Mede tweakers, een actief forum waar ik graag een graantje van wil mee pikken.
Ik ben al even bezig met het eea aan informatie te verzamelen voor het samenstellen van een nieuwe desktop (gamen / 4-5 jaar afschrijven). Ik werk momenteel op een laptop (asus g51j, de eerste i7) die zo heel langzamerhand de geest gaat geven (spellen crashen omdat de gpu het opgeeft, af en toe zelfs BSODs in W7!).
Anyways, gezien crysis 3 ook niet meer draaid (dx11...
), dus tijd voor een nieuwe pc! Heb een aardig ruim budget (vond ik zelf).. Heb nu even nog gewacht tot Haswell op de markt is gekomen, en daar gaat hij dan.
Allereerst mijn wensenlijstje:
Het enige wat ik ook recent heb gekocht is een muis haha
Anyways.. Ik zit wat te dubben met het volgende:
- MoBo, ik vond deze voor prijs/kwaliteit aardig. Een behoorlijk standaard feature set, maar wel de 1150 soundchip, en wat (standaard) OC mogelijkheden. Een andere kanshebber is de Gene van Asus, maar die is wel meteen 50E duurder... Ook Asrock heeft twee betaalbare exemplaren uit de extreme serie, maar vanuit oudsher is Asrock nou niet bepaald euh.. Naja, wat zijn de recentelijke ervaringen hier?
- GPU; ik zit ontzettend te dubben tussen de 770/780, een prijsverschil van toch een dikke 200 Euro, en een prestatie winst van zo'n 8-10% denk ik? Qua 770 lijkt me de MSI Lightning wel wat (met de OC mogelijkheden) en qua 780 zou ik voor een standaard gaan (anders wordt het wel héél gek ;-)).
- i5 lijkt me meer dan genoeg, in alle best buys lees je dat die genoeg is voor gaming.. met nog eens de (kleine) prestatie winst van Haswell verwacht ik hier geen beperkingen, jullie?
- Het gehele zooitje komt beneden in de woonkamer te staan, en daar zit hare majesteit natuurlijk ook (die van mij is niet afgetreden
).. De machine moet dus wel 'redelijk' stil zijn. Volgens mij is de enige echte herriemaker die ik er nu in heb de GPU, maar wellicht dat hier wat advies/ervaringen gegeven kunnen worden.
- Voeding: overkill of voldoende
, had zo'n site ingevuld met onderdelen van m'n pc en die kwam op een advies van 535W max. met 100% piekbelasting en 30% beroerder-werkende condensators.. Oftewel een theoretische benadering van het systeem over 4-5 jaar.. Echter ken ik de betrouwbaarheid van de site niet en zijn er vast mensen hier die een beter advies kunnen geven.
- SSD Pro of Basic.. Prijstechnisch nu de basic, maar stel de voeding kan wat terug dan kan ik de ruimte hierin steken, is dit 'recommendable'?
Kortom,
- PC voor de woonkamer voor zo'n 4-5 jaar.
- Beetje stil
- Budget tussen de 1900-2000 max (incl die verzendkosten e.d., hakken er best in)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Ik ben al even bezig met het eea aan informatie te verzamelen voor het samenstellen van een nieuwe desktop (gamen / 4-5 jaar afschrijven). Ik werk momenteel op een laptop (asus g51j, de eerste i7) die zo heel langzamerhand de geest gaat geven (spellen crashen omdat de gpu het opgeeft, af en toe zelfs BSODs in W7!).
Anyways, gezien crysis 3 ook niet meer draaid (dx11...
Allereerst mijn wensenlijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 210,95 | € 210,95 |
| 1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 140,51 | € 140,51 |
| 1 | Asus GeForce GTX 780 3GB | € 593,- | € 593,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 77,85 | € 77,85 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 89,40 | € 89,40 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 245,85 | € 245,85 |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 42,- | € 42,- |
| 1 | Logitech Gaming Keyboard G510 | € 97,74 | € 97,74 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9 | € 129,49 | € 129,49 |
| 1 | Seasonic G-Serie 650Watt | € 105,- | € 105,- |
| 1 | Samsung 840 series 250GB | € 144,99 | € 144,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.876,78 | |
Het enige wat ik ook recent heb gekocht is een muis haha
Anyways.. Ik zit wat te dubben met het volgende:
- MoBo, ik vond deze voor prijs/kwaliteit aardig. Een behoorlijk standaard feature set, maar wel de 1150 soundchip, en wat (standaard) OC mogelijkheden. Een andere kanshebber is de Gene van Asus, maar die is wel meteen 50E duurder... Ook Asrock heeft twee betaalbare exemplaren uit de extreme serie, maar vanuit oudsher is Asrock nou niet bepaald euh.. Naja, wat zijn de recentelijke ervaringen hier?
- GPU; ik zit ontzettend te dubben tussen de 770/780, een prijsverschil van toch een dikke 200 Euro, en een prestatie winst van zo'n 8-10% denk ik? Qua 770 lijkt me de MSI Lightning wel wat (met de OC mogelijkheden) en qua 780 zou ik voor een standaard gaan (anders wordt het wel héél gek ;-)).
- i5 lijkt me meer dan genoeg, in alle best buys lees je dat die genoeg is voor gaming.. met nog eens de (kleine) prestatie winst van Haswell verwacht ik hier geen beperkingen, jullie?
- Het gehele zooitje komt beneden in de woonkamer te staan, en daar zit hare majesteit natuurlijk ook (die van mij is niet afgetreden
- Voeding: overkill of voldoende
- SSD Pro of Basic.. Prijstechnisch nu de basic, maar stel de voeding kan wat terug dan kan ik de ruimte hierin steken, is dit 'recommendable'?
Kortom,
- PC voor de woonkamer voor zo'n 4-5 jaar.
- Beetje stil
- Budget tussen de 1900-2000 max (incl die verzendkosten e.d., hakken er best in)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
[ Voor 4% gewijzigd door Maurice__Smit op 08-06-2013 11:05 ]