Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangen Amerikaanse software

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Aangezien 'Merica schijt heeft aan mijn privacy zou ik graag zo veel mogelijk Amerikaanse software willen vervangen door Europese of zelfs Aziatische software.

3 zaken kan ik helaas niet wijzigen en dat zijn steam, windows en mijn games. Buiten dat zou ik graag zo veel mogelijk gebruik maken van goede alternatieven voor mijn gebruikte progjes. Graag hoor ik van jullie welke "veilige" alternatieven zijn voor onderstaande software.

Te weten:
-Webbrowser (tor?)
-Office pakket
-Adobe (indesign, ps)
-Torrent-progje

Daarnaast vroeg ik me af of een eventuele keuze voor AMD dan wel Nvidia GPU's resulteert in minder backdoors voor de agencies. (beiden zijn Amerikaans, maar heb ik bij bijv. een MSI kaart aziatische drivers bijvoorbeeld ipv amerikaanse?)

P.s. als iemand van mening is dat het geen zoden aan de dijk zet zolang ik windows blijf draaien dan hoor ik het graag (je veiligheid is immers zo groot als je zwakste schakel)

Noem me para, maar de VS heeft schijt aan mijn mensenrechten dus beter handel ik nu pro-actief dan dat dadelijk mijn prive intellectueel eigendom via Google Chrome in handen valt van de USA. (volgens het Amerikaans recht nog volledig legitiem ook 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 08-06-2013 14:07 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het meest handige lijkt mij open sourcesoftware, dan is er tenminste bekend wat er in de broncode staat.

Overigens doet Steam het ook op Linux (mocht je daar naar willen overstappen).

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 08-06-2013 14:15 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je zo paranoïde bent: iets zo cruciaal als je OS kan je natuurlijk niet buiten beschouwing laten. Dat is de basis. Als het OS zou "afluisteren" dan maakt het niet uit wat de applicaties doen. Dus geen Windows. En ook geen Linux: daar doen Amerikanen aan mee ;)

Waarom denk je trouwens dat Aziatisch beter is, waarom zou een land als China NIET hard meedoen?

Ook vooral geen Tor gebruiken, a) daar zijn Amerikanen bij betrokken en b) de basis is een Amerikaans militair project...

Torrent is al helemaal een no-no, als je bedoelt er warez of films/muziek te halen. Dat kan je natuurlijk al helemaal niet vertrouwen, je kent de bron niet. En sowieso is het ook door een Amerikaan ontwikkeld.

Ook geen opensource gebruiken als je niet de skills hebt om de code te interpreteren. En de skills om je netwerkverkeer te interpreteren (Wireshark etc). Immers kan zomaar iedereen code toevoegen, inclusief Amerikaanse en Chinese drieletter-agencies ;)

De enige manier om zekerheid te hebben: geen netwerkverbinding, geen USB-sticks. En als je echt alu-hoedje bent dan nog in een kooi van Faraday gaan zitten en je hardware cash kopen in steeds een andere winkel 100km verderop.

Tussenweg is inderdaad alles opensource en er op vertrouwen dat er voldoende mensen zijn die meekijken. Natuurlijk alles zelf compilen.

Of minder paranoïde doen.

offtopic:
Intellectueel eigendom heeft hier weinig mee te maken, behalve als je bang bent voor industriële spionage. Maar dan kom je bij heel andere vragen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• eL_Jay
Oke laat ik het anders stellen, als ik windows blijf draaien maar overstap van Chrome naar een theoretisch volledig veilige i-net-browser nog steeds 0 effect om bijvoorbeeld mijn online gedrag onzichtbaar te maken (lees; beter te maskeren) voor de ABC-agencies?

Dus dat bijvoorbeeld niet een standaard opvraag door de FBI bij google mijn surfgedrag vrijgeeft maar dat er meer actieve manieren moeten worden ingezet om dit te achterhalen.

Ik weet dat als ik echt invloed wil hebben op wat ik voor mezelf houd ik teveel concessies moet gaan doen, maar als ik door een simpele wijziging van i-net browser mijn gedrag op Russische server kan plaatsen i.p.v. Amerikaanse, dan is de keus snel gemaakt. (De KGB/FSB zal hier niet zo snel aan de deur staan, gezien de megaupload raid en guantanamo bay is een bende amerikanen een stuk realistischer)

[ Voor 29% gewijzigd door eL_Jay op 08-06-2013 14:59 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Vrij simpel: wat je wil is op geen enkel wijze mogelijk. In de EU kennen we een bewaarplicht en vrijwel ieder land kent wel het nodige aan mogelijkheden om af te tappen. Wat Amerika kan en doet is dus iets wat in ieder land die deze mogelijkheden heeft ook gebeurd. Er zit wel een groot verschil tussen de landen en dat ligt op het mogen inzetten van die middelen. In de USA is er geen enkele toetsing nodig om het in te zetten tegen buitenlanders, wel tegen haar eigen inwoners. En zo zal ieder land zijn eigen invulling hebben waarbij de ene wat strikter is dan de ander met het verlenen van toestemming voor het inzetten van deze middelen tegen haar eigen burgers en die buiten haar land.

