptops in dezelfde prijsklasse en dezelfde hardware is hij misschien 1 a 2mm dikker dan gemiddeld. Niet zo gek aangezien het scherm 1.6" kleiner is en de bezels verticaal heel smal.

alle maten van notebookcheck gehaald.
De razer blade (1,7 CM dik) de M14X is een whopping 3,8 CM dik..Dat is een hele centimeter Dat zijn 2 centimeters, en sommige laptops zoals de Asus N56 spelen nog een beetje met je gezichtsveld, waardoor ze strak ogen. de M14X is bruut, maar lomp gestyled :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Één hele centimeter? Ik tel er ruim 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 18:00:
Één hele centimeter? Ik tel er ruim 2.
hahaha, ik dacht hou het even subtiel oOo

*faal* :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de hulp allemaal. Ga ik even verder zoeken, die Razor Blade ziet er wel mooi uit ja :) nog even afwachten met de Alienware (ook al vind ik die een beetje overpriced en afschuwelijk momenteel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De alienware's zijn zeker niet overpriced, sterker nog, de M14x is momenteel de goedkoopste laptop met GT 650m GDDR5. Er zijn echter wel andere redenen waarom je de M14x niet zou nemen, met name het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:38:
[...]

Dik vergeleken waarmee?

Het valt inderdaad wel mee als je het zo zegt. Toch vind ik de 17R SE al dik genoeg (al is gewicht belangrijker dan dikte).
EXpaND schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:48:
[...]

De razer blade (1,7 CM dik) de M14X is een whopping 3,8 CM dik..Dat is een hele centimeter Dat zijn 2 centimeters, en sommige laptops zoals de Asus N56 spelen nog een beetje met je gezichtsveld, waardoor ze strak ogen. de M14X is bruut, maar lomp gestyled :/
Dat is het eigenlijk. Zo'n Asus laptop heeft mooie strakke looks, maar die 14x ziet er inderdaad erg lomp uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Goudstalen op 09-06-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
enig idee hoe duur de M14X gaat worden bij release (darkstone, zijn er al coupons? :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toevallig zit ik ook te twijfelen over deze laptop...
Maar ik heb ook deze op het oog:
http://www.lenovoshop.com...%29+Dusk+Black/55010233A1

het prijsverschil is alleen /groot/ 1199 vs 1599. terwijl de Lenovo in mijn ogen betere specs heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
de nieuwe line-up van alienware is bekend, mocht je het willen lezen kun je dat doen in het topic alienware's new line-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
woohoo krijg vandaag de ativ book thuisbezorgd, netjes de volgende dag zoals coolblue garrandeerde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Laat hier even weten wat je eerste indrukken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
EddoH schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:22:
Laat hier even weten wat je eerste indrukken zijn :)
beter nog, ik ga foto's maken en een review schrijven die ik vandaag of morgen online zal zetten. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
EXpaND schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:40:
[...]

beter nog, ik ga foto's maken en een review schrijven die ik vandaag of morgen online zal zetten. oOo
Hoe kun je nou een review schrijven na 1 enkele dag met de laptop gewerkt te hebben?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik ook altijd zulke onzin... De review van mijn latitude heb ik na ruim een maand bezit gemaakt, en daarna alsnog 5x geëdit om nieuw ontdekte feiten toe te voegen. Dus achteraf gezien was dat nog te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
EXpaND schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:06:
woohoo krijg vandaag de ativ book thuisbezorgd, netjes de volgende dag zoals coolblue garrandeerde :9
heb jij de zilveren of de zwarte?

ik kon nergens de zilveren selecteren volgens mij... (kan hem trouwens helemaal nergens vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
ach, heeft tweakers laptops dan de hele week op de redactie, het is een eerste ervaring. hoe die over 2 maanden nog bevalt vertel ik dan wel.

@articwolf, ik heb de zwarte, vind ik ook veel mooier.

maar over het algemeen 1e indruk..die harde schijf..is..zo..ongelofelijk..baggersloom! Werk al 3 jaar met SSD en nu zonder 1 zitten is echt om te huilen, gelukkig is de SSD al onderweg die komt deze weel wel binnen..snap niet waarom ze dan niet voor 7200RPM gekozen hebben. Werkt al iets fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De rest bevalt wel prima?, ben benieuwd naar je ervaringen, heb deze ook hoog op m'n lijst staan namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
nou, heb hem nu een halve middag,

so far:
-scherm is echt super, kleuren knallen ervan af! Heb al burn-in test gedaan en mijn panneel heeft geen last van image-retention, lucky of misschien al verholpen

-8870M is verbazingwekkend krachtig, draait prima games..had hiervoor een dikke BTO met 580M..en draait bijna gelijk lijkt wel, dus top.

