Toon posts:

Lichtsensor schakeling gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen aan een schema/schakeling voor wat ik aan het zoeken ben.

Ik ben op zoek naar een 12 Volt schakeling, die gebruikt maakt van een lichtsensor.

Het is de bedoeling, dat de schakeling aan gaat, zodra er voldoende licht (bijvoorbeeld de zon schijnt zonder bewolking) op de sensor valt. De gevoeligheid van deze lichtsensor kan geregeld worden met een "P1". Een P1 is een "draaiweerstand". Op internet heb ik schema's gezien als "P1 1 M-ohm".

Daarnaast ben ik ook nog op zoek voor diezelfde schakeling, dat deze zich ingeschakeld houdt voor 5 minuten, nadat er geen voldoende licht meer op de lichtsensor valt. Geen idee of dat wel mogelijk is.

Achter die schakeling wil ik een waterpomp/vijverpomp aansturen.

Voor mij gaat het er in ieder geval om, dat ik een schakeling kan gaan maken, die reageert op licht. Dus niet een schakeling, die een 12 volt lamp aanstuurt, zodra het donker wordt. Maar juist precies andersom.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je vraag is helder en als je dit in Google gaat zoeken dan moet je genoeg vinden. Er zal vast iemand een schemaatje hebben, ik heb er zo geen liggen, dan zou ik zelf moeten zoeken.

Wat ik me echter een beetje afvraag is waarom je er niet uitkomt en wat je 'hogere' doel is.
  • Is dit de start van een hobby of je wil je iets dat gewoon werkt? In het tweede geval zou ik nog eens rondkijken er zijn volgens mij ook wel licht sensoren te vinden die (ook) andersom kunnen schakelen.
  • Kijk ook eens naar bijvoorbeeld een arduino, misschien voor je huidige probleem overkill, maar als het aansluit bij je kennis heb je het veel sneller klaar. Met analoge electronica gaan frotten is een heel gedoe en zonder een paar bakken weerstanden en het nodige gereedschap is het al snel duur en gerommel. (Er zijn schields met een licht sensor voor arduino's dan hoef je niet zelf hardware te solderen)
  • tipje: Kijk even of je niet gewoon een relay schakeling kunt gebruiken, dan kun je makkelijk van 12v naar 230v wisselen en terug. Wel zo handig als de pomp stuk gaat oid. Uiteraard heb je nog wel de andere logica nodig.
Overigens niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar ik heb zelf al een paar projecten zien stranden omdat ik er te weinig in thuis was en de lol eraf ging. Soms is een paar euro extra investeren handiger als het project dan ook snel klaar is, dan kun je de volgende keer de lat weer hoger leggen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
Comparator, LDR en weerstandsdeler. Meer is het niet :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. Deze schakeling precies andersom. Een lichtsensor die precies andersom schakelt?

@TheGhostInc
Het is geen start van mijn hobby. Ik wil gewoon, dat iets werkt. Dat "iets" is : Mijn zonnepanelen koelen met behulp van regenwater.
- Info 1
- Info 2

Ik zal zeker straks kijken voor arduino. Want je reden, die je er bij verteld, kan ik goed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Lichtsensoren schakelen zelf niet. Je zal de schakeling moeten ombouwen met bijvoorbeeld een PNP transistor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zondag 09 juni 2013 @ 11:48:
Comparator, LDR en weerstandsdeler. Meer is het niet :)
Dat had ik al begrepen via internet. Echter een schema, wat bij mij toepasbaar is, ben ik niet tegengekomen. In bovenstande link (schemerschakeling) wordt aangegeven :"Er kan ook iets anders dan een LED worden aangestuurd door R5 en D2 weg te halen en te vervangen door de belasting".

Zo iets ben ik nog niet tegen gekomen.