Op papier is de Koude Oorlog afgelopen maar in realiteit is daar nog nooit iets aan veranderd (Russen zijn dus even erg als Amerikanen; kijk maar eens terug in het nieuws naar de opgepakte spionnen en zoek vooral eens naar de achtergronden van de heer Poetin). Iets waar de AIVD nu ook al een aantal jaar voor waarschuwt (Nederland is nogal gevoelig voor spionage uit het buitenland zoals China en de USA). Je computer met andere software uitrusten en tot de tanden toe beveiligen helpt wel iets om je tegen dat soort praktijken te beschermen maar je zult altijd via andere wegen nog te traceren zijn (denk aan die bewaarplicht en het aftappen). Je kunt je dan ook veel beter richten op het aanpassen van je gedrag. De overheid is namelijk je minste zorg, er zijn zat anderen die met je Facebook, Twitter, etc. data aan de haal gaan. Het dievengilde heeft het sinds de social media nog nooit zo gemakkelijk gehad. Men weet precies wanneer ze kunnen inbreken en wat er in de woning aanwezig is.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 08-06-2013 17:56 ]

Verwijderd

Je bent al te laat, je hebt al te lang software van de vijand gebruikt. Ook als je nu verandert, is één aanknopingspunt voldoende om je oude historie aan je nieuwe profiel te koppelen. Het enige wat misschien nog helpt is een andere identiteit in een ander land.

• eL_Jay
Ik heb geen probleem met de bewaarplicht in europa (redelijkheid en billijkheid) ik heb problemen met het op een presenteerblaadje aanbieden van mijn data aan de Amerikaanse overheid doordat ik o.a. google gebruik.

Dit komt doordat Amerika in Nederland basale "internetrechten" als strafbaar beschouwd en Amerika het enige land is dat schijt heeft aan alle niet nationale wetgeving. Aangezien regelgeving daar wat meer shady is kunnen bepaalde huidige i-net activiteiten mij in de toekomst wellicht een enemie of the state maken. Niet dat ik nou iets speciaals doe of zo, maar wat Kim Dotcom heeft meegemaakt mag mij wel bespaard blijven.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar als je nu naar een .nl site gaat die in de usa wordt gehost wat dan ?

als ik zie hoevvel trackig cookies ik nog heb met dnt aan :X

Iperf

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kun je voorkomen dat je afgeluisterd wordt? Nee. Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat zodra je internet aan je pc hangt, dingen worden bijgehouden. Van cookies, naar alles wat je liked op facebook, alles wat je opzoekt op google naar inhoud van chats en emailberichten.

Maar, je kan wel in ieder geval alles spreiden en ervoor zorgen dat zo min mogelijk bij Google en Facebook terecht komt, aangezien dat mijn inziens de grootste spelers zijn op persoonsgegevens houden, hoeft de CIA nieteens moeite voor te doen.

Dus, Chrome schrappen, tracked toch alles wat je doet. TOR is natuurrlijk het veiligste, maar met bijv. Firefox komt er ook al minder tot niks bij google. Goede adblocker erbij, en natuurlijk geen google diensten gebruiken. Duckduckgo om te zoeken, openstraatmaps voor adressen, Gmail zeker vervangen door een ander, die leest sowieso al alles.

OS: ik denk dat Ubuntu [hoewel, dat met Amazon] of Linuxmint veilig genoeg zijn. Iig beter dichtgetimmerd dan Windows.

Qua programma's: geef ze simpelweg geen toegang tot internet, of nog beter: Gebruik een oudere pc als linuxbak met tor enzo voor internetgebruik, en gebruik een PC zonder internet voor al je programma's.

Als je echt van je privacy houdt, is Google en Social Media de deur uitzetten de eerste, simpelste en grootste stap die je kunt zetten.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Eén van de problemen is bv. dat je vaak niet weet waar degene met wie je mailt z'n hosting heeft staan. Zo kan het voorkomen dat je, zonder het te weten, mailt met een leverancier/winkelier/etc. die voor z'n domein en mailserver gebruik maakt van de Google-diensten, en zo ben je dan toch weer het haasje, ook al maak je zelf geen gebruik van Google.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 01:49 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is zo goed als onmogelijk om geen Amerikaanse software te draaien. Daarvoor spelen Amerikanen een veel te grote rol in de IT. Het beste kun je 100% open source software gaan draaien om het in elk geval een stuk lastiger te maken om jou te bespioneren. Zelfs als je niet zelf in staat bent om de code van open source software te controleren dan is er bij de grotere OS projecten altijd wel iemand anders die het wel doet en het aan de grote klok hangt als ie gekke dingen vindt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

eL_Jay schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 14:06:
Daarnaast vroeg ik me af of een eventuele keuze voor AMD dan wel Nvidia GPU's resulteert in minder backdoors voor de agencies. (beiden zijn Amerikaans, maar heb ik bij bijv. een MSI kaart aziatische drivers bijvoorbeeld ipv amerikaanse?)
WTF? 8)7

Prism ging over backdoors bij online diensten, zoals die van Google en Microsoft. Hierbij moet je denken aan Google Drive, GMail, Hotmail, enz. Amerika had een backdoor tot de data die online, bij die bedrijven stond opgeslagen (in de cloud)
Het is niet dat er backdoors zitten in software die op jouw PC draait, en al helemaal niet in drivers :P

Maar wat jij wilt, lijkt verdacht veel op Free and Open-source Software (FOSS)

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 09-06-2013 01:59 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Tja, ik durf niks meer met zekerheid uit te sluiten ;)

http://www.washingtonsblo...r-in-windows-by-1999.html

• eL_Jay
Compizfox schreef op zondag 09 juni 2013 @ 01:55:
[...]

WTF? 8)7

Het is niet dat er backdoors zitten in software die op jouw PC draait, en al helemaal niet in drivers :P
Dacht dat er ook meer tastbare backdoors zaten in modems e.d.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

modem is wel iets anders dan een gpu he.

Of er echt backdoors zitten in (drivers van) GPU's, CPU's, USB-chips etc, ik weet het niet zeker, maar de kans daarop lijkt me klein. Immers, zodra iemand goed de internetstroom in de gate houdt, moet dat heel snel opvallen.

