Toon posts:

Geen Beeld / Vastlopen - Toshiba Satellite A100-820

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren!

Ik heb een probleem met mijn oude laptop uit 2007. Ik heb zelf wel een beetje handigheid met computers maar lang niet zoveel als de meeste van jullie hier. Vandaar dat ik hier dit topic post.
Mijn computer: http://www.toshiba.nl/dis...ducts/satellite-a100-820/
Alleen dan met Windows 7 Ultimate er op geïnstalleerd. Geen idee of het voor jullie nuttige info is maar ik speel hier de laatste jaren geen games meer op. Gebruik hem eigenlijk hoofdzakelijk voor surfen & mailen & foto's.

Na gisteren wat surfen op Fok!Forum zat ik een poosje niet aan mijn laptop en is hij op zwart scherm gesprongen (wat hij altijd doet om energie te besparen). Toen ik er weer mee aan de gang wilde gaan kwam hij echter niet meer van het zwarte scherm af en heb ik hem dus geforceerd uitgezet.

Toen ik hem echter opnieuw wilde starten was dit echter niet meer mogelijk. Het scherm blijft puur zwart (ook geen windows 7 ultimate laad logo’s of iets dergelijks). De computer start met zwart scherm ook niet in windows op aangezien als hij helemaal klaar met laden is en ik mijn paswoord intoets er niks gebeurd qua laden. Dus lijkt dat hij echt vast zit. Hierop volgend heb ik hem geprobeerd in veilige modus op te starten (fn+f5 aan het begin werkte dus wel en kreeg ik wel beeld om te kiezen) en dit lukte wel. Internet doet het gelukkig wel in veilige modus dus kan mn werk/email gewoon blijven doen.

Jammer genoeg werkt de USB niet in safe modus want ik heb van mijn schijf circa anderhalve mnd geleden voor het laatst een backup gemaakt. Wilde gelijk het liefst nu een backup doen... Weet iemand of dit mogelijk is hoe ik de usb kan activeren in safe mode (het liefst vanuit safe mode aangezien ik niet in de bios lijk te kunnen komen)? In ieder geval blij dat mijn schijf iig niet naar de … is. Als ik alles zou kunnen backuppen van de laatste weken dan zou ik daarna alles wat er is er af kunnen formatten en windows opnieuw proberen te installeren.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Met msconfig alle niet microsoft services uitgezet
- Ik heb daar geprobeerd de standaard systeem herstel dingen, wat niet werkte.
- Ik heb de video driver geupdate wat niet werkte.
- De videodriver geuninstalled (bij apparaatbeheer) en vervolgens werd hij automatisch weer geinstalled toen veilige modus werd gestart
- DirectX is al de laatste versie
- De bios proberen up te daten maar dit lukt niet vanaf safe mode. Als ik de computer opstart lukt het me niet om in de bios te komen, aangezien ik geen beeld krijg als ik op f2 of f1 of f11 of f12 druk (alles maar geprobeerd).

Als ik de computer met fn + f5 opstart en de optie: “Foutopsporingsmodus” kies, krijg ik op den duur het volgende blauwe scherm:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/35lbxtw.jpg

- Ubuntu geïnstalleerd, onder het motto dan daar maar een backup maken. Ook deze start niet op, enkel in de recovery mode. Volgens mij kan die dan ook geen usb laden? Ik zie iig niks verschijnen qua externe schijf. Dit maakt me bang dat me videokaart op één of andere manier toch stuk is gegaan.

Weet iemand nog iets wat ik zou kunnen proberen?

:? :/

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 11:21
Om een backup te maken van je data kun je altijd nog de schijf direct aan een gewone PC kunnen hangen. De laptop schijf heeft volgens de specificaties ook gewoon een SATA aansluiting, net zoals alle redelijk moderne PC's. En als je dat niet aandurft kun je altijd nog een SATA naar USB adapter halen die je aan een andere PC hangt, en waar je deze schijf in kan steken. Alleen dat kost je ~€30 dacht ik.

Dan mag de rest zeggen wat er met de hardware is, want buiten dat er "iets" aan de hand is met je videokaart (driver) durf ik daar niets over te zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de snelle reactie iig! Dat is al een mooie oplossing om de schijf inhoud in ieder geval te redden :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

Ik zie een GeForce Go7600 in de specs staan, en reken er maar op dat dat je probleem is.
Ook de BSOD van je geeft het al aan, er is iets mis met de nVidia chip (nvlddmkm.sys is van nVidia).

Probleem is het zelfde als de beruchte 8000 serie, het soldeer breekt los.
De 6,7,8 en 9 serie hebben het allemaan (waarvan de 8 serie het ergste).

De ene krijgt eerst artefacts en dergelijke, bij de ander gaat het beeld meteen op zwart.
Oplossing (lees: tijdelijk lapmiddel) is om de chip te bakken op 200ºC in een oven, of even met een heatgun erover.

Er kleven natuurlijk de nodige risico's aan;als je het niet goed doet gaat de boel kapot...al maakt dat niet eens zoveel uit wat kapot is ie al.

Backup maken van je schijf is opzich heel makkelijk.
In de laptop zit gewoon een s-ata hardeschijf die je ook in een desktop PC kan hangen, en zo kun je bij al je data komen (tenzij je een encryptie gebruikt, maar dat zie je niet vaak).

Maar reken er maar op dat je op zoek moet naar een nieuwe laptop, probleem is namelijk niet permanent te fixen...

[ Voor 0% gewijzigd door Nemesizz op 09-06-2013 11:45 . Reden: paar 'gewoons' weggehaald :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx... was ik al bang voor. Dan ga ik een nieuwe laptop halen en de oude schijf er uit halen