Hoe SSD instellen als boot-schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.663 views

• kaj180
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik heb nu dit: Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/15y6btl.jpg
Ik heb niet het idee dat ik m'n SSD nu als boot-schijf gebruik ookal heb ik met de data migration software m'n hele HDD naar mijn SSD gecloond. Hoe kan ik nu mijn SSD instellen als boot-schijf?

[ Voor 25% gewijzigd door kaj180 op 08-06-2013 21:39 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-01 21:41
In het bios (tijdens het opstarten op del/f2/f12 duwen, even kijken, staat aangegeven) dan ergens in een 'boot' menu de SSD een hogere priority geven, of de HDD uitzetten voor boot.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45

D4NG3R

kiwi

:)

Herinstalleer je OS gewoon op de SSD. Als je het dan echt op deze kromme wijze wilt doen verander je bootrecord.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:57
Je zou inderdaad veel beter een herinstallatie kunnen doen op je SSD, scheelt veel moeite en zorgt ervoor dat je geen rare problemen gaat krijgen.

*Edit* En blur de volgende keer even je naam in je screenshot ;) dat het een kleine screenshot is maakt het wel lastig, maar ik kan het alsnog gewoon lezen.

[ Voor 35% gewijzigd door ItMeAedri op 08-06-2013 21:52 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eens leesbare screenshot is ook wel handig, moet erg veel moeite doen zo :P
Arnlith schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:50:
*Edit* En blur de volgende keer even je naam in je screenshot ;) dat het een kleine screenshot is maakt het wel lastig, maar ik kan het alsnog gewoon lezen.
Wel moeilijk te lezen hoor. Maar waarom ga je er meteen vanuit dat iedereen zijn naam wil verbergen? Mijn naam is gewoon te lezen in mijn profiel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• kaj180
D4NG3R schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:42:
Herinstalleer je OS gewoon op de SSD. Als je het dan echt op deze kromme wijze wilt doen verander je bootrecord.
Zou je me dan kunnen uitleggen hoe ik mijn OS moet herinstalleren? Ik zit nu een beetje nutteloos rond te kijken in m'n bios. PS. Ik wil niet m'n geinstalleerde programma's kwijt raken. En heb je voor het herinstalleren van Windows niet een nieuw schijfje met Windows nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door kaj180 op 08-06-2013 22:01 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je wilt Windows 7? Installatie-DVD pakken (of ISO op USB-stick gooien), daarvanaf booten en installeren op je SSD :)

• kaj180
Compizfox schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:02:
Je wilt Windows 7? Installatie-DVD pakken (of ISO op USB-stick gooien), daarvanaf booten en installeren op je SSD :)
Dus dan moet ik voor 100 euro een nieuwe DVD met Windows kopen?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, het installatiemedium is onafhankelijk van je licentie. Je kunt dus je huidige licentie hergebruiken. Wat voor licentie heb je? In het geval van een OEM-licentie kan het nodig zijn dat je een OEM-ISO pakt IIRC.

Je raakt met het herinstalleren van Windows uiteraard wel je geïnstalleerde programma's kwijt.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 08-06-2013 22:12 ]

• kaj180
Compizfox schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:05:
Nee, het installatiemedium is onafhankelijk van je licentie. Je kunt dus je huidige licentie hergebruiken. Wat voor licentie heb je? In het geval van een OEM-licentie kan het nodig zijn dat je een OEM-ISO pakt IIRC.
Ik heb nog wel een Windows 7 Home Premium Recovery Disc gevonden hier in huis, is dat wat je bedoelt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kaj180 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:12:
[...]

Ik heb nog wel een Windows 7 Home Premium Recovery Disc gevonden hier in huis, is dat wat je bedoelt?
Als het een recoverydisk is voor een specifiek OEMsysteem (Dat in principe gewoon een image terugzet) kun je die waarschijnlijk niet gebruiken.

• kaj180
TERW_DAN schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:19:
[...]

Als het een recoverydisk is voor een specifiek OEMsysteem (Dat in principe gewoon een image terugzet) kun je die waarschijnlijk niet gebruiken.
Dit staat erop: "The software included on this Recovery Disc was preinstalled on your hard drive at the factory and may only be used for backup. This DVD contains the 64-bit operating system. Only for recovery of the originally selected language version."