Wat ik al gezegd heb: de beste manier om zeker te weten dat niemand je volgt op internet, is geen internet hebben. Wil je echt alles onzichtbaar maken, wordt het helemaal moeilijk. Brieven sturen werkt dan ook niet, immers, die kunnen onderschept worden [zoals in de DDR] of ze houden bij wie je wanneer stuurt. Ik denk dan dat iemand gewoon persoonlijk ontmoeten of via postduiven die een briefje in code [die ene code die nagenoeg onkraakbaar is, met codewoord] versturen.

Als je er zo overnadenkt, kan de overheid eigenlijk alles van je weten, of weten ze al zeker 80% van je.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zeg 1 ding: Waarom Motorola minder vertrouwen dan Huawei? ;)

Verwijderd

Eigenlijk is het beste wat je kunt doen: Niet opvallen in de massa. De ironie hiervan is dat je juist niet teveel moet verbergen, want dan val je juist weer op. Mede om die reden encrypt ik ook niet (meer) alles, of laat ik ál m'n verkeer over een VPN lopen. Maar ik heb bv. ook weer geen Twitter, Facebook, GMail, Skype, Whatsapp, Skydrive, etc.. Mocht ik op de één of andere manier interessant worden, dan zou ik wellicht daardoor weer extra in de kijker kunnen lopen. Maar zo kun je wel aan de gang blijven, het is maar net hoeveel paranoia je jezelf wilt permitteren ;)

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-11 18:57
Ik had hetzelfde idee/gevoel bij het lezen van alle berichten. Als je niet wil gevolgd worden: gebruik geen internet. Maar dat is (ook voor mij) niet echt een optie.

Wat overblijft is zo goed mogelijk je privacy te proberen bewaren.

Een eerste regel lijkt me dat je best geen gegevens op het internet zet die niet mogen gekend zijn. Eenmaal gepubliceerd ben je mogelijk de controle over je data kwijt en kan je ze misschien niet meer offline halen.

Besturingssysteem: Probeer eens Linux Mint uit (de meesten suggereren Ubuntu voor beginners, maar zelf liep ik bij Mint tegen minder euvels aan dan bij Ubuntu) of een andere Linux-distributie. Als je op een openbare computer werkt, kun je bijv. een usb-stick booten met een Linux-distributie, Tails is een distributie die gericht is op privacy en anonimiteit.

Office: Open Source lijkt me betrouwbaarder, er is op zijn minst de mogelijkheid om de code te gaan controleren.

Mail: Gmail, Outlook en andere online diensten lijken me uit den boze. Gebruik bijv. Thunderbird om je mails op te halen, zo heb je op zijn minst de data zelf in handen.

Cloud: beter niet waarschijnlijk en als je het toch wilt gebruiken dan lijken geëncrypteerde bestanden in bijv. Dropbox een goeie oplossing. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om een NAS aan te schaffen (bijv. Synology) om zo van overal toegang te hebben tot je bestanden.

Andere programma's: gewoon even Googlen op bijv. open source alternative Photoshop, dat geeft meestal wel een aantal interessante mogelijkheden.

Sociale media: gebruik ze niet. Als je toch een Facebookprofiel hebt, log steeds uit. Elke website met een 'vind-ik-leuk'-knop, trackt je anders op die manier als je niet uitgelogd bent.

Brower: ik gebruik Firefox (ik vind Chrome aangenamer en sneller maar uit principe gebruik ik toch Firefox) i.c.m. een aantal add-ons zoals Ad-block & Ghostery. Ghostery toont je op elke website welke platformen je proberen volgen, bijv. Facebook, Google, reclamebedrijven, ... Je kunt deze add-ons ook op bepaalde websites uitschakelen.

Ik weet dat het onmogelijk is om totaal onzichtbaar te worden, maar dat is ook niet de bedoeling. Puur uit principe wil ik een aantal grote bedrijven niet (meer) steunen. Als consument heb je trouwens maar 1 macht: die van de portemonnee. Koop niets meer van Microsoft, Google, ... Laat hun diensten links liggen.

Het is om dezelfde reden dat ik zo vaak mogeljk bio & Fairtrade koop en één van de redenen waarom ik vegetariër ben: elke aankoop is een soort van kleine 'stem' die je uitbrengt. Hoe meer mensen anders gaan kopen/surfen, hoe duidelijker zal blijken dat we niet akkoord gaan met bepaalde eisen.

Ik heb er natuurlijk niets op tegen dat online diensten na een rechterlijk bevel data aan politiediensten geven, net zoals telefoonlijnen afgeluisterd moeten kunnen worden wanneer dat nodig is. Iedereen afluisteren criminaliseert de massa en pleegt een ongelooflijke inbreuk op onze privacy.

• anandus
  • Niet online
Aegir81 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:01:
Ik had hetzelfde idee/gevoel bij het lezen van alle berichten. Als je niet wil gevolgd worden: gebruik geen internet. Maar dat is (ook voor mij) niet echt een optie.
Nouja, het is even wennen, maar dan is het op zich prima te doen, natuurlijk.

Spullen kan je ook kopen in een winkel (cash natuurlijk ;) ), informatie kan je ook opzoeken in een encyclopedie of de bibliotheek, communicatie kan gewoon per brief, landtelefoon of face-to-face.
Geld overmaken kan je gewoon met overschrijvingskaarten, etc.

Als je niet wil dat je door ECHELON wordt afgeluisterd of dat PRISM je in de Big Data terugvindt, dan is dat de enige echte optie.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anandus schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:28:
[...]

