Allrounder Haswell PC! €1100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gister mijn laatste tentamen gehad na een zwaar studiejaar en een traktatie is dan ook zeer verdiend! Wat nou beter, dan om mezelf te trakteren op een nieuwe PC (en bier! :9 ). Mijn huidige PC is echt een nachtmerrie (en kapot!) en is inmiddels al jaren oud (PC sinds introductie Core 2 Duo processors). Nu ben ik een totale computerleek :+ en ik hoop dat jullie daarom ook mij van advies kunnen voorzien!

Bijzonderheden:
Mijn vorige PC heb ik toentertijd bij Azerty besteld en heb helaas een slechte ervaring met Azerty. Assemblage was zeer slecht (schots en scheef en een dradenjungle), onderdelen die kapot gingen (wat natuurlijk altijd kan; maar de RMA-perikelen die daarop volgden…..)

Assemblage is voor mij daarom erg belangrijk! Na het lezen van de Shopreviews en e-mailconversatie heb ik besloten dat ik mijn systeem wil bestellen en assembleren bij SWW.nl te Zoetermeer (zelf woon ik in regio Den Haag). Ik ga de PC ophalen en heb daarbij de gelegenheid om eerst de PC te bekijken.

Ik ben dus in enige mate gehouden aan het aanbod van SWW.nl. Echter kunnen ze ook andere onderdelen bestellen. :)

Allereerst de welbekende vragenlijst:

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Studiewerkzaamheden (Office), Internetten/Pokeren en Gamen. Geen centrale focus op een bepaalde activiteit. Geen Ultra Game-PCc bijvoorbeeld met alle toeters en bellen, met alle sliders op ultra (en led-lampjes). Maar een degelijke allrounder die 4/5 jaar mee kan en die ook dan nog relatief snel en vlot loopt!

Overklokken ga ik niet doen!

- Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1100. Dit is exclusief beeldscherm en andere randapparatuur en Windows.

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Behalve een Harmon Kardon Soundsticks III speakerset, neen!

- Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Om een toekomstbestendige vlotte systeem te hebben:
Hasswell Intel processor, 8 gb ram, SSD, mid-range videokaart etc.

- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Neen, zolang het maar betrouwbare onderdelen zijn.

- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Toekomstbestendig, relatief stil, vlot en degelijk!

Mijn samentelling

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 197,30€ 197,30
1MSI Z87-G45 Gaming€ 140,51€ 140,51
1MSI N670GTX-PM2D2GD5/OC€ 309,51€ 309,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,39€ 54,39
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,20€ 89,20
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,30€ 37,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,90€ 54,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Seasonic M12II 650W 80+ Bronze€ 78,99€ 78,99
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.060,50

Bij SWW kom ik uit op een bedrag van 1160 euro.

Motivatie keuze voor bepaalde onderdelen

Moederbord MSI Z87-G45 GAMING - ATX - LGA1150 Socket - Z87
Haswellsocket. Een alternatief kan de Gigabyte GA-Z87X-D3H - ATX - LGA1150 Socket - Z87 zijn.
Review Z87-G45: http://www.hitechlegion.c...boards/34994-msi-z87-g45g

Ramgeheugen Crucial Ballistix Tactical
: SWW biedt deze niet aan (ga waarschijnlijk vragen of ze deze kunnen bestellen voor me). Mijn vraag is echter waarom wordt deze vaak aangeraden in combinatie met een Haswell ‘build’. Waarom voldoet een Corsair Vengeance bijvoorbeeld niet? Volgens mij heeft dit te maken met de spanning 1.35 versus 1.5. 1.35 zou ‘veiliger’ zijn of beter werken met Haswell?

Voeding; Seasonic M12II Bronze 650: Seasonic is een goed merk zo te lezen. Het belangrijkste is echter dat Seasonic verklaard heeft dat deze voeding compatible is met de Haswell technologie!

Scyte Mugen 3 PCGH Edition CPU koeler

Gezien mijn wens voor een relatieve stille PC, wil ik de stockkoeler vervangen voor een third-party koeler. De Mugen 3 is na wat ik gelezen heb een degelijke en stille koeler.
Plus compatible met de Haswell-socket http://www.scythe-eu.com/...r/mugen-3-rev-b-pcgh.html (Socket LGA1150)

Videokaart: Gekozen voor de MSI GTX670, aantrekkelijk geprijsd en beter dan een HD7950 qua gaming.

