Beste Tweakers,
Gister mijn laatste tentamen gehad na een zwaar studiejaar en een traktatie is dan ook zeer verdiend! Wat nou beter, dan om mezelf te trakteren op een nieuwe PC (en bier!
). Mijn huidige PC is echt een nachtmerrie (en kapot!) en is inmiddels al jaren oud (PC sinds introductie Core 2 Duo processors). Nu ben ik een totale computerleek
en ik hoop dat jullie daarom ook mij van advies kunnen voorzien!
Bijzonderheden:
Mijn vorige PC heb ik toentertijd bij Azerty besteld en heb helaas een slechte ervaring met Azerty. Assemblage was zeer slecht (schots en scheef en een dradenjungle), onderdelen die kapot gingen (wat natuurlijk altijd kan; maar de RMA-perikelen die daarop volgden…..)
Assemblage is voor mij daarom erg belangrijk! Na het lezen van de Shopreviews en e-mailconversatie heb ik besloten dat ik mijn systeem wil bestellen en assembleren bij SWW.nl te Zoetermeer (zelf woon ik in regio Den Haag). Ik ga de PC ophalen en heb daarbij de gelegenheid om eerst de PC te bekijken.
Ik ben dus in enige mate gehouden aan het aanbod van SWW.nl. Echter kunnen ze ook andere onderdelen bestellen.
Allereerst de welbekende vragenlijst:
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Studiewerkzaamheden (Office), Internetten/Pokeren en Gamen. Geen centrale focus op een bepaalde activiteit. Geen Ultra Game-PCc bijvoorbeeld met alle toeters en bellen, met alle sliders op ultra (en led-lampjes). Maar een degelijke allrounder die 4/5 jaar mee kan en die ook dan nog relatief snel en vlot loopt!
Overklokken ga ik niet doen!
- Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1100. Dit is exclusief beeldscherm en andere randapparatuur en Windows.
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Behalve een Harmon Kardon Soundsticks III speakerset, neen!
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Om een toekomstbestendige vlotte systeem te hebben:
Hasswell Intel processor, 8 gb ram, SSD, mid-range videokaart etc.
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Neen, zolang het maar betrouwbare onderdelen zijn.
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Toekomstbestendig, relatief stil, vlot en degelijk!
Mijn samentelling
Bij SWW kom ik uit op een bedrag van 1160 euro.
Motivatie keuze voor bepaalde onderdelen
Moederbord MSI Z87-G45 GAMING - ATX - LGA1150 Socket - Z87
Haswellsocket. Een alternatief kan de Gigabyte GA-Z87X-D3H - ATX - LGA1150 Socket - Z87 zijn.
Review Z87-G45: http://www.hitechlegion.c...boards/34994-msi-z87-g45g
Ramgeheugen Crucial Ballistix Tactical
: SWW biedt deze niet aan (ga waarschijnlijk vragen of ze deze kunnen bestellen voor me). Mijn vraag is echter waarom wordt deze vaak aangeraden in combinatie met een Haswell ‘build’. Waarom voldoet een Corsair Vengeance bijvoorbeeld niet? Volgens mij heeft dit te maken met de spanning 1.35 versus 1.5. 1.35 zou ‘veiliger’ zijn of beter werken met Haswell?
Voeding; Seasonic M12II Bronze 650: Seasonic is een goed merk zo te lezen. Het belangrijkste is echter dat Seasonic verklaard heeft dat deze voeding compatible is met de Haswell technologie!
Scyte Mugen 3 PCGH Edition CPU koeler
Gezien mijn wens voor een relatieve stille PC, wil ik de stockkoeler vervangen voor een third-party koeler. De Mugen 3 is na wat ik gelezen heb een degelijke en stille koeler.
Plus compatible met de Haswell-socket http://www.scythe-eu.com/...r/mugen-3-rev-b-pcgh.html (Socket LGA1150)
Videokaart: Gekozen voor de MSI GTX670, aantrekkelijk geprijsd en beter dan een HD7950 qua gaming.
Hopelijk kunnen jullie op voorgenoemde samenstelling jullie visie geven! Veel meer dan het voorgenoemde bedrag wil ik eigenlijk niet meer uitgeven.
En zijn de onderdelen met elkaar compatible? (Met name de videokaart, moederbord slots etc.)
Tweakers alvast onzettende dank! Ik waardeer het enorm!
Gister mijn laatste tentamen gehad na een zwaar studiejaar en een traktatie is dan ook zeer verdiend! Wat nou beter, dan om mezelf te trakteren op een nieuwe PC (en bier!
Bijzonderheden:
Mijn vorige PC heb ik toentertijd bij Azerty besteld en heb helaas een slechte ervaring met Azerty. Assemblage was zeer slecht (schots en scheef en een dradenjungle), onderdelen die kapot gingen (wat natuurlijk altijd kan; maar de RMA-perikelen die daarop volgden…..)
Assemblage is voor mij daarom erg belangrijk! Na het lezen van de Shopreviews en e-mailconversatie heb ik besloten dat ik mijn systeem wil bestellen en assembleren bij SWW.nl te Zoetermeer (zelf woon ik in regio Den Haag). Ik ga de PC ophalen en heb daarbij de gelegenheid om eerst de PC te bekijken.
Ik ben dus in enige mate gehouden aan het aanbod van SWW.nl. Echter kunnen ze ook andere onderdelen bestellen.
Allereerst de welbekende vragenlijst:
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Studiewerkzaamheden (Office), Internetten/Pokeren en Gamen. Geen centrale focus op een bepaalde activiteit. Geen Ultra Game-PCc bijvoorbeeld met alle toeters en bellen, met alle sliders op ultra (en led-lampjes). Maar een degelijke allrounder die 4/5 jaar mee kan en die ook dan nog relatief snel en vlot loopt!
Overklokken ga ik niet doen!
- Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1100. Dit is exclusief beeldscherm en andere randapparatuur en Windows.
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Behalve een Harmon Kardon Soundsticks III speakerset, neen!
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Om een toekomstbestendige vlotte systeem te hebben:
Hasswell Intel processor, 8 gb ram, SSD, mid-range videokaart etc.
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Neen, zolang het maar betrouwbare onderdelen zijn.
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Toekomstbestendig, relatief stil, vlot en degelijk!
Mijn samentelling
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 197,30 | € 197,30 |
1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 140,51 | € 140,51 |
1 | MSI N670GTX-PM2D2GD5/OC | € 309,51 | € 309,51 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 54,39 | € 54,39 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 89,20 | € 89,20 |
1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 37,30 | € 37,30 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 54,90 | € 54,90 |
1 | LG GH24NS90 Zwart | € 15,40 | € 15,40 |
1 | Seasonic M12II 650W 80+ Bronze | € 78,99 | € 78,99 |
1 | Samsung 840 series 120GB | € 83,- | € 83,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.060,50 |
Bij SWW kom ik uit op een bedrag van 1160 euro.
Motivatie keuze voor bepaalde onderdelen
Moederbord MSI Z87-G45 GAMING - ATX - LGA1150 Socket - Z87
Haswellsocket. Een alternatief kan de Gigabyte GA-Z87X-D3H - ATX - LGA1150 Socket - Z87 zijn.
Review Z87-G45: http://www.hitechlegion.c...boards/34994-msi-z87-g45g
Ramgeheugen Crucial Ballistix Tactical
: SWW biedt deze niet aan (ga waarschijnlijk vragen of ze deze kunnen bestellen voor me). Mijn vraag is echter waarom wordt deze vaak aangeraden in combinatie met een Haswell ‘build’. Waarom voldoet een Corsair Vengeance bijvoorbeeld niet? Volgens mij heeft dit te maken met de spanning 1.35 versus 1.5. 1.35 zou ‘veiliger’ zijn of beter werken met Haswell?
Voeding; Seasonic M12II Bronze 650: Seasonic is een goed merk zo te lezen. Het belangrijkste is echter dat Seasonic verklaard heeft dat deze voeding compatible is met de Haswell technologie!
Scyte Mugen 3 PCGH Edition CPU koeler
Gezien mijn wens voor een relatieve stille PC, wil ik de stockkoeler vervangen voor een third-party koeler. De Mugen 3 is na wat ik gelezen heb een degelijke en stille koeler.
Plus compatible met de Haswell-socket http://www.scythe-eu.com/...r/mugen-3-rev-b-pcgh.html (Socket LGA1150)
Videokaart: Gekozen voor de MSI GTX670, aantrekkelijk geprijsd en beter dan een HD7950 qua gaming.
Hopelijk kunnen jullie op voorgenoemde samenstelling jullie visie geven! Veel meer dan het voorgenoemde bedrag wil ik eigenlijk niet meer uitgeven.
En zijn de onderdelen met elkaar compatible? (Met name de videokaart, moederbord slots etc.)
Tweakers alvast onzettende dank! Ik waardeer het enorm!