Spullen kan je ook kopen in een winkel (cash natuurlijk ;) ), informatie kan je ook opzoeken in een encyclopedie of de bibliotheek, communicatie kan gewoon per brief, landtelefoon of face-to-face.
Dat is een kwestie van tijd. Naarmate de groep mensen zonder internet verder vergrijst en kleiner wordt zullen steeds meer essentiele diensten internet-only worden.
En langzamerhand zijn we zelfs zonder eigen internetaansluiting niet meer onvindbaar. Er hoeft maar iemand je foto op Facebook te zetten, met je naam erbij, en dankzij gezichtsherkenning en de camera's die (nu al) overal opduiken zul je over een paar jaar traceerbaar zijn door simpelweg de straat op te gaan.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Begin met een linux basis.
Draai daar een virtuele Windows in voor alles wat niet op Windows draait (zonder internet access natuurlijk).

Gebruik Chromium (Chrome maar opensource) samen met Ghostery, Adblock Plus. Schakel flash en alle andere van dat soort plugins uit.

Gebruik verder geen zoekmachine, laat geen cookies toe en gooi dat alles over een zelf opgezette OpenVPN server in Ukraine.

En dan mag je nog hopen dat hardware schoon is....

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• anandus
  • Niet online
downtime schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:59:
[...]

Dat is een kwestie van tijd. Naarmate de groep mensen zonder internet verder vergrijst en kleiner wordt zullen steeds meer essentiele diensten internet-only worden.
Ongetwijfeld :)
Maar op dit moment valt er nog prima te leven zonder internet, dus als je echt je kansen wil minimaliseren dat men je persoonlijke gegevens verzamelt is een internetloos leven de beste oplossing.

• eL_Jay
Boudewijn schreef op zondag 09 juni 2013 @ 02:52:
Ik zeg 1 ding: Waarom Motorola minder vertrouwen dan Huawei? ;)
Omdat de chinese geheime dienst niet bekend staat voor het ontvoeren van Europeanen wegens hier basale i-net rechten. Wat dat betreft heb ik een stuk meer vertrouwen in de Russen (en in mindere mate Chinezen) dan in de Amerikanen. In Amerika is alles ondergeschikt aan de staatsveiligheid (hieronder vallen ook de belangen van de eigen (media)industrie) en omdat redelijkheid en billijkheid daar niet bestaan vind ik dat een enge en zorgelijke situatie.

Wat overblijft is zo goed mogelijk je privacy te proberen bewaren.

Een eerste regel lijkt me dat je best geen gegevens op het internet zet die niet mogen gekend zijn. Eenmaal gepubliceerd ben je mogelijk de controle over je data kwijt en kan je ze misschien niet meer offline halen.

Besturingssysteem: Probeer eens Linux Mint uit (de meesten suggereren Ubuntu voor beginners, maar zelf liep ik bij Mint tegen minder euvels aan dan bij Ubuntu) of een andere Linux-distributie. Als je op een openbare computer werkt, kun je bijv. een usb-stick booten met een Linux-distributie, Tails is een distributie die gericht is op privacy en anonimiteit.

Office: Open Source lijkt me betrouwbaarder, er is op zijn minst de mogelijkheid om de code te gaan controleren.

Mail: Gmail, Outlook en andere online diensten lijken me uit den boze. Gebruik bijv. Thunderbird om je mails op te halen, zo heb je op zijn minst de data zelf in handen.

Cloud: beter niet waarschijnlijk en als je het toch wilt gebruiken dan lijken geëncrypteerde bestanden in bijv. Dropbox een goeie oplossing. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om een NAS aan te schaffen (bijv. Synology) om zo van overal toegang te hebben tot je bestanden.

Andere programma's: gewoon even Googlen op bijv. open source alternative Photoshop, dat geeft meestal wel een aantal interessante mogelijkheden.

Sociale media: gebruik ze niet. Als je toch een Facebookprofiel hebt, log steeds uit. Elke website met een 'vind-ik-leuk'-knop, trackt je anders op die manier als je niet uitgelogd bent.

Brower: ik gebruik Firefox (ik vind Chrome aangenamer en sneller maar uit principe gebruik ik toch Firefox) i.c.m. een aantal add-ons zoals Ad-block & Ghostery. Ghostery toont je op elke website welke platformen je proberen volgen, bijv. Facebook, Google, reclamebedrijven, ... Je kunt deze add-ons ook op bepaalde websites uitschakelen.

Ik weet dat het onmogelijk is om totaal onzichtbaar te worden, maar dat is ook niet de bedoeling. Puur uit principe wil ik een aantal grote bedrijven niet (meer) steunen. Als consument heb je trouwens maar 1 macht: die van de portemonnee. Koop niets meer van Microsoft, Google, ... Laat hun diensten links liggen.

Het is om dezelfde reden dat ik zo vaak mogeljk bio & Fairtrade koop en één van de redenen waarom ik vegetariër ben: elke aankoop is een soort van kleine 'stem' die je uitbrengt. Hoe meer mensen anders gaan kopen/surfen, hoe duidelijker zal blijken dat we niet akkoord gaan met bepaalde eisen.

Ik heb er natuurlijk niets op tegen dat online diensten na een rechterlijk bevel data aan politiediensten geven, net zoals telefoonlijnen afgeluisterd moeten kunnen worden wanneer dat nodig is. Iedereen afluisteren criminaliseert de massa en pleegt een ongelooflijke inbreuk op onze privacy.
Dank voor deze waardevolle toevoeging :)
Dat is inderdaad mijn probleem dat ik door prism inderdaad mijn data letterlijk op een presenteerblaadje aan de FBI geef.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Huur je eigen server (of VPS) in Nederland en begin je eigen internetprovider via vpn tunnel ernaartoe. Als ze dan in je mail willen kijken of je browsing history willen zien moeten ze naar jou een verzoek sturen om inzage :P

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
F_J_K schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 14:31:
Als je zo paranoïde bent: iets zo cruciaal als je OS kan je natuurlijk niet buiten beschouwing laten. Dat is de basis. Als het OS zou "afluisteren" dan maakt het niet uit wat de applicaties doen. Dus geen Windows. En ook geen Linux: daar doen Amerikanen aan mee ;)
Helaas bestaat er geen opensource BIOS/EFI firmware.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:44:
[...]
Helaas bestaat er geen opensource BIOS/EFI firmware.
Tuurlijk wel, zi bijvoorbeeld: http://www.openfirmware.info/Welcome_to_OpenBIOS
Maar je bent wel beperkt in je hardware-keuze: http://www.coreboot.org/Welcome_to_coreboot

[ Voor 9% gewijzigd door AlterEgo op 09-06-2013 12:50 . Reden: aanvulling ]

• anandus
  • Niet online
eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:38:
[...]