-temperatuur komt niet boven de 70, en ventilator is niet te horen..en ik woon niet langs een snelweg..nee helemaal home alone aan het werk, en niks noppes nada..doodse stilte

-THAT SOUND! fantastisch, extreem goed geluid gezien dit formaat van deze laptops..daar kunnen echt weinig laptops aan tippen. Tenzij ze 5 CM dik zijn maar oke ;) en kan goed hard

enige 2 dingen waar ik me wel aan irriteer..
-de backlight van de toetsenbord werkt op een lichtsensor, dus bepaald zelf waneer die zin heeft om aan te gaan..

-harde schijf die er standaard in zit is niet vooruit te branden. Zorgt voor vastlopers & niet reageren wat ik in 2 jaar nooit meer heb gehad..dan is het ook mijn extreme multi-task gebruik op een 5400 RPM HDD wat thuishoord op een SSD. Moet ik toegeven, maar ik had wel liever een SSD gezien, of tenminste een 7200 RPM HDD...

mijn mening? zoek je iets mobiels, krachtigs, met mooi scherm geschikt voor multimedia en soms een gametje..gewoon nemen, touchscreen is een leuke gimmic, werk wel prettig bij internet en photoshop (so far) maar heeft voor de rest weinig meerwaarde binnen de desktop omgeving van windows 8..terug in hun metro menu aanbid je samsung voor touch, doen waar het voor bedoeld is..windows 8 met de vingers. Werkt ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10-2024
EXpaND schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:33:

-harde schijf die er standaard in zit is niet vooruit te branden. Zorgt voor vastlopers & niet reageren wat ik in 2 jaar nooit meer heb gehad..dan is het ook mijn extreme multi-task gebruik op een 5400 RPM HDD wat thuishoord op een SSD. Moet ik toegeven, maar ik had wel liever een SSD gezien, of tenminste een 7200 RPM HDD...
Ik heb deze ook. Het schijnt dat het uitzetten van 'IntelliMemory' een hoop traagheid scheelt, maar het beste is natuurlijk om er een SSD in te zetten. Ik heb dat zelf ook gedaan, een niet al te lastige klus als je de juiste tools hebt. Met een SSD is hij (in mijn beleving) erg snel, hele vlotte boot en in 1 a 2 seconden terug uit sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik zit er zelf ook aan te denken deze laptop te halen. Gaat vaak mee naar vrienden (om te gamen) en college (master scriptie). Of zal ik nog even wachten wat de haswell laptops te bieden hebben. Heb nog niet iets met een vergelijkbare accu duur en zulke prestaties tijdens het gamen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Of je kunt wachten kun je alleen voor jezelf uitmaken. Op dit moment zijn er echter geen alternatieven die dezelfde of betere specs hebben als de Ativ Book 8. De Asus n550 is binnenkort te koop, heeft Haswell, en is in veel opzichten vergelijkbaar, maar heeft langzamere GPU en kleinere batterij (in theorie zou Haswell dit verschil compenseren, maar onder load moet ik dat nog zien).

Ik heb na maanden vergelijken en wachten de Ativ Book 8 gekocht, en geen moment spijt van gehad. Het is echt een prachtig apparaat, en ik was nooit fan van laptops. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat je het volledige potentieel van de Book 8 alleen benut als je er een SSD inzet. Dit is even een klusje, maar daarna gaat het ding ook echt als een raket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

hier nog een review van de Razer: http://www.theverge.com/2...azer-blade-review-14-inch
Het apparaat wordt warm en heeft maar een resolutie van 1600x900
Komop.. daar ga je toch geen paar duizend voor neerleggen?
Not only is its 14-inch, 1600 x 900 display not a touchscreen, it's just not a very good display.
Je scherm is misschien nog wel belangrijker dan je videokaart...