Voordat ik dit bericht schreef, kwam ik de volgende zonne-schakeling tegen :
http://www.circuitsonline...rsen/zonneschakelaar.html

Op welk punt kan ik dan mijn achterliggende pomp(de belasting) aansluiten? Op de plek van het 9Volt lampje lijkt mij niet voldoende, omdat ik gebruik maak van 12 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zoektocht bij google images op "LDR comparator" kom ik op deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2008/04/light-activated-switch-circuit.jpg

Lijkt me prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zondag 09 juni 2013 @ 11:57:
Lichtsensoren schakelen zelf niet. Je zal de schakeling moeten ombouwen met bijvoorbeeld een PNP transistor.
Als ik het goed begrepen heb, dan zou ik van dit schema :
http://www.circuitsonline...en/schemerschakelaar.html

de T2 en T3 moeten vervangen door een PNP-transistor ?
Want volgens [url=http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/stmicroelectronics/8854.pdf] zijn de T2 en T3 NPN transistoren..

Edit : in het schema, wat je hierboven gepost heb, ga ik me ook in verdiepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Het stelt allemaal niet veel voor maar voor het koelen van zonnepanelen wil je misschien iets meer dan een simpele aan en uit schakelaar.

Als ik mij dat topic in DED goed herinner dan maak je een netto verlies als je koude panelen hebt en je gaat water sproeien. De temperatuur van de panelen is dus belangrijk om te bepalen of je de koeling aan moet schakelen of niet.

Eigenlijk wil je dus een temperatuur + lichtmeting doen om te bepalen of de pomp aan moet slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om het heeel ideaal te hebben, klopt wat je zegt : een temperatuur en lichtmeting.

In de herfst, de winter en begin lente schakel ik de pomp niet in, omdat het dan niet veel zin heeft vanwege het minder goede weer. In die periode staat alles in de "winterstalling" om o.a. het bevriezen van de waterpomp tegen te gaan en vanwege het feit, dat je de meeste zonuren halverwege de lenten en in de zomer hebt. Vandaar dat ik me beperkt hebt tot lichtschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Nu vraag ik me af, zou je aan een temperatuursensor onder de panelen al voldoende hebben? Licht en warmte zijn niet bepaald hetzelfde en zo zou je het mogelijk veel accurater kunnen regelen.

Als je pomp naast aan/uit ook wat harder/zachter kan dan zal zoiets zeker helpen.

Persoonlijk zou ik overigens ook voor een arduino gaan, mede omdat je dan ook vrij makkelijk kan gaan opslaan hoe vaak de pomp aan staat en dat je daarmee wat statistieken kan gaan genereren om te zien hoeveel je er echt aan hebt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom zijn blijkbaar eigenlijk LDRs populairder dan phototransistoren? Die gebruik ik meestal voor zulk soort dingen, scheelt weer wat componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ach, met een dergelijke schakling maar dan in de plaats van een LDR een thermistor realiseer je hetzelfde. Via een AND of een OR poort de 2 schakelingen samen laten komen en een relais schakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat je het opgeslagen regenwater er voor gaat benutten. Een arduino is dan best prettig gezien de uitbreidingsmogelijkheden. Vorst, temperatuur panelen, waterniveau, tijdstippen, soort van hystereselus etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zal vast een stomme vraag zijn : Hoe kan ik aan een Arduino in Nederland komen?

DM mag men mij ook sturen, als deze vraag buiten de scope valt van deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Conrad, Antratek en vele anderen.

Geven googlen op ARDUINO WINKEL en de hits vliegen om je oren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op samenkopen.net zitten wat verkopers, ook met elektronicaonderdelen en sensoren etc speciaal voor de arduino (kloon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:14:
Om het heeel ideaal te hebben, klopt wat je zegt : een temperatuur en lichtmeting.

In de herfst, de winter en begin lente schakel ik de pomp niet in, omdat het dan niet veel zin heeft vanwege het minder goede weer. In die periode staat alles in de "winterstalling" om o.a. het bevriezen van de waterpomp tegen te gaan en vanwege het feit, dat je de meeste zonuren halverwege de lenten en in de zomer hebt. Vandaar dat ik me beperkt hebt tot lichtschakeling.
Die temperatuurmeting kost je anders een fractie en is bij iedere bouwmarkt te halen :)
Koop een simpele analoge Honeywell thermostaat. Kun je gewoon 12v doorheen jassen (daarmee worden ze ook aangestuurd namelijk). Is dan alleen nog een kwestie van goed verticaal monteren. Schakel je in serie met je lichtsensor en klaar ben je :)

Zon' ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Honeywell_thermostat.jpg
Die dingen kosten echt de wereld niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1