Omdat de chinese geheime dienst niet bekend staat voor het ontvoeren van Europeanen wegens hier basale i-net rechten. Wat dat betreft heb ik een stuk meer vertrouwen in de Russen (en in mindere mate Chinezen) dan in de Amerikanen. In Amerika is alles ondergeschikt aan de staatsveiligheid (hieronder vallen ook de belangen van de eigen (media)industrie) en omdat redelijkheid en billijkheid daar niet bestaan vind ik dat een enge en zorgelijke situatie.
Ik zou me dan wat meer inlezen in China als ik jou was, want zelfs met PRISM en EHOLON vind ik Amerika nog steeds een stuk minder eng dan China, qua internetrechten en informatievergaring over personen.

• eL_Jay
anandus schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:50:
[...]
Ik zou me dan wat meer inlezen in China als ik jou was, want zelfs met PRISM en EHOLON vind ik Amerika nog steeds een stuk minder eng dan China, qua internetrechten en informatievergaring over personen.
Wanneer is de laatste Nederlander in een Westers land door China ontvoert?
(ik kan het me niet herinneren, wat niet betekend dat het niet is gebeurd, maar gezien de Mega-zaak en de CIA-vluchten in Europa ben ik hier niet zo bang voor china ;))

[ Voor 17% gewijzigd door eL_Jay op 09-06-2013 12:53 ]

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:23
eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:52:
[...]

pfff... wat een argumentatie. Ik doe even met je mee.
Wanneer is de laatste keer dat de VS in opspraak kwamen vanwege het "oogsten" van organen van gedetineerden die mogelijk/waarschijnlijk alleen om deze reden de doodstraf kregen?

Discussieren heeft op deze manier toch geen enkele zin? Dat is vingerwijzen op basis van onvolledige informatie en emotie. Vuile handen hebben ze beide, daar mag je wel vanuit gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door SlaadjeBla op 09-06-2013 12:58 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt nooit te paranoia zijn als de hele wereld tegen je is.....
Te weten:
-Webbrowser (tor?)
-Office pakket
-Adobe (indesign, ps)
-Torrent-progje
Als de browser maar zo in te stellen is dat hij zo min mogelijk informatie lekt. Er zijn ook Amerikaanse software pakketten die privacy serieus nemen. b.v. http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

Met tor kom je in andere problemen. Men weet niet meer wie JIJ bent, maar je MOET MOET https gebruiken, en daar bewust van blijven, want er zijn vele tor exit nodes in het wild die verkeer onderscheppen.

office pakket en privacy heb ik me nooit zo in verdiept. Het briefje en excellsheetje wat ik tik thuis kan prima met openoffice en opvolgers.

Torrent en privacy mixed niet goed. Want torrent lekt per definitie toch aan heel de wereld wat je aan het downloaden bent.

ja windows ook. Met autoupdate kan er van alles op je PC gepushed worden, of met de virusscanner van autoupdate kan er van alles "per ongeluk" vanaf gesloopt worden. Alle software die autoupdates doet is eigenlijk een NO-GO.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:52:
[...]

(ik kan het me niet herinneren, wat niet betekend dat het niet is gebeurd, maar gezien de Mega-zaak en de CIA-vluchten in Europa ben ik hier niet zo bang voor china ;))
wordt daar al volop regels voor gemaakt.

http://www.dnaindia.com/w...on-of-political-activists

en ze waren/zijn ook geinfiltreerd bij de IND:

http://www.telegraaf.nl/b..._lekten_naar_China__.html

om je vraag te beantwoorden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Shamalamadindon

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:38:
De Russen? Die doen inderdaad niet aan ontvoeren. Ze vinden moord een stuk effectiever. Je bent Litvinenko blijkbaar alweer vergeten. En hij was bepaald niet de eerste.

• Shamalamadindon
downtime schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:18:
[...]

De Russen? Die doen inderdaad niet aan ontvoeren. Ze vinden moord een stuk effectiever. Je bent Litvinenko blijkbaar alweer vergeten. En hij was bepaald niet de eerste.
Bah, alsof de Amerikan dat niet doen.... drones anyone?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 17:38
We raken een beetje offtopic. Als je in de categorie Litvinenko valt, gaat FOSS of wat dan ook je niet helpen. Volgens mij was het doel om maatregelen te treffen zodat onnodig privacyverlies vermeden wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 09-06-2013 14:04 ]

^ Wat hij zegt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Leo1010 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:56:
Bah, alsof de Amerikan dat niet doen.... drones anyone?
De bewering was dat de Russen zoveel beter dan de Amerikanen zijn omdat ze niemand ontvoeren. Ik heb nooit beweerd dat de Amerikanen brandschoon zijn.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Z-Dragon schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:04:
We raken een beetje offtopic. Als je in de categorie Litvinenko valt, gaat FOSS of wat dan ook je niet helpen. Volgens mij was het doel om maatregelen te treffen zodat onnodig privacyverlies vermeden wordt.
True. Maar het ging ook een beetje over de vraag of andere landen dan wel te vertrouwen zijn. Is je privacy zoveel beter beschermd als je een Chinees product koopt? Ik waag het te betwijfelen.
Voor de Amerikanen is het simpelweg veel gemakkelijker om ons af te luisteren, omdat Amerikaanse bedrijven zo'n grote rol in de IT spelen, maar het zou naief zijn om te denken dat de Amerikanen ons als enigen afluisteren.