• kaj180
Ik heb m'n computer nu opgestart zonder mijn HDD en dat werkt prima, maar ik vraag me af wat er gebeurt als ik mijn hdd weer connect.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je de hdd aansluit, boot hij weer van de HDD. Tenminste als je de bootvolgorde niet hebt aangepast in de bios.

Een ander punt, je hebt geklooned. Wat ik nu zie, is dat je SSD daarom al meteen vrij vol zit. Dat is slecht voor de performance van dat ding. Het is maar dat je het weet.

Als je nu een clean install gaat doen, staat de SSD meteen goed ingesteld en is deze niet zo vol: alleen windows zal 15 GB zijn schat ik zo: dan heb je nog 95 GB over. Nu heb je nog minder dan 30 GB over.

• kaj180
Reepje schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 23:02:
Als je de hdd aansluit, boot hij weer van de HDD. Tenminste als je de bootvolgorde niet hebt aangepast in de bios.

Een ander punt, je hebt geklooned. Wat ik nu zie, is dat je SSD daarom al meteen vrij vol zit. Dat is slecht voor de performance van dat ding. Het is maar dat je het weet.

Als je nu een clean install gaat doen, staat de SSD meteen goed ingesteld en is deze niet zo vol: alleen windows zal 15 GB zijn schat ik zo: dan heb je nog 95 GB over. Nu heb je nog minder dan 30 GB over.
Moet de HDD geconnect zijn voor de clean install?

• Christiaan100
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 18:19
nee hoer dat hoeft niet

• Reepje
  • Niet online
Sterker nog: de HDD mag niet aangesloten zijn bij een instal op de SSD.

Dus: alleen de SSD aansluiten op de juiste SATA poort, windows erop. Daarna kan je de HDD er weer bijhangen. Het beste kan je al je data backuppen en de harde schijf formateren. Want alle programmas moet je toch weer opnieuw instaleren.

• kaj180
Is het normaal dat het zo lang duurt om de Windows-bestanden uit te pakken?

• kaj180
Nu ik Windows opnieuw geinstalleerd heb is er nog maar 25 gb beschikbaar.

Nu ik heb geformatteerd krijg ik telkens deze foutmelding: "Kan een partitie op schijf 0 niet formatteren. De fout is opgetreden tijdens het voorbereiden van de partitie die voor de installatie is geselecteerd. Foutcode: 0x80070057"

[ Voor 65% gewijzigd door kaj180 op 09-06-2013 00:01 ]

Verwijderd

Google even op de foutcode of vraag hulp van iemand die er verstand van heeft.

• Reepje
  • Niet online
We weten helemaal niet wat voor computer (merk, processor, moederbord etc) je hebt, hoe je de ssd hebt aangesloten (op welke poort). En wat je allemaal verder aan het doen bent. Verder heb je er helemaal geen kaas van gegeten, en dan wil het wel eens niet lukken.

Ik heb geen kristallen bol, maar mijn gok is dat je een "merk"computer hebt, een Dell ofzo. Die leveren hun computers af met een voorgeinstaleerde windows. Verder staat er op de harde schijf nog een verborgen herstel partitie. Het was een zeer grote HDD, dus een ruime herstelpartitie van 50 GB zal dat wel wezen. Deze is op alle mogelijke manieren beveiligd. Jij hebt nu geklooned, en daarmee deze verborgen partitie op je ssd gezet. Blijkbaar krijg je die nu niet meer weg.

Verwijderd

kaj180 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 23:45:
Nu ik Windows opnieuw geinstalleerd heb is er nog maar 25 gb beschikbaar.

Nu ik heb geformatteerd krijg ik telkens deze foutmelding: "Kan een partitie op schijf 0 niet formatteren. De fout is opgetreden tijdens het voorbereiden van de partitie die voor de installatie is geselecteerd. Foutcode: 0x80070057"
Error 0x80070057 when you format a hard disk drive to install Windows 7

Eerst zoeken, dan vragen ;)

• kaj180
Hartstikke bedankt, nu nog even wachten tot 'ie klaar is met installeren.

• kaj180
Hoe kom ik aan de drivers voor m'n internetkaart en m'n grafische kaart?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45

D4NG3R

kiwi

:)

kaj180 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 00:50:
Serieus :?

Website van de fabrikant.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 09 juni 2013 @ 01:16:
[...]