Hopelijk kunnen jullie op voorgenoemde samenstelling jullie visie geven! Veel meer dan het voorgenoemde bedrag wil ik eigenlijk niet meer uitgeven.
En zijn de onderdelen met elkaar compatible? (Met name de videokaart, moederbord slots etc.)

Tweakers alvast onzettende dank! Ik waardeer het enorm! _/-\o_ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:51
Je kan op je mobo besparen, gezien je geen Z87 chipset nodig hebt omdat je niet gaat OC'en.
Voor het geld wat dan overblijft kan je de videokaart inruilen voor aan Palit GTX770. Ik heb een aantal reviews gelezen op internet over die kaart en deze zijn vol lof.

pricewatch: Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 19:30
Je moet je pc ook gewoon zelf bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:16:
Moederbord MSI Z87-G45 GAMING - ATX - LGA1150 Socket - Z87
Haswellsocket. Een alternatief kan de Gigabyte GA-Z87X-D3H - ATX - LGA1150 Socket - Z87 zijn.
Review Z87-G45: http://www.hitechlegion.c...boards/34994-msi-z87-g45g
Oke.
Ramgeheugen Crucial Ballistix Tactical
: SWW biedt deze niet aan (ga waarschijnlijk vragen of ze deze kunnen bestellen voor me). Mijn vraag is echter waarom wordt deze vaak aangeraden in combinatie met een Haswell ‘build’. Waarom voldoet een Corsair Vengeance bijvoorbeeld niet? Volgens mij heeft dit te maken met de spanning 1.35 versus 1.5. 1.35 zou ‘veiliger’ zijn of beter werken met Haswell?
Nee. De Crucial word aangeraden op prijs. Niets meer en niets minder. Er is btw nog een goedkoper setje van Crucial wat prima zal werken. Waarom duur betalen voor Corsair als het in de praktijk niets uitmaakt ;)
Voeding; Seasonic M12II Bronze 650: Seasonic is een goed merk zo te lezen. Het belangrijkste is echter dat Seasonic verklaard heeft dat deze voeding compatible is met de Haswell technologie!

Scyte Mugen 3 PCGH Edition CPU koeler
Voeding Oke, koeler oke.
Gezien Videokaart: Gekozen voor de MSI GTX670, aantrekkelijk geprijsd en beter dan een HD7950 qua gaming.
Vrij zwaar voor een casual gamer, doe het zelf met een HD7850 :+ (pas aangeschaft)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Interessante build. Was zelf begonnen aan een soortgelijke build te denken (ook geen overklok systeem, zoveel mogelijk bang for buck, ~1000 euro, lekker laten bouwen). Ben benieuwd wat het commentaar verder is (een extra/vervroegde BBG was nu verstandig geweest!).

Voor de niet-overklokkers klinkt een H87 i.p.v. Z87 inderdaad als een betere koop. i5 4670 is ook mijn keus. i7 hyperthreading lijkt niet nuttig of zit zelfs in de weg bij games.

Zelf ben ik tot de volgende generatie kaarten al erg tevreden met mijn recent gekochte HD7850 in mijn oude Core 2 E8500, met de 3 gratis games mijn beste hardware aanschaf ooit. Die gaat straks gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top jullie feedback dat waardeer ik enorm! Dank! _/-\o_ :*)
Jovas schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:33:
Je moet je pc ook gewoon zelf bouwen
Helaas ben ik niet zo technisch aangelegd! :+ Er heeft zelfs een Tweaker, uit eigen beweging, zich prive bij me aangemeld die wel in was om me in te wijden in het assemblagewereld! Helemaal top natuurlijk en dat waardeer ik onwijs! _/-\o_ Echter heb ik besloten om toch bij een store het te laten doen! Er valt wat makkelijker dingen te regelen als er wat kapot is (afkloppen!) en eerlijk gezegd ben ik ookwat ongeduldig! :+ Ik heb een PC nu waar je allemaal capriolen moet uithalen voordat hij opstart (voedingsknop achter de PC aantal malen switchen) + het beeldscherm waar ik zeker 20 maal aan en uit moet drukken voordat hij aanspringt. Daarnaast allemaal freezes en dergelijke. Kortom allemaal trammelant en dit is zeker 1,5 jaar het geval. Daarvoor ook een reeks aan problemen gehad. Mijn verslagen moet ik nu ook allemaal op de gezinspc typen en dit is gewoon lastig!