• ppl
  • Niet online

ppl

eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 01:31:
Ik heb geen probleem met de bewaarplicht in europa (redelijkheid en billijkheid) ik heb problemen met het op een presenteerblaadje aanbieden van mijn data aan de Amerikaanse overheid doordat ik o.a. google gebruik.
Dan moet je de Google software en al die Amerikaanse diensten niet gebruiken. Switchen naar andere software helpt dan vrij weinig. Afgezien hiervan moet je je wel realiseren dat het verzamelen van data door de bedrijven moet gebeuren van de EU. Hebben zij de security niet op orde dan ligt je data op straat. Medewerkers van dat soort bedrijven kunnen ook vaak zien waar jij zoal mee bezig bent als je van hun diensten gebruik maakt. Als ik je profiel hier op tweakers.net doorblader kom ik ook genoeg over je te weten en dat profiel is dus ook inzichtelijk voor mensen buiten Nederland.

Daarnaast moet je je wel goed beseffen dat Amerika nu alleen maar in de spotlights staat. Ze zijn niet het enige land ter wereld die dit soort praktijken hanteert. Dat is iets wat bijna ieder land doet, de een nog erger dan de ander. Als je je al zorgen maakt om Amerikaanse software dan moet je dat ook doen over de hardware. Dat komt uit China en ook daar hoor je over diverse backdoors. Gevolg: diverse Chinese bedrijven worden nu door diverse landen onderzocht (zoals eerder genoemde Huawei). Onze AIVD waarschuwde hier al eerder voor trouwens.

Kortom: je bent bezig met paniekvoetbal. Zorg nou eerst eens dat je je huiswerk goed doet en dat je wat meer over het hele onderwerp weet. Dan weet je ook vrij snel wat je wel en niet moet doen.
Het aantal mensen dat een pen daadwerkelijk nog kan hanteren is erg klein. De meesten waren toch ontzettend blij dat ze na school alles met de computer konden doen. Hier op tweakers.net zit ergens in de HK nog een topic over pennen verstopt. Vindt je ook genoeg van dat soort reacties. Kijken we naar winkels voor bijv. cd's en boeken en naar postbedrijven dan is het gitzwart. Velen hebben het water aan hun lippen staan. Zonder winkels wordt het lastig om naar een winkel te gaan. Erg jammer.
Z-Dragon schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:04:
Volgens mij was het doel om maatregelen te treffen zodat onnodig privacyverlies vermeden wordt.
En onderdeel daarvan is je huiswerk ook volledig doen en niet gaan paniekvoetballen na een nieuwsbericht waar hier nu overduidelijk sprake van is. Doet men z'n huiswerk dan weet men dat Amerika zeer zeker niet de enige is en je het verhaal dan ook breder moet trekken. Uiteindelijk gaat het vooral om het aanpassen van je gedrag en niet zozeer om de tools.

• Aegir81
[...]

Als je niet wil dat je door ECHELON wordt afgeluisterd of dat PRISM je in de Big Data terugvindt, dan is dat de enige echte optie.
Dat is waar, maar naast alle negatieve pers van de afgelopen dagen biedt internet toch ook geweldig veel voordelen. Het volgen van tech-nieuws bijv. is toch veel leuker, efficiënter en interactiever via sites als Tweakers.net dan via magazines die 1 keer per maand verschijnen.

Wat mijn aankopen betreft: op 2 keer een aankoop via Ebay na, koop ik uitsluitend offline. Ook muziek en dvd's/blue-ray koop ik in de winkel. Niet uit privacy-overwegingen maar omdat webwinkels als Amazon via oneerlijke concurrentie de gewone handelaars verdringen.

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
En gebruik geen Amerikaanse antivirus programma maar bijvoorbeeld ESET of AVG of Bitdefender of het Spaanse Panda.

Lijkt mij...

Of ga boeken lezen ,

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn er eigenlijk nederlandse webmail bedrijven die qua webmail een beetje kunnen concurreren met gmail? Ik heb bijv. ook wel een dds email maar de webinterface is gewoon meh..

specs

• eL_Jay
Rockvee2 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:08:
En gebruik geen Amerikaanse antivirus programma maar bijvoorbeeld ESET of AVG of Bitdefender of het Spaanse Panda.
Dank
maratropa schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:10:
Zijn er eigenlijk nederlandse webmail bedrijven die qua webmail een beetje kunnen concurreren met gmail? Ik heb bijv. ook wel een dds email maar de webinterface is gewoon meh..
Dat is idd iets wat ik ook zoek.
anandus schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 14:12:
Overigens doet Steam het ook op Linux (mocht je daar naar willen overstappen).
Het grootste gedeelte van mijn library niet (en indien wel, niet optimaal) ;)

Dus conclusie tot dusver eenvoudige handelingen om mijn data iets minder toegankelijk te maken:
-Nieuwe browser (SRWare Iron, K-Meleon, Comodo?)
-Nieuwe mail-dienst
-Sociale profielen deleten

Daarnaast ben ik aan het kijken naar een nieuwe telefoon. Ik vroeg me af of er alternatieven zijn voor android, ios, BB en WP (en waar je bijvoorbeeld wel een NS app of Tweakers.net app op kan gebruiken met een tweakje)

offtopic:
[quote]downtime schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:18:
[...]