Btw.. voor 1150 (n550) euro kan je toch beter deze kopen
Ter vergelijking heb ik ook even gekeken naar de gewone laptopmarkt, en heb op XNotebooks een 15.6" laptop samengesteld waar ik ook zeer prima mee uit de voeten kan, het enige waar ik tegenop zie is het formaat en gewicht.
De specs:
- 15.6" HD+ / Full HD NVIDIA GTX765M Optimus Technologie 2GB DDR5­ * Direct X11 *
- FULL HD (1920 x 1080) GAMUT ONTSPIEGELD­ HIGH CONTRAST SCHERM met 95% kleurechtheid
- Intel Core i7 - 4700MQ Quad Core (2.4GHz -3.4GHz) 6MB cache­ (Haswell) 47 Watt
- 8GB DDR3-1600 * KINGSTON HYPER X * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE
- 750 GB 7200rpm SEAGATE Momentus ­ S-ATA 16Mb cache
- DVD±ReWriter­
- Toetsenbord QWERTY (UK)
- Intel WiFi 300Mbps (N 6235) + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS,4.0 (BLE) (dual-band 2.4Ghz & 5.0Ghz)

Prijs: ~€1140,-
uit Laptop primair voor studie, max ~€ 1300

[ Voor 53% gewijzigd door Frozen op 09-07-2013 13:25 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
ik sluit me helemaal bij eddoh aan als Ativ book 8 gebruiker, SSD is wel een must. Alhoewel mijn zus zich helemaal blij maakt met de 1000 GB Harde schijf, en gewoon dik 16 GB..is het ook een monstertje..zolang je hem in slaapstand zet. En nee, dat zuigt geen accu..na 8 uur in de tas op standby nogsteeds 96% accu. Kun je prima mee uit de voeten als je SSD te klein / duur vind.

Voor de rest is er echt helemaal niks dat én zo dun is, én full-HD scherm heeft, én full-voltage i7, én een GDDR5 8870M, én touchschreen, én backlight toetsenbord, én bluetooth 4.0, én gigabte ethernet aansluiting, én 91W accu (zodat je gewoon je hardware volop kunt gebruiken op accu, dus niet dat ze downclocken omdat er niet genoeg stroom is) én 8 uur accuduur als je zuinig doet. én fluisterstil is, én 2x 4Watt JBL speakers hebben welke echt knalhard én zuiver klinken..dat zijn een hoop én's :Y

Voor mij was de keuze helemaal klaar, je moet zelf bepalen wat je wil. Ja er zijn krachtigere laptops voor dit geld..maar die zijn allemaal minimaal 4,5 Centimeter dik, dat valt bij mij niet onder laptops meer, omdat die gewoon zwaar zijn, krijg je nog knieblesures van _O-

Je kan je geld natuurlijk maar 1 keer uitgeven, mocht je nog vragen hebben. Stel ze! ;)
en kijk anders op mijn profiel bij reviews voor een uitgebreide review van de ativ book 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Die Ativ Book ziet er inderdaad wel goed uit. Wat ik alleen niet begrijp is dat er voor die prijs geen SSD in zit....
Zit er eigenlijk wel een Caching SSD in? Volgens mij niet ofwel?

EXpaND, jij hebt hem open gemaakt toch? Heb je toevallig gezien of er een MSATA slot in zit?

Hoe warm word die Ativ book eigenlijk als je hem gebruikt om bijvoorbeeld een Word documentje te typen of een beetje aan het surfen bent?
En hoeveel geluid maakt de cooling-fan dan?

Wel jammer dat er geen Haswell in zit, maar als de batterij toch zo goed is dan is dat eigenlijk geen probleem.
Haswell geeft geen betere prestaties (voor het GPU gedeelte zit er immers een AMD kaart in) en de Full Voltage varianten gebruiken ook niet minder stroom (45W + 2W voor Ivy Bridge & 47W voor Haswell, maakt dus 0.0 uit, alleen een beetje in Idle misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als ik even voor EXpaND mag spreken, er zit geen mSata slot in. We hebben allebei een standaard Samsung 840 pro op de plaats van de HDD gezet. Er zit standaard geen caching SSD in. Met een SSD geinstalleerd maakt hij tijdens gebruik van Word en surfen echt zo goed als geen geluid. De eerste keer dat ik bootte nadat ik de SSD had opgestart dacht ik zelfs dat de fan kapot was omdat hij zo stil was. Toen ik hem meer ging belasting ging uiteindelijk de fan harder draaien.
Bij Simpel gebruikt wordt hij ook absoluut niet warm. Ik kan een screenshot van HWMonitor voor je maken als je geinterreseerd bent in idle/load temperaturen.