Ik ben echt zo toe aan een nieuwe PC! :)

Het assembleren van een PC wil ik zeker leren, een toekomstig project!
Vrij zwaar voor een casual gamer, doe het zelf met een HD7850 :+ (pas aangeschaft)
Daar zat ik ten allen tijden aan te denken! Dat de videokaart niet te zwaar is voor mijn gebruik! En eigenlijk is dat zo. Verder heb ik wederom de reviews van MSI GTX670 gelezen en een aantal punten vind ik toch minder aan de kaart! Allereerst de temperaturen; de kaart bereikt soms vrij hoge temperaturen, nog wel binnen 'het' limiet zeg maar maar veel hoger moet het niet worden! Verder hoor je de videokaart wel, iets wat ik wel minder vind, omdat ik graag een relatief stille PC wil. Als ik een GTX670 had gekozen dan werd het niet deze MSI-variant! Echter zijn deze modellen wel duurder en past het kaliberkaart ook niet echt bij mijn gebruik!

Ik kan dit ook niet aan mezelf verantwoorden en heb daarom gekozen voor een andere videokaart namelijk de, standaard hogere geklokte, ASUS GTX660 TI-DC2T-2GD5 - GF GTX 660 Ti - 2 GB GDDR5.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GeForce GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 266,40€ 266,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,40

Ik heb de reviews hiervan gelezen en het is een heerlijke stille en koele kaart dankzij de DC2-koeling!
Een kaart die beter bij mijn wensen aansluit en nog goedkoper is dan de MSI.
Uiteraard had ik ook voor de HD7950 variant kunnen kiezen maar zo te lezen werkt de Nvidia GTX 660 Ti 'smoother' out of the box dan de HD7950. Vooral gelegen aan de driverondersteuning. Waarschijnlijk zijn de drivers ondertussen verbeterd, maar in Nvidia heb ik meer vertrouwen!
Nee. De Crucial word aangeraden op prijs. Niets meer en niets minder. Er is btw nog een goedkoper setje van Crucial wat prima zal werken. Waarom duur betalen voor Corsair als het in de praktijk niets uitmaakt ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 62,90

Deze Ram-type voldoet dan ook? Degelijke 'snelheid' en eveneens low-profile!

De nieuwe samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 197,80€ 197,80
1MSI Z87-G45 Gaming€ 140,51€ 140,51
1Asus GeForce GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 266,40€ 266,40
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,40€ 89,40
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,50€ 37,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,60€ 15,60
1Seasonic M12II 650W 80+ Bronze€ 78,99€ 78,99
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.026,49

Nu weet ik dat voor hetzelfde geld je meer presterende componenten kan halen indien je een goedkope webshop uitzoekt + zelf assembleert. Maar ik denk dat dit wel de uiteindelijke samenstelling wordt! :)
Ik betaal liever wat meer voor goede duurzame componenten, die wellicht wat minder presteren maar wel meer aansluiten bij mijn wensen en ook nog eens voor mij geassembleerd worden.

Ik wil een goede, stille en degelijke Allrounder-PC die voor een aantal jaren meegaat. Ook mede gezien mijn ervaring met mijn huidige PC van toen ter tijd een waarde vertegenwoordigde van 2000 euro. Alleen maar problemen mee gehad (ook mede door Assemblage en RMA-perikelen van Azerty). Ik heb er echt 0,0 plezier aan gehad, gezien het bedrag wat ik eraan gespendeerd heb.
Ik ben inderdaad meer een casual gamer (de games die nu op mijn speellijstje staan zijn bijvoorbeeld Company of Heroes 2 en Counter-strike-Global Offensive). Een nieuwe Crysis hoeft niet met alle toeters en bellen speelbaar te zijn, voor dat soort spellen ga ik wel een next-gen console halen! (I know blasphemy! :+ ). Ik merk nu ook dat ik niet veel meer game op mijn PS3....
Meer een casual gamer dus! ;)

Wat vinden jullie ervan gezien mijn wensen en vorenstaand verhaal (Goede, degelijk en stille PC)?
Ik denk dat ik met deze PC wel gerust jaren vooruit kan. Verslagen tikken, lekker internetten en af een toe een game spelen op een vlotte PC!