[/quote]
Dat klopt, maar ik wordt liever vermoord dan rechteloos. Daarnaast geven de russen wat minder om auteursrecht en i-net-crime* dus ik denk dat ze dat minder boeit dan Amerikanen nu of in de toekomst.
*zoals de USA dat ziet of wellicht gaat zien

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:01:
Daarnaast ben ik aan het kijken naar een nieuwe telefoon. Ik vroeg me af of er alternatieven zijn voor android, ios, BB en WP (en waar je bijvoorbeeld wel een NS app of Tweakers.net app op kan gebruiken met een tweakje)
BB is volgens mij Canadees. Al vermoed ik dat de Canadezen ook gewoon informatie met de Amerikanen delen als het erop aan komt.
Daarnaast hebben Koreaanse bedrijven als LG en Samsung ook nog hun eigen OS'en maar dan ben je wel een stuk beperkter.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bb heeft met diverse overheden deals voor backdoors op BES.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je Amerikaanse software niet vertrouwd, maar niet zonder Windows kan is het allemaal vrij kansloos volgens mij. Lijkt mij het eerste wat je dan overboord gooit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• eL_Jay
Marzman schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:58:
Als je Amerikaanse software niet vertrouwd, maar niet zonder Windows kan is het allemaal vrij kansloos volgens mij. Lijkt mij het eerste wat je dan overboord gooit.
ik maak mij geen illussies, maar door geen google apple of facebook te gebruiken maak realiseer ik misschien dat ik niet standaard in de vaste dagelijkse back-up door de overheid bij deze partijen wordt gevonden.

• ppl
  • Niet online

ppl

maratropa schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:10:
Dat ligt geheel aan wat je aan functionaliteit zoekt. Als dat iets met tags is dan is er geen enkele concurrent. Het wisselen van provider heeft echter weinig zin door de Nederlandse wetgeving (bewaarplicht en de wet op de inlichtingendiensten welke inhoud dat men itt de politie heel wat meer mogelijkheden hebben zonder de rechter hoeven in te schakelen). Op nu.nl hebben ze een interview met Ot van Daalen (directeur Bits of Freedom) die hier het een en ander over verteld. BoF is namelijk druk bezig om middels de WOB beleidsstukken in handen te krijgen (bijv. hoe vaak informatie van social media wordt opgevraagd; dat ligt nu bij de rechter wegens consistente weigering van de staatssecretaris). Het betreffende interview vindt je hier: 'Ook Nederland werkt aan massaal bespieden burgers'.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor een mobiel-os: Symbian heeft nog aardig wat apps, Swordfish is Fins en lijkt me erg intressant. Kan android apps draaien en alles van Meamo etc.

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Je moet Chrome van Google gebruiken...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Rockvee2 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:03:
[...]

Je moet Chrome van Google gebruiken...
Ja en ook gmail
Mymail-Crypt acts as a layer on top of your Gmail™ experience that allows you to seamlessly encrypt and decrypt messages. For more information please visit http://prometheusx.net.
Je hebt dus de volledige gmail die je fijn vind en gewend bent en google kan je berichten niet lezen.
Behalve natuurlijk afzender en ontvanger

Maar ja, het hoeft niet hoor

voor de rest gebruik je de tor browser ofzo . Het is niet alsof gmail.com nou een onbekend adres is voor chrome.

Je kan ook je eigen mailserver neerplempen. dan heb je dat afgevangen.

Wat je niet afvangt is de verzendenden kant die de helft van de tijd gmail en hotmail gebruikt. Hoe ga je dat afvangen. Ook mail naar domein x of y kan via de mx records, spamfilters of redirecting uitmonden bij google ms etc.

Iperf

• Aegir81
eL_Jay schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:01:

Als je nog even wacht komen er wel een aantal interessante alternatieven:Of Android zonder Google apps? http://www.itworld.com/mo...-phone-run-without-google

[ Voor 18% gewijzigd door Aegir81 op 09-06-2013 21:51 ]

• anandus
  • Niet online
Ik heb er natuurlijk niets op tegen dat online diensten na een rechterlijk bevel data aan politiediensten geven, net zoals telefoonlijnen afgeluisterd moeten kunnen worden wanneer dat nodig is.
Misschien ten overvloede, maar volgens de Amerikaanse wet valt alle data die je via derden verstuurt (wat dus in principe alle internetdata is) niet meer onder de Amerikaanse grondwettelijke privacyrecht (fourth amendment), dus is voor internetdata in principe geen rechterlijk bevel* nodig voor online data.
(* Nouja, een 'search warrant' en 'probable cause' is niet nodig, een 'subpoena' volstaat).

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 10-06-2013 11:45 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

ppl schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:54:
Vrij simpel: wat je wil is op geen enkel wijze mogelijk. In de EU kennen we een bewaarplicht en vrijwel ieder land kent wel het nodige aan mogelijkheden om af te tappen. Wat Amerika kan en doet is dus iets wat in ieder land die deze mogelijkheden heeft ook gebeurd. Er zit wel een groot verschil tussen de landen en dat ligt op het mogen inzetten van die middelen. In de USA is er geen enkele toetsing nodig om het in te zetten tegen buitenlanders, wel tegen haar eigen inwoners. En zo zal ieder land zijn eigen invulling hebben waarbij de ene wat strikter is dan de ander met het verlenen van toestemming voor het inzetten van deze middelen tegen haar eigen burgers en die buiten haar land.

Op papier is de Koude Oorlog afgelopen maar in realiteit is daar nog nooit iets aan veranderd (Russen zijn dus even erg als Amerikanen; kijk maar eens terug in het nieuws naar de opgepakte spionnen en zoek vooral eens naar de achtergronden van de heer Poetin). Iets waar de AIVD nu ook al een aantal jaar voor waarschuwt (Nederland is nogal gevoelig voor spionage uit het buitenland zoals China en de USA). Je computer met andere software uitrusten en tot de tanden toe beveiligen helpt wel iets om je tegen dat soort praktijken te beschermen maar je zult altijd via andere wegen nog te traceren zijn (denk aan die bewaarplicht en het aftappen). Je kunt je dan ook veel beter richten op het aanpassen van je gedrag. De overheid is namelijk je minste zorg, er zijn zat anderen die met je Facebook, Twitter, etc. data aan de haal gaan. Het dievengilde heeft het sinds de social media nog nooit zo gemakkelijk gehad. Men weet precies wanneer ze kunnen inbreken en wat er in de woning aanwezig is.
Dat dus.
Daarnaast zou je kunnen overwegen, als je privacy zo belangrijk is dat je (in theorie) eerst de volledige broncode van een programma of suite wilt doorspitten of zaken als Steam en games echt belangrijk genoeg zijn. Je gebruikt een Amerikaans OS, dat genoemd wordt in het rijtje PRISM-participanten. Ergo, als er achterdeuren in Windows zijn, ligt je data bij de overheid.Steam is Amerikaans, en het leeuwendeel van de games is dat ook... of is eigendom van een Amerikaanse studio. Met andere woorden... je begint al gelijk met allerlei achterdeuren uitsluiten.

Als we dan even kijken naar software: Open Source is een alternatief, maar vooral als je bereid bent om óf de complete source door te spitten naar eventuele achterdeuren (want je weet maar nooit), óf durft te vertrouwen op 'de community' die dat doet of heeft gedaan.
Evenzo met hardware... je mompelt iets over backdoors in modems. Tja. Afhankelijk van je provider en wat je precies voor pakket afneemt is de kans erg groot dat je sowieso al (een deel van) je opties tot eigen beheer van je modem hebt overgedragen aan je provider. Zeker als je VOIP en TV gecombineerd hebt over hetzelfde kastje. En dan kun je wel vertrouwen hebben in de redelijkheid en billijkheid van de de Nederlandse en Europese wetgeving... je modem hangt wel direct aan het internet, en is op een of andere manier van buiten te benaderen. Of het nu verborgen is of niet, hier kun je de kreet 'backdoor' voor gebruiken.

Het belangrijkste wat je zult moeten doen is het minimaliseren van je digitale voetafdruk. En hoe meer je wilt verbergen, hoe rigoureuzer je daarin moet zijn.
Denk daarbij aan het opheffen van je gmail, Google+, Facebook, Tumblr, Flicker, hotmail/outlook.com et cetera. Allemaal open voor meeluisteren. Doek je internet-verbinding op (want alle data is 'vrij' in de ogen van de Amerikanen (en volgens hun wetten)). Vervang je smartphone door een dumbphone. Realiseer je dat de data die ten gevolge van de Europese bewaarplicht nog steeds als 'wisselgeld' gebruikt kan worden richting de US of A. En dat er natuurlijk een kans bestaat dat die data (vanwege Patriot-acts of het gebruik van Amerikaanse software) allang in hun bezit is :)
Kortom, neem afscheid van je digitale leven. Gebruik alleen nog cash en openbare telefoons. Ga terug naar snail-mail en Mens-erger-je-niet, Kolonisten van Catan of een goed boek.

Anderzijds... heb je nu echt zoveel te verbergen? Ik bedoel... ergens snap ik wel dat [insert veiligheidsdienst] een meer dan gemiddelde interesse heeft in het (waar mogelijk) op tijd constateren dat er ergens een lone wolf of goep(je) mensen bezig is met subversieve praktijken. Ik ga er (gemakshalve) ook van uit dat je 'iets' meer moet doen om in die brij naar boven te komen dan wat de gemiddelde gebruiker op dagelijkse basis doet. Hell... een paranoide instelling is misschien wel een catalysator ;)
Met andere woorden: begin gewoon met bewust computer- en internetgebruik...

De discussie 'mensenrechten Amerika <-> Rusland <-> China' laat ik verder maar buiten beschouwing... alhoewel het misschien een idee is om zo'n analoog leven ergens buiten de invloedssfeer van ALLE andere landen op te zetten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jester-NL schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:14:
Als we dan even kijken naar software: Open Source is een alternatief, maar vooral als je bereid bent om óf de complete source door te spitten naar eventuele achterdeuren (want je weet maar nooit), óf durft te vertrouwen op 'de community' die dat doet of heeft gedaan.
Open Source draait in de praktijk gewoon om vertrouwen. De source van een modern OS als Linux of *BSD is zo groot en complex dat het "doorspitten" ervan jaren kan kosten en vereist heel veel expertise. Een individu heeft de tijd en kennis voor zo'n klus niet.

Oh, en je moet natuurlijk wel zelf compileren, anders weet je nog niet of de inhoud van een executable wel overeenkomt met de bijgeleverde source code.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

;)
Is dat niet het geval met alle software (of zou het niet zo moeten zijn)??

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• ozzynator
  • Laatst online: 09:13
ik denk dat als je paranoide bent, je het beste uit de moderne samenleving kunt verdwijnen, alles gaat toch via internet tegenwoordig, dus word ergens opgeslagen/verwerkt. Lekker in een hutje op Schiermeeuwenoog gaan zitten en leven van jacht en verzamelen.

zeker, zeker

• anandus
  • Niet online
Misschien ook wel interessant. Hier is overigens een mooie lijst (bijgehouden van 2008 tot 2012, toen zijn ze ermee gestopt), welke wetten of wetsveranderingen privacy in Nederland onder druk zetten, zowel op internet als erbuiten.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 10-06-2013 15:20 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

...een pagina gemist... deze mag weg.

[ Voor 116% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2013 15:15 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1