Het is inderdaad vreemd dat Samsung er geen SSD in stopt voor dit geld, want zonder SSD doe je zo'n laptop bijna geen recht. Is ook tevens het enige minpunt wat ik aan de Book 8 heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ja eigenlijk zie ik ook de 'geen SSD' als enige nadeel.
Het vervelende is dat de laptop eigenlijk al zoveel kost (1400 voor mij als student), en dat je daarna ook nog eens ongeveer tussen de 150 en 200 euro kwijt bent voor een SSD...

Bedankt voor de informatie!
Die temperaturen kan ik vast wel ergens in reviews vinden. :)

EDIT: misschien een beetje een offtopic vraag, maar in de komende jaren ga ik werken met Adobe's After Effects en Premiere Pro (en de rest van CS6/CC).
Waar kan ik beter voor gaan als het op de GPU aankomt, AMD (OpenCL), of Nvidia (CUDA)?

EDIT2: Hoe werkt Enduro voor jullie? Ik zie vaak op websites dat het shit is e.d., maar volgens mij is dat door de jaren heen ook erg veranderd?
Wat ik overigens met Nvidia Optimus kan is een programma toewijzen aan een GPU. Kan ik dat bijvoorbeeld ook gaan doen in AMD's Catalyst Control center (hoe dat ook alweer heet)?

[ Voor 48% gewijzigd door Goudstalen op 09-07-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zie:
http://blogs.adobe.com/pr...dobe-premiere-pro-cc.html

Je kunt net als bij NVidea Optimus per programma aangeven of hij de HD4000 of Radeon moet gebruiken. Nog geen problemen mee gehad(met de nieuwste drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Hebben jullie 512 of 256 GB geplaatst? Ik vind de laptop al duur en nog eens 400 EU voor een ssd gaat wel heel ver eigenlijk. Heb nog een 750 GB externe schijf dan moet 256 wel genoeg zijn voor Windows wat games en office lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik 256 GB. Tot nu toe ruim voldoende, maar films en muziek en dergelijke bewaar ik op een externe disk bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
haha, kom net terug van werk, kreeg het remindertje.

Ik heb de 512GB versie, de 840 PRO. Aangezien ik een grootgebruiker ben met software, van adobe tot FLstudio met 108GB aan tonen, dit is per gebruiker verschillend.

échter kan ik iedereen een ding wel aanraden, ik zit nu ook op de ativ book 8 van me zus, en die heeft gewoon de 1tb schijf met 16 GB erin zitten. Zij heeft hem zo ingesteld dat hij tijdens sluiten kap in hybernate gaat, niet slaapstand. Hierdoor laad hij zoveel mogelijk in het RAM van wat actief is. Daarom heeft ze dus ook 16 GB. Nu kun je hem dus dichtklappen = slaapstand, en even later doe je hem weer open en hij is binnen 3 seconden weer op je bureaoblad. Dit heeft amper effect op je accu zoals ik eerder aangaf, 7/8 uur in hibernate en er was maar 4% weg. Ruim 96% om op te werken. Dus als je even naar school moet in de bus en een uurtje later op school bent, zal die zeggen 99%. oOo

Niet meteen een SSD aanschaffen naar mijn mening, ook al ben ik enorm voorstaanders van die dingen, windows 8 start zowiezo nooit meer als 'cold boot'. Je kan altijd nog beslissen om een SSD te plaatsen, misschien als je het budget op dit moment er niet voor over hebt. Is het nogsteeds een enorm krachtige laptop. :)

@ruben, dan is zelfs 120 wel genoeg :P (windows, office en paar andere progjes = 50GB -> 70GB voor games..dat is ongeveer 4/5 spellen (uitgaand van 10/15 GB per game) Dus je favoriete pleur je op je SSD, en de rest van de meuk op de externe schijf. Zoek anders een USB aangedreven HDD op, die sjouw je overal naar toe, dan heb je nogsteeds die opslag altijd bij je, ik heb een 500GB USB powered HDD voor bestandjes die ik niet vaak, maar soms wel nodig heb. HDD'tje eraan (ook op de accu dus) midden in de trein, en werken maar :Y

@Dgonlag2, hangt ervanaf welke software, OpenCL is een veel gebruikte techniek, en de AMD's zijn daar..hoe dan ook, velen malen sterker in, een 8870M presteerd gelijk aan een 6990 in openCL berekeningen, die presteerd 314% beter in openCL dan de Nvidia 590 :/ , en met de komst van kepler is de OpenCL prestatie's (van Nvidia) echt keihard bergaf gegaan. Amd is daarin vooruit gegaan en is nog sneler in OpenCL tegenwoordig met de 8xxx serie. Ga je dus OpenCL software gebruiken, die ook GPU acelleration ondersteund, Stick with amd.

je kan trouwens gewoon hier de foto zien zoals hij is als die open is.

good luck, en bij vragen gewoon posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Bedankt voor de foto!

