Toon posts:

PII 350 + Asus P2B: locked multiplier?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik probeer mijn Pentium II 350 iets te overclocken. Hij stond op 3.5x100. Nu heb ik de multiplier or 4.0 gezet, maar er blijkt niks veranderd te zijn! Hij draait nogsteeds op 350 MHz.. Enig idee hoe dit kan?

Senks!

Verwijderd

Sinds de P1 MMX worden Intel processoren gelocked op hun multiplier. De multiplier setting zit opgeslagen in de processor zelf. Ook al stel je een andere multiplier in, dit heeft (zoals je al gemerkt hebt) geen zin.

Overklokken kan tegenwoordig alleen nog maar dmv de FSB (Front Side Bus). Deze staat nu op 100Mhz. Deze zou je kunnen verhogen. Bijvoorbeeld naar 112Mhz.

Bedenk echter dat bij het overklokken van de FSB ook ALLE andere componenten ISA, PCI, AGP, Geheugen enz enz. worden overgeclocked.
Dit kan eventueel problemen geven wanneer je de FSB flink aan het overklokken bent.

Verwijderd

Topicstarter
He bah...
Dan maar FSB proberen.. hoewel dat niet zo lekker gaat op dit mb: 100, 103, 112 of 133 MHz. Maarja... eens kijken of het werkt :)

Danke für ihre hilfe, Herr Schumi! En moge uw ophanging volgende week wederom smelten ;)

Verwijderd

Topicstarter
350@392 MHz.. en stabiel!
Het is maar 42MHz, maar da's net genoeg om mijn TNT2 Ultra een paar extra framepjes te laten zien per seconde in NFS5.. Woohoo! :)

Verwijderd

Gefeliciteerd met je behaalde resultaat en welkom in de wereld die overklokken heet.

Je systeem is nu bijna 12% sneller. Helaas zal 133 Mhz wel errug lastig worden denk ik (Denk zelfs onmogelijk omdat de PCI divider mi niet op 1/4 kon).

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:13
Pfft P2 350 was op 133Mhz gelukt zonder extra koelers of de voltage te verhogen... Enig nadeel: ik merkte er geen zak van dat ie sneller was. Het verschil tussen zoiets merk je toch nie

Verwijderd

Topicstarter
Schumi: Danku.. ik voel me al een echte tweaker ;)

benchMarc: ik merk wel degelijk verschil in temperatuur en performance. Vooral in NFS5, dat draait nu soepeltjes op 1024x768x32 met alle settings op highest. Voorheen werd het een beetje schokkerig als ik over de 800x600 heen ging. Terwijl mijn Asus 3800U (TNT2 Ultra) toch beter moet kunnen :)

offtopic:
Ik heb ook maar meteen mijn IDE en SCSI kabels rondgemaakt, voor een betere airflow

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57
hm.... bench heeft wel gelijk: na verloop van tijd merk je er echt geen ene ruk meer van (het enige dat je WEL merkt, is hoe ontiegelijk traag je bak standaard is, als je hem weer eens op de default snelheid zet)
ikzelf heb ook een p2 350 met 100 mhz core..
'k heb hem op een Abit BE6 zitten, en ik draai op 140 mhz fsb (490 mhz dus) met een tnt2 ultra en een voodoo2 erin :)

Verwijderd

Topicstarter
AcidBurn: Klinkt goed! Wat voor DIMMs heb je er in zitten, gewoon PC100? En heb je nog extra koeling op je processor zitten ofzo?

• smokey
  • Laatst online: 19-02 23:05
lijkt me wel he extra koeling een processor 140 mhz opklokken zonder koeling lijkt me onmogelijk. je moet waarschijnlijk het voltage ook nog wat opkrikke om dit te krijgen. en 100 mhz sdram lijkt me ook onwaarschijnlijk meestal is 124 mhz (83mhz agp 41,3mhz pci) toch wel het maximum. Ik denk dat 112 mhz wel het hoogste is als je een agp kaart hebt die niet geforce/tnt2ultra heet en als je agp kaart het goed doet heb je de ide ook nog de HD dus (bij mij werkt tie niet op 83 mhz bus).

en dat alle processoren na p1 mmx multiplier lock hebbe klopt niet helemaal het zijn namelijk alle processoren na aug '98. als je een ervoor hebt kun je wel een mp lock hebben maar dan is tie niet op EN neerwaarts en is dus te omzeilen met pinnetjes afplakken. moet je even kijken met een progje cpuid ofzo van welke week je em hebt

Verwijderd

Topicstarter
Smokey: Het lijkt me ook onmogelijk, maar fsb 112 leek me ook onmogelijk en draait toch prima. Daarom hoor ik graag van AcidBurn wat ie precies gedaan heeft. :)

Is het trouwens aan te raden om de case van de processor er af te slopen, en past de standaard koeler er dan nog op?

• smokey
  • Laatst online: 19-02 23:05
je moet nog veel leren pino. een fsb van 112 is eigenlijk hetzelfde voor de componenten als een fsb van 75. net als 124 hetzelfde is als 83. en 133 hetzelfde als 100 en 66. helaas heeft een bx bord geen divider van 1/2 agp bij 133 mhz dus dat wordt moeilijk. wat wel raar is dat acidburn het is gelukt op 140 mhz. je hebt 1. hele erge mazzle nodig 2. een pci kaart (heb je tnt2 ultra in pci?) je agp zit namelijk op 93 mhz. bij 140 mhz fsb

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet inderdaad nog veel leren Smokey, maar dan voor tentamens :p

Mijn laatste posting spreekt jouw verhaaltje niet tegen. Ik vraag me dus ook af hoe AcidBurn het voor mekaar heeft gekregen en daar komen we pas achter als ie weer reageert.

Verwijderd

Ik heb nu mijn p2-350 op 133 lopen heb een agp tnt. Ik heb ook een sblive er in zitten het schijnt dat ie erg gevoelig is voor klok verandering. Met die warme weer heb ik wel een ventilator naar pc laten blazen scheelt toch 5 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Semsite: ook op een Asus P2B moederbord?
Ik heb er overigens ook een sblive (value) in zitten.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57
ter antwoord: ik heb een sandwich om m'n proc gebouwd (sandwich = koelblokken aan beide kanten van je s1 proc, met op beide koelblokken fans )
/me heeft dus een tnt2 ultra, een voodoo2, en ook nog sblive erin hangen... allemaal nogal eigenwijze apparaten, maar het gaat goed :)

als antwoord op een vraag: ik heb 7ns 128 mb, pc100 geheugen.. dat kan tot de 143 mhz. ik heb ook al eens de 150 mhz fsb geprobeerd, maar dat trok mijn geheugen niet (na 10 min. hing m'n bak elke keer)
met pc 133 geheugen redt ik dat wel (hebben we uitgetest met pc 133 geheugen uit een athlon 500)

Verwijderd

Topicstarter
Goh hij draait ook gewoon op 466:
Processor 1 : Intel Celeron / FFFE0965
Platform : Slot 1 (SC242 Connector)
Vendor ID : GenuineIntel
Type ID : 0 (0)
Family ID : 6 (0)
Model ID : 5 (0)
Stepping ID : 1 (0)
Brand ID : 0 (0)

Clock Frequency
Internal : 466.68 MHz
External : 133.34 MHz
Multiplier : 3.5
Hij loopt maar 4 graden warmer nu.. vreemd.. ik zal eens NFS proberen.. als ik niet meer post heeft ie het niet overleefd ;)

Update: Het systeem draait LANGZAMER op 466MHz dan op 392MHz. UT Timedemo: 30.80 i.p.v. 34.80. Dus terug op 392 dan maar :)
Pagina: 1