Hoe weet ik welke fabrikant ik heb?

Overigens zijn deze drivers meestal al standaard geïnstalleerd met je Win7 installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 01:29 ]

Verwijderd

:+

• kaj180
D4NG3R schreef op zondag 09 juni 2013 @ 01:16:
[...]

Ik heb geprobeerd met een USB stick de driver van m'n videokaart op m'n computer te zetten maar hij herkent de USB stick niet, en hoe kan ik weten van welke fabrikant m'n netwerkadapter is?

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 10:39
Ojah en vergeet AHCI ook niet aan te zetten in het bios. Anders kun je weer opnieuw windows installeren.

Verwijderd

kaj180 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 01:28:
[...]

Ik heb geprobeerd met een USB stick de driver van m'n videokaart op m'n computer te zetten maar hij herkent de USB stick niet, en hoe kan ik weten van welke fabrikant m'n netwerkadapter is?
Je zou kunnen beginnen door te kijken welk moederbord je hebt en dit type te Googlen zodat je ziet welke netwerk chip er in zit. Voor het geval je hierna gaat vragen hoe je daar achter komt: kijk op de doos als je zelf je pc hebt samengesteld, Google het typenummer van je prebuild computer (merk + type) om de de specs te achterhalen. Lukt dat niet, schroef dan je kast open en kijk wat er op het moederbord staat.

Nu nog gratis een pro tip: laat iemand anders, met verstand hiervan, dit voor je oplossen.

• kaj180
Ik heb de Medion Akoya P5362 E, chipset is Intel H61.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

nvm

[ Voor 92% gewijzigd door Compizfox op 09-06-2013 01:51 ]

• kaj180

Verwijderd

kaj180 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 01:50:
Ik heb de Medion Akoya P5362 E, chipset is Intel H61.
Google eens op Intel H61 chipset drivers of H61 network chipset.
Een beetje eigen initiatief mag wel hoor. Het is hier geen helpdesk waar wij jouw computer voor je installeren :9

• kaj180
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 02:00:
[...]

Google eens op Intel H61 chipset drivers of H61 network chipset.
Een beetje eigen initiatief mag wel hoor. Het is hier geen helpdesk waar wij jouw computer voor je installeren :9
Ik heb heel lang gezocht maar ik heb niks gevonden.

• kaj180
Op mijn HDD staan gewoon al mijn drivers, kan ik die niet gebruiken?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ik zal het maar helemaal voorkauwen voor je, want het is bijna gewoon een ergernis om te zien hoe weinig inzet er wordt gedaan om de kennis te verrijken...

Deze Akoya is zo goed als vergelijkbaar met die van jouw... Dus hier heb je je drivers, go fix it yourself now...
http://www.medion.com/nl/...ct.php?msn=10015450&gid=2
kaj180 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:43:
Op mijn HDD staan gewoon al mijn drivers, kan ik die niet gebruiken?
Epic facepalm |:(
Wat denk je zelf?

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 09-06-2013 10:44 ]

Verwijderd

Hoi Kaj,

Ik ga op dit moment even ingrijpen, want het niveau van dit topic ligt veels te laag van wat wordt verwacht hier op GoT. Dit forum is namelijk niet bedoeld als helpdeskforum waar je alle kleine vraagjes neer kunt plempen. We verwachten van jou eigen inzet en dat je zelf moeite doet om antwoord op je vragen te vinden. Dit betekent dus niet:

Zou je me dan kunnen uitleggen hoe ik mijn OS moet herinstalleren?
Hoe kan ik weten van welke fabrikant m'n netwerkadapter is?

Je bent inmiddels 16 en zit op het gymnasium volgens je profiel. Dan lijkt het mij ook binnen jouw vermogen liggen om zelf wat zoekopdrachtjes uit te voeren en kortom, zelf de handen uit de mouwen te steken. Pas als je er echt niet uitkomt, is er GoT om onze kennis te raadplegen. Maar meenemen bij het handje is er niet bij; dan ga je maar naar beginnersweb of andere laagdrempelige fora. GoT is een plek waar professionals en serieuze hobbyisten hun kennis kunnen uitwisselen, maar daarbij is wel vereist dat je duidelijk inzet toont. Gezien jouw posts in dit topic ben ik van mening dat dit niet het geval is en daarom sluit ik je topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.