Tja, ik werk voornamelijk met CS6 (toekomst eventueel CC), en die ondersteunen tegenwoordig zowel CUDA als OpenCL. Vraag me eigenlijk af hoe die 2 zich tot elkaar verhouden.

En ik zie dat 3DS Max ook OpenGL ondersteund. Dus eigenlijk weer de vraag CUDA vs OpenGL...

Ik bedacht me dat je de HDD in principe ook kan vervangen voor een SSHD (zijn er eigenlijk nog andere dan de MomentusXT?). Heb je toch veel ruimte en redelijke snelheid voor een leuk prijsje (+- 100 euro).

Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen Hibernate & Slaapstand? In Hibernate schakelt alles behalve het RAM uit en in slaapstand blijft alles op een laag pitje aanstaan? Of zie ik het zo verkeerd?
Waar stel je trouwens in dat je naar hibernate gaat bij dichtklappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
DGonlag2 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 18:59:
Bedankt voor de foto!

Tja, ik werk voornamelijk met CS6 (toekomst eventueel CC), en die ondersteunen tegenwoordig zowel CUDA als OpenCL. Vraag me eigenlijk af hoe die 2 zich tot elkaar verhouden.

En ik zie dat 3DS Max ook OpenGL ondersteund. Dus eigenlijk weer de vraag CUDA vs OpenGL...

Ik bedacht me dat je de HDD in principe ook kan vervangen voor een SSHD (zijn er eigenlijk nog andere dan de MomentusXT?). Heb je toch veel ruimte en redelijke snelheid voor een leuk prijsje (+- 100 euro).

Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen Hibernate & Slaapstand? In Hibernate schakelt alles behalve het RAM uit en in slaapstand blijft alles op een laag pitje aanstaan? Of zie ik het zo verkeerd?
Waar stel je trouwens in dat je naar hibernate gaat bij dichtklappen?
De HDD: SSHD's zijn leuk, maar werken eigenlijk net als het intellimemory van samsung, programma's die je vaak gebruikt slaat hij op in het flash-geheugen van de SSD. Intellimemory laat het bestand gewoon in het RAM staan waardoor die snel aangesproken kan worden. Eerlijk, ik heb een hekel aan intellimemory omdat het extreem veel geheugen neemt en de accu leegdrinkt als een alcoholist }:|

Hibernate vs sleep:
Hibernate slaat alles op en schakelt dan uit, en zit dan in de zero-power zone. Dus echt uit..verbruikt 0%. Nadeel hiervan is dat opstarten redelijk lang duurt. Maar ongeveer 30% sneller is dan een complete reboot.

-Slaapstand slaat documenten op in de schijf, maar laat de software actief in het ram, hierbij verbruikt het minimaal aangezien de CPU en GPU en extra randapparatuur is uitgeschakeld. Hierdoor ben je maar 4% accu kwijt na 8 uur slaapstand. Dit is idiaal als je hem snel weer wilt gebruiken na het openklappen.

(heb ze volgensmij zelf ook omgedraait in me vorige post, either way..zo is het :F )

Qua cuda of OpenCL, tsja. Dit is erg afhankelijk per software, ik gebruik het zelf ook met 3Dsmax (maya render) en ik lees dat CS6 ook OpenCL ondersteund. AMD is over het algemeen beter in non-gaming berekeningen. Waar Nvidia zig meer richt op gaming. Zijn AMD's velen malen beter in single-precission berekeningen. De 7970M VS de 680M.

-Catia = 17% (7970->680)
-ensight = 100% (7970M->680)
-lightwave = 61% (7970M->680)
-maya = 5% (7970M->680)
-pro/engineer 91% (7970M->680)
-tcvis 659% (7970M->680)
-siemens 583% (7970M->680)

in beina alle gevallen is de 7970M ruimschoots sneller. je kan het hier zelf even nalezen (iets naar beneden scrollen)

en in Solidworks presteerd de 7970M zelst tussen de 137% tot er met 158% beter dan de 680M (verschil zit tussen BTO 7970M en de Alienware 7970M (betere drivers))

tsja, hopelijk heb ik het iets verduidelijkt, anders hoor ik het graag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je de AMD Radeon 8870M GPU met de officiële AMD drivers updaten, of zit je vast aan de drivers van Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
EXpaND schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:48:
[...]