Ook vraag ik me af of dit allemaal wel in de kast zal passen gezien de CPU-koeler en de dikkere videokaart vanwege de DCU2 koeling...

Jullie zijn echt top en jullie feedback waardeer ik enorm! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik heb altijd al goede ervaringen gehad bij Afuture.nl ;)
Komen zeer vaak als goedkoopste uit de bende (in een volledige build).

en zo was de kabelmanagement:
Binnenkant van Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik heb zelf net een systeem besteld (ook bij afuture) met GA-H87-D3H mobo. Bij mijn weten gelijkwaardig als je niet gaat overklokken of aan crossfire/sli zal doen, maar dan voor meer dan 4 tientjes goedkoper. En ik heb zelf goede ervaringen met Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 19:44
Ik zou voor een moederbord met een goedkopere chipset gaan, of een K processor nemen. Ofwel leg je €10 bij en kan je later nog overklokken, mocht je dat ooit willen/zien zitten, ofwel betaal je gewoon wat minder ;) Verder kan de voeding best wel een trapje naar omlaag met een dergelijke kwaliteitsvoeding. Je kan eventueel ook voor de Scythe Mugen 4 gaan als processorkoeler, dat is de nieuwere versie.

Verder denk ik aan een toekomstbestendig systeem eerder aan een grotere SSD (in de buurt van 256GB) en een grotere HDD voor opslag (met een lagere prioriteit voor die laatste, aangezien je er gemakkelijker een tweede HDD bijzet dan een tweede SSD, want dan moet je je OS weer migreren etc), maar uiteindelijk kan jij zelf het beste inschatten hoeveel ruimte je gaat nodig hebben uiteraard :)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow zeer toffe reacties! :)

Dan lijkt het me misschien toch verstandig om een H87 bordje te nemen en met het geld dat ik bespaar voor een 250 gb ssd'tje gaan!

Maar aangezien ik een computerleek ben heb ik nog een vraagje! Als het goed is, is vergt die Asus videokaart 2 expansions slots.

Nu heb ik twee H87 bordjes op het oog, onder andere de :

Gigabyte GA-H87-D3H
pricewatch: Gigabyte GA-H87-D3H
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4491#sp

Msi H87-G43
http://www.msi.com/product/mb/H87-G43.html#?div=Detail

Welke zouden jullie kiezen (redelijk gelijkwaardig lijkt me; een ander H87 bordje zoals van Asus mag natuurlijk ook)?

Mijn vraag is, gaat dit echter wel werken met de Asus GTX 660 Ti kaart en de Scythe Mugen (onder andere qua slots)

Gigabyte GA-H87-D3H

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 3.0 standard.)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
* The PCIEX4 slot shares bandwidth with all PCI Express x1 slots. All PCI Express x1 slots will become unavailable when a PCIe x4 expansion card is installed.
* When installing a x8 or above card in the PCIEX4 slot, make sure to set PCIE Slot Configuration in BIOS Setup to x4.

2 x PCI Express x1 slots
(PCIEX4/PCIEX1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)

2 x PCI slots

Msi H87-G43

Slots

• 1 x PCIe 3.0 x16 slot
• 1 x PCIe 2.0 x16 slot
- PCI_E4 supports up to PCIe 2.0 x4 speed
• 2 x PCIe 2.0 x1 slots
• 3 x PCI slots

Ik ben echt een noob hierin (probeer wel alles zo veel mogelijk te lezen maar sommige dingen gaan boven mijn pet :P )

Verschillende snelheiden en dergelijke zie ik. Gaat dit niet 'wringen' dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Hij zal altijd 1 pci-e slot innemen ;)
Hij kan gewoon 2 sloten breed zijn, maar zal dus maar in 1 slot echt zitten.

Die snelheden zijn eigenlijk maar van toepassing bij SLI/Crossfire ;)
Ze hebben alle twee een PCIe 3.0 x16 slot die ook op x16 loopt.

[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 08-06-2013 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus 1 van de twee kan ik gewoon nemen + een Samsung 840 250 SSD

Ik neig dan toch ietsjes meer naar de Gigabyte variant gezien de reputatie van Gigabyte.

Maar de link die je mij geeft met de mobo's lopen toch op een andere socket? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Niet opletten :p
Was vergeten dat ik de moederborden nog moest updaten in mijn guide.

