[Mountain Lion] Vastlopen en geen oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Ik heb een Macbook Pro 15-inch, Mid 2009 2.53 GHz Intel Core 2 Duo
De laptop is van Mac OSX
1) Snow Leopard, naar
2) Lion naar
3) Mountain Lion gegaan.
Ergens tussen stap 1 en 2 ben ik van een Seagate 256 naar een WD Scorpio Black 512GB gegaan.
Die laatste presteerde beroerd en dat bleek te liggen aan de EFI versie*
MacBook Pro (15-inch, 2.53GHz, Mid 2009) MacBookPro5,3 MBP53.00AC.B03 (EFI 1.7) op EFI and SMC firmware updates for Intel-based Macs
Ik had 1.7, maar daar kon bovengenoemde schijf niet mee overweg. Ik heb toen EFI een downgrade naar V1.6 gedaan en het ding een jaar lang zonder problemen gebruikt.

Twee weken terug heb ik Mountain Lion (OS X 10.8.3 Build 12D78) geinstalleerd en vervolgens 3 keer het probleem gehad dat Macbook na een slaapstand (door het scherm dicht te klappen) vastliep.
Een harde herstart middel 4 seconden de aan uit knop in te houden leverde een niet-bootende Macbook op met onderstaande symbool:
Afbeeldingslocatie: http://dannagle.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/circle-slash.gif
Het enige wat werkt is een herstart en een safe modus (shift ingedrukt houden) en dan kun je zonder problemen werken.
Ik heb besloten de HD te vervangen voor een SSD en heb ter voorbereidingen een profiel migratie (Migration
Assistant) en een bootable USB stick met een installatie van Mountain Lion gemaakt, zodat ik een herinstallatie vanaf de USB stick kan doen,

Dat werkt dus niet.
Ik kan niet booten vanaf USB. Als ik bij opstarten de bootopties probeer te kiezen, dan loopt de machine vast met bovenstaande symbool.
Al 2 keer geprobeerd met een andere USB stick en/of een herinstallatie van de bootable USB
Niks.

Ik heb ondertussen de EFI versie naar 1.7 gebracht. De machine boot dan altijd maar werkt vervolgens klote vanwege hierboven genoemde *
Booten vanaf USB werkt dan nog steeds niet.
Dit levert dus ook niks op en het eindresultaat is dat ik met een klote presterende Macbook zit een zonder een schone herinstallatie op een SSD te kunnen doen.

Ik zit even zonder oplossingen dus ik vroeg me af of iemand suggesties heeft.
Het is voor mij vrij onacceptabel dat ik de MB hierdoor moet afdanken.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 08-06-2013 23:54 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Het maken van de USB stick is even lastig: je moet bij de advanced settings de partition map op GUID zetten en dan 1 partitie maken op de USB, vervolgens kan je pas goed de dmg van MountainLion clonen. Let op dat deze USB eigenlijk ook echt 8 GB groot moet zijn. Dan met recovery booten en opletten welke install je kiest. Eerst disk utility starten en alles leegmaken (zeker weten??) en dan install ML.

[ Voor 11% gewijzigd door Jouke74 op 09-06-2013 10:41 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
USB moet 8 GB of groter zijn. Met 16Gb lukt dit ook prima is mijn ervaring.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
het is gefixt.
Bij het aanmaken van de bootable USB werd bij het overzetten van de Mountain Lion image het partitieschema steeds van GUID Table naar iets ondefinieerbaars omgezet.
Dat geeft het vreemde effect dat de USB stick weliswaar als bootable schijf gezien wordt, maar het uiteindelijk niet doet.
Ik kwam erachter omdat ik via System Preferences --> Startup disk probeerde de USB stick als bootschijf (daar werd het ding gewoon als bootable disk getoond) in te stellen. Dat gaf foutmeldingen en zo kwam ik erachter dat het partitie schema kennelijk aan gort geholpen werd.

Ondertussen had ik ook al weer een keer een vastloper te pakken en heb uiteindelijk van ellende de oude Seagate met Snow Leopard in de Macbook gezet (die schijf had ik nog liggen) en van daaruit een bootable USB gemaakt.
Dat werkte wel en nu draait ML netjes op een SSD.

Geen idee wat er mis was met de WD schijf of de ML installatie, maar kennelijk zat er iets goed mis.
Dank voor suggesties :)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world