(heb ze volgensmij zelf ook omgedraait in me vorige post, either way..zo is het :F )
Haha, dacht ik al, maar raakte toch even in de war.

Bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:00:
Kan je de AMD Radeon 8870M GPU met de officiële AMD drivers updaten, of zit je vast aan de drivers van Samsung?
Je kunt ze gewoon updaten met de officiële AMD Catalyst drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10-2024
Ruben1075 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:21:
Hebben jullie 512 of 256 GB geplaatst? Ik vind de laptop al duur en nog eens 400 EU voor een ssd gaat wel heel ver eigenlijk. Heb nog een 750 GB externe schijf dan moet 256 wel genoeg zijn voor Windows wat games en office lijkt me?
Ik heb de 1TB schijf van Samsung in een Synology NAS geplaatst. Ik heb 256 GB SSD waarmee ik voldoende ruimte heb aangezien ik al mijn media bestanden op de NAS zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Ik heb een 750 GB USB schijf voor media dus gaat helemaal lukken denk ik. Zet ik die 1 TB schijf in mijn oude PC die dan als HTPC zal dienen. Bedankt voor alle info iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:00:
[...]

Je kunt ze gewoon updaten met de officiële AMD Catalyst drivers.
Bedankt!

Hoe zit het met de AC adapter? Sommige gebruikers klagen over het feit dat de 90 watt adapter onvoldoende is om het systeem te voorzien van voeding tijdens intensieve taken, waardoor hij 'downclocked'. Hebben jullie dit ook zo ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Geen problemen mee gehad en het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk. Samsung zal echt niet zo stom zijn om heel veel moeite in de koeling te stoppen om vervolgens een adapter met te weinig vermogen mee te leveren.
Om het zeker te weten zou je wat throttling tests moeten doen. EXPaND heeft zelfs de GPU overgeclocked, dat zou echt niet gaan als de adapter te weinig power headroom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ik las wel dat je met een 120W adapter nog verder zonder problemen kan overclocken (ook voltages e.d.).

Dus je gaat geen throtelling tegen komen op het apparaat, maar er valt wel veel meer uit de GPU te halen schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
Mwoah, dat hoeft niet altijd. De 90Watt stekker is voldoende.

@eddoh, ik hab hem in een game sessie (BF3) voor ruim 3 uur op 925Mhz met het GDDR5 op 1375Mhz, heb er een muurmeter tussen zitten, powerdraw was 95/97 Watt met een overclock van 39% (raad ik niet aan hoor :P) Dat is dus een 6% tot 9% meer dan de standaard voltage. Dit is niet extreem, en gaat die zeker niet kapot van. Met de GPU op 850 en GDDR5 op 1250 zit ik op 92/94 Watt..dat is dus 2% over maximaal vermogen..maak je niet druk..De voeding gaat echt niet ploffen haha. :9

@Dgonlag2, 120Watt? Kidding? De GPU verstookt maar 45Watt... 10 Watt meer en je kan crossfire draaien _O- . Nee 90Watt is echt meer dan prima. En overvolten in een Laptop is niet aan te raden, omdat Volt ALTIJD gepaart staat met warmte-ontwikkeling. Zolang je op standaard volts blijft en alleen de clocks iets omhoog gooit word hij niet veel warmer. Het is en blijft een 2,2 CM dun laptopje he..bij een alienware van 4,8 CM hoog had ik je gelijk gegeven, die hebben daar ruimte & koeling voor :Y

seriously, buy it :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook een paar weken de Ativ Book 8 in huis en hij bevalt me echt uitstekend maar in tegenstelling tot wat sommige anderen misschien zeggen is een SSD wat mij betreft toch echt wel een must in deze laptop hoor. Ik heb nog nooit eerder een SSD gehad maar de standaard HDD in de Book 8 is gewoon heel erg traag en de laptop was direct na het uitpakken echt niet vooruit te branden. Gelijk een SSD erin gezet (Samsung 840 256GB) en een schone Windows installatie (zonder al die samsung bloatware) en hij draait als een zonnetje!
Pagina: 1