Je kan idd gewoon de Gigabyte nemen :)
Overigens neem je beter de pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB
- beter type geheugen (MLC ipv TLC)
- betere snelheden
- onlangs gedaald in prijs van 175 naar 140-145

-> zie ook deze review waar hij in de benchmarks vergeleken wordt met de Crucial M4 en de Samsung 830
http://www.tomshardware.c...b-ssd-benchmark,3252.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:41
Hoe ik het zou doen mits er niet overgeklokt gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-HDS€ 63,45€ 63,45
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 281,50€ 281,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,85€ 77,85
1Fractal Design Define Mini€ 73,33€ 73,33
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,60€ 26,60
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,99€ 49,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 87,73€ 87,73
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,50€ 141,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 979,40

i5 4430, omdat je toch geen verschil merkt met de 4670 in games.
HD7950 presteert vergelijkbaar met de 660 Ti, maar heeft een extra GB intern geheugen.
mATX B85 bord en mATX kast. Koeler (een alternatief is bijv. de Tranquillo) voor stilte onder load.
1866MHz 1.5V C9 geheugen dat even duur is als 1600MHz, beetje een no-brainer.
Goede voeding (zou nog op bespaard kunnen worden), 256GB SSD en generieke (goedkoopste?) DVD drive.

Gezien het budget zou je bijv. ook voor een 3TB HDD kunnen gaan (is even duur qua prijs/GB). :9~

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
gigabyte bordt met het nieuwe corsair geheugen ziet wel wel echt tof uit. ;)
http://youtu.be/jtJJTo7OM1k?t=8m41s
:)

[ Voor 52% gewijzigd door blauwe eend op 09-06-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een Samsung SSD neemt, altijd de Pro versie nemen. Die is zichtbaar sneller (we hebben het A-B getest in onze winkel met identieke laptops tegelijk). En ontwijk Plextor SSD's als de pest (minder betrouwbaar en ze doen moeilijk met garantie, zo erg dat we ze niet meer verkopen).

Voor de rest ziet het er OK uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
blauwe eend schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:31:
gigabyte bordt met het nieuwe corsair geheugen ziet wel wel echt tof uit. ;)
http://youtu.be/jtJJTo7OM1k?t=8m41s
:)
Eyecandy jah !
Maar eerlijk gezegd maakt het mij geen reet uit hoe het er uit ziet, als het maar knalt..

Maar aan de andere kant begrijp ik ook dat mensen met een open kast graag mogen kijken en kwijlen naar de looks van hun hardware....zoals bv het staren en kwijlen naar een Austin Martin One -77 ...kwijlen naar de looks, maar tegelijkertijd een powerhouse...imo..

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05:44
Ik kijk even mee met je hier. Zoek zelf ook een soort gelijke upgrade.

Mag ik een aantal vragen stellen:
Waarom specifiek een haswell 4450? Wat duurder (ook mobo) TDP ligt hoger dan b.v. de i5 3350. Tevens zit er een GPU in wat eigenlijk niet gebruikt wordt.

@ PCBaas Waarom de ballistic ? 1866 word niet door de i5 ondersteund net als het moederbord?

Zoals TS al opstelde: Ballistix Tactical Timings 8-8-8-24 wat beter dan b.v. de Ballistics 9-9-9-24. Ietjse duurder is dat het waard?

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon Heavy op 09-06-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
1866MHz geheugen betekend dat het geheugen is getest tot die snelheid. Je kan hem ook op 1600MHz zetten (waarschijnlijk dan ook met lagere timings); de bios moet je toch sowieso in met geheugen sneller dan 1333MHz C9. Je zal waarschijnlijk vrij weinig (zo niet geen) verschil merken tussen geheugen van 1600MHz of sneller, maar als het even duur is zie ik geen reden om niet voor de snellere te gaan.

Het TDP van de 4430 ligt hoger dan de 3350P, maar dit is vanwege de GPU (die nauwelijks/niet gebruikt gaat worden), dus volgens mij verstoken deze CPUs ongeveer hetzelfde onder load (Haswell verstookt overigens een stuk minder onder idle dan Ivy Bridge). Aangezien ook de snelheden vrijwel identiek zijn zal de 4430 ong. 10-20% sneller zijn in CPU gebaseerde taken vanwege de nieuwere architectuur en daarom vind ik het met een budget van 1100 euro niet nodig om 2-3 tientjes te "besparen" door een 3350P i.c.m. B75 moederbord te nemen.

Als de TS een mindere/goedkopere GPU wilt dan is de GTX 650 Ti Boost een goed alternatief, omdat deze de beste prijs/prestatie verhouding heeft (zie bijv. http://www.techpowerup.co...i_Boost_TF_Gaming/28.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:38:
Als je een Samsung SSD neemt, altijd de Pro versie nemen. Die is zichtbaar sneller (we hebben het A-B getest in onze winkel met identieke laptops tegelijk). En ontwijk Plextor SSD's als de pest (minder betrouwbaar en ze doen moeilijk met garantie, zo erg dat we ze niet meer verkopen).

Voor de rest ziet het er OK uit.
Plextor is zo slecht, dat zie je ook terug in de ervaringen:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820249024
O wacht, ze lijken wel tevreden; zeer tevreden ;w

Hoe stroken jouw ervaringen met de tekst van HardOcp.com ?

Many aren't aware of Plextor's extensive SSD manufacturing experience; Plextor also assemble SSDs for many other companies. This experience in product manufacture and validation has helped Plextor to maintain a good reputation for reliable SSDs, and we will cover its testing and validation process on the coming page.

Ze verkopen blijkbaar beter dan verwacht:
Plextor stands behind its M5 Pro Xtreme SSD with a five-year warranty. The Plextor M5 Pro Extreme is available in capacities of 128GB, 256GB and 512GB. There seems to be a supply issue at the moment, as both the 128 and 512GB models seem to be out of stock at all outlets.

http://www.hardocp.com/ar..._ssd_review/#.UbSpSN3CSfA

[ Voor 40% gewijzigd door Madrox op 09-06-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
@PCBaas moet je voor beiden (1866 en 1600) dan de bios in / tweaken om dit op 1600 te laten draaien?

mbt architectuur is het een keuze denk ik, next gen of current gen. Ik kan niet snel vinden of de haswell echt 10-20% beter zal presteren maar als je naar budget kijkt kun je er of wel of niet voor kiezen. Scheelt paar tientjes zoals je zelf ook aangeeft.

Net zoals de gfx kaart, Sapphire of b.v. Gigabyte.

Interessant iig hoe anderen erover denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
Yup, je moet sowieso de bios in. Moederborden zetten namelijk het geheugen in eerste instantie op de standaard SPD snelheden (in dit geval: 1333 MHz, C9). Na het nogmaals lezen van reviews moet ik die 10-20% wat nuanceren naar 1-20% (zie bijv. http://www.anandtech.com/...-i74770k-i54560k-tested/6), maar feit blijft wel dat deze "sneller" is voor een minimale meerprijs (over het gehele bedrag gezien).

De Gigabyte is de GHz Edition (hogere kloksnelheden) en is sneller dan de Sapphire (ik neem aan dat je deze bedoeld: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost).

EDIT:
Idle stroomverbruik van de 4430: http://nl.hardware.info/r...-stroomverbruik-igpu-idle
Onder load: http://nl.hardware.info/r...ik-igpu-cinebench-115-max

[ Voor 18% gewijzigd door PCBaas op 09-06-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat anderen meekijken voor hun aanstaande systeem! Thanks for the feedback! :)

Ladies and gentlemen, we got him!

De definitieve samenstelling althans! :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H87-D3H€ 98,70€ 98,70
1Asus GeForce GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 266,85€ 266,85
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,77

Ook ik heb de reviews gelezen van de Plextor SSD en juist uit die reviews komt ondermeer de betrouwbaarheid, de reputatie van het merk en de kwaliteitscontroles naar voren!

Hoewel ik neig naar de Plextor, toch nog een licht twijfeltje omdat de Samsung 840 een grotere userbase heeft op internet (meer ervaringen). Wellicht dat iemand me nog kan afhelpen van dit (psychologische) twijfeltje!? :+

Ik ga hem dan morgenochtend bestellen!

Overigens heb ik als monitor de Dell U2412M besteld! :9~

:>

Uiteraard ga ik foto's posten als ik hem binnen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
De enige reden waarom meer mensen voor de Samsung gaan is populariteit.
De Plextors waren vroeger altijd gewoon te duur in vergelijking met bv de Samsungs.
Nu is deze M5S gewoon de beste bang for the buck ssd ;)

(Zie ook de grijze oppervlakte/grafiek -> populariteits/#views-meter)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vcMC3EdoRXxF8t1sAfIx6CCq/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 09-06-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks dat is heel snel! :) Het wordt dan de Plextor, een merk wat ik overigens hoog in aanzien heb!

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 21:59
Ha, mooi is dat, de één is er al uit en de ander kan er maar niet wijs uit worden :-)
Een vraag, ik heb deze topic aandachtig doorgenomen evenals de topic van Frank J.
Ik vind ook dat ik aan upgraden toe ben en denk dat ik 2 onderdelen uit mijn huidige computer kan overzetten naar de configuratie hieronder, zie eerste 2 producten die ik maar op €0,- heb gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD5850 Overclocked Edition€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-550€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-HDS€ 63,45€ 63,45
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,85€ 77,85
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,60€ 26,60
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,79

En stel dat ik zelf wil assembleren, hoe zit dat dan met de eerste keer de computer aanzetten?
Moet je CPU en het geheugen zelf instellen, hoe dan? Ik nam altijd aan dat CPU werd gedetecteerd en zolang je niet wilde overclocken je niets hoefde te doen, net zoals bij het geheugen?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
van waar dat dure geheugen?
flink goedkoper: http://tweakers.net/price...;323344;302613/categorie/ en die tactical is nog sneller ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

In principe detecteerd je moederbord je CPU en je geheugen zodra je de PC voor het eerst aanzet. Vervolgens kan de computer in principe alles al wat een computer moet kunnen. Om ervoor te zorgen dat je besturingssyteem optimaal gebruik maakt van je hardware zul je drivers moeten installeren. Deze worden gewoon meegeleverd op CD (je kunt ze overigens ook downloaden). Na het installeren van Windows zul je merken dat je PC zonder die drivers weinig kan. In je prestatieindex (onbetrouwbaar overigens), zul je zien dat je bijvoorbeeld grafisch een 1 scoort, puur omdat Windows nog niet weet hoe het precies gebruik kan maken van de hardware in de videokaart.

Long story short:
Als je alles goed aansluit werkt je PC direct. Installeer Windows en de drivers en je bent klaar. Net zo simpel als het installeren van ieder ander programma.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 21:59
Dank,

Overigens vraag ik mij toch nog een paar dingen af:

Moederbord of ik niet beter voor een ander moederbord kan gaan, ook de Gigabyte GA-H87-D3H. De kast waar die in gaat komen is een Antec Three Hundred
En is de processorkoeler ook echt nodig? Er wordt er toch eentje meegeleverd? Gezien de keuze van de processor ben ik niet van plan om te gaan overclocken! Het is een beetje zoals Lifeshort zegt:
Installeer Windows en de drivers en je bent klaar.
Oh ja, Lednov zijn reactie begrijp ik niet helemaal :?

[ Voor 4% gewijzigd door omitz op 09-06-2013 21:12 ]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
ja dat jij het topic kaapt... videostar heeft duur geheugen in zijn lijst zitten dus vraag ik waarom het dure geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
@omitz:
Een ander moederbord kan ook. :P

CPU koeler is in principe niet nodig, want bij de "boxed" versie wordt er inderdaad een stock koeler meegeleverd. Je kunt deze installeren en als je vindt dat deze toch teveel geluid maakt kan je deze ook achteraf vervangen door een stillere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 20:42:
Leuk dat anderen meekijken voor hun aanstaande systeem! Thanks for the feedback! :)

Ladies and gentlemen, we got him!

De definitieve samenstelling althans! :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H87-D3H€ 98,70€ 98,70
1Asus GeForce GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 266,85€ 266,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,77

Ook ik heb de reviews gelezen van de Plextor SSD en juist uit die reviews komt ondermeer de betrouwbaarheid, de reputatie van het merk en de kwaliteitscontroles naar voren!

Hoewel ik neig naar de Plextor, toch nog een licht twijfeltje omdat de Samsung 840 een grotere userbase heeft op internet (meer ervaringen). Wellicht dat iemand me nog kan afhelpen van dit (psychologische) twijfeltje!? :+

Ik ga hem dan morgenochtend bestellen!

Overigens heb ik als monitor de Dell U2412M besteld! :9~

:>

Uiteraard ga ik foto's posten als ik hem binnen heb!
Gefeliciteerd, jouw budget ligt iets hoger :)
Vanwaar je keuze voor dat geheugen?

Duurder en latencies zijn niet beter. Als je toch wat anders wilt dan goedkoop 1600 geheugen (zoals Crucial Ballistix kun je misschien beter kijken naar de Crucial Ballistix Tactical heeft tov jouw keuze en het "goedkope" geheugen betere timings 8-8-8-24 vs 9-9-9-24. Als je echt gehecht bent aan 1.5V zou ik voor de standaar Crucial Ballistix gaan.
[edit]mbt hieronder 1.5V lagere timings: Ballistics 8-8-8-24 nog wat goegkoper zelfs ook geen low profile alleen :)

@Omitz waarom maak je niet een eigen draadje aan :) Kun je makkelijk vergelijken en zelf wat dingen opstellen en posten. Daarnaast wat cross reference met dit en mijn topic blijft het nog overzichtelijk ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon Heavy op 09-06-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Het lijkt me wel slim om voor 1,5V RAM te gaan, aangezien de intels daarvoor gemaakt zijn :) (het maakt wss wel niet veel verschil uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: ik had beloofd om foto's nog te plaatsen en mijn bevindingen omtrent het nieuwe systeem.

Het is een beetje uitgebleven wegens het volgende:

Mijn PC heb ik vorige week woensdag opgehaald en de PC liep als een trein. De assemblage zag er netjes uit.
Echter gisteren viel de PC uit na nog geen 5 minuten. Vanochtend weer naar Zoetermeer geweest naar SWW. En wat blijkt nu de voeding is naar de gallemiezen en waarschijnlijk ook mijn videokaart en wat nog meer... :/
Er wordt nu getest en wachtende op onderdelen....

Ik word er echt niet goed van! Mijn eerste PC naar de klote en nu weer ongeluk....! -O- :r

Het huilen staat mij nader dan het lachen. Ik ben geen rijke student, alles betaal ik van mijn hardgewerkte en zuurverdiende centjes! Ik was zo blij mee met het nieuwe stille en snelle systeem.

PS. ja ik schrijf dit deels uit frustratie en boosheid maar ik hoop echt dat de moderators dit topic openhouden want ik wil graag mijn bevindingen verder met jullie delen over het verdere verloop. Ook om het een beetje van mezelf 'af te schrijven'....

Be continued helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:36
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:39:
Update: ik had beloofd om foto's nog te plaatsen en mijn bevindingen omtrent het nieuwe systeem.

Het is een beetje uitgebleven wegens het volgende:

Mijn PC heb ik vorige week woensdag opgehaald en de PC liep als een trein. De assemblage zag er netjes uit.
Echter gisteren viel de PC uit na nog geen 5 minuten. Vanochtend weer naar Zoetermeer geweest naar SWW. En wat blijkt nu de voeding is naar de gallemiezen en waarschijnlijk ook mijn videokaart en wat nog meer... :/
Er wordt nu getest en wachtende op onderdelen....

Ik word er echt niet goed van! Mijn eerste PC naar de klote en nu weer ongeluk....! -O- :r

Het huilen staat mij nader dan het lachen. Ik ben geen rijke student, alles betaal ik van mijn hardgewerkte en zuurverdiende centjes! Ik was zo blij mee met het nieuwe stille en snelle systeem.

PS. ja ik schrijf dit deels uit frustratie en boosheid maar ik hoop echt dat de moderators dit topic openhouden want ik wil graag mijn bevindingen verder met jullie delen over het verdere verloop. Ook om het een beetje van mezelf 'af te schrijven'....

Be continued helaas...
Heb je onweer gehad?
Zou anders ook niet weten waarom alles zomaar ineens kapot is. Als je voor de Seasonic voeding bent gegaan lijkt me het zeer onwaarschijnlijk zelfs!

Je geeft aan dat je het systeem hebt laten assembleren, dat betekend in de meeste gevallen dat je daar ook garantie op hebt. Mochten ze een fout hebben gemaakt bij het aansluiten hoef jij je nergens zorgen om te maken.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je 'medeleven'! Ben inmiddels al wel wat afgekoeld! Totaal hier geen last van onweer gehad. En inderdaad betreft het de Seasonic G-series 550 watt Gold editie.
